Werk & Studie alle pijlers

Welke beroepen zijn 'niet recessieproof'

28-03-2020 22:18 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had ook bij de Corona pijler kunnen staan misschien maar met een mogelijk naderende recessie / economische crisis vraag ik mijzelf af:

Aan welke functie denk je als eerste als zijnde 'niet recessieproof'? Dus welke banen functies zullen fors verminderen of misschien wel verdwijnen?

Mijn eerste gedachte gaat denk ik wel naar recruiters. In de afgelopen jaren onmisbaar en menigeen kon zonder ervaring zo in deze functie instappen en best aardig verdienen. Tijdens een recessie zie ik heel veel recruiters wel hun baan verliezen want; een stuk minder vacatures

Aan welke functies denken jullie zoal?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap Thordis wel. Het gaat niet zozeer om de beroepen, maar om je eigen flexibiliteit. Ik heb van de vorige recessie nauwelijks iets gemerkt. Ja, ik was in die tijd schoonmaakster. En ja, een hoop mensen hebben me toen bedankt omdat zij hun baan kwijtraakten. Een architekt, een vrachtwagenmonteur en een administratieve dame. Maar aan de andere kant zijn daar de mensen met pensioen/AOW, die gewoon een vast inkomen hebben. Ik ging iets naar onder met mijn uurbedrag, nam er eentje extra en klaar.

Degenen die in die periode het langst werkloos waren, waren de mensen die niet bereid waren concessies te doen. Die wel 'een leuke baan' wilden, maar vasthielden aan opleiding en werkervaring. Er is bijna altijd wel iets te vinden, maar soms betekent dat dat je iets moet doen dat je niet leuk vindt.

Pedicures zullen wel werk houden, aangezien een deel van hun doelgroep boven de 65 is. Als de kinderen van deze groep weer aan het werk zijn, blijft er toch minder tijd over om het zelf te doen. Kappers idem.

Ik werk voor een bedrijf dat met logistiek te maken heeft. En ik heb afgelopen vrijdag nog voor mijn lunch drie mensen aan de lijn gehad die hun bedrijf stop zetten. Kleinere bedrijven, met 2 tot 5 vrachtwagens. Als je etenswaren vervoert heb je genoeg te doen. Als je kledingwinkels moet bevoorraden, dan niet.

De afdeling waar ik nu werk had toch al te weinig mensen, dus ik verwacht daar geen problemen. Mijn andere werkgever vraag ik me af. Die doen klantenservice op projectbasis. Het project waar ik aan meewerk, die redden het wel, een groot deel van hun inkomsten bestaat uit zomerse tuindingen (zwembaden, trampolines, tuinmeubelen, fietsen) en aangezien er waarschijnlijk veel mensen thuis zullen blijven dit jaar zal het druk worden.

Maar mijn zus doet de administratie van twee kleine bedrijven die nu beide stop liggen. De één is zorggerelateerd maar heeft het nu een stuk rustiger, dus tijd voor de eigen administratie. De ander een soort van coaching op een wat hoger niveau, maar ook daar is het werk gehalveerd. Dus of ze straks nog een baan heeft is maar de vraag. Haar man werkt in een fabriek, in diensten. Deze fabriek staat nu stil, hij krijgt alleen zijn basissalaris. Dus zij hebben nu echt een flink stuk minder inkomsten. Die fabriek, dat komt wel weer goed, daar hebben ze in normale tijden een personeelstekort. Maar ze hadden wel net een huis gekocht en net nu even geen buffer voor het overbruggen van een paar maanden.

Al met al denk ik dat in elke bedrijfstak klappen gaan vallen. En helaas wordt doorgaans door de managers bedacht hoe er bezuinigd kan worden, dus de laag die we het beste kunnen missen zal het beste overeind blijven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Cultuursector
Reclame
Horeca
Reisbranche
Juweliers
Kledingwinkels
Hoveniers

Eigenlijk alle zaken die geld kosten en waar mensen graag geld aan uit geven als het goed gaat maar geen geld voor vrij maken als het minder gaat.

Ik werk zelf in een beroep wat niet direct getroffen wordt maar een groot gedeelte van onze klanten wel. Ik zie het om eerlijk te zijn best somber in. De komende paar maanden zal nog wel gaan maar als 40% van onze klanten omvalt is het met ons bedrijf ook wel gedaan. Vriend zit al thuis want hij heeft een 0-uren contract.

Verder niet zoveel buffer als ik zou willen doordat ik 1,5 jaar geleden een huis heb gekocht en daar al mijn spaargeld in het gestoken. Toen dat iets was aangevuld ging mijn auto kapot. Nou ja we zien wel hoe het gaat lopen, ik kan er nu toch niets aan veranderen.
"Cash is King", één van die dingen die ik heb geleerd na 2 recessies die ik als werkende heb meegemaakt. Een recessie duurt zo'n 7 jaar en het is nog steeds zo dat senioren moeilijk weer aan het werk komen. Als je in 2007 als architect ontslagen werd (en dat waren er veel) en je bent aan het begin 40 jaar dan ben 47 als de markt aantrekt en dan ben je voor veel bedrijven weer te oud. Een nieuwe, goedkope, generatie staat klaar om je baan over te nemen, Je hebt dan al lang je WW periode opgemaakt en zit in de bijstand, je bouwt geen bedrijfspensioen op of veel minder als je een andere baan hebt gevonden (die vaak niet te maken heeft met je vak). Al je vaste lasten gaan natuurlijk wel door en als je dan met verlies je huis gedwongen moet verkopen terwijl het onder water staat en je die schuld niet kan opvangen dan verval je zo in armoede.

Kortom, lekker blijven spenderen in tijden van recessie is alleen een optie als je jong bent. Aan de andere kant was de recessie in de jaren 80 zo heftig dat heel veel afgestudeerden helemaal niets konden met hun bul en eindigden juristen als groenteboer.
Alle reacties Link kopieren
Mensen met een yellow belt, green belt, black belt, scrummasters, agile coaches. Al die mensen waar ik afgelopen jaren al dacht wtf komen jullie doen.
Naomir schreef:
29-03-2020 11:12
Mensen met een yellow belt, green belt, black belt, scrummasters, agile coaches. Al die mensen waar ik afgelopen jaren al dacht wtf komen jullie doen.
Ik denk dat vooral scrummasters en agile coaches een heleboel werk zullen hebben komende tijd.

In de vorige recessie werd volgens mij de auto- en bouwindustrie vrij hard geraakt. Recessie = geen nieuwe auto en geen nieuwe badkamer. Gelukkig is voor die laatste groep nu wel heel veel te doen in de nieuwbouw, want er blijft huizentekort. Alleen richt nieuwbouw zich nu op kleine duurzame huizen met 3 slaapkamers en boven de 5 ton, dat is wel een beetje problematisch.
Alle reacties Link kopieren
Baristas
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
29-03-2020 11:21
Ik denk dat vooral scrummasters en agile coaches een heleboel werk zullen hebben komende tijd,
Dat denk ik ook.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dit effect heeft en gaat hebben op bijna alle sectoren. Economische impact is een sneeuwbal effect.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
28-03-2020 22:49
Ik lees veel van deze doelgroep dat ze zich onvoldoende gesteun voelen momenteel. Ik denk dan ook, waar is je buffer die je als ondernemer/zelfstandige moet aanleggen ? Of zijn ze gewoon veel luxer gaan leven sinds ze minimaal 2x zoveel zijn gaan verdienen?
Als je als ZZP'er gelijk al de eerste maand je hand op moet houden, dan is het sowieso verstandiger om een baan in loondienst te gaan zoeken. Ik vind dat je minimaal een buffer groot genoeg moet hebben om zeker een jaar zonder inkomen rond te kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
29-03-2020 10:26
"Cash is King", één van die dingen die ik heb geleerd na 2 recessies die ik als werkende heb meegemaakt. Een recessie duurt zo'n 7 jaar en het is nog steeds zo dat senioren moeilijk weer aan het werk komen. Als je in 2007 als architect ontslagen werd (en dat waren er veel) en je bent aan het begin 40 jaar dan ben 47 als de markt aantrekt en dan ben je voor veel bedrijven weer te oud. Een nieuwe, goedkope, generatie staat klaar om je baan over te nemen, Je hebt dan al lang je WW periode opgemaakt en zit in de bijstand, je bouwt geen bedrijfspensioen op of veel minder als je een andere baan hebt gevonden (die vaak niet te maken heeft met je vak). Al je vaste lasten gaan natuurlijk wel door en als je dan met verlies je huis gedwongen moet verkopen terwijl het onder water staat en je die schuld niet kan opvangen dan verval je zo in armoede.

Kortom, lekker blijven spenderen in tijden van recessie is alleen een optie als je jong bent. Aan de andere kant was de recessie in de jaren 80 zo heftig dat heel veel afgestudeerden helemaal niets konden met hun bul en eindigden juristen als groenteboer.
Dit was afgelopen recessie ook zo. Ik ben in die recessie afgestudeerd (WO) en er was geen baan te krijgen voor pas afgestudeerden. Heb twee jaar lang allerhande banen gehad op mbo tot ik via via aan een WO baan ben gekomen. Inmiddels medior niveau, goede leeftijdscategorie en kom deze recessie hopelijk wel door. Die daarna ben ik te oud 🙃 dus maar flink buffer aan leggen.

De medior/senior tussen de 26 en 45 heeft denk ik de beste positie in een recessie. Banen in de communicatie, culturele sector, detailhandel, middel management, zzp in de bouw, bouw algemeen en zzp coaches ed hebben de minste kansen denk ik leerkrachten, zorgpersoneel, overheid en techniek zit denk ik altijd wel goed.
-jolijn- schreef:
29-03-2020 11:21
Ik denk dat vooral scrummasters en agile coaches een heleboel werk zullen hebben komende tijd.
Juist wel veel werk? Waarom denk je dat?
Ik denk dat vrijwel alle sectoren hierdoor geraakt zullen worden.
LoiseauVélo schreef:
29-03-2020 16:00
Juist wel veel werk? Waarom denk je dat?
Omdat software vernieuwd moet blijven worden, dit doet men tegenwoordig vrijwel overal op de agile/scrum manier en daar heb je dus scrummasters en agile coaches voor nodig...

De hele software industrie zal nauwelijks geraakt worden door de crisis. Sterker nog: ik denk dat deze crisis ertoe zal leiden dat we onszelf met zijn allen zullen afvragen of er geen nieuwe oplossingen nodig zijn voor bestaande problemen.
Bijvoorbeeld: kan een groot deel van de leerlingen niet veel meer bereiken door online adaptief onderwijs te volgen (zo ja: dan moet dat allemaal gebouwd worden door teams). Kan in de zorg niet meer op afstand gebeuren. Blijken mensen die thuiswerken misschien wel productiever dan wanneer zij op het werk zitten. En wat betekent dat voor de filedruk.

Dat soort zaken vragen voortdurende vernieuwing van software. En veel ook vanuit de overheid - die daarmee kostenreducties zal kunnen realiseren, dus het is de investering waard.
Afbeelding

Alles wat ruwweg een commerciele vertaling is van de bovenste twee lagen van de pyramide: fashion & interior design, high end automotive industrie, beauty klinieken, life coaches, (klein)kunst en musea, reisbranche, etc.
Alle reacties Link kopieren
Triest genoeg de dierenarts.
Veel mensen schijnen dierenzorg als een luxe te beschouwen. Om te janken.
-
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
28-03-2020 22:49
Ik lees veel van deze doelgroep dat ze zich onvoldoende gesteun voelen momenteel. Ik denk dan ook, waar is je buffer die je als ondernemer/zelfstandige moet aanleggen ? Of zijn ze gewoon veel luxer gaan leven sinds ze minimaal 2x zoveel zijn gaan verdienen?
Het is een groot misverstand dat ZZP'ers altijd veel meer verdienen dan degenen in loondienst. Dat is in bepaalde sectoren inderdaad zo, maar in sommige vakken bestaat een dienstverband nauwelijks. Denk bijvoorbeeld aan schrijvers en muzikanten. Eigenlijk zo'n beetje de hele culturele sector. Die hebben normaal gesproken echt geen enorme buffer en verdienen niet erg veel; dit zijn de mensen die zich onvoldoende gesteund vinden.
Je zou de sector als luxe kunnen beschouwen, maar juist nu iedereen opgesloten zit in zijn eigen huis wordt er enorm veel gebruik van gemaakt: iedereen is volop gaan lezen en Netflixen en theatervoorstellingen en concerten gaan streamen. Zonder is deze tijd bijna niet door te komen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
En daarnaast heb je nog bijvoorbeeld de postbodes en andere bezorgers die in een kunstmatige ZZP-schap zijn gedwongen die ook echt niet veel verdienen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Sowieso dierenartsen
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
29-03-2020 11:12
Mensen met een yellow belt, green belt, black belt, scrummasters, agile coaches. Al die mensen waar ik afgelopen jaren al dacht wtf komen jullie doen.
Wat doen die mensen uberhaupt?
Niet lullig bedoeld hoor, maar vraag het me gewoon af wat je kunt of doet als je een green belt ofzo hebt.
Karl_Marx schreef:
29-03-2020 19:41
Sowieso dierenartsen
Nou die van ons heeft afgelopen weken al meer dan €750 aan ons verdiend. Zal vast meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat een grote groep 50plussers na het verlies van hun baan door het UWV zachtjes de zzp is ingeduwd. Boven de 50 is het heel moeilijk om weer aan een vaste baan te komen, als zzp-er zou leeftijd geen rol spelen (zeiden ze). Dat was voor velen meer een noodsprong dan een wens. Mijn man heeft het gedaan, tarieven van 48 per uur incl. reiskosten waar je 200 km per dag voor moet rijden houden ook niet echt over.
Maar je moet wat. In praktijk valt het dus nog niet mee iedere keer wat te vinden, hoog opgeleid, goede ervaring, maar er is ook veel concurrentie en dan is het een nadeel als je richting de 60 gaat.
Dus niet alle zzp-ers hebben hiervoor gekozen om meer te verdienen, vooral de ouderen niet.
Bouw. Opdrachten lopen terug.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
29-03-2020 14:10
Als je als ZZP'er gelijk al de eerste maand je hand op moet houden, dan is het sowieso verstandiger om een baan in loondienst te gaan zoeken. Ik vind dat je minimaal een buffer groot genoeg moet hebben om zeker een jaar zonder inkomen rond te kunnen komen.
Hoe denk je in hemelsnaam zo’n buffer te kunnen opbouwen van een uurtarief van 25-30 euro (en ja, dat is marktconform). Hier moet alles nog af: belasting, AOV en pensioen. En dan nog een buffer opbouwen? Laat me niet lachen zeg. En nee, in deze sector vind je geen loondienst. Iets anders gaan doen, sure, dat kan. Maar zonder deze mensen waren er geen festivals, geen concerten en geen theater. Dat maakt het leven toch een stuk saaier.
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
29-03-2020 23:12
Hoe denk je in hemelsnaam zo’n buffer te kunnen opbouwen van een uurtarief van 25-30 euro (en ja, dat is marktconform). Hier moet alles nog af: belasting, AOV en pensioen. En dan nog een buffer opbouwen? Laat me niet lachen zeg. En nee, in deze sector vind je geen loondienst. Iets anders gaan doen, sure, dat kan. Maar zonder deze mensen waren er geen festivals, geen concerten en geen theater. Dat maakt het leven toch een stuk saaier.
Vooral stom om tegen dat uurtarief te gaan ZZPen met alle risico's van dien. Zeker als je al weet dat het voor dat geld niet kan.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 30-03-2020 08:49
Reden: Trollen
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven