Werk & Studie alle pijlers

Welk bedrijf moet ik kiezen?

26-10-2021 21:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha all,

Ik heb een dilemma. Ben met twee werkgevers in gesprek, allebei tweede gesprek. Ik heb nog geen terugkoppeling gekregen, en hoop dat het universum me een handje helpt. Maar zo niet: dan wil ik heel graag weten wat jullie zouden doen.

Loon is hetzelfde. Allebei binnen mijn vakgebied.

Bedrijf 1:
- klein, familiair
- 15 km reisafstand (auto of fiets dus allebei mogelijk)
- nog niet bestaande functie: zelf alles opzetten
- in die zin een avontuur, maar misschien ook beperkend? Je mag alles zelf doen maar je moet ook alles zelf doen?
- secundaire arbeidsvoorwaarden liggen nog niet echt vast. Er is wel ruimte voor, maar dat moet nog voor t hele bedrijf(je) worden uitgewerkt.
- meestal kantoor maar thuis als t zo uitkomt

Bedrijf 2:
- grote organisatie
- 1.15 uur reisafstand (auto of trein)
- supergoede secundaire arbeidsvoorwaarden
- meer formele sfeer
- omkaderde functie waar niet veel groei in zit binnen de organisatie, wel opzij nog opties denk ik
- stabiliteit van de organisatie is minder afhankelijk van de markt
- qua loopbaan staat deze beter op mijn cv en sluit beter aan bij wat ik later wil
- 3 dagen kantoor, 2 dagen thuis

Verder ben ik single mom van 3 tieners (met reistijden leek het wel of niet hebben van kids me nog goeie toevoeging: zij zijn mn main focus in het leven).

Roep alles wat nog waardevol is voor deze vergelijking, ik zit echt even vast zelf:(

Voor welk bedrijf zou jij gaan?

Totaal aantal stemmen: 83

Bedrijf 1 (61%)
Bedrijf 2 (39%)
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2 en dan proberen 2 dagen kantoor en 3 dagen thuis.
niks moet en alles mag
Bedrijf 1, daar kun je meer leren en het is lekker dicht bij huis.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er een beetje vanaf waar jij jezelf ziet over 5-10 jaar. Wil je wat meer buiten de kaders, misschien zzp-er worden dan is optie 1 het beste. Wil je doorgroeien naar een nog beter aangeschreven organisatie dan optie 2.
Alle reacties Link kopieren
Met 3 kinderen en geen partner: Bedrijf 1.

Moest het echt tegenslagen kan je na een jaar of 2 nog altijd verder solliciteren.
(En zijn die tieners 2 jaar ouder.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat je bij bedrijf 1 alles zo opzet, zoals je het bij bedrijf 2 krijgt aangeboden?

Reistijd is echt lang bij het 2e bedrijf. Gaat ten koste van je gezinstijd. Of je moet de reiskosten betaald kunnen krijgen, wellicht onderhandelen over 50% eigen tijd, 50 voor de baas. In dat geval zou ik erover nadenken, mits het 2 dagen op kantoor is en 3 dagen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2, lijkt meer zekerheid te bieden en hierdoor misschien ook meer rust/structuur? Reistijd is langer, maar wel voor drie dagen. Dat scheelt.
Als dit aansluit bij wat je later wilt, lijkt mij dat ook waardevol of een goede tussenstap?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de snelle reacties, fijn! Dit helpt me al om er wat grip op te krijgen. Lang leve het viva-forum :heart:
Goede adviezen so far, en voor meelezers: roep alles, dankbaar iemand hier! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Die reistijd is echt lang hoor. Ik heb dat ook jaren gedaan. Dat breekt je op een gegeven moment echt op. En ik had niet eens kinderen. Ik zou bedrijf 1 kiezen. Lijkt me ook leuk om de functie zelf vorm te mogen geven. In een grote organisatie is alles vaak veel bureaucratischer en afgekaderd, ik hou daar zelf niet zo van.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 1.

Ik ben op dit moment ook met 2 sollicitaties bezig, beide 2e gesprek, en ik neig zelf naar een wat kleiner bedrijf en minder formeel.

Ik werk nu voor een groot bedrijf en dat wil ik niet meer. Ik voel me dan zo beperkt want overal is wel een poppetje voor waar ik "afhankelijk" van ben. Ik doe liever veel dingen zelf. Ik houd van een brede functie.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2 klinkt beter maar ik vind 1,15 enkele reis wel heel lang. Gaat je op een gegeven moment waarschijnlijk tegenstaan. Misschien proberen te onderhandelen of je 1 of 2 dagen op kantoor werkt.
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre loop je in bedrijf 1 het risico in taken getrokken te worden die niet bij je functie horen? Dat zie ik vaker gebeuren bij kleine bedrijven die nieuwe functies opzetten, dat je ook andere taken moet doen, want klein bedrijf en al het werk moet nu eenmaal gebeuren.

Reistijd vind ik wel erg lang. Maar in een groot bedrijf zou je juist wel moeten kunnen groeien toch? Lijkt me dat dat makkelijker gaat dan in een klein bedrijf, tenzij dat kleine bedrijf zelf heel erg groeit.
Bedrijf 1! Reistijd korter en klinkt vrijer. Ook een functie vanaf de grond af opbouwen staat ook uitstekend op je cv en mocht het toch te klein zijn na een paar jaar, dan solliciteer je gewoon weer verder. Als je voor bedrijf 1 kiest, is het wel extra belangrijk dat je goed kunt samenwerken, ondernemend bent en in staat zelf kaders/grenzen aan te geven. Dus je keuze hangt m.i. ook erg af van je persoonlijkheid. Past pionieren bij je of vind je het juist prettig dat processen al staan en alles via verschillende schijven moet, wat je vaak wel ziet in grote organisaties.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 2.
Mijn ervaring is dat je bij kleine bedrijven heel moeilijk vrij kan krijgen. Omdat er niemand is die je taken kan overnemen.

Bij grote bedrijven kan je vaak veel makkelijker een ochtend of middag vrij krijgen mocht dat eens nodig zijn.

Bij een groot bedrijf is er altijd wel een collega met wie het klikt.

Bij een klein bedrijf is de kans dat het niet klikt met je collega's groter.
Als fulltime werkende moeder van twee pubers: 1. Behalve als 3 thuis en 2 op kantoor kan.
Want 1,15 uur is echt te ver.

Ik doe een half uur heen, half uur terug: dat betekent al lange dagen.

Optie drie: verder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis het economische aspect van je verhaal.

Neem aan dat je het geld nodig hebt ? Zo ja kies dan voor 2.
Alle reacties Link kopieren
_mig_ schreef:
26-10-2021 22:16
Ik mis het economische aspect van je verhaal.

Neem aan dat je het geld nodig hebt ? Zo ja kies dan voor 2.
Goed lezen.

Ik zou 1 kiezen, uur en kwartier reizen is ECHT lang. Ik moet 50 minuten reizen, maar vind dat ook al echt heel lang. Maak je lange dagen en dat is vrij vermoeiend als je ook nog kinderen + huishouden hebt. Plus dat een informele sfeer me veel meer aanspreekt dan het bureaucratische. Een grote organisatie hoeft niet altijd per se formeler te zijn, maar in dit geval wel zeg je. Daarnaast zou ik ook vooral naar de functie/werkzaamheden kijken: wat lijkt je t leukste om te doen??

Maar is het niks, kun je natuurlijk altijd verder zoeken. Of je zoekt nu nog even verder naar iets anders, dichterbij (als dat een optie is)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor bedrijf 1 gaan, alleen al vanwege de reistijd. In mijn ervaring wordt je bij een kleiner bedrijf vaak meer gewaardeerd en is er meer oog voor jou als persoon (en meer begrip voor je persoonlijke omstandigheden). Bij een groter bedrijf vaak nogal tegen met de (doorgroei-)mogelijkheden: er is meer concurrentie, meer kantoorpolitiek. Interne vacatures zijn soms al verdeeld wanneer ze worden uitgezet.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen op dit moment in je leven je main focus zijn, dan geef je daarmee het antwoord toch zelf eigenlijk al?
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
26-10-2021 23:54
Als je kinderen op dit moment in je leven je main focus zijn, dan geef je daarmee het antwoord toch zelf eigenlijk al?
Dit is wel echt scherp, dank je wel! Sowieso voor alle reacties.
Jullie hebben gelijk: die reistijd is heftig. En ze willen echt drie dagen kantoor, in het begin zelfs vier, dat is te veel. Helemaal als je ook nog graag sport, studeert, enz.
Ok, heel helder, superveel dank allemaal!
Ik werd getriggerd door deze zin:

"qua loopbaan staat deze beter op mijn cv en sluit beter aan bij wat ik later wil"

Met je toekomstige doel voor ogen zou ik dus voor 2 gaan. Tenzij je optie 1 zo kan vormen dat het ook bij je toekomstige doel aansluit.

Verder zou ik kijken of je een deel van de reistijd als werktijd kan gebruiken door bv in de trein al wat mails weg te werken of stukken te lezen. Dan kan je wellicht wat kortere dagen maken.

Maar eea ook een beetje afhankelijk van de leeftijd van de pubers. Gaat het om 11/12 jarigen die net op het VO zitten en nog relatief veel hulp nodig hebben of om 17/18 jarigen die bijna eindexamen doen en eigenlijk niets meer van je nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Waar denk je dat je na 5 jaar nog mooie kansen hebt? Misschien dat je met 5 jaar bij bedrijf 2 mooie ervaring op je CV hebt waardoor je je volgende baan voor het uitzoeken hebt. Of zie je jezelf meer over 5 jaar bedrijf 1 naar een hoger plan hebben gebracht en is dat dan jouw ervaring op je CV?

Verder mis ik in het verhaal waar er leuke mensen zitten. Ik vind bij een nieuwe baan de inhoud, het salaris en de mensen allemaal even belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Reistijd is wel heftig, maar ik zou persoonlijk voor 2 gaan. Lijkt mij investeren in het begin maar daarna dus meer thuiswerken.

Eerste bedrijf is meer zelf opbouwen maar betekend ook dat je meer verantwoordelijk bent voor dingen en minder "backup".

Ik werk zelf voor een grote organisatie. Alle processen zijn beschreven, en als ik vakantie heb of ik ben een dag vrij is er altijd iemand die mijn werk kan waarnemen of overnemen. maw, het bedrijf gaat gewoon door en ik ben gewoon vrij.

Je moet wel tegen de formele cultuur kunnen en dat je wellicht als een nummertje wordt gezien maar ik vind het heerlijk. Ook ben ik nooit bang dat de organisatie omvalt, zo groot is het. Ik heb in de crisis veel bedrijven om zien vallen omdat ze financieel niet zo sterk waren.

Vriendin van mij werkt in een soortgelijke functie als bij nummer 1 bij jou. Die werkt parttime, maar die moet geregeld op een vrije dag inloggen om dingen te doen, omdat er gewoon simpelweg niemand anders die het kan of weet hoe het moet. Ze heeft immers alles zelf bedacht etc. Het zou mijn werk niet zijn.

Als je het ook nog doet voor een opstapje naar je droombaan, dan doet een grote organisatie het inderdaad altijd wel beter op je cv
Alle reacties Link kopieren
Het voelt een beetje als: kiezen voor mezelf of kiezen voor de kids. Ze zijn 18, 17 en 13, en hebben best heftige jaren achter de rug (vader met psychische problematiek). Ik heb vanochtend tijdens het hardlopen bedacht dat het voor mij wel belangrijk is om nu eerst rust en veiligheid voor ze in te bouwen. Dit zijn jaren die ik niet kan inhalen later. Dus ik denk dat ik dat moet doen, ook voor mezelf qua innerlijke rust:
nu focus op de kids, straks weer meer zakelijk gaan denken. Ik ben 40 dus op zich kan ik straks nog helemaal los ;)
Collega's: eerlijk gezegd denk ik dat dat bij allebei de bedrijven vergelijkbaar is (maar ik vind mensen al snel leuk en vind altijd wel een aanknopingspuntje om verbinding te zoeken).
Is dit een rare overweging?
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet raar, Kolonello! Het is juist heel goed dat je de behoeftes van je kinderen in deze situatie voorop stelt. Je kinderen zijn straks de deur uit, dan kan je alsnog voor een andere baan kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven