Werk & Studie alle pijlers

Welke vervolgopleiding nodig?

20-08-2019 20:40 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden heb ik de PABO afgerond. Op dat moment vielen er op alle basisscholen in mijn regio veel ontslagen. Eigenlijk was er alleen in de randstad wat werk, maar ik wilde toen niet verhuizen.

Uiteindelijk ben ik toen de HBO-V gaan doen. Inmiddels werk ik een aantal jaar als verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.

De laatste tijd ben ik op zoek naar wat ik nou echt wil. Eventueel lijkt het lesgeven op een MBO aan verpleegkunde leerlingen mij leuk. Echter kom ik er niet uit welke aanvullende opleiding ik hier voor zou moeten volgen. Heb ik enig voordeel aan mijn (nooit gebruikte) PABO diploma? Hoe lang zou een eventuele studie duren en betaal ik hiervoor dan instellingsgeld?

Heeft iemand antwoord op bovenstaande vragen? Ik kan wel veel informatie vinden over het lesgeven op middelbaar onderwijs, maar dit lijkt mij dan weer niets..
Pak er gewoon wat vacatures bij om te zien wat er aan opleiding gevraagd wordt. Zoiets bijvoorbeeld:

Eisen
Beschikbaar voor zij-instromers? ja

Functie-eisen
een tweedegraads bevoegdheid Verpleegkunde of een afgeronde relevante hbo opleiding en een Pedagogisch Didactische Getuigschrift;
bekwaamheid en werkervaring als verpleegkundige in één of meerdere velden van de gezondheidszorg;
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 20:46
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.windesheim.nl/-/media/files ... DA013BBE50
Alle reacties Link kopieren
Als je googelt op verpleegkunde docent mbo verschijnen er hits met vacatures, in die vacatures worden functie-eisen genoemd. Bij de ene roc heb je een onderwijsgraad nodig, bij de andere alleen werkervaring in de verpleging.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als je een hbo diploma hebt, en dat heb je, aan de slag als zijinstromer op een verwante mbo opleiding. Je Pedagogisch didactisch getuigschrift kun je halen terwijl je op het mbo werkzaam bent.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die in jouw situatie een docentenopleiding aan een hogeschool heeft gedaan, ik meen in Utrecht. Maar een didactisch getuigschrift halen kan ook. Succes. Volgens mij zitten ze op veel MBO's te springen om een docent met praktijkervaring. In welke regio zoek je wat?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
morgana81 schreef:
20-08-2019 21:09
Je kunt als je een hbo diploma hebt, en dat heb je, aan de slag als zijinstromer op een verwante mbo opleiding. Je Pedagogisch didactisch getuigschrift kun je halen terwijl je op het mbo werkzaam bent.
Dit, of misschien met vrijstellingen de docentenopleiding of een master.
Hiervoor kunnen mbo's gewoon geld krijgen van de overheid dus voel je vooral niet bezwaard hier gebruik van te maken.
Ik zou wel eerst op een mbo gaan proberen of je het wel echt wat vind. Je kunt ook tijdelijk onbevoegd voor de klas met jouw achtergrond of wellicht telt je pabo als bevoegd
(ik denk echter van niet, een collega met dezelfde soort achtergrond heeft toch voor de vorm een pdg traject moeten doen, wel super kort met allemaal vrijstellingen) .
Oh ja en ik heb met een aantal aanbieders gewoon overlegd, de aanbieders van docentenopleiding en lijken beter op de hoogte dan in ieder geval mijn werkgever en kennen ook de verschillende opleidingen. Ik heb hele fijne gesprekken gehad met drie verschillende opleidingen die echt heel erg meedachten (terwijl het van twee al duidelijk was dat het niet iets was voor mij)
Alle reacties Link kopieren
Daarvoor is een pdg nodig. Dit kun je tijdens je werk halen, als het goed is vergoedt de school dat gewoon en heb je daar zelf geen kosten aan. Een pdg en de invulling daarvan is wel verschillend per mbo. Niet iedere mbo instelling erkent de pdg van een andere mbo instelling.
Alle reacties Link kopieren
Een 2e graads opleiding of een pedagogisch didactisch getuigschrift. Maar wellicht vinden ze je pabo wel voldoende hoor.
Solliciteer gewoon, vaak mag je een pdg gewoon halen als je al aan het werk bent, als het al nog nodig is.
Ik heb mijn hbo-v niet afgemaakt maar werd hier alsnog gevraagd te solliciteren (als coach bij mbo-v). Ik heb een tweedegraads bevoegdheid en hoefde verder niets aanvullends te doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil sowieso eerst een keer een dag meelopen om te kijken of het echt wat voor mij is. Bij veel vacatures staat dat er een onderwijsbevoegdheid nodig is.

Ik vraag mij voornamelijk af hoe lang het traject is dat je in gaat wanneer je deze uitdaging aan gaat..
Alle reacties Link kopieren
Pippeloentje91 schreef:
20-08-2019 22:02
Ik wil sowieso eerst een keer een dag meelopen om te kijken of het echt wat voor mij is. Bij veel vacatures staat dat er een onderwijsbevoegdheid nodig is.

Ik vraag mij voornamelijk af hoe lang het traject is dat je in gaat wanneer je deze uitdaging aan gaat..
Niet zo lang, denk ik, zeker als je al een PABO achtergrond hebt. En meestal kun je het tijdens werktijd doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik werk op een ROC als docent verpleegkunde.
Na je HBO-V zou je de Lerarenopleiding gezondheidszorg en Welzijn kunnen behalen, deeltijd, in 2 jaar. ( 1 dag per week, afgewisseld soms 1 dat per 2 weken)
Het ROC betaald vaak de opleiding, boeken etc. en als je geluk hebt krijg je een deel van de tijd vergoed.
Er is momenteel zo’n schaarste, (eisen zijn vaak verpleegkundige, onderwijsbevoegdheid en BIG-geregistreerd) dat er maar weinig keus is voor een ROC. Het ROC waar ik werk neemt nu ook verpleegkundige aan die bereid zijn op de opleiding te willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven