Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 539 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dit onze werkplezier beïnvloedt.
miskotto wijzigde dit bericht op 26-05-2025 14:53
0.89% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ceester schreef:
22-10-2025 09:06
De wat en de wat?
Rijksambtenarenjargon.
Mariejan schreef:
21-10-2025 13:40
Zo zie je maar weer dat mensen graag omgaan met de mensen die het meest op ze lijken want ik ken goede mensen die weglopen omdat ze niet in een bedrijf willen werken waar thuiswerken de norm is. Wat ik heel iets anders vind dat flexibiliteit. Flexibiliteit vind ik: af en toe thuis werken als het werk én het teamwerk dat toelaat.

Net zo als niet elk schoolsysteem (klassikaal, montessori, dalton) voor iedereen geschikt is, is het ook niet zo dat elke manier van werken voor iedereen geschikt is. Mij stoort het als gedaan wordt of het een of het ander het beste is. En dat dan wordt ondersteund met: thuis werk je het hardst, nietus op kantoor want thuis zit je wasjes te draaien en boodschappen te ontvangen. De beste mensen werken thuis, nee hoor de beste mensen werken op kantoor want die zijn echt aanwezig en zichtbaar. Op kantoor zit iedereen alleen maar te kletsen. Nee thuis dan, zit je gewoon met vriendinnen te kletsen.
Ik sluit mij hier wel bij aan. Ik vind thuiswerken erg fijn omdat ik dan geen reistijd heb en inderdaad een wasje kan dragen of de boodschappen kan ontvangen. Maar ik vind op kantoor werken ook erg belangrijk, en ook niet geheel onbelangrijk ook gezellig. Ik vind een werkgever die flexibiliteit bied dan ook belangrijk. Maar 1 of 2 dagen per week thuis werken is voor mij voldoende. Ik zou het niet prettig vinden voornamelijk thuis te werken.
Juist het flexibel kunnen zijn vind ik heel prettig. Ik was de afgelopen week snipverkouden en gammel.
Dankzij het schrappen van de kantoordagen kon ik blijven werken en gelukkig is mijn werkgever dan ook flexibel.
Anders was het een ziekmelding geworden, omdat ik geen energie genoeg had om naar kantoor te reizen, daar de hele dag te zijn en weer terug te reizen.
Door het thuis werken en het wat schuiven in de planning was blijven werken wel mogelijk.
Ja dat heb ik ook inderdaad. Gemiddeld 1 dag thuis is genoeg voor mij omdat ik liever op kantoor werk. Maar ik vind het wel fijn en luxe om de mogelijkheid te hebben. Even een dagje niet de reistijd en net wat langer slapen. Of inderdaad als je net even wat minder fit bent, of misschien als het straks een keer gaat sneeuwen.
En ik ben iemand die liever thuiswerkt en eens in de zoveel weken een dag naar kantoor ga.

Is het per se luxe om thuis te (kunnen) werken? Of juist handiger/flexibeler om die reistijd niet meer te hebben en daardoor wat meer tijd te hebben voor andere dingen?
Ik zie het als luxe als je op max. 15 minuten van je werk af zit met de fiets bijv. Dat is ook niet iedereen gegeven of mogelijk. Over verhuizen nog maar niet gesproken.
wij slapen nooit.
Ik vind het een luxe dat ik in grote lijnen zelf kan bepalen als ik toch even een dag liever thuiswerk, ja. Omdat ík daar dan even behoefte aan heb, omdat ík even geen zin heb om vroeg op te staan na een avondje theater of om de weg niet op te hoeven door de sneeuw. Die flexibiliteit vind ik dus inderdaad een luxe.
Met alle on-line mogelijkheden tegenwoordig, vind ik flexibel kunnen werken, zeker sinds Corona, niet meer luxe maar normaal geworden. Ik weet ook wel dat dat niet overal zo is/werkt, en ook persoonlijk wisselt, maar wat ben ik blij met mijn teamleider die daar net zo over denkt.
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
25-10-2025 22:19
Met alle on-line mogelijkheden tegenwoordig, vind ik flexibel kunnen werken, zeker sinds Corona, niet meer luxe maar normaal geworden. Ik weet ook wel dat dat niet overal zo is/werkt, en ook persoonlijk wisselt, maar wat ben ik blij met mijn teamleider die daar net zo over denkt.
Dat kan. Ik ervaar kunnen thuiswerken omdat ikzelf simpelweg niet zo veel zin om vroeg op te staan na een avondje theater wel als een luxe. Ik ken ook echt niemand in mijn omgeving met dezelfde vrijheid als ik heb en kom zelf ook uit een hele andere werkomgeving.

Maar zo is dat inderdaad voor iedereen persoonlijk. Voor mij is op max. 15 minuten van je werk afzitten met de fiets bijv dan weer geen luxe, ook al heb ik een uur enkele reistijd.
Liv8 schreef:
25-10-2025 22:55
Dat kan. Ik ervaar kunnen thuiswerken omdat ikzelf simpelweg niet zo veel zin om vroeg op te staan na een avondje theater wel als een luxe. Ik ken ook echt niemand in mijn omgeving met dezelfde vrijheid als ik heb en kom zelf ook uit een hele andere werkomgeving.

Maar zo is dat inderdaad voor iedereen persoonlijk. Voor mij is op max. 15 minuten van je werk afzitten met de fiets bijv dan weer geen luxe, ook al heb ik een uur enkele reistijd.

Maar geen zin hebben om vroeg op te staan vanwege een avondje theater, vind ik wel weer anders dan dat bijna dagelijks te kunnen. Luxe of handig/flexibel?

Mijn eerdere werkomgeving was minder flexibel, meer van 'alleen als het echt niet anders kan' voor een ondersteunende functie. Die functie bleek in Corona-tijd ook heus wel thuis uit te voeren. 15 minuten met de fiets naar werk was maar een voorbeeld hoor ;-). Dat vind ik dan weer 'luxe' mocht iemand dat hebben, aangezien ik 4 uur reistijd op een kantoordag heb dus zeker speelt dat ook heel erg mee dat ik niet vaak op kantoor ben. Daarbij, klinkt een beetje als een excuus, maar ik merk ook wel met het klimmen der jaren dat ik lang niet meer zo makkelijk bijkom van een dag naar kantoor: vroeg op, overvolle trein, kantoordingen, in een overvolle trein terug. Eenmaal thuis, val ik dan vaak al rond 20.00 uur in slaap op de bank. Heel truttig maar zo gaat het ondertussen wel. Een kantoordag zuigt echt energie.
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
26-10-2025 00:12
Een kantoordag zuigt echt energie.
Herkenbaar maar voor mij ook mede afhankelijk hoe een kantoordag is verlopen. Er zijn soms van die dagen dat de toegevoegde waarde beperkt is tot een goedemorgen richting collega's en het aanhoren van geroddel.

En de dinsdagen en donderdagen blijven dagen met een overvolle bezetting.
Als ik veel werk heb waar ik veel concentratie voor nodig heb dan werk ik thuis…ook als dit niet mijn standaard thuiswerk dag is.

Als ik een hele dag in (online, want meerdere landen) in meeting zit dan werk ik thuis, ook als dit niet mijn standaard thuiswerk dag is daar ik anders naar kantoor rijdt om me op te sluiten in een hokje en dat vind ik echt nutteloos en zonde

Het gebeurt dus wel eens dat ik 1,5 week achter elkaar thuis werk om diverse redenen en dan weer weken lang alleen mijn vaste dag thuis werk.

De flexibiliteit hierin is heel fijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
26-10-2025 09:09
De flexibiliteit hierin is heel fijn.
En mooi als je werkgever hierin meegaat. Ik zie (te) vaak dat de mate van flexibiliteit voor een team/collega's van hun manager afhangt en er hierdoor een wirwar van (on)mogelijkheden ontstaat.
margreetder schreef:
26-10-2025 09:35
En mooi als je werkgever hierin meegaat. Ik zie (te) vaak dat de mate van flexibiliteit voor een team/collega's van hun manager afhangt en er hierdoor een wirwar van (on)mogelijkheden ontstaat.
Dan wordt het tijd voor een goed functionerende OR die een bedrijfsbreed beleid gaat bespreken met de bestuurder. Dit soort fundamentele zaken moet je niet op teamniveau regelen.
Appletje schreef:
26-10-2025 15:23
Dan wordt het tijd voor een goed functionerende OR die een bedrijfsbreed beleid gaat bespreken met de bestuurder. Dit soort fundamentele zaken moet je niet op teamniveau regelen.
Precies..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven