Werk & Studie alle pijlers

Werken binnen het sociaal domein zonder diploma?

26-01-2023 14:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in 2022 begonnen aan de HBO flexibele deeltijd Social Work en ik loop nu stage bij een welzijnsorganisatie. Het uitstroom profiel Welzijn en Samenleving spreekt me het meeste aan.Heb VWO gedaan maar niet afgemaakt. Verder geen diploma's. Dus ik moest toelatingsexamen doen voor de opleiding. Die heb ik gehaald anders had ik niet kunnen beginnen.

De opleiding zelf valt me tegen. De hoeveelheid werk en het niveau ook wel. Ik heb moeite om me te motiveren en er is ook nul stimulans en controle vanuit de opleiding. En op mijn stageplek mag ik vooral erbij zitten en meekijken terwijl ik natuurlijk ook een flinke berg werk- en levenservaring heb en ik vooral leer door te doen. Ben ook echt wel een aanpakker.

Ik wil eigenlijk op zoek naar een baan en het liefst als opbouwwerker. Wat me daarin het meeste aanspreekt is om activiteiten te ontplooien voor het welzijn van een buurt/wijk/gemeente en de (kwetsbare) doelgroepen die zich daarin bevinden.

Ik hoop dat ik een baan kan vinden die ik niet hoef op te geven mocht het me niet lukken om te opleiding af te ronden.

Wie heeft hier kennis en/of ervaring mee? Of tips voor me?
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 14:36
8.37% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
26-01-2023 19:09
Die druk hoort nu eenmaal bij geschoold werk, als je dat niet wil kun je net zo goed geen opleiding doen lijkt me. Er is ook ongeschoold werk te vinden, maar voor geschoold werk geldt nou eenmaal dat je die opleiding moet halen.
Wat een onzin. Ik werk al 25 jaar op HBO+ werk- en denkniveau en zoals ik al in mijn openingspost zei heb ik mijn middelbare school niet afgemaakt. Ik snap heus wel dat je geen arts kan worden zonder medicijnen te studeren hoor maar er zijn genoeg beroepen op HBO+ niveau waarvoor je echt geen opleiding hoeft te hebben. Ik merk wel dat het 20 jaar geleden een stuk gemakkelijker was om zonder dat papiertje die banen op dat niveau binnen te halen terwijl ik nu veel wijzer ben en veel meer verschillende werkervaring heb. Maar dat is een andere discussie.

Maar nogmaals ik begrijp dat als je inderdaad mensen persoonlijk gaat begeleiden je daar echt wel voor geleerd moet hebben.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
26-01-2023 19:32
Dat hele gezanik dat je als jonge begeleider geen goede begeleider bent is echt een slap excuus waar ik langzaam klaar mee ben. Leeftijd zegt net niks in dit werkveld. En levenservaring wordt veel te belangrijk gemaakt. Je hebt gevoel voor dit vak of je hebt het niet. En je hbo papiertje halen is wel het minste wat je kan doen. Het is al een opleiding van niks (ik heb hem zelf ook afgerond) en biedt al het minimale dat je nodig hebt. Maar goed. Het test wel een bepaalde manier van denken die je hard nodig hebt.

Iedereen denkt maar dat ze dit vakgebied makkelijk kunnen dragen omdat ze "levenservaring" hebben. Ten eerste kan een persoon van begin 20 meer levenservaring hebben dan een persoon van 50. Ten tweede is levenservaring geen methodiek.

Als je een baan wil in dit vakgebied die redelijk betaalt dan moet je minimaal je hbo hebben.
Deels eens met je. Gevoel voor het vak en een sociaal hart is alles. En levenservaring zegt zeker niet alles. Dat het een opleiding van niks is ben ik niet met je eens. Ik ben al meer dan 30 jaar niet naar school geweest en het leren zelf valt gewoon tegen. Heeft niks met niveau te maken. Het gaat ook gewoon minder makkelijk als je bijna 50 dan toen ik 17/18 was. Daarnaast is het leven veel minder zorgeloos, heb ik ook een huishouding te runnen hebt, heb ik een meervoudig gehandicapt kind om voor te zorgen en loop ik dus stage. Dit zeg ik niet om zielig te doen hoor.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 19:35
Wat een onzin. Ik werk al 25 jaar op HBO+ werk- en denkniveau en zoals ik al in mijn openingspost zei heb ik mijn middelbare school niet afgemaakt. Ik snap heus wel dat je geen arts kan worden zonder medicijnen te studeren hoor maar er zijn genoeg beroepen op HBO+ niveau waarvoor je echt geen opleiding hoeft te hebben. Ik merk wel dat het 20 jaar geleden een stuk gemakkelijker was om zonder dat papiertje die banen op dat niveau binnen te halen terwijl ik nu veel wijzer ben en veel meer verschillende werkervaring heb. Maar dat is een andere discussie.

Maar nogmaals ik begrijp dat als je inderdaad mensen persoonlijk gaat begeleiden je daar echt wel voor geleerd moet hebben.
Je bent ongeschoold en er zijn gewoon geen ongeschoolde banen op hbo niveau. Wat voor werk heb je dan gedaan op hbo niveau en waarom ben je dat dan niet blijven doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh HBO+ zelfs. Dit is echt totaal niet realistisch. Noem mij eens een baan op hbo plus niveau die je zonder opleiding kan doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-01-2023 19:54
Je bent ongeschoold en er zijn gewoon geen ongeschoolde banen op hbo niveau. Wat voor werk heb je dan gedaan op hbo niveau en waarom ben je dat dan niet blijven doen?
Ik ben oa key account manager bij een groot media bedrijf geweest en online marketing manager van een grote webshops in die tijd en mijn laatste baan was manager van een fonds.

Dit werk wil ik niet meer doen want a. ik wil iets maatschappelijks doen en b. deze banen waren meer dan fulltime en dat red ik met thuis gewoon niet meer en c. die eerste 2 banen waren echt heel leuk toen ik tussen de 25-35 was en alleen voor mezelf hoefde te zorgen. Work hard play hard was dat toen. Ik reisde ook regelmatig naar buitenland. En al mijn collega's waren ook rond de 30. Ik ben met dat werk gestopt toen ik mijn zorgintensieve kind kreeg. Was gewoon niet meer te combineren.

Ik maak me geen zorgen om het niveau van de opleiding hoor. Wel de hoeveelheid.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 20:20
Ik ben oa key account manager bij een groot media bedrijf geweest en online marketing manager van een grote webshops in die tijd en mijn laatste baan was manager van een fonds.

Dit werk wil ik niet meer doen want a. ik wil iets maatschappelijks doen en b. deze banen waren meer dan fulltime en dat red ik met thuis gewoon niet meer en c. die eerste 2 banen waren echt heel leuk toen ik tussen de 25-35 was en alleen voor mezelf hoefde te zorgen. Work hard play hard was dat toen. Ik reisde ook regelmatig naar buitenland. En al mijn collega's waren ook rond de 30. Ik ben met dat werk gestopt toen ik mijn zorgintensieve kind kreeg. Was gewoon niet meer te combineren.

Ik maak me geen zorgen om het niveau van de opleiding hoor. Wel de hoeveelheid.
Dat zijn toch geen hbo plus beroepen? Je hebt niet eens een middelbare schooldiploma. En zo te lezen ben je er ook al langer uit qua werk. Dan heb je dus en geen diploma en geen relevante werkervaring. Ga gewoon dat diploma halen. En natuurlijk is het veel, niemand heeft je toch beloofd dat het makkelijk was?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent nog maar net bezig met de opleiding, geef het een kans. Ik vind 1 dag stage wel erg weinig om je opdrachten goed te maken, zeker als je niets mag doen. Er wordt ook aangeraden om zo'n 3 dagen per week te werken/stage te lopen. Ik snap dat het teveel is als je niets betaalt krijgt maar is er geen mogelijkheid dat je ondertussen solliciteert bij andere bedrijven/instellingen waar je wel meer mag/kan doen (en waar je wel betaalt krijgt)? Omdat je de deeltijd doet, ben je zelf verantwoordelijk voor wanneer je wat inlevert. Bij de voltijd opleiding heb je meer vaste momenten. Ik ben zelf bijna klaar met dezelfde opleiding (ook eind 40) en het kost me zeker moeite omdat het inderdaad niet meer zo soepel lijkt te gaan als toen ik 20 was maar het is even een paar jaar investeren. Probeer wel alles op tijd in te leveren want als je achter gaat lopen, duurt het allemaal nog veel langer.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 20:20
Ik ben oa key account manager bij een groot media bedrijf geweest en online marketing manager van een grote webshops in die tijd en mijn laatste baan was manager van een fonds.

Dat zijn natuurlijk geen hbo+ banen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En levenservaring is heel mooi maar gesprekstechnieken en methodieken zijn gewoon belangrijk om toe te kunnen passen. Werk in de verslavingszorg en mijn moeder is sinds kort ook werkzaam in het sociaal domein zonder vooropleiding. Ze is intelligent, altijd op hboniveau gewerkt, bergen met ervaring en heel empatisch maar kennis over bijv (acute) suïcide risico, basis gesprekstechnieken motiverende gesprekstechnieken, de stadia van rouw, psychiatrie, herstelgericht werken en het belang daarvan onbreekt. Soms vraag ik me echt af hoe ze daar gekomen is. Niet om haar af te zeiken maar omdat het niets voor niets een hbo opleiding is.

Ze is heel kordaat en daar trots op. Nee is nee, grenzen stellen, mensen moeten wel willen, als ze hun best niet doen dan.. Ze werkt met met een hele kwetsbare groep en vindt dat zij goed kan zien als mensen niet willen wsnt tja, dan moeten ze maar op tijd op afspraken komen. En zo werkt niet met veel doelgroepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-01-2023 19:54
Je bent ongeschoold en er zijn gewoon geen ongeschoolde banen op hbo niveau. Wat voor werk heb je dan gedaan op hbo niveau en waarom ben je dat dan niet blijven doen?
Er zijn natuurlijk mensen die erin rollen.
Paska schreef:
26-01-2023 15:20
Zonder opleiding kom je al helemaal niet in een sociaal wijkteam natuurlijk.
En dat is terecht

Dus door met je sph
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
27-01-2023 09:38
Dat zijn natuurlijk geen hbo+ banen.
Zijn banen waar doorgaans een hbo-opleiding voor wordt gevraagd.
GeweldigWeer schreef:
26-01-2023 18:23
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt en hier niet duidelijk genoeg naar voren komt Boannan.

Ook ik ben pas op ‘oudere’ leeftijd ambitieus geworden en had een gigantische bagage aan werkervaring (20+ jaren). Wat ik nog steeds het geval vind, is dat bepaalde opleidingen teveel theoretisch zijn en in de praktijk totaal niet realistisch zijn. Bijv. tijdens mijn HBO opleiding op mijn 40e deed ik deze opleiding puur en alleen, omdat ik als ZZP’er startte, terwijl ik al zo’n 15 jaar ervaring had in dit werkgebied, maar een diploma stond beter op mijn CV. Vreselijk vond ik deze opleiding, want vanuit de boeken klonken velen zaken heel erg leuk en logisch, maar in de praktijk totaal niet realistisch, soms zelfs niet eens haalbaar. Het voelt dan zelfs als een soort van stap ‘terug’, terwijl je veel tijd kwijt bent aan het maken van opdrachten (uiteraard vlgs de theorie), waarvan je uit ervaring al weet dat het in de praktijk zo gewoon echt niet altijd werkt?! Juist dát maakte mijn opleiding retezwaar! Bedoel je zoiets?

2e:
Ik ben door een student (dochter van een vriendin, 24 jaar) al heel wat keren gevraagd haar scripties/eindopdrachten na te kijken, omdat zij de NL grammatica wat lastig vindt. Dan lees ik uiteraard haar verslag inhoudelijk en ben ik zo vaak verbaasd. Als ik dan de casussen lees (probleemjongeren tussen 14-18 jaar) en hun heftige problemen vanuit hun jeugd (verslaafde ouders etc) en zij als 24 jarige hen moet begeleiden……… Sorry, maar dan verlies ik eigenlijk ook wel het vertrouwen in dit soort begeleidende zorg. Ja, een opleiding of diploma is zeker wel belangrijk, maar leeftijd, werkervaring en vooral levenservaring blijft een ondergeschoven kindje in mijn ogen! Beter dat er eens meer naar dat soort zaken wordt gekeken ipv enkel naar afgeronde opleidingen/papiertjes…..
Ik werk ergens waar ik cliënten begeleid. Ze gaven aan dat ze de begeleiders met ervaring prettiger vinden, dan de hoog afgestudeerden. Ze vertelden dat ze zich niet begrepen voelden, maar wel door de ervaringsdeskundigen. Deze worden nog steeds heel erg onderschat.
Wel is het inderdaad zo dat alleen ervaring niet voldoende is. Wij nemen alleen mensen aan met een sociale opleiding en achtergrond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moezig schreef:
27-01-2023 11:57
Wel is het inderdaad zo dat alleen ervaring niet voldoende is. Wij nemen alleen mensen aan met een sociale opleiding en achtergrond.
Same. Onze ervaringsdeskundige is enorm belangrijk. Maar alleen hbo geschoolde ervaringsdeskundige.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verbonden aan een HBO instelling. Met diploma's is het alles of niks. Je hebt wel of geen einddiploma. Alles wat daar tussen zit, telt voor een werkgever niet of weinig mee. Je kunt nog zo goed zijn, veel levenservaring hebben, al jaren met jouw doelgroep hebben gewerkt maar zonder diploma loop je mooie banen in jouw vakgebied mis of kom je gewoon niet voor aanmerking. Een jonkie met nul ervaring maar wel met einddiploma krijgt dan wel die HBO baan en jij niet omdat je het diploma niet hebt. HBO niveau toon je ook aan met een HBO diploma ...

Dus als je wat wilt bereiken dan raad ik toch aan om door te zetten. Al is het nog zo saai, mankeert er volgens jou van alles aan de opleiding etc..
Star⁴ schreef:
27-01-2023 09:38
Dat zijn natuurlijk geen hbo+ banen.
Binnen het bedrijf waar ik werk zijn de online marketing managers allemaal hbo-ers. Doorgaans hebben ze journalistiek gestudeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons ( grote welzijnsorganisatie) zou je ook niet worden aangenomen
Teveel slechte ervaringen in het verleden met onvoldoende geschoolde mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2023 14:40
Opbouwwerker? Wat een heerlijke jaren 70 term.
Ondanks werk zal je zeer wrs ook nog gewoon stages moeten lopen ivm ervaring in diverse werkvelden. En als je niets mag doen, dan ga je in gesprek met je begeleider op de werkvloer en je slb’er.
Heet bij ons ook gewoon zo hoor. ;)

Bij ons (brede welzijnsorganisatie) werken alleen maar hbo’ers Social work/SJD etc. Een enkeling heeft mbo-4 sociaal werker.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 17:37
Ik vind het veel, niet alles even interessant en toch theoretischer dan ik had verwacht. Moet ook best veel onderzoek doen - wat ik helemaal niet ambieer - en dan APA en een hoop theorie over onderwerpen waar je als 17/18-jarige veel aan hebt maar als bijna 50-er wat minder relevant denk ik. Voor mijn propedeuse moet ik 2 toetsen doen en 10 verslagen inleveren. Verslagen zijn allemaal 10-20 pagina's.
Persoonlijk komt het heel arrogant over dat je als bijna 50-er niets meer hoeft te leren en je alles al weet. Natuurlijk is het relevant.

Je hebt het doen van een hbo-opleiding gewoon zwaar onderschat. Je dacht dat je alles al wist. Je denkt dat waar jij voor gekozen hebt makkelijker en flexibeler is, maar het eist juist heel erg veel zelfdiscipline. Je moet toch de 40 (!) uur per week instoppen om een beetje op schema te blijven.

Mijn man heeft (toen 40) hbo gedaan na mbo. Hij vond ook dat hij al hbo-niveau had vanwege werkervaring. Vond het eerste jaar hbo veel en onzin. Hij heeft doorgezet en vind het nu een zeer waardevol papiertje omdat hij op een heel andere manier en veel breder heeft leren denken. Hij snapt nu pas wat echt bedoeld werd met hbo-niveau.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
ankalida schreef:
27-01-2023 14:29
Persoonlijk komt het heel arrogant over dat je als bijna 50-er niets meer hoeft te leren en je alles al weet. Natuurlijk is het relevant.

Je hebt het doen van een hbo-opleiding gewoon zwaar onderschat. Je dacht dat je alles al wist. Je denkt dat waar jij voor gekozen hebt makkelijker en flexibeler is, maar het eist juist heel erg veel zelfdiscipline. Je moet toch de 40 (!) uur per week instoppen om een beetje op schema te blijven.

Mijn man heeft (toen 40) hbo gedaan na mbo. Hij vond ook dat hij al hbo-niveau had vanwege werkervaring. Vond het eerste jaar hbo veel en onzin. Hij heeft doorgezet en vind het nu een zeer waardevol papiertje omdat hij op een heel andere manier en veel breder heeft leren denken. Hij snapt nu pas wat echt bedoeld werd met hbo-niveau.
Als je zelf denkt dat je al jaren functioneert op HBO plus niveau terwijl je niet eens een middelbare school diploma hebt, dan kom je natuurlijk wel bedrogen als je nu daadwerkelijk probeert een HBO opleiding te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
27-01-2023 14:40
Als je zelf denkt dat je al jaren functioneert op HBO plus niveau terwijl je niet eens een middelbare school diploma hebt, dan kom je natuurlijk wel bedrogen als je nu daadwerkelijk probeert een HBO opleiding te doen.
Los van TO, ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt? Er zijn toch hele volksstammen die initieel geen diploma hebben gehaald, maar wel door interne cursussen/opleidingen/werkplekleren/ervaring, enz. banen uitvoeren die ingeschaald zijn op hbo of wo niveau? Zeker als je in de jaren 50-60 startte was dat gewoon gemeengoed. Nu leven we in een tijd dat diploma's in de meeste gevallen vereist zijn, maar in de bedrijven die bijvoorbeeld verbonden zijn aan Amerikaanse moederbedrijven, is dit "opwerken" nog altijd schering en inslag.

@TO: Je bent nu een halfjaar bezig en je eerste stage, toch? Is het geen kwestie van wennen? Ik denk wel dat het onderwijs sterk veranderd is, waar vroeger veel meer getest werd in traditionele kennistests, wordt er in het HBO tegenwoordig meestal getest op de vertaalslag van de theorie in een paper/verslag/ppt/enz. Als je het toch té theoretisch vindt, zou je nog kunnen overstappen naar mbo niveau. Daar ga je meestal veel praktischer mee aan de slag.
karootje81 wijzigde dit bericht op 27-01-2023 15:09
Reden: Verkeerd gelezen
4.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in het sociale werkveld en heb 2 opleidingen gedaan in dat gebied. 1 mbo en 1 hbo. Ik had veel moeite om mijn mbo papiertje te behalen en stsges waren alles behalve zalig. Had ook de pech dat ik docenten en stagebegeleiders hadden die serieus in mij investeerde en ik daardoor niet zomaar overal doorheen kon fietsen, zoals vele beweren.

Ondanks ik het niet altijd als leuk heb ervaren, had ik die ervaringen nooit willen missen. Het heeft mij gemaakt tot de sociale werker die ik nu ben.

Het hbo was meer de puntjes op de i zetten tot de professional die ik wil zijn. Ook leerde ik het theoretisch kader juist in te zetten.

Zoals bekend is er overal een gigantische personeelstekort maar ik ken geen enkele organisatie die je aanneemt zonder minimaal mbo 3 niveau diploma op dat gebied. En terecht ook.
Stokbroodje schreef:
27-01-2023 15:15
Had ook de pech dat ik docenten en stagebegeleiders hadden die serieus in mij investeerde en ik daardoor niet zomaar overal doorheen kon fietsen, zoals vele beweren.
Ik hoop “pech”?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moezig schreef:
27-01-2023 11:50
Ik werk ergens waar ik cliënten begeleid. Ze gaven aan dat ze de begeleiders met ervaring prettiger vinden, dan de hoog afgestudeerden. Ze vertelden dat ze zich niet begrepen voelden, maar wel door de ervaringsdeskundigen. Deze worden nog steeds heel erg onderschat.
.
Met ervaring bedoelen ze relevante ervaring neem ik aan. En dat is niet wat TO heeft.

Een ervaringsdeskundige is onderdeel van een team hulpverleners en heeft een waardevolle rol in het team. Daarnaast heb je de 'hulpverleners met eigen ervaring' (dat is iets anders dan een ervaringsdeskundige). Iedere rol heeft eigen verwachtingen en eisen. En wat wel fijn is aan zo'n 'hoog afgestudeerde' is dat ze veel kennis van theorieën en methoden hebben, kunnen als het goed is complexere processen doorzien en overzien, een psychologisch onderzoek betrouwbaar kunnen uitvoeren, medicatie voorschrijven en controleren. Toch ook wel weer een waardevolle rol in het team. En, gek genoeg, zijn er zelfs 'hoog afgestudeerden' die ontzettend goed en menselijk zijn in hun werk (met of zonder eigen ervaring van de problematiek).

TO, ik snap dat het heftig is om alles voor een opleiding te doen op deze leeftijd. Ik heb collega's en bekenden gehad dit dit ook moesten en de meesten vonden het een crime, maar het is natuurlijk niet voor niets. Ik vind het behoorlijk arrogant overkomen dat je suggereert dat je met 0 relevante werkervaring en alleen met je levenservaring dit werk zou moeten kunnen doen. Er worden niet voor niets diploma's gevraagd en liefst natuurlijk ook relevante werkervaring. Er is veel te leren in de verschillende rollen in het sociaal domein, ook wanneer je afgestudeerd bent. Je werkt met kwetsbare mensen en het is in het belang van onze zorg dat we op een bepaalde manier de kwaliteit bewaken. Zomaar iedereen laten werken die 'levenservaring' heeft is vragen om problemen. Daar moet ik echt, écht niet aan denken!

Er zijn wel plekken waar je binnen kan komen zonder diploma, al zij het vooral op MBO niveau en als je kan bewijzen dat je echt uitzonderlijk goed bent. Maar dat geeft weer problemen wanneer je toch op HBO+ niveau wil werken. Of je zou meer moeten kijken naar functies die meer gaan over organiseren van projecten. In het buurtwerk/opbouwwerk zou je misschien een ingang kunnen vinden.

1 dag in de week stage lijkt me niet motiverend, zeker niet een stage die je in het eerste jaar loopt. Aan het begin van je stage, zeker als je pas eerstejaars bent is het normaal dat je eerst meekijkt. Heb je niet een programma besproken met je stagebegeleider hoe de opbouw en invulling van je stage gaat zijn? Wanneer in het werk blijkt dat je meer kan, dan kan je stagebegeleider je meer zelfstandigheid geven. Maar dat gaat niet allemaal vanzelf.

Ik weet niet wat de flexibele opleiding inhoudt, maar kan je niet Social Work duaal doen (meer werken/leren)? Of kan je ergens in een MBO functie aan de slag waar ze je opleiding betalen? Dan werk je misschien tijdelijk niet in de functie of de doelgroep die je het liefst wil, maar ben je wel meer praktisch bezig (en je doet gelijk relevante werkervaring op), al moet je dan natuurlijk naast het werk ook nog studie-opdrachten doen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven