Werk & Studie alle pijlers

Wat was voor jou een reden om een baan af te slaan?

04-10-2019 20:43 228 berichten
Uit nieuwsgierigheid wat voor reden had jij om een baan af te slaan?

TO trapt af.

Ik heb ooit een baan afgezegd omdat het bedrijf in zo’n ontzettend troosteloos gebouw zat, heel donker en het leek van buiten wel een bunker. Ik dacht nee daar wil ik niet werken.

Nu jullie!
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
05-10-2019 12:03
Heb je kinderen? En wie past op als jij werkt? Oh de oma’s? Dat is handig, dan kan je dus altijd komen werken, ook als je kind ziek is.
Dat soort dingen idd ook toen ik nieuw werk zocht na mijn scheiding. Wat doe je als je kinderen ziek zijn? Weet ik veel denk ik dan, dat komt hooguit eens per jaar voor. Misschien oma, maar misschien ook niet. Dus geen panklaar antwoord op.
Alle reacties Link kopieren
Recent nog. Was via een detacheringsbureau voor een baan van drie maanden. Ik had al intelligentietests gemaakt, nog wat andere onzin (wat zou je doen als... vragen) en toen kwam de belangrijkste vraag: waarom ik voor dat bedrijf aan de slag wilde.

Eh.. het gaat om een uitzendbaan van drie maanden. Heb die dame uiteindelijk gezegd dat ik de site wel kon bekijken om wat te verzinnen, maar dat dat dan een leugen zou zijn. Nou, die leugen was haar liever. Ik heb bedankt, voor jou 10 anderen momenteel.

Dit bureau was strenger dan de meeste bazen zelf.

Verder eentje afgewezen vanwege de afstand (en het niet vergoeden van de reiskosten) en eentje omdat de meiden van HR zich niet realiseerden dat ik weliswaar solliciteer bij hun, maar dat zij ook een beetje goede indruk moeten achterlaten. En 20 minuten te laat starten zonder verontschuldiging laat bij mij bepaald geen goede indruk achter. Om nog maar te zwijgen over de rest van de missers.
ceylon wijzigde dit bericht op 05-10-2019 13:03
30.63% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Slechte sfeer
Salaris & sec. voorwaarden niet oké
Werktijden & uren
Werk zelf bij nader beschouwing niet leuk, te hoge werkdruk of saai
Werkomgeving te druk
Gatochpoetsen schreef:
05-10-2019 10:48
Uitgenodigd voor eerste gesprek, vacature commercieel medewerker op minimaal HBO niveau. Mijn navigatie vertelde mij dat ik in een woonwijk moest zijn. Een oudere vrouw deed open. Bleek de moeder van de eigenaar te zijn. Hij woonde nog thuis. De gekozen kandidaat zou zijn moeder moeten vervangen in het bedrijf. En dat was volgens de eigenaar geen gemakkelijke klus. Ik vond het heel ongemakkelijk en heb gauw bedankt.
:woa: wat erg!!
Omdat de manager me een document wilde laten tekenen waarin stond dat ik niet van plan was de eerst komende 2 jaar zwanger te worden. Zoiets is onwettelijk en zeer vrouwonvriendelijk en niemand kan zoiets ondertekenen omdat je dat niet kan weten.
Maar goed, daarna begon hij over de kwaliteit van zijn sperma en vroeg hij naar de kwaliteit van het sperma van mijn vriend (is al jaren geleden, ik was toen nog niet getrouwd en pas met hem samen). en ik was in shock en ik wist echt niet meer wat ik zeggen of doen moest, het is al jaaaaaaren geleden, maar ik weet het nog zo goed.
Wat een freak was me dat zeg!
Ik ben daar ook nooit meer binnen gestapt.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-10-2019 12:54
Omdat de manager me een document wilde laten tekenen waarin stond dat ik niet van plan was de eerst komende 2 jaar zwanger te worden. Zoiets is onwettelijk en zeer vrouwonvriendelijk en niemand kan zoiets ondertekenen omdat je dat niet kan weten.
Zo heb ik ooit een vast contract afgeslagen en hij wilde liever dat ik helemaal niet zwanger werd...

Achteraf heel blij dat ik daar weg ben gegaan! Ik heb maandag een sollicitatiegesprek en hoop dat ik niet ga tegenkomen wat hier allemaal geschreven werd!
Ooit een baan gehad die ik beter wel af had kunnen wijzen. Ik ging part-time aan de slag, maar moest eerst een aantal weken full-time training volgen. Dat was best heftig, want ik ging voor part-time omdat full-time eigenlijk te veel was (zat nog in een depressie toen), maar ik moest van mezelf. Vervolgens kreeg ik van mijn man, die al maanden buikklachten had en controle had in het ziekenhuis, bericht dat hij met spoed werd opgenomen. Ik kon al niet met hem mee, want zorgverlof was in die trainingsperiode niet mogelijk, ook niet een paar uur. Mijn moeder kon wel met de auto langs komen om samen naar hem toe te gaan, maar dan zou ik dus een kwartiertje eerder weg moeten van die training. Nou, dat was eigenlijk niet de bedoeling hoor, want die training was hééél belangrijk, en wat nou als ik stof zou missen? Nou ja, ik leer makkelijk, dat zoek ik dan wel op. Echt niet dat ik in dat laatste kwartiertje iets mis wat ik niet in kan halen, of wat ik niet zou missen terwijl ik daar in de stress zit over mijn man. (Het is trouwens helemaal goed gekomen met hem, hij kan alleen heul veul niet eten vanwege een allergie)
De werktijden waren ook weer zo flexibel dat je de week van tevoren hoorde hoeveel en welke uren je moest werken. Dat kon de ene week 18 uur verdeeld over 5 dagen zijn, een andere week 18 uur verdeeld over twee dagen, of 24 uur verdeeld over 2,5 dag. Het was klantenservicewerk, maar ik werd de eerste week al afgerekend op dat ik bij een best zwaar gesprek niet ook nog de commerciële kansen had benut. Pffff ... ik was heel snel weg.

Kreeg ik een paar weken terug bericht van mijn bijstands-coach: of ik bij dat bedrijf zou willen solliciteren, want ze wilden me er heel graag hebben. Ja, dat lijkt me ook, ik ben heel goed in dat soort werk, en het verloop is er zo enorm dat ze waarschijnlijk niet eens doorhadden dat ik er al eens gewerkt had. Gelukkig had ik al een gesprek gehad bij de werkgever waar ik nu ga werken, en had ik ook al gehoord dat ze graag met me door wilden. Dat maakte die 'mooie kans' afwijzen een stuk makkelijker.
Gatochpoetsen schreef:
05-10-2019 10:48
Uitgenodigd voor eerste gesprek, vacature commercieel medewerker op minimaal HBO niveau. Mijn navigatie vertelde mij dat ik in een woonwijk moest zijn. Een oudere vrouw deed open. Bleek de moeder van de eigenaar te zijn. Hij woonde nog thuis. De gekozen kandidaat zou zijn moeder moeten vervangen in het bedrijf. En dat was volgens de eigenaar geen gemakkelijke klus. Ik vond het heel ongemakkelijk en heb gauw bedankt.
Oh die is erg!!!

En die zwangerschapscontracten ook, hoe haalt iemand het in zijn hoofd??
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 22:10
8.11% gewijzigd
.
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 22:11
Reden: Dubbel
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jawel, te laag salarisaanbod, alleen het wettelijk minimum aan verlofdagen bieden plus 1 en dat “goede secundaire arbeidsvoorwaarden” durven noemen en dan zou je ook nog eens niet vrij zijn om te bepalen wanneer je die dagen opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal keer gepolst voor banen waar ik niet op in ga omdat ik het ZZP-erschap (nog) niet op wil geven.
Verder kwam ik ooit ergens op sollicitatiegesprek waar ik al enigszins ongemakkelijk werd van de enórme vergadertafel die daar in de binnenkomsthal stond en die naar mijn inschatting meer had gekost dan het gemiddelde totaalbedrag bedroeg van de projecten die ik op dat moment draaide. Toen in het daaropvolgende gesprek bleek dat ik meer op kantoor zou zitten dan ik op de vloer stond (en men ook nog zei: ‘Ja, nou moet je niet net doen alsof we je een kantoorbaan aanbieden!’ Eh, niet dan?) en het ook heel uitgebreid ging over een rigide oude garde in het team en ‘dat je daar wel een beetje mee om moest kunnen gaan’ heb ik halverwege het gesprek bedankt. Wat me ook weer niet in dank werd afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer kwamen we er niet uit qua salaris. Het was een interne sollicitatie en ik had eigenlijk al ja gezegd, maar het salaris was veel lager dan wat in het personeelshandboek stond. Daar wilden ze ook niks bij doen (zou een vergissing zijn geweest die al 3 versies niet aangepast was). Ben uiteindelijk voor een andere baan gegaan.

Tweede keer was ik tweede keus en had ik niet zo'n goed gevoel bij het bedrijf. Heel chaotisch, onduidelijk, het hele proces duurde maanden, steeds wisselende contactpersonen.

Nu komt misschien de derde keer er aan. Maandag wordt ik teruggebeld maar ik heb nog een gesprek bij een ander bedrijf op vrijdag.

Ik ben hier zo slecht in! Ik durf ook nooit tijdens het proces te zeggen dat ik niet helemaal overtuigd ben, want dan ben ik bang dat ze me afwijzen. Ik wil dat besluit liever zelf nemen. Dus dan kom ik enthousiast over en doen ze een aanbod en dan zeg ik nee...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-10-2019 12:54
Omdat de manager me een document wilde laten tekenen waarin stond dat ik niet van plan was de eerst komende 2 jaar zwanger te worden. Zoiets is onwettelijk en zeer vrouwonvriendelijk en niemand kan zoiets ondertekenen omdat je dat niet kan weten.
Maar goed, daarna begon hij over de kwaliteit van zijn sperma en vroeg hij naar de kwaliteit van het sperma van mijn vriend (is al jaren geleden, ik was toen nog niet getrouwd en pas met hem samen). en ik was in shock en ik wist echt niet meer wat ik zeggen of doen moest, het is al jaaaaaaren geleden, maar ik weet het nog zo goed.
Wat een freak was me dat zeg!
Ik ben daar ook nooit meer binnen gestapt.
Wow, was dit in Nederland? Echt bizar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een 'zeer uitdagend marketing traineeship' afgeslagen. Het bleek om een telefonische verkoop functie te gaan.... van honden-tandpasta (ik wist überhaupt niet dat het bestond)

:rofl:

Eeuhm nee... Daar had ik inderdaadniet zoveel affiniteit mee :)
Alle reacties Link kopieren
Via via een vacaturetekst gekregen die binnenkort uitgezet zou worden. Was in het verleden ook al eens gepubliceerd, maar ze konden maar niemand vinden. Dus als ik alvast zou mailen vóór de publicatie zouden ze vast blij zijn. Dat klopte, ik mocht alvast op een oriënterend gesprek. Alleen bleek in dat gesprek dat de vacature vooral de taken x, y en z omvatten. En niet de taken a, b en c die in de vacaturetekst stonden. Of nou ja, ook wel een beetje, maar ze zochten toch vooral iemand voor x, y en z. Ik heb de interviewer voorgesteld om dat dan in de vacaturetekst op te nemen... oh, wat een goed idee! Hoe zou ik dat dan formuleren? Zinnetje opgelepeld. Nou dat vond de interviewer echt geweldig, dat gingen ze toevoegen! Twee weken later kreeg ik de link naar de officiële vacature gemaild, met mijn zinnetje erin. En dat ik alsnog van harte uitgenodigd werd om te solliciteren. Nee dank je, ik ging dus voor taak a, b en c... ja dat begrepen ze wel :bonk:
The owls are not what they seem
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
05-10-2019 11:11
Nee ging om een baan in de zorg

Mijn ervaring is over algemeen dat ze in de zorg beetje vaste ploegen hebben die dag avond en nacht draaien. Maar mevrouw liet het overkomen dat ik dus beschikbaar moest zijn voor alle dagen en alle diensten. Sja, dat is onmogelijk met 2 kinderen. Ook een 13/14 jarige laat je niet alleen snachts.
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord in de zorg. Werk er 27 jaar en het lijkt me handig dat je gewoon alle diensten doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer gereageerd op een functie als administratief medewerkster via de krant, de procedure vond ik al raar maar ik mocht op gesprek komen, daar aangekomen werd ik in een ruimte geplaatst met heel veel mensen, blijkt dus dat we in werkelijkheid deur aan deur verkopers waren van een Chinees restaurant , wij moesten een dinnerkaart voor dat restaurant verkopen, nou daar had ik even lekker geen trek in.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-10-2019 22:11
Kent iemand nog de uitzendbureaus van vroeger (misschien nu nog).
Regelmatig de slappe lach om gehad.
Kwam je thuis met een vriend of vriendin , voicemail luisteren.
'haaaaai met Odette van Unique. Groepje, ik heb zo'n leuk klusje voor je! Aankomende maandag, lekker vroeg van 6 tot 11, broodjes smeren in een heel gezellige kantine bij een heel hip bedrijf op niet te bereiken industieterrein x! Betaalt lekker, 6 gulden per uur! Echt iets voor jou! Bel snel!'
Ja fantastisch Odette, ik denk dat ik vrijwillig broodjes ga smeren bij de daklozen, hoef ik niet al mijn geld uit te geven aan ov en kan normale tijd opstaan.
Ja!
En vooral je naam elke zin herhalen, Groepje. Dat maakt het echt heel persoonlijk namelijk, Groepje. Nou daaaaag, Groepje!
Ik heb van een uitzendbureau een keer een baan aangeboden gekregen als kwaliteitscontroleur bij een verpakkingsfabriek. Nou, dat leek me natuurlijk wel wat dus ik erop af. Kwam ik toch terecht in een soort hol, zonder ramen of verwarming, waar een onafzienbare stapel dozen stond. Iedere doos bevatte een stuk of 1500 dekseltjes van doosjes kattenvoer, en die dozen moest ik dan open maken en ieder dekseltje controleren op minuscule drukfoutjes. En dat acht uur per dag, en de koffie was er niet eens gratis. Ja doei.
Alle reacties Link kopieren
Gatochpoetsen schreef:
05-10-2019 10:48
Uitgenodigd voor eerste gesprek, vacature commercieel medewerker op minimaal HBO niveau. Mijn navigatie vertelde mij dat ik in een woonwijk moest zijn. Een oudere vrouw deed open. Bleek de moeder van de eigenaar te zijn. Hij woonde nog thuis. De gekozen kandidaat zou zijn moeder moeten vervangen in het bedrijf. En dat was volgens de eigenaar geen gemakkelijke klus. Ik vond het heel ongemakkelijk en heb gauw bedankt.
Hier zou ik zo de slappe lach van hebben gekregen dat ik waarschijnlijk in etappes naar huis terug zou moeten rijden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wow, wat een bizarre berichten allemaal.
Dat van die zwangerschappen is ook wel herkenbaar. Ik heb het 2 keer meegemaakt dat er tijdens sollicitatiegesprek werd gevraagd of ik een kinderwens had. Euh..

Ik heb een baan afgeslagen omdat het een familiebedrijf was. Ik had er wel stage gelopen maar er waren verschillende signalen dat het geen fijne familie was.
Ze boden me een vast contract maar heb geweigerd, waar ze vervolgens boos om werden :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ooit een heel leuke baan laten schieten omdat ik mijn hond geen hele dagen alleen wilde laten zitten.
Heel jammer maar ik vind dat zo zielig.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet meer sinds mijn man overleed en mijn jongste vindt het heerlijk om na school met een vriendinnetje bij ons thuis te kunnen spelen. Dat was veel lastiger toen wij allebei nog fulltime werkten. Ik kon in een heel lucratieve zzp opdracht aan de slag. Maar heb gekozen voor thuisblijven hierom. Zolang ik het financieel nog niet nodig heb gaan mijn kinderen voor.
Alle reacties Link kopieren
Twee keer, allebei goede banen op HBO/WO-niveau.

De eerste bij een marketingconsultancy omdat het arbeidscontract supervaag was; de helft van het salaris was "afhankelijk van de bedrijfsresultaten". Zo stond het letterlijk in het contract. Toen ik vroeg om dat te specificeren, vonden ze dat een lastige en enigszins argwanende vraag. Ik hoefde me ook geen zorgen te maken want het ging 'heel goed met het bedrijf'.

De tweede omdat het interview zó raar ging. Ik had me supergoed voorbereid maar was blijkbaar de laatste kandidaat van die dag en degene met wie ik het interview had, leek compleet uitgeput. Hij heeft misschien tien zinnen gezegd en ik heb drie kwartier proactief het gesprek gaande zitten houden.

Dit is 15 jaar geleden en beide bedrijven bestaan nog steeds. Beide bedrijven waren ook STOMverbaasd dat ik als kandidaat bedankte. Alsof het nooit in ze opgekomen was dat solliciteren tweerichtingsverkeer is. Was dat bij jullie ook?
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
14-10-2019 15:39
Ze boden me een vast contract maar heb geweigerd, waar ze vervolgens boos om werden :facepalm:
Jaaaaa dat bedoel ik dus! Hoe haal jij het als kandidaat/werknemer in je hoofd in nee te zeggen :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven