We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?
vrijdag 5 juni 2026 om 12:17
Zo, wat een aannames over die ‘ oudere generaties’.AnAppleADay schreef: ↑01-06-2026 09:00
Maar we merken ook soms dat er wel verschil is bij andere afdelingen. Heel vaak is het een generatie verschil en denken oudere generaties dat thuiswerken dus gelijk staan aan andere dingen erbij doen of kinderen thuis oid.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
vrijdag 5 juni 2026 om 13:09
Ik ook. Ik zou mijn collega alleen veelbetekenend aankijken als die doorvroeg naar iets dat hem/haar helemaal niets aangaat.Miskotto schreef: ↑05-06-2026 10:37Collega's die van anderen verwachten dat ze op kantoor komen vind ik vreselijk.
Hoezo vraag jij uberhaupt door?
Realiseer je wel dat veel mensen hun TW dag gebruiken om dingen te doen waar ze voorheen verlof voor op zouden moeten nemen.
Ik vind collega's zosls jij heel naar.
vrijdag 5 juni 2026 om 14:24
Hoezo aannames? Ik zeg toch alleen dat dat op mijn werk zo is?
vrijdag 5 juni 2026 om 15:15
Bij ons op kantoor moest er woensdagochtend 8u iets af zijn. Dit moest fysiek gebeuren, kan niet digitaal. En kost gewoon 2-3 uur tijd.
Twee weken van tevoren was dit aangekondigd. Collega die dinsdag als thuiswerkdag heeft kon niet zelf bedenken dat hij dit dan op maandag had moeten doen. Toen ik maandag vroeg wat zijn plan was kwam er niet veel uit. Hij probeerde het toen af te schuiven op een andere collega want allerlei privéplannen op thuiswerkdag.
Uiteindelijk is hij toch gekomen maar als wij er niet over begonnen waren was hij gewoon woensdag om 9u aangekomen op kantoor zonder ook maar iets gedaan te hebben. En had de bespreking met directie niet door kunnen gaan.
Twee weken van tevoren was dit aangekondigd. Collega die dinsdag als thuiswerkdag heeft kon niet zelf bedenken dat hij dit dan op maandag had moeten doen. Toen ik maandag vroeg wat zijn plan was kwam er niet veel uit. Hij probeerde het toen af te schuiven op een andere collega want allerlei privéplannen op thuiswerkdag.
Uiteindelijk is hij toch gekomen maar als wij er niet over begonnen waren was hij gewoon woensdag om 9u aangekomen op kantoor zonder ook maar iets gedaan te hebben. En had de bespreking met directie niet door kunnen gaan.
vrijdag 5 juni 2026 om 19:41
Wat een aanname over "oudere generaties" die "vinden dat thuis werken gelijk staat aan andere dingen erbij doen". Kan zijn dat het bij jullie werkgever zo werkt, maar mijn ervaring is het niet.AnAppleADay schreef: ↑01-06-2026 09:00Maar we merken ook soms dat er wel verschil is bij andere afdelingen. Heel vaak is het een generatie verschil en denken oudere generaties dat thuiswerken dus gelijk staan aan andere dingen erbij doen of kinderen thuis oid.
Voor ons is het bewust een groot deel tijd terugwinnen in reistijd en voor man ook heel erg de hoeveelheid prikkels die hij op een dag aan kan. Thuis is er veel meer rust.
Ik ben dik vijftig en werk de helft van mijn werkweek thuis. De ervaring heeft mij geleerd dat leeftijd er niets toe doet, maar mentaliteit wel. Ik heb collega's van alle leeftijden die thuis werken en heel veel werk verzetten. Ik heb ook collega's van alle leeftijden die op een thuiswerkdag nooit bereikbaar zijn en waarvan je je afvraagt of ze wel aan het werk zijn.
Overigens vind ik wel dat hele jonge kinderen thuis niet gecombineerd kan worden met thuis werken. Je werkgever betaalt je om te werken, ook als je dat thuis doet, en niet om op je kind te passen.
Ik doe zelf op een thuiswerkdag ook wel eens wat anders, maar dat doe ik op mijn werk ook wel eens.
Mijn kat leeft nog, omdat mijn werkgever zo flexibel was dat ik hele weken thuis kon werken op de raarste tijden en daardoor ook tijd en mogelijkheden genoeg had om mijn doodzieke kat te verzorgen (dierenarts/dwang voeren/medicijnen etc). De enige wens was dat ik in grote lijnen aangaf op welke tijden ik wel en niet aan het werk was. En dat vind ik een heel terechte wens, ik werk in een team dat wel moet weten wanneer ze wel en niet op me kunnen rekenen. Goed agenda beheer is zo'n situatie doet wonderen.
vrijdag 5 juni 2026 om 19:46
Bizar, hier boek ik uren in een systeem en daarbij geef ik aan wanneer ik thuis gewerkt heb en wanneer ik op kantoor ben.margreetder schreef: ↑01-06-2026 16:17P&O heeft hier het reiskostensysteem zo ingericht dat een keer extra komen feitelijk uit je eigen zak komt.
Werk ik op een andere locatie, dan kan ik dat ook aangeven, maar dat kost iets meer moeite.
Als ik het reizen helemaal zelf moet betalen, dan zou ik ook niet extra naar kantoor willen.
dolfine wijzigde dit bericht op 05-06-2026 19:55
0.10% gewijzigd
vrijdag 5 juni 2026 om 20:14
Ik denk dat er bij ons op kantoordagen meer jongeren dan ouderen zijn, waarbij ik onder de 40 als jongere beschouw. En mensen die er een ‘ding’ van maken, gelijk verdeeld schat ik. De echte jongeren (30 min) hebben misschien nooit tijden meegemaakt dat je geacht werd vijf dagen per week op locatie te zijn. Dat vinden ze onmenselijk, terwijl ouderen (waar ik met bovenstaande definitie ook mezelf tot reken) nog weten hoe het echt was, om vijf dagen van 08.30 tot 17.00 op kantoor te zitten. Heel gezellig, maar in mijn tijd als alleenstaande ouder met een baby en kleuter op twee opvangadressen, ook best een logistieke uitdaging. Scheelt een hoop hoor, hybride werken met hooguit twee kantoordagen, en dan nog zeiken. Aldus Gerda, ja sorry, ik zie het zelf, maar het komt echt wel eens bij me op.AnAppleADay schreef: ↑05-06-2026 19:50Ik zeg ook ‘heel vaak’ niet altijd. Ik zie zowel bij mijn werk als bij mij man dat het gemiddeld genomen meer oudere collega’s zijn die er een ding van maken.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:48
Ik als 40+ ken inderdaad die tijd ook nog zeker. Gelukkig had ik wel een man die kon brengen of halen bij de kdv, maar zelfs toen vond ik het best pittig, bepaalde periode. Beide 4 dagen werken op locatie van 8:30 tot 17:00 in mijn geval. Reistijd van 45 min enkele reis. Niks thuis werken, huisarts of andere kind dingen (kennis maken basisschool, 10 min gesprekken) kosten je dan verlofuren.KamilleT schreef: ↑05-06-2026 20:14Dat vinden ze onmenselijk, terwijl ouderen (waar ik met bovenstaande definitie ook mezelf tot reken) nog weten hoe het echt was, om vijf dagen van 08.30 tot 17.00 op kantoor te zitten. Heel gezellig, maar in mijn tijd als alleenstaande ouder met een baby en kleuter op twee opvangadressen, ook best een logistieke uitdaging. Scheelt een hoop hoor, hybride werken met hooguit twee kantoordagen, en dan nog zeiken. Aldus Gerda, ja sorry, ik zie het zelf, maar het komt echt wel eens bij me op.
Het was ook zoals het was, want iedereen had ermee te dealen, maar daarom vind ik thuis werkdagen een luxe en bij vragen op kantoor te komen voor overleg etc iets wat je dan gewoon regelt.
Dan sta ik daar inderdaad maar anders in dan de jongere generatie of generatie die thuiswerken een voorwaarde / afspraak vinden.
zaterdag 6 juni 2026 om 10:19
zaterdag 6 juni 2026 om 10:42
Ik verwacht dat de mensen die deze strekking hebben, doelen op het uitgangspunt dat er géén vaste afspraken over thuiswerkdagen zijn. Dan is het sowieso anders natuurlijk.Red_Velvet schreef: ↑06-06-2026 10:19Dat is wat simpel gezegd “je regelt maar dat je dan op kantoor bent”. Bij ons is er bijvoorbeeld vastgelegd dat het beleid 50% thuis is, daar zijn ook vaste dagen voor afgesproken. Ik vermoed dat werknemers daar ook rechten voor hebben opgebouwd als het om thuiswerken gaat.
zaterdag 6 juni 2026 om 10:50
Ook, maar ook als je manager dat vraagt, dan kun je je thuiswerkdag vast ruilen. En nee meermaals gezegd, ik snap dat dat niet handig is paar dagen van tevoren. Maar een marge van 1 a 2 weken lijkt me dat dat haalbaar moet zijn.
En als de werkgever expliciet een beleid heeft van 50% thuiswerken, dan zullen deze verzoeken ook vast niet zo zijn, en zal hybride / online sowieso meer de standaard zijn.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:22
Als ik terug kijk op de 5 dagen naar kantoor dan was het altijd een hoop geplan en een vast ritme aanhouden om het thuis rond te krijgen.KamilleT schreef: ↑05-06-2026 20:14De echte jongeren (30 min) hebben misschien nooit tijden meegemaakt dat je geacht werd vijf dagen per week op locatie te zijn. Dat vinden ze onmenselijk, terwijl ouderen (waar ik met bovenstaande definitie ook mezelf tot reken) nog weten hoe het echt was, om vijf dagen van 08.30 tot 17.00 op kantoor te zitten.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:27
Je oogst wat je zaait. Sommige weigeren een extra dag te komen, andere hebben geen zin in weer een discussie en betalen het uit eigen zak.Dolfine schreef: ↑05-06-2026 19:46Bizar, hier boek ik uren in een systeem en daarbij geef ik aan wanneer ik thuis gewerkt heb en wanneer ik op kantoor ben.
Werk ik op een andere locatie, dan kan ik dat ook aangeven, maar dat kost iets meer moeite.
Als ik het reizen helemaal zelf moet betalen, dan zou ik ook niet extra naar kantoor willen.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:34
Dat ligt eraan hoe de dagen thuis verdeeld zijn met halen/brengen van kinderen bijvoorbeeld. Tijdens Corona zijn er afspraken gemaakt en hebben we ons werk op de tijden van KDV enz ingepland. 1-2 weken van te voren klinkt dan lang maar vaak is er niks mogelijk met KDV. En snap ook wel dat je geen zin hebt om je in bochten te wringen voor iets als het niet echt nodig is. Dat moet je al vaak genoeg met kinderen.Winterkoud schreef: ↑06-06-2026 10:50Ook, maar ook als je manager dat vraagt, dan kun je je thuiswerkdag vast ruilen. En nee meermaals gezegd, ik snap dat dat niet handig is paar dagen van tevoren. Maar een marge van 1 a 2 weken lijkt me dat dat haalbaar moet zijn.
En als de werkgever expliciet een beleid heeft van 50% thuiswerken, dan zullen deze verzoeken ook vast niet zo zijn, en zal hybride / online sowieso meer de standaard zijn.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:34
Achteraf bezien vraag ik me ook wel af hoe ik het heb volgehouden. Je leven is inderdaad op de minuut gepland, vanaf de wekker om 06.30 uur, exact om 07.55 de deur uit met baby onder de arm, kleuter met rugzakje, werktas, rondje opvang en school, 9 uur op kantoor komen aankakken, 17.20 weer weg (ja, daar pik ik 10 minuutjes van de baas want anders ben ik niet op tijd bij de opvang). Thuis eten in elkaar draaien want om 19.00 uur moet de eerste weer naar bed en om 20.00 uur zit je dan dood op de bank. En de volgende dag opnieuw.margreetder schreef: ↑06-06-2026 11:22Als ik terug kijk op de 5 dagen naar kantoor dan was het altijd een hoop geplan en een vast ritme aanhouden om het thuis rond te krijgen.
Ik bedenk altijd maar dat ik er nu de vruchten van pluk, goede baan, kinderen groot en grotendeels baas over mijn eigen agenda. Helaas nu wel meer stress van mijn werk in plaats van de privé logistiek.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:42
Sowieso in een goed werkgevers- én werknemerschap moet het van 2 kanten komen. Als er vaste thuiswerkdagen zijn vastgesteld, dan moet in geval van noodzaak de werknemer bereid zijn naar kantoor te komen. En dan zal het andersom ook zo moeten zijn: Als werknemer een keer klem zit een extra thuiswerkdag.Winterkoud schreef: ↑06-06-2026 10:50Ook, maar ook als je manager dat vraagt, dan kun je je thuiswerkdag vast ruilen. En nee meermaals gezegd, ik snap dat dat niet handig is paar dagen van tevoren. Maar een marge van 1 a 2 weken lijkt me dat dat haalbaar moet zijn.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:51
Heb je het nu over je vrije thuisdagen of thuiswerkdagen met wisselen? Ik heb het echt je werkdagen, thuis of op locatie te wisselen.Red_Velvet schreef: ↑06-06-2026 11:34Dat ligt eraan hoe de dagen thuis verdeeld zijn met halen/brengen van kinderen bijvoorbeeld. Tijdens Corona zijn er afspraken gemaakt en hebben we ons werk op de tijden van KDV enz ingepland. 1-2 weken van te voren klinkt dan lang maar vaak is er niks mogelijk met KDV. En snap ook wel dat je geen zin hebt om je in bochten te wringen voor iets als het niet echt nodig is. Dat moet je al vaak genoeg met kinderen.
Ook op je thuiswerkdag heb je neem ik aan kdv? Ja dan zul je ivm reistijd op een kantoordag wat eerder weg moeten. Lijkt mij geen issue.
Mijn kinderen kwamen vanaf een bepaalde leeftijd ook uit school naar huis ipv bso, maar als ik er dan niet was (en oma niet, die ving ook op), dan konden ze prima ook alleen thuiskomen en zich redden die paar uurtjes.
Tot die tijd waren ze echt op werkdagen op de bso.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:55
Eens hoor, ik kan altijd thuis werken in geval nood of als het beter uitkomt. Maar werk bij mijn huidige baan is eigenlijk altijd op locatie, vind ik zelf prettiger.Bieb63 schreef: ↑06-06-2026 11:42Sowieso in een goed werkgevers- én werknemerschap moet het van 2 kanten komen. Als er vaste thuiswerkdagen zijn vastgesteld, dan moet in geval van noodzaak de werknemer bereid zijn naar kantoor te komen. En dan zal het andersom ook zo moeten zijn: Als werknemer een keer klem zit een extra thuiswerkdag.
Sowieso veel flexibiliteit in die zin.
zaterdag 20 juni 2026 om 09:59
Hier hebben ze besloten diverse locaties op de rustige vrijdag permanent te sluiten en dit mogelijk ook te doen op de maandag en woensdag als de bezetting te laag blijft. Zo blijft er weinig (zeker voor fulltimers) over om flexibel op kantoor te kunnen werken.
margreetder wijzigde dit bericht op 20-06-2026 11:23
21.02% gewijzigd
zaterdag 20 juni 2026 om 10:26
Eens. Bij ons gaat dit ook zo.Bieb63 schreef: ↑06-06-2026 11:42Sowieso in een goed werkgevers- én werknemerschap moet het van 2 kanten komen. Als er vaste thuiswerkdagen zijn vastgesteld, dan moet in geval van noodzaak de werknemer bereid zijn naar kantoor te komen. En dan zal het andersom ook zo moeten zijn: Als werknemer een keer klem zit een extra thuiswerkdag.
vrijdag 26 juni 2026 om 06:10
Zoals?Miskotto schreef: ↑05-06-2026 10:37Collega's die van anderen verwachten dat ze op kantoor komen vind ik vreselijk.
Realiseer je wel dat veel mensen hun TW dag gebruiken om dingen te doen waar ze voorheen verlof voor op zouden moeten nemen.
vrijdag 26 juni 2026 om 07:58
Waarom niet?Miskotto schreef: ↑05-06-2026 10:37Collega's die van anderen verwachten dat ze op kantoor komen vind ik vreselijk.
De tw gebruiken voor andere zaken dan werk, dát vind ik pas naar.
En de rest moet er wel verlof voor opnemen?
M.i. profiteurs
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 26 juni 2026 om 10:21
vrijdag 26 juni 2026 om 12:00
Ja op tw dagen heb ik kdv maar om 7 uur is het nog niet open.Winterkoud schreef: ↑06-06-2026 11:51Heb je het nu over je vrije thuisdagen of thuiswerkdagen met wisselen? Ik heb het echt je werkdagen, thuis of op locatie te wisselen.
Ook op je thuiswerkdag heb je neem ik aan kdv? Ja dan zul je ivm reistijd op een kantoordag wat eerder weg moeten. Lijkt mij geen issue.
Mijn kinderen kwamen vanaf een bepaalde leeftijd ook uit school naar huis ipv bso, maar als ik er dan niet was (en oma niet, die ving ook op), dan konden ze prima ook alleen thuiskomen en zich redden die paar uurtjes.
Tot die tijd waren ze echt op werkdagen op de bso.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in