Werk & Studie alle pijlers

Welke opleiding als je het vak aardrijkskunde leuk vind?

18-01-2021 15:38 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter in 3 mavo hoeft natuurlijk nog helemaal niet te weten wat ze later wil worden. Maar momenteel is wel het moment dat veel mbo scholen online opendagen hebben. Haar leukste schoolvak is aardrijkskunde. Maar wat is nou een leuke mbo opleiding wat bij haar interesse aansluit? Ik heb gegoogled en ik heb geen idee. Heeft hier iemand een idee voor een leuke mbo opleiding?
Geen haast natuurlijk want we hebben volgend jaar nog maar het lijkt mij leuk als ze een beetje een idee kan krijgen van mogelijke opleidingen.
Alle reacties Link kopieren
op MBO tegenwoordig ook
Tuin en landschapsinrichting
Milieu inspecteur
Watermanagement

of deze
https://www.helicon.nl/mbo/opleidingen/ ... d-en-mens/

Werk genoeg in, bv in de advieswereld of overheid, genoeg te doen aan de klimaat - en energie opgaven. Het is ook echt niet zo'n mannenwereld meer tegenwoordig.

als ze van kaarten en data houdt is een GIS/GEO opleiding ook een optie
Ik zou eens deze website bekijken. Water & Energie wellicht? Stad & Wijk? Onderzoeker natuur & milieu?

https://www.helicon.nl/mbo/opleidingen/
Alle reacties Link kopieren
regenhaag schreef:
18-01-2021 16:16
Haar echte talent is trouwens dat ze heel creatief is. Wat haar ogen zien kan ze tekenen. Het best zou nog landschapschilder bij haar passen. Maarja dan moet je wel een heel hoog niveau hebben wil je met een creatief beroep een normaal inkomen verdienen.

Wat een vooroordelen.

Je kan met een creatief beroep prima een goede boterham verdienen. Het is alleen vaak geen kantoorbaan. Bij creatieve studies is 'wat haar ogen zien kunnen haar handen tekenen' ook geen toelatingscriterium (of überhaupt teken van creatief talent an sich).

Maar mocht ze desondanks interesse hebben in een creatieve vervolgopleiding (of deze route verder willen onderzoeken om voorbij de vooroordelen te komen) kijk dan eens bij Nimeto, Cibab of St Lucas.

Edit; aanvulling; Grafisch Lyceum en/of hout en meubileringscollege.
pergamon wijzigde dit bericht op 18-01-2021 16:52
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.gogeo.nl/studies/mbo/

https://www.mbostart.nl/mbomilieu/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hashogeschool.nl/hbo-opleid ... -den-bosch

Is Applied Geo-Information Science (voorheen Geo Media & Design) iets voor haar? Ik weet alleen niet of ze zoiets ook op MBO hebben. Als ik naar de toelatingseisen kijk, zou ze dan een MBO moeten doen met wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
https://www.sintlucas.nl/mbo/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
regenhaag schreef:
18-01-2021 15:58
De opendagen zijn allemaal online. Dat maakt het lastiger om een indruk te krijgen. De zorg wil ze sowieso niet. De technische "mannen" opleidingen trekken niet.
Mannenopleidingen? Die bestaan zelfs tussen haakjes niet meer toch?
Alle reacties Link kopieren
Eens met voorgaande opmerkingen; ik zou ook niet echt naar schoolvakken kijken wat ze leuk vind. Er is namelijk zoveel meer dan alleen dat.
Op de middelbare school lag mij dat ook totaal niet, mijn algemene kennis is dan ook best treurig. Wel ben ik daarna MBO gaan doen, en daarna HBO. Het voordeel van een gerichte vervolgopleiding is dat je wel de focus hebt van iets wat bij je past.

En dan zijn er zoveel banen en richtingen waar de meeste mensen niet eens van wisten dat het bestond, of dat het nog niet eens bestaat. Kijk bijvoorbeeld al naar een UX Designer, de meeste mensen weten niet eens wat dat is. Als ze creatief is zou ze bijvoorbeeld MBO grafisch lyceum kunnen doen en daarna HBO Communicatie & Multimedia Design.
Kijk eens op kiesmbo, daar vind je alles over alle mogelijke mbo-opleidingen in het hele land bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
18-01-2021 17:11
Eens met voorgaande opmerkingen; ik zou ook niet echt naar schoolvakken kijken wat ze leuk vind. Er is namelijk zoveel meer dan alleen dat.
Ja, dat blijf ik ook willen herhalen. Ik snap niet dat je als volwassen ouder zo focust op dat ene schoolvak dat ze leuk vindt. Je weet toch als het goed is hoe weinig dat eigenlijk zegt? Op het vmbo vond ik Frans, Engels en Nederlands als enige vakken leuk, dus overwoog ik in de 3e mbo toerisme. Ik ben nu diëtist, dat had er niet veel verder vanaf kunnen liggen. Begin met een studiekeuzetest, niet met het random zoeken naar opleidingen matchend bij een schoolvak. Het zal je verbazen, de onverwachte richtingen die daar vaak uit komen.
Koffiehagedis schreef:
18-01-2021 17:25
Ja, dat blijf ik ook willen herhalen. Ik snap niet dat je als volwassen ouder zo focust op dat ene schoolvak dat ze leuk vindt. Je weet toch als het goed is hoe weinig dat eigenlijk zegt? Op het vmbo vond ik Frans, Engels en Nederlands als enige vakken leuk, dus overwoog ik in de 3e mbo toerisme. Ik ben nu diëtist, dat had er niet veel verder vanaf kunnen liggen. Begin met een studiekeuzetest, niet met het random zoeken naar opleidingen matchend bij een schoolvak. Het zal je verbazen, de onverwachte richtingen die daar vaak uit komen.
Inderdaad. Ik vond economie en Frans ook leuk maar puur omdat het “de leukste van alle stomme” vakken waren. Niet omdat ik er 60 jaar in wilde gaan werken. Godzijdank.

Laat haar studie keuze testen doen. Kan ook nog heel leuk zijn om te maken ook.
Kaartenmaker
Alle reacties Link kopieren
Als ze het allemaal nog niet zo goed weet, zou ik vooral gaan zoeken naar een opleiding/na MAVO bezigheid die haar keuzemoment 'uitstelt'. Dus toch uitzoeken of de HAVO een mogelijkheid is (desnoods met bijles) of kijken naar een of ander algemeen vormend tussenjaar ofzo, zodat ze eerst wat meer in zichzelf kan landen voor ze echt een beroep gaat kiezen.
Het is een vooroordeel/aanname van mij, maar het lijkt me dat je juist met een beroepsgerichte MBO opleiding minder makkelijk af kunt wijken van het gekozen pad dan met een iets breder gerichte HBO opleiding. Extra belangrijk dus om goed te kiezen!

En misschien is het ook een idee om gewoon eens op verschillende vacatures te gaan kijken en met haar te bespreken hoe ze denkt dat zo'n baan eruit ziet en wat haar daar wel of niet leuk in lijkt? Wie weet kom je dan ook nog wel op opleidingen waar je niet aan had gedacht.
Gelet op wat jij schrijft, komt het op me over dat je dochter misschien wel een voorkeur heeft voor een vak en een afkeer van een ander vak, maar niet dat ze een idee heeft wat ze moet gaan doen qua vervolgopleiding. Ik zou proberen te stimuleren dat ze de havo gaat doen. Dat geeft een tijdje extra 'vorming' en gelegenheid om verder te kijken wat ze leuk vindt + meer mogelijkheden qua opleidingen en werk later.
Ik vind functioneel beheerder wel iets voor je dochter.

Nee joh, geen idee. Wat vind ze belangrijk? Collega's of juist een eigen toko, beleid volgen of eigen gang gaan, hoe is ze op computers, kantoor of geen kantoor, wat is belangrijker: brood verdienen of het allerleukste werk, maar wel minimumloon op zijn hoogst, etc.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon doet havo maar is geen hoogvlieger en staat er mwah voor.
Wij zijn al bij meerdere opleidingen gaan kijken. Engelstalige opleidingen vielen af want dat is een van zijn mindere vakken (helaas, want de wereld wordt steeds meertalig).
Ook scheikunde/natuurkunde gaan niet geweldig en wil hij niets mee gaan doen in een opleiding. Hij leek interesse te hebben in een ICT-opleiding maar na een open dag bezoek, leek hem dat bij nader inzien het ook niet. Vond ie saai. Viel dus ook af.
Moeilijk, wat dan?

Het enige vak dat hem wel redelijk ligt en hij met plezier volgt was ook aardrijkskunde. Het heeft wel zijn interesse. Ook met kaarten was hij vroeger al wel bezig en vond hij leuk.
Toen zijn we gaan kijken naar opleidingen vanuit die invalshoek. Je moet toch iets, als meerdere opleidingen na een open dag hem niet aanspraken, Engelstalige opleidingen afvallen en hij toch een richting moet gaan kiezen straks.
En we kwamen ook uit bij de HAS en de opleiding Applied Geo Information Science (heette toen nog Geo Media en Design).
https://www.hashogeschool.nl/hbo-opleid ... -den-bosch

We zijn vorig jaar naar de open dag geweest en volgens mij is hij wel enthousiast. Wij waren dat in elk geval wél. Prettige school, niet te grootschalig, fijn Brabants “ons kent ons sfeertje” wat hem aansprak. Ook vanaf huis te bereizen zodat hij niet op kamers hóeft (wil hij liever ook niet).
Daarnaast hadden wij de indruk dat het niet alléén maar leren was maar ook wel praktijkopdrachten, veel stages (ook verplicht buitenlands). Hij heeft nu ook een online proefstudeerdag gevolgd.
Dus ja, deze opleiding staat nog op het lijstje.

Qua creativiteit kun je denk ik ook wel je ei kwijt, want met infograpics maken ben je ook wel creatief bezig: hoe breng je de verzamelde gegevens goed en in een oogopslag over naar derden ? Of apps ontwikkelen voor e.e.a.

Je zou dus kunnen overwegen eerst de havo te doen, zodat je ook naar aangesloten HBO-opleidingen kunt kijken. Of je doet eerst een gerichte MBO-opleiding, bijv. iets via Helicon die ook veel in die richting hebben.
De HAS biedt ook een Young Professionals traject aan voor MBO-ers die twijfelen over de stap naar een HBO:
https://www.hashogeschool.nl/studeren-a ... ls-traject

Oja, de HAS heeft ook nog een opleiding Management van de Leefomgeving, ook wel een beetje in die hoek. Dus in die richting kun je ook nog zoeken.
Heb ik mijn zoon ook nog meegegeven om zich te gaan verdiepen in de opleiding, wat lijkt hem dan het leukste. En wat zijn grote verschillen tussen GMD en Leefomgeving.

Ik volg dit topic dus met belangstelling.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat ze op school een decaan in dienst hebben? Hij/zij kent de opleidingsmogelijkheden en de banenmarkt en kan met input van je kind, ouder en mentor een goed advies geven.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:35
98.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in welke omgeving jullie zoeken maar de Aeres (mbo en hbo) heeft veel 'groene' opleidingen.
Vb. Adviseur leefomgeving(mbo) of aarde en klimaat (hbo)

https://www.aeresmbo.nl/opleidingen?pag ... 0000000000

https://www.aereshogeschool.nl/opleidin ... 2d23a5c71b
broccolibloemkool123 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 22:24
28.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Docent aardrijkskunde (en wiskunde) hier.

Ik ben gaan doen wat ik leuk vind (al was dat mijn 2e keus, wilde arts worden maar was op dat moment niet haalbaar in mijn leven).

Er zijn wel wat opleidingen die aansluiten bij wat ze misschien leuk vindt maar het meeste zit toch meer op hbo- en wo-niveau.

Een opleiding in het toerisme vind ze misschien wel leuk. Het vroegere MTRO is nu Toerisme en Hospitality.

Verder:
Urban Green Development
Natuurlijk design
Watermanagement
Natuur, water en recreatie
Landmeetkunde
Recreatie en Groen

En anders
Mediavormgever
Cibap
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kijk bijvoorbeeld ook eens bij aviation operations officer. Zit ook meteo in als vak, maar is wat breder dan dat.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is wat ze zo leuk vind aan aardrijkskunde. Bepaalde kaarten hebben bijvoorbeeld weer veel te maken met statistiek en bigdata. Bigdata/data-analyse is een sterk groeiende branche.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
18-01-2021 17:11
Mannenopleidingen? Die bestaan zelfs tussen haakjes niet meer toch?
@TO maak jij er nu "mannenopleidingen" van, of is dat iets wat ze misschien wel leuk zou vinden, maar zelf denkt dat het "mannenopleidingen" zijn? In dat laatste geval zou ik ook voorbeelden zoeken van meiden en vrouwen in dat soort opleidingen/ beroepen

Sommige pubers/mensen zijn hier helaas wel erg gevoelig voor. Jammer dat die gogeo club bijvoorbeeld van de 6 afgebeelde personenen alleen maar jongens heeft weten te fotograferen.
Alle reacties Link kopieren
Aardrijkskunde is een heel breed vakgebied. Welk onderdeel vindt ze leuk? Water, geografie, economie, landenkunde, etc etc.

Wat zijn de adviezen van school en de decaan? Welke opleidingen worden er bij jullie in de buurt gegeven?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie imput. Ik ga alle linkjes en suggesties die gedaan zijn goed bekijken en met haar bespreken!! Er zitten denk ik wel dingen tussen die haar gaan aanspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven