Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 1346 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dit onze werkplezier beïnvloedt.
miskotto wijzigde dit bericht op 26-05-2025 14:53
0.89% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Calamitycat schreef:
09-07-2026 18:22
Ik werk 3 van mijn 4 werkdagen thuis en heb totaal geen last van gemis van ritme en me niet verbonden voelen. Om 17.00 uur is mijn werkdag voorbij en al ben ik thuis, dan nog vind ik het heel fijn om klaar te zijn met mijn werk want al lekker thuis waar ik meteen kan ontspannen en geen reistijd. Daarnaast ben ik als ik werk ontzettend productief en geïnspireerd, veel meer en veel vaker dan die ene dag dat ik op kantoor ben. Maar goed, ik zal dan wel een apart geval zijn ofzo.

Neehoor, ik heb dat ook.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Star⁴ schreef:
02-07-2026 15:24
Verbouwing niet, maar bij ons kan je bureau, stoel, schermen e.d. op kosten van de zaak bestellen.
Dat kan ik bij mijn huidige werkgever ook, maar toen ik tijdens corona (bij een andere werkgever) per direct thuis moest gaan werken, moest ik alles zelf bekostigen tot de laptop toe.
Ook mobiele telefoon: dat kon wel over mijn prive nummer heen gaan lopen. No way dat ik werktelefoontjes over mijn prive nummer laat gaan op mijn kosten.
Ik heb toen gezegd dat ik het bekostigen van een eigen laptop en mobiele telefoon die zij wilden gaan beheren, ver over de grens heen vond gaan. Reactie: dan krijg je er een van het werk. Dus als je niets zegt, ben je de pineut en geef je weerwoord, dan krijg je het wel.
Scherm, toetsenbord, muis, headset en verdere randapparatuur, bureau en stoel moest ik allemaal zelf ophoesten. Dat vertikten ze gewoon.
Ik vind het echt belachelijk dat je zelf alles wat je nodig hebt om te kunnen werken, zelf moet gaan betalen.
Mijn huidige werkgever faciliteert thuis werken, maar als dat niet kan, dan is het geen probleem om elke dag op kantoor te zijn.
Toen het een paar weken geleden code rood was imv de hitte, kregen we wel het verzoek om even goed na te denken over reizen m.n. in het OV en of thuis werken niet een betere optie was (en o ja, een paar uur minder werken was ook geen probleem als het thuis te heet was om echt wat te doen).
dolfine wijzigde dit bericht op 25-07-2026 20:47
17.06% gewijzigd
Ik het kader van bezuinigen staat de airco in ons kantoor op standje 25 graden. En afhankelijk van de zon, het aantal mensen op de werkvloer kan de temperatuur oplopen tot 27-30 graden. Klagen mag maar beleid is beleid dus je mag het ermee doen.
Hoe wordt er bij jullie aangekeken tegen het opnemen van een vrije dag op een kantoordag? Ik merk dat ik daar (te) terughoudend in ben om gezeur te voorkomen.
margreetder schreef:
12-07-2026 12:13
Hoe wordt er bij jullie aangekeken tegen het opnemen van een vrije dag op een kantoordag? Ik merk dat ik daar (te) terughoudend in ben om gezeur te voorkomen.

Je hebt toch recht op vrije dagen? Waarom zou je daar terughoudend in zijn?
margreetder schreef:
Ik neem het op als ik vind dat ik het op wil nemen. Dat is bij ons heel gemakkelijk. Werk jij nauw samen met een collega?
margreetder schreef:
12-07-2026 09:18
Ik het kader van bezuinigen staat de airco in ons kantoor op standje 25 graden. En afhankelijk van de zon, het aantal mensen op de werkvloer kan de temperatuur oplopen tot 27-30 graden. Klagen mag maar beleid is beleid dus je mag het ermee doen.
30 graden kun je toch gewoon anoniem melden bij de arbeidsinspectie?

https://www.arboportaal.nl/vraag-en-ant ... is-te-warm
margreetder schreef:
Als het om èèn dag gaat geen probleem lijkt me. Ook als je 1-2 weken aaneengesloten vakantie neemt mis je die dagen toch? Nu in de zomerperiode helemaal geen probleem want er is toch al bijna niemand. De afgelopen weken ben ik ook maar 1 dag naar kantoor geweest omdat er voor de rest niemand aanwezig was...

Als je echt wekenlang achter elkaar steeds èèn dag opneemt en dan per se op de kantoordag dan krijg je wel scheve ogen ja.

Maar ik ben er sowieso makkelijker in geworden want de afgelopen tijd planden ze vaak vergaderingen en bijeenkomsten in nádat ik vrij had genomen en waren dan verbaasd dat ik mijn dagen niet ging omzetten. Nee, als het zo belangrijk is hebben ze dus ook geen rekening gehouden met mij door het dan te plannen toch denk ik dan.
Sjimmie84 schreef:
12-07-2026 19:12
Als het om èèn dag gaat geen probleem lijkt me. Ook als je 1-2 weken aaneengesloten vakantie neemt mis je die dagen toch? Nu in de zomerperiode helemaal geen probleem want er is toch al bijna niemand. De afgelopen weken ben ik ook maar 1 dag naar kantoor geweest omdat er voor de rest niemand aanwezig was...

Als je echt wekenlang achter elkaar steeds èèn dag opneemt en dan per se op de kantoordag dan krijg je wel scheve ogen ja.

Maar ik ben er sowieso makkelijker in geworden want de afgelopen tijd planden ze vaak vergaderingen en bijeenkomsten in nádat ik vrij had genomen en waren dan verbaasd dat ik mijn dagen niet ging omzetten. Nee, als het zo belangrijk is hebben ze dus ook geen rekening gehouden met mij door het dan te plannen toch denk ik dan.

Het zou kunnen dat de organisator helemaal niet kijkt naar wie er wel of niet kan maar gewoon plant omdat de afspraak nodig is. Gebeurt bij ons ook vaak. Maak me er niet druk over. Ik geef het dan wel aan en dan hoor ik wel of ik aanwezig móet zijn of dat ik later bijgepraat word.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 12-07-2026 20:39
0.04% gewijzigd
margreetder schreef:
12-07-2026 09:18
Dan blijf ik thuis.
margreetder schreef:
Ik neem ze gewoon op, want er is een reden waarom ik op de kantoordag vrij moet zijn. Anders had ik het wel op mijn vrije vrijdag ingepland. Daarnaast als je een keer ziek bent, dan houd je ook geen rekening met die kantoordag lijkt mij. Dan meld je je ziek of je werkt thuis.

Er kunnen andere redenen zijn waarom iemand in een bepaalde periode steeds afwezig is op de kantoordag, bijvoorbeeld ivm opvang, mantelzorg, ziekenhuis/fysiobezoek, opleiding en whatever. Maar vaak is het dan de bedoeling dat het tijdelijk is.

Als iemand het consequent vrij neemt of om redenen niet naar kantoor komt, dan denk ik daar wel het mijne van. Maar dan is het aan mijn leidinggevende om er achteraan te gaan. Wat in mijn organisatie ook gebeurt. Het is soms lastig dat je dan niet te horen krijgt waarom iemand er nooit is. En natuurlijk begrijp ik dat het privé is, maar het is prettig om te weten waar je aan toe bent als collega. Dat laatste ook omdat de collega's waarbij dit speelden, ook slecht bereikbaar waren. Dan is het wel prettig om te weten of het überhaupt zin heeft om contact te zoeken of op welke momenten. Hoe wat waar is dan ook minder relevant, maar je wilt gewoon weten of je op iemand kunt rekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sjimmie84 schreef:
12-07-2026 19:12
Het is geen weken lang, hoogstens 1 keer per maand. Als enige fulltimer houdt je al rekening met de woensdag en de vrijdag als minder handige dagen om een losse dag op te nemen. Dan blijft de kantoordag als enige optie over, zeker als je een lang weekend wil opnemen.
Begin september moeten wij op een kantoordag verplicht een cursus volgen op een andere locatie. Onze manager, die manieren loopt te zoeken om mensen meer naar kantoor te krijgen, kwam meteen met "dan kunnen jullie op donderdag een dag extra naar kantoor komen, ter compensatie van de dinsdag cursusdag".

Dat is dus een extra kantoordag, de reiskosten die je dan maakt mag jezelf betalen.
margreetder schreef:
20-07-2026 10:24
Het is geen weken lang, hoogstens 1 keer per maand. Als enige fulltimer houdt je al rekening met de woensdag en de vrijdag als minder handige dagen om een losse dag op te nemen. Dan blijft de kantoordag als enige optie over, zeker als je een lang weekend wil opnemen.
Joh, gewoon opnemen. Want waarom zou je niet een lang weekend mogen hebben?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
20-07-2026 13:33
Joh, gewoon opnemen. Want waarom zou je niet een lang weekend mogen hebben?
Eerlijk gezegd herken ik dit ook wel. De parttimers zijn vrij op woensdag en/of vrijdag, dus dan is de bezetting al dunner met het vriendelijke verzoek om als fulltimer dan geen vrij te nemen.

De kantoordag met overleg is op maandag, dus gelieve dan ook geen vrij te nemen. Op de vraag of je dan geen lang weekend weg kunt komt de vraag terug of je er geen midweekje van kunt maken, maar dan exclusief de woensdag want je raadt het al... dunne bezetting!
Okernoot schreef:
20-07-2026 13:50
Eerlijk gezegd herken ik dit ook wel. De parttimers zijn vrij op woensdag en/of vrijdag, dus dan is de bezetting al dunner met het vriendelijke verzoek om als fulltimer dan geen vrij te nemen.

De kantoordag met overleg is op maandag, dus gelieve dan ook geen vrij te nemen. Op de vraag of je dan geen lang weekend weg kunt komt de vraag terug of je er geen midweekje van kunt maken, maar dan exclusief de woensdag want je raadt het al... dunne bezetting!
Dan zeg je: nee. Wij hebben hetzelfde hoor, alleen dan maandag en woensdag. Dan moet je ook door drie hoepels om uiteindelijk vrij te krijgen, mits er iemand voor jou invalt. Alleen een random dinsdag of donderdag kan je sneller vrij krijgen maar dan moet je daar maar net zin in hebben. Ik zou niet weten wat ik op een vrije dinsdag zou moeten doen.
Okernoot schreef:
20-07-2026 13:50

Desalniettemin, je moet gewoon vrij kunnen krijgen op die dagen. Maar het blijft stom. Dat er dan geen bezetting is, is eigenlijk niet jouw probleem, al geven ze wel het idee dat het wel zo is.
Sjimmie84 schreef:
20-07-2026 14:12
Dan zeg je: nee. Wij hebben hetzelfde hoor, alleen dan maandag en woensdag. Dan moet je ook door drie hoepels om uiteindelijk vrij te krijgen, mits er iemand voor jou invalt. Alleen een random dinsdag of donderdag kan je sneller vrij krijgen maar dan moet je daar maar net zin in hebben. Ik zou niet weten wat ik op een vrije dinsdag zou moeten doen.
De dinsdag en donderdag zijn vaak net de drukste dagen qua overleg, dan mis je dingen zeker bij een losse vrije dag voelt dat minder prettig. En wat je zegt, ik zou ook niet weten waarom ik blij zou moeten zijn met een vrije dinsdag en donderdag. Of nog erger, dan neem je een losse dinsdagochtend op en een losse donderdagmiddag.
Ben blij dat er bij ons geen vaste kantoordagen zijn. Nadeel van mijn werk en vrij nemen is dat ons rooster al een half jaar vooruit wordt gemaakt. Dus spontaan een dag vrij nemen is daardoor soms wat lastiger. Als ik al gepland werk heb dan dat dus niet. Maar verder denk ik nooit na over bezetting oid als ik eens extra vrij neem. Nou is ons werk ook best individualistisch dus ik kan me voorstellen dat dat uitmaakt. Maar een dagje vrij op een kantoordag moet toch gewoon kunnen zonder daar al te veel over na te denken?
Zou de mogelijkheid tot hybride werken voor jou een absolute voorwaarde zijn als je rondkijkt voor een nieuwe baan? Alhoewel het in mijn branche gebruikelijk is zie je bij sommige vacatures niets staan over die mogelijkheid. En vijf dagen terug naar kantoor vind ik niet echt aantrekkelijk.
margreetder schreef:
24-07-2026 09:24
Zou de mogelijkheid tot hybride werken voor jou een absolute voorwaarde zijn als je rondkijkt voor een nieuwe baan? Alhoewel het in mijn branche gebruikelijk is zie je bij sommige vacatures niets staan over die mogelijkheid. En vijf dagen terug naar kantoor vind ik niet echt aantrekkelijk.
Ja. Sterker nog, ik reageer alleen nog op volledig remote functies.
margreetder schreef:
24-07-2026 09:24
Geen voorwaarde voor vast per week, wel voor mogelijkheid als het nodig is voor de thuis (denk aan er wordt iets geleverd waar je thuis voor moet zijn etc). Ik wil niet alleen maar thuis werken, vind het op kantoor fijner.
Voor mij is een rand voorwaarde maximaal 20/25 min reistijd met de auto.
In mijn branche prima realiseerbaar beide.
Winterkoud schreef:
24-07-2026 15:48
Geen voorwaarde voor vast per week, wel voor mogelijkheid als het nodig is voor de thuis (denk aan er wordt iets geleverd waar je thuis voor moet zijn etc). Ik wil niet alleen maar thuis werken, vind het op kantoor fijner.
Voor mij is een rand voorwaarde maximaal 20/25 min reistijd met de auto.
In mijn branche prima realiseerbaar beide.
Ja dit geldt voor mij ongeveer ook. Als de kat ziek is, is het fijn dat ik lekker even thuis kan blijven bij hem. Maar dan is voor mij die flexibiliteit en 'de mogelijkheid tot' belangrijker dan structureel thuis kunnen werken. Het zijn dan de uitzonderingen.

Ik heb nu een uur reistijd, dan is het best prettig dat ik gemiddeld 1 dag in de week thuiswerk, maar het zou voor mij ook niet onoverkomelijk zijn als dat niet vast kan. Met tien minuten reistijd zou ik helemaal geen voordeel zien in structureel een dag in de week thuis werken. Dan gaat het echt om de praktische uitzonderingen, en dus weer die flexibiliteit.

Ik zou juist afhaken bij 100% thuiswerken. Vaste en strenge kantoor- en thuiswerkdagen zou ik ook niet ideaal vinden (als in: je moet aanwezig zijn op dinsdag en donderdag van precies 08.00 tot 17.00 en op andere dagen ben je niet welkom en je mag nooit op een kantoordag vrij nemen). Al heb ik nu ook wel een beetje een vast ritme. Maar dat is dan op een natuurlijke manier tot stand gekomen en ik kan afwijken van dat ritme als ik daar zin in heb. En de kantoortijden zijn flexibel. Als ik een kwartier later in de auto stap 's ochtends is dat helemaal prima.

Kortom: ik zit precies op de goede plek voor mij :)
Als ik veel van deze berichten lees ben ik zo blij dat het bij ons gewoon aan onze eigen professionaliteit wordt overgelaten. Als het zinvol is om naar kantoor (of ergens anders) te komen spreken we dat onderling af. Als je 100% op kantoor wilt zitten, ook goed. Als we vrij willen nemen, kondigen we dat aan i.p.v. dat we toestemming moeten vragen (wel zorgen dat mochten er belangrijke zaken gedaan moeten worden, dat je iemand zoekt die kan invallen). En je merkt dat als een werkgever zijn mensen op zo'n manier vertrouwt dat de resultaten vanzelf beter worden.

Wij zeggen wel eens gekscherend dat je manager er alleen is om ervoor te zorgen dat je een laptop en een bureaustoel hebt.
Liv8 schreef:
24-07-2026 17:17
Ja dit geldt voor mij ongeveer ook. Als de kat ziek is, is het fijn dat ik lekker even thuis kan blijven bij hem. Maar dan is voor mij die flexibiliteit en 'de mogelijkheid tot' belangrijker dan structureel thuis kunnen werken. Het zijn dan de uitzonderingen.

Ik heb nu een uur reistijd, dan is het best prettig dat ik gemiddeld 1 dag in de week thuiswerk, maar het zou voor mij ook niet onoverkomelijk zijn als dat niet vast kan. Met tien minuten reistijd zou ik helemaal geen voordeel zien in structureel een dag in de week thuis werken. Dan gaat het echt om de praktische uitzonderingen, en dus weer die flexibiliteit.

Ik zou juist afhaken bij 100% thuiswerken. Vaste en strenge kantoor- en thuiswerkdagen zou ik ook niet ideaal vinden (als in: je moet aanwezig zijn op dinsdag en donderdag van precies 08.00 tot 17.00 en op andere dagen ben je niet welkom en je mag nooit op een kantoordag vrij nemen). Al heb ik nu ook wel een beetje een vast ritme. Maar dat is dan op een natuurlijke manier tot stand gekomen en ik kan afwijken van dat ritme als ik daar zin in heb. En de kantoortijden zijn flexibel. Als ik een kwartier later in de auto stap 's ochtends is dat helemaal prima.

Kortom: ik zit precies op de goede plek voor mij :)
Ik heb nu inderdaad 10 min reisafstand met de auto (fiets ongeveer hetzelfde) en zit prettiger op kantoor. Zit wel vaak alleen, dus ook geen last van ruis.

Heb je 1 uur reistijd enkele reis? Dat vind ik wel fors. Zou voor mij in combinatie met 2 pubers nog niet heel handig zijn (32 uur werken), dan is 1 a 2 dagen thuiswerken prettig ja.

Werktijden zijn dan wel 8:30 tot 17:00 in principe, maar zou je van 8 - 16:30 willen werken kan dat ook denk ik. Overigens is de inloop tussen 8:30 en 8:45 voor de meeste. Wordt niet moeilijk over gedaan. Ook niet als je half uur / uur schuift hoor op bv je dagen die flexibiliteit is er gewoon. Als ik vrij wil kan ik dat ook zelf bepalen, want mijn werk doet niemand anders.

Ik zit wat dat betreft super prima. Maar zit toch in dikke twijfel voor een switch wegens werk inhoudelijk. Maar ook in die functies is flexibiliteit/ thuiswerken/ zelfstandigheid wel een standaard.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven