Werk & Studie alle pijlers

Wat was voor jou een reden om een baan af te slaan?

04-10-2019 20:43 228 berichten
Uit nieuwsgierigheid wat voor reden had jij om een baan af te slaan?

TO trapt af.

Ik heb ooit een baan afgezegd omdat het bedrijf in zo’n ontzettend troosteloos gebouw zat, heel donker en het leek van buiten wel een bunker. Ik dacht nee daar wil ik niet werken.

Nu jullie!
kindrebel schreef:
04-10-2019 21:53
Ik heb ook weleens een opdracht afgeslagen omdat de directeur een voormalig fuckbuddy bleek. We hebben nog wel een ‘sollicitatiegesprek’ gehad samen, maar alleen gezellig bijgekletst en samen een verhaal verzonnen waarom ik het niet werd. Hij wilde mij niet afwijzen namelijk. Was wel grappig. Elkaar bij de balie de hand schudden alsof je elkaar niet kent.
Stond in je bevestiging niet dat je met hem een sollicitatiegesprek had?
Lucifer2018 schreef:
04-10-2019 21:14
Als je wil dat mensen rondgeleid worden, spreek dat even van te voren wie dat gaat/kan doen als je dat zelf niet kan.
Dat vind ik nu ook. Dat kan je gewoon inplannen. (Maar inplannen is een vies woord. We moeten 'flexibel' en resourceful zijn.)

Er stond opeens iemand voor mijn neus. 'Men' had het idee "Odense doet de rondleiding wel even, ook in gebouw B."
Met het OV van gebouw A naar gebouw B, want ik had wel een fiets en nieuwe pipo (die overigens een fantastische werknemer is geworden) niet.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
04-10-2019 21:33
Bedrijf had kantoor met uitzicht bovenop de werkvloer. Zo waren ze onderdeel van het werkproces...yeah right...ze keken letterlijk neer op de werkvloer. Voelde niet goed voor mij in ieder geval.
Zou voor mij ook niets zijn. Bij het vorige bedrijf werd onze afdeling naar België overgeplaatst. Daar praatten bedienden niet met productie personeel. Andere arbeidsvoorwaarden voor productie personeel. En als leidinggevende er niet was werd er niets besloten en lag de productie dus gedeeltelijk stil. In mails werden standaard de leidinggevende en ingecopieerd. En alles liep via leidinggevende. Snel wat anders gezocht.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-10-2019 21:08
Oh en ook zo erg:
Ik had gesolliciteerd op een baan die over drie maanden zou starten.
Op dat moment had ik een arm in het gips.
Ik kwam binnen en de mensen kregen de slappe lach. 'er komen de hele dag al de gekste mensen voorbij, dit is wel het toppunt!'.
Het gesprek was verder ook heel vervelend, ik heb ook vragen geweigerd te beantwoorden omdat ze te privé waren.
Uiteindelijk was ik het geworden, ze belden joelend op. Nou nee dank je.
Joelend :rofl:
Zo ben ik ook eens opgebeld. Ik kon alleen maar denken: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
04-10-2019 21:36
Gesolliciteerd bij een specifieke school, voor een bepaald aantal uren. Deze school valt onder een koepel die vespreid over 2 provincies meerdere scholen heeft.
Ik had het gesprek op het hoofdkantoor, 40 minuten met de trein. Gesprek met 4 managers die totaal niet geinterresseerd waren en zich nogal onsympathiek opstelden. Een bleef maar doorzeuren over mijn gebrek aan ervaring met deze doelgroep. (Ik had toen al 15 jaar ervaring als docent).
Ook bleek je inzetbaar te moeten zijn op alle scholen binnen de koepel en klopte het aantal uren ook niet. Toen ik aangaf op een specifieke advertentie voor een bepaalde school te hebben gereageerd zeiden ze doodleuk dat ik dan toch overal inzetbaar moest zijn.
Toen ik wegging wist ik al dat ik de baan niet wilde en waarschijnlijk ook niet zou krijgen.
Ik ben inderdaad afgewezen, via een voicemail die halverwege werd afgebroken. Reden: te weinig ervaring met de doelgroep.

Belde diezelfde manager me een paar dagen later op, ze hadden iemand die ziek was en of ik wilde komen invallen, 6 lessen per week, verspreid over 2 dagen.

Wat denk je zelf??? Me afwijzen maar als de nood aan de man is mag ik wel jullie probleem komen oplossen? Dacht het niet.
WTF?? :rofl: :rofl: voor een senior-docent. Echt waar...daar krijg je nog geen LIO voor.

OT: na een zoveelste fusie eens aan het rondkijken wat er nog meer te vinden was in onderwijsland. Een teamleider van een speciale locatie stalkte mij al sinds de herfstvakantie want ik zou een geweldige versterking van het team zijn. Wel veel noten op de zang (master SEN, eerstegraads bevoegdheid in een kernvak, minimaal tien jaar ervaring) maar goed, die noten had ik al in the pocket. Kon er zelfs nog een bevoegdheid bijgooien. Ik bracht het salaris ter sprake. Nou, daar kreeg ik een indicatie van... uitlooptrede van schaal LB zou wel eens heel misschien mogelijk zijn na de proefperiode.

Ik zat toen al in schaal LD trede zes op mijn oude stek. Maar ik wist niet wat ik liet lopen, die unieke kans om mijzelf te ontwikkelen. Dat was dus :bye: :bye:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
04-10-2019 21:53
Ik heb ook weleens een opdracht afgeslagen omdat de directeur een voormalig fuckbuddy bleek. We hebben nog wel een ‘sollicitatiegesprek’ gehad samen, maar alleen gezellig bijgekletst en samen een verhaal verzonnen waarom ik het niet werd. Hij wilde mij niet afwijzen namelijk. Was wel grappig. Elkaar bij de balie de hand schudden alsof je elkaar niet kent.
:rofl:
Als puber solliciteerde ik eens bij de Plus.
Kom ik die winkel binnen lopen zie ik ineens een meisje met wie ik hele erge ruzie had. Die bleek daar te werken. Die stond al gelijk allerlei collega's aan te stoten en terwijl ik in dat kantoor zit komt zij binnengerend roepend dat ze me er niet wilde hebben :rofl:
Ben zelf maar afgehaakt. Geen zin om zo ergens te starten.
Gatekeeper* schreef:
04-10-2019 21:55
Stond in je bevestiging niet dat je met hem een sollicitatiegesprek had?
In eerste instantie niet. Ik had een gesprek op een afdeling met de manager en de projectleider die ik zou vervangen. Na dat gesprek werd ik gebeld of ik misschien interesse had in de baan van die manager want die bleek weg te gaan. Toen ik de uitnodiging voor dat gesprek kreeg, herkende ik de naam van de directeur. Hij andersom ook. Toen hebben elkaar op linkedin opgezocht en afgestemd hoe we dat gingen aanpakken.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 04-10-2019 22:06
2.06% gewijzigd
Een organisatie die ook zo'n assessmenttraject had met allerlei onderdelen. Dus hoge eisen stelde aan de tijd en energie die sollicitanten erin moesten steken. Maar zelf hadden ze hun zaakjes totaal niet op orde. Verouderde casussen die achterhaald waren ivm veranderde wetgeving. Vragen om een elevator pitch terwijl ze geen benul hebben wat dat inhoudt etc. Etc. Zo onprofessioneel.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
04-10-2019 21:29
Ik heb nog nooit een baan geweigerd maar heb wel bij bedrijven gewerkt waar ik dat beter wel had kunnen doen en dus ook snel weer weg was.
Dit. Heb ontslag genomen in de proeftijd omdat de sfeer vervelend was.
Alle reacties Link kopieren
Nooit wat afgeslagen eerst ervaren
kindrebel schreef:
04-10-2019 22:02
In eerste instantie niet. Ik had een gesprek op een afdeling met de manager en de projectleider die ik zou vervangen. Na dat gesprek werd ik gebeld of ik misschien interesse had in de baan van die manager want die bleek weg te gaan. Toen ik de uitnodiging voor dat gesprek kreeg, herkende ik de naam van de directeur. Hij andersom ook. Toen hebben elkaar op linkedin opgezocht en afgestemd hoe we dat gingen aanpakken.
Oh wat grappig.
Ik had mijn sollicitatiebrief gericht aan het adres dat in de vacature stond. Straat aan de rand van de stad. Ik zou er met de fiets heen kunnen.

Ik werd uitgenodigd op *afgelegen bedrijventerrein* waar ze naartoe aan het verhuizen waren.
Toen ik na het gesprek op de bus stond te wachten, vroeg ik me af of ik hier wilde werken.

De recruiter belde op. De teamleider vond mij 'niet sprankelend' genoeg. Ik snapte wel wat hij bedoelde. Ik was nogal serieus en voorzichtig bij een eerste kennismaking.
Maar als ik het wel was geworden, dan was het bedrijventerrein waarschijnlijk een no go geweest.
Ik vind het eng, om in de winter over een verlaten terrein te lopen naar een bus die twee keer per uur gaat.
Eefje1985x schreef:
04-10-2019 22:06
Nooit wat afgeslagen eerst ervaren
Wat ervaren? Of je met minder salaris kan rondkomen? :-D
minnimouse schreef:
04-10-2019 21:59
Joelend :rofl:
Zo ben ik ook eens opgebeld. Ik kon alleen maar denken: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!
Kent iemand nog de uitzendbureaus van vroeger (misschien nu nog).
Regelmatig de slappe lach om gehad.
Kwam je thuis met een vriend of vriendin , voicemail luisteren.
'haaaaai met Odette van Unique. Groepje, ik heb zo'n leuk klusje voor je! Aankomende maandag, lekker vroeg van 6 tot 11, broodjes smeren in een heel gezellige kantine bij een heel hip bedrijf op niet te bereiken industieterrein x! Betaalt lekker, 6 gulden per uur! Echt iets voor jou! Bel snel!'
Ja fantastisch Odette, ik denk dat ik vrijwillig broodjes ga smeren bij de daklozen, hoef ik niet al mijn geld uit te geven aan ov en kan normale tijd opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
04-10-2019 22:03
Een organisatie die ook zo'n assessmenttraject had met allerlei onderdelen. Dus hoge eisen stelde aan de tijd en energie die sollicitanten erin moesten steken. Maar zelf hadden ze hun zaakjes totaal niet op orde. Verouderde casussen die achterhaald waren ivm veranderde wetgeving. Vragen om een elevator pitch terwijl ze geen benul hebben wat dat inhoudt etc. Etc. Zo onprofessioneel.
Dat heeft zo’n overbetaalde interimknul ook eens gedaan bij een sollicitante. De knul vond het jammer dat de sollicitante niet uitgebreid de tijd nam, het was zo vluchtig... De sollicitante (type ik heb alles al eens gezien en meegemaakt) keek hem recht in de ogen en vroeg “Je snapt denk ik wel het concept van een elevatorpitch? Elevator, lift, een salespitch die niet langer duurt dan vijf verdiepingen omhoog met de lift? Dat was namelijk jouw eis”.

Zij is het geworden. Alleen de interimknul was tegen. Sectievertegenwoordiger, ik als afgevaardigde van de overkoepelende sectie èn de afgevaardigde leerling waren het direct eens :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik deed invalwerk, en kwam op een school als onderwijsassistent in een overvolle kleuterklas. In eerste instantie voor 14 dagen. Na een week vroegen ze of ik het schooljaar wilde afmaken daar.

Geweigerd omdat ik niet met de leerkracht door één deur kon. Ik stond niet achter haar beleid, van bijvoorbeeld verplicht je lunch opeten ook als je het na een uur zitten nog niet op had. Niet buiten mogen spelen als je je verplichte welke werkje niet af had. Ook al begreep je er door je taalachterstand geen bal van. Het was haar beleid en liet het mij uitvoeren.

Ik heb het aanbod niet aangenomen en eerlijk verteld waarom niet. Ik hoopte de kinderen daar meer mee te helpen dan met blijven. Als ik zou blijven zou het de sfeer niet beter hebben gemaakt als ik de feiten bij de directie had neergelegd.
Alle reacties Link kopieren
Uhm... ik had net ons 2e kind gekregen en was opzoek naar werk. Bij binnenkomst bij de receptie werd ik al heel chagrijnig verwelkomd. De sfeer was er niet prettig, voelde allemaal erg bedompt aan. Strakke gezichten. Maargoed. Gesprek gehad en 2e gesprek volgde. Ze vertelden dat salaris niet riant was, waren ze eerlijk in. Al met al kwam ik met veel twijfels thuis wat sfeer betreft, plus een papiertje met uurloon etc. Toen ik aan het rekenen sloeg hiermee bleek dat ik, onder aan de streep maandelijks 50,- over zou houden van mijn hele salaris, als ik kinderopvang eraf rekende. Had de benzinekosten niet eens meegerekend. Kwam ook door de belastingschijf waar mijn man in zit/zat, dat ik niet veel overhield.

Ik heb dus bedankt voor 3 dagen per week te werken voor 50,- netto per maand.
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer: het werk en de arbeidsomstandigheden. Betaalformulieren handmatig invoeren bij de NMB. Achter een klein, amberkleurig scherm. De eerste dag had ik hoofdpijn, de tweede dag droeg ik een zonnebril. De derde dag liet ik mijn uitzendbriefje aftekenen.
"Het is toch nog geen vrijdag?" Inderdaad, en ik was niet van plan om nog twee dagen te blijven.

De tweede keer bleek de beloofde 40 uur in te houden dat ik 40 uur beschikbaar diende te zijn en dat alleen de uren waarop ik opgeroepen werd betaald werden.

De derde keer zou ik een vaste baan krijgen, maar de werksfeer was erg slecht. Toevallig had het Arbeidsbureau, waar ik nog ingeschreven stond, mijn gegevens doorgestuurd aan een ander bedrijf. Ik ging liever dáár tijdelijk werken voor het minimumloon, dan dat ik die vaste baan aan nam.

Inmiddels ben ik meubilair dat zojuist haar 25jarig dienstverband heeft gevierd.
:P
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
04-10-2019 21:50
Raar gesprek met een commerciële directeur die naar mijn sterrenbeeld vroeg, wat mijn ouders voor werk deden, en verdere familie ( nee geen concurrenten)..
Ik ben ook naar m’n sterrenbeeld gevraagd! En in dat gesprek ook naar mn familie en of ik aan teamsport deed ;-D
Maar die baan heb ik aangenomen. Was m’n eerste!
Via een uitzendbureau was ik eerder bij twee vestigingen van een groot bedrijf op gesprek geweest. De eerst vestiging had naderhand aangegeven toch geen plek te hebben, en met de tweede was ook zoiets aan de hand.
Toen ik daarna door het uitzendbureau werd gebeld of ik ook bij een derde vestiging op gesprek wilde (de eerste twee vestigingen waren zooooo enthousiast over mij!!!) heb ik dat afgewezen.
Ik ben namelijk gekke henkie niet!
Het-groepje schreef:
04-10-2019 22:11
Kent iemand nog de uitzendbureaus van vroeger (misschien nu nog).
Regelmatig de slappe lach om gehad.
Kwam je thuis met een vriend of vriendin , voicemail luisteren.
'haaaaai met Odette van Unique. Groepje, ik heb zo'n leuk klusje voor je! Aankomende maandag, lekker vroeg van 6 tot 11, broodjes smeren in een heel gezellige kantine bij een heel hip bedrijf op niet te bereiken industieterrein x! Betaalt lekker, 6 gulden per uur! Echt iets voor jou! Bel snel!'
Ja fantastisch Odette, ik denk dat ik vrijwillig broodjes ga smeren bij de daklozen, hoef ik niet al mijn geld uit te geven aan ov en kan normale tijd opstaan.

Ja!!! Zoveel van die leuke baantjes kreeg je dan door.

Ik heb er ook best veel wel gedaan, op jezelf en geen inkomen was ook zo ruk dus in de vleesfabriek van de Deka gewerkt. Leuk gevilde koeien aan haken langs je hoofd of de vrieskist in voor de kip. Yuk.

Multomapjes gemaakt, echt de horror, plasticje, karton, plasticje en dan op de knop drukken. Als je mazzel had mocht je het mechaniek er in persen.. gelukkig mocht je er nog roken, asbak op je machine en gaan. :roll:

Meubel 'fabriek'. Zeecontainers legen met zware houten meubels uit Indonesie, China, Japan...die een beetje ouder maken en werden dan verder verkocht aan meubelzaken.
Riet spuiten. Niks arbo, gewoon tillen de hele dag en spuiten met een stofkapje op.

Toen was ik wel klaar met die fantastische baantjes van het uitzendbureau. :-D :-D
En ik heb een baan geweigerd op 45 minuten rijden omdat ze in de advertentie en onderwijsassistent zochten voor 12 uur en tijdens het gesprek die 12 uur wilden verdelen over vier dagen.

Ik vond 2x6 al eigenlijk te weinig maar had bij gebrek aan beter toch maar gereageerd.
ippy schreef:
04-10-2019 22:17
Ik ben ook naar m’n sterrenbeeld gevraagd! En in dat gesprek ook naar mn familie en of ik aan teamsport deed ;-D
Maar die baan heb ik aangenomen. Was m’n eerste!
Ze hebben mij dan weer ooit de geboortedatum en plaats van al mijn grootouders gevraagd.
(En uiteraard ook van mijn ouders, mijn zus, hun studies, hun hobby's, ...)


Na 7 bladzijdes met dergelijke info schriftelijk op papier te pennen kreeg ik een gesprek van ... 3 minuten.

Niks zelf moeten afwijzen, want 3 uur later belden ze "dat ik toch niet in hun team paste".
Dat mijn zus volleybalde als hobby of mijn grootmoeder 80 was en geboren in Dordrecht zal wel de doorslag hebben gegeven :-D.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 04-10-2019 22:23
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee keer nee gezegd tegen een baan. Beide keren omdat er tijdens het gesprek werd verteld dat ze echt op zoek waren naar een vrouw. Maar dat mochten ze niet in de advertentie zetten maar tegen mij waren ze wel eerlijk. Bij beide was ik de enige vrouw die had gereageerd. Ze vonden dat vrouwen het werk beter konden doen (schoonmaken/Kassa). Ik vond dat zo'n onzin en oneerlijk dat ik er geen zin in had.
Alle reacties Link kopieren
En ben een keertje op sollicitatiegesprek geweest voor mijn 1e baan; kwamen 3 dames in strakke mantelpakjes met knotjes tegenover me zitten;

Legden me een situatie voor; hoe zou jij hier op reageren? Ik steek mn riedel af. 'En denk je dat je dat zou kunnen?' -- 'ja'. Keken heen en weer en antwoordden om beurten 'ik denk van niet'. --'ik weet zeker van wel' -- 'nah, ik denk van niet'

Rot toch op... haha. Later werd ik gebeld dat ik het niet geworden was. Big shock... not! Heb ze vriendelijk bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven