Werk & Studie alle pijlers

Weer gaan leren op je 45ste?

28-01-2020 19:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die op latere leeftijd iets heel anders zijn gaan doen. Ik heb nu een administratief beroep. Door allerlei omstandigheden een paar geleden uitgevallen met een burn-out die later overging in een ernstige depressie. Ik doe erg mijn best om mijn werk weer op te pakken. Zit niet meer in de ziektewet maar het gaat niet goed momenteel waardoor ik veel vakantie uren opneem. Nu denk ik dat het tijd is om voor mezelf te kiezen en dus iets heel anders te gaan doen. Ik wil graag de verzorging in. Zijn er meer mensen die op latere leeftijd iets anders zijn gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lerend werken proberen. Kan je hiervoor niet terecht in verzorgingshuizen? Beginnen als Alpha hulp en dan beginnen met een opleiding.
Ik lees mee.
Doen. Je hebt nog heel veel werkjaren voor je, dus het is absoluut de moeite waard. Maar misschien niet als je nog niet hersteld bent. Leren is ook fouten maken en onderzoeken welke werkomgeving het best bij jou past. Dat is lastig wanneer je nog aan het opkrabbelen bent, weinig energie hebt om dingen te incasseren, enz. Je moet je wel goed en energiek voelen.
anoniem_293641 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 19:47
Reden: Sorry, per ongeluk OT gequote.
47.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet nog 30 jaar werken, dus omscholen kan prima!
Al naar gelang of je al vaker bijscholing en dergelijke hebt gevolgd zal het je makkelijk of moeilijker afgaan dan toen je tiener was, maar daar staat dan weer zelfdiscipline en doorzettingsvermogen tegenover.

Doen!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Als je burnout bent is de verzorging dan wel 'n handige richting? Onderbezetting, onregelmatige werktijden, geen regelmaat etc etc.
Doreia* schreef:
28-01-2020 19:46
Je moet nog 30 jaar werken, dus omscholen kan prima!
Al naar gelang of je al vaker bijscholing en dergelijke hebt gevolgd zal het je makkelijk of moeilijker afgaan dan toen je tiener was, maar daar staat dan weer zelfdiscipline en doorzettingsvermogen tegenover.

Doen!
euh, 30 jaar? Dan 20 mss
Alle reacties Link kopieren
Een ander vak leren kan prima! Ga iets doen wat je leuk lijkt.

Alleen de zorg is wel echt heftig.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
28-01-2020 19:47
euh, 30 jaar? Dan 20 mss
Inmiddels moet ik tot mijn 72e werken voor ik AOW krijg. Als dat dan nog bestaat over 35 jaar.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ja, gewoon doen!! Zeker in de zorg goede leer/ werkkansen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een idee wat je in de zorg wilt gaan doen? Als je nog niet specifiek weet wat je wilt, kan de site https://www.youchooz.nl/ je misschien verder helpen. Of via https://www.ontdekdezorg.nl/ kun je ook persoonlijk advies vragen of lezen hoe andere zij-instromers het ervaren.
Ik zou je aanraden om een (of meerdere) dag(en) mee te lopen om te kijken of je het werk wat vindt en of het voldoet aan jouw verwachtingen.

Je geeft aan dat het nu niet goed met je gaat. Ik begrijp dat je weg wilt uit een omgeving waarin jij je niet prettig voelt maar ik hoop dat je ook inziet dat vluchten geen structurele oplossing is voor sommige problemen. Ook in de zorg heb je te maken met werkdruk, lastige collega's, mondige cliënten/patiënten/familie. Het zou zonde zijn als je vol goede moed aan een opleiding begint maar deze niet af kunt maken omdat je jezelf tegen komt.

Je hebt nog heel wat jaren voor je dus ik zou je niet door je leeftijd tegen laten houden!
ja, doen!

ik ben 40+ en ik zit midden in een carrièreswitch.
In kantoorbanen kun je je makkelijker ziek melden. In de zorg zetten ze je onder druk omdat patienten de dupe zijn als er weer iemand uit valt.
Ik kreeg ook burn-out door mijn werk, maar ben nu, na de switch, blijer dan ooit tevoren!
Fransje-Noord schreef:
28-01-2020 20:06
Ik kreeg ook burn-out door mijn werk, maar ben nu, na de switch, blijer dan ooit tevoren!
Wat deed je dan eerst?
BosscheBol1984 schreef:
28-01-2020 20:07
Wat deed je dan eerst?
detailhandel
Ik overweeg het ook, maar ik ben een beetje bang omdat alles nu natuurlijk digitaal werkt qua leren/studeren.
BosscheBol1984 schreef:
28-01-2020 20:08
Ik overweeg het ook, maar ik ben een beetje bang omdat alles nu natuurlijk digitaal werkt qua leren/studeren.
dat leer je stap voor stap wel
Ik heb komende maand een open dag van de deeltijdopleiding, ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2020 20:04
In kantoorbanen kun je je makkelijker ziek melden. In de zorg zetten ze je onder druk omdat patienten de dupe zijn als er weer iemand uit valt.
Ziek is ziek, dan zoeken ze maar een vervanger.
Als jij met (buik)griep iedereen aansteekt, ben je verder van huis. Of als je met je wazige hoofd een verkeerde dosering medicatie toedient, ben je ook niet goed bezig. Dan liever thuis uitzieken.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
28-01-2020 20:12
Ziek is ziek, dan zoeken ze maar een vervanger.
Als jij met (buik)griep iedereen aansteekt, ben je verder van huis. Of als je met je wazige hoofd een verkeerde dosering medicatie toedient, ben je ook niet goed bezig. Dan liever thuis uitzieken.
Maar iemand met een burn-out redeneert vaak niet zo. Diegene heeft niet voor niks aan burn-out gekregen (meestal werknemers met veel verantwoordelijkheidsgevoel en matig vermogen om nee te zeggen).

Eens met de forummers die zeggen: doen, je hebt nog zoveel jaar te gaan en je bent nooit te oud om te leren!
Helaas ook eens met de forummers die zeggen dat de zorg wellicht geen goede keuze is. Als je al een burn-out hebt gehad, dan schat ik de kans best hoog in dat je deze overstap niet gaat trekken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2020 19:47
Als je burnout bent is de verzorging dan wel 'n handige richting? Onderbezetting, onregelmatige werktijden, geen regelmaat etc etc.

Dit. Lijkt me niet echt een goed moment voor een nieuwe opleiding. Leeftijd doet er niet toe. Je bent nooit te oud om te leren en moet nog ruim 20 jaar werken.
Goed dat je je om wilt scholen, leeftijd maakt echt niets uit. Ik had klasgenoten van 55.

Ik betwijfel echter of de zorg iets voor je is. Ik heb zelf ook tegen een burn-out aan gezeten (ik werk ook in de zorg) en heb daarom besloten om een stap terug te doen. Ik werk wel in de zorg, maar dan als thuishulp.

De zorg is een prachtig maar ontzettend zwaar beroep, onderschat het niet.
47 en druk lerende. Doen!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op het topic “Wij gaan weer naar school”.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven