Werk icm zorg voor kind met autisme
woensdag 14 januari 2026 om 22:06
Na jaren alle ballen hoog hebben kunnen houden, zit ik al bijna een jaar in een burnout. Toen mijn kind met autisme vorig jaar vast liep, ging het met mij ook bergafwaarts. Een paar maanden geleden dacht ik dat het beter met mij ging. Ik ben toen weer mijn werk op gaan bouwen met een paar uur per dag. Helaas gaat het mijn zoon nog steeds niet goed. Hij heeft veel agressieve buien en paniekaanvallen. Hij hangt erg aan mij, waardoor ik te weinig ontspanning heb. Ik slaap ook al een paar maanden naast hem, omdat hij meerdere keren per nacht wakker wordt en dan nabijheid nodig heeft. Het werken gaat matig. Ik vind het wel leuk om weer iets te doen, maar ik ben niet productief. Daarnaast schiet ik in de stress als er dingen moet opleveren of overleggen moet bijwonen. Dat lukt nog niet.
Nu heeft een familielid van mij vorige week een ongeluk gehad en hebben we zeer pittige dagen met mijn zoon achter de rug, omdat hij van medicatie is gewisseld. En nu voelt mijn batterij weer leeg. Ik laad door mijn gezinssituatie niet op en maak ook geen vorderingen met het opbouwen van werk.
Ik begin me steeds meer af te vragen of werken als ouder van een zorgintensief kind wel mogelijk is. Mijn werk vind ik wel leuk, maar het frustreert me dat ik nu niet als voorheen functioneer. Waar doe ik goed aan? Ik moet energie overhouden om mijn zoon goed te begeleiden. Helaas hebben we maar beperkt opvang, omdat mijn zoon zich niet snel vertrouwd voelt bij anderen.
Ik hoor graag ervaringen van mensen in vergelijkbare situaties en andere wijze woorden.
Nu heeft een familielid van mij vorige week een ongeluk gehad en hebben we zeer pittige dagen met mijn zoon achter de rug, omdat hij van medicatie is gewisseld. En nu voelt mijn batterij weer leeg. Ik laad door mijn gezinssituatie niet op en maak ook geen vorderingen met het opbouwen van werk.
Ik begin me steeds meer af te vragen of werken als ouder van een zorgintensief kind wel mogelijk is. Mijn werk vind ik wel leuk, maar het frustreert me dat ik nu niet als voorheen functioneer. Waar doe ik goed aan? Ik moet energie overhouden om mijn zoon goed te begeleiden. Helaas hebben we maar beperkt opvang, omdat mijn zoon zich niet snel vertrouwd voelt bij anderen.
Ik hoor graag ervaringen van mensen in vergelijkbare situaties en andere wijze woorden.
donderdag 29 januari 2026 om 15:20
Wat heftig dat zoveel van jullie in vergelijkbare lastige situaties zitten..
Hier zijn we gestagneerd met de hulpverlening. Na een half jaar zijn we amper verder gekomen. Hulpverlening vond dat er meer nodig was, maar kon alleen klinische opname van 8 maanden aanbieden. Ik vind het niet in het belang van ons kind om hem zo lang uit zijn vertrouwde leven te halen, dus gevolg is dat we een andere organisatie moeten vinden via - ja wel - de gemeente..
Die gaf al aan daar eerst een uitgebreid onderzoek voor te moeten opstarten. Om moedeloos van te worden. Misschien levert het meer op om geen energie meer in instanties te stoppen, maar in ons gezin..
Hier zijn we gestagneerd met de hulpverlening. Na een half jaar zijn we amper verder gekomen. Hulpverlening vond dat er meer nodig was, maar kon alleen klinische opname van 8 maanden aanbieden. Ik vind het niet in het belang van ons kind om hem zo lang uit zijn vertrouwde leven te halen, dus gevolg is dat we een andere organisatie moeten vinden via - ja wel - de gemeente..
Die gaf al aan daar eerst een uitgebreid onderzoek voor te moeten opstarten. Om moedeloos van te worden. Misschien levert het meer op om geen energie meer in instanties te stoppen, maar in ons gezin..
vrijdag 30 januari 2026 om 11:33
In ons geval was dat zeker het geval. En we hebben veel energie gestopt in contact met andere ouders in soortgelijke situaties. Daar zit zoveel kennis en ervaring.Cleo123 schreef: ↑29-01-2026 15:20Wat heftig dat zoveel van jullie in vergelijkbare lastige situaties zitten..
Overigens kan je ook via de huisarts een verwijzing krijgen. Wettelijk gezien hebben zij verwijsrecht, alleen in sommige gemeenten wordt daar afwijkend mee omgegaan. Een onafhankelijk clientondersteuner kan je daarover adviseren.
vrijdag 30 januari 2026 om 11:58
Ik vind het altijd toch iets treurigs hebben dat je de informatie bij andere ouders moet vinden – dat maakt toch dat het te veel afhangt van toeval of je de juiste zorg krijgt of op de juiste plek terechtkomt en dat schept een ongelijkheid.
Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat ik bij een adviseur terechtkwam die dan aan het eind van het gesprek zei 'Goh – je bent wel ERG goed op de hoogte', kortom, ik wist meer dan zij. En dat is heel frustrerend, want dat is feitelijk toch weer verspilde tijd en energie, en die kan je dan beter ergens anders voor gebruiken. Ik hoop dan maar dat zij daar dan iets van geleerd hebben en die informatie opslaan voor degenen die na mij komen, maar daar ben ik toch niet altijd zeker van als ik eerlijk ben.
Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat ik bij een adviseur terechtkwam die dan aan het eind van het gesprek zei 'Goh – je bent wel ERG goed op de hoogte', kortom, ik wist meer dan zij. En dat is heel frustrerend, want dat is feitelijk toch weer verspilde tijd en energie, en die kan je dan beter ergens anders voor gebruiken. Ik hoop dan maar dat zij daar dan iets van geleerd hebben en die informatie opslaan voor degenen die na mij komen, maar daar ben ik toch niet altijd zeker van als ik eerlijk ben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in