Werk & Studie alle pijlers

Werken binnen het sociaal domein zonder diploma?

26-01-2023 14:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in 2022 begonnen aan de HBO flexibele deeltijd Social Work en ik loop nu stage bij een welzijnsorganisatie. Het uitstroom profiel Welzijn en Samenleving spreekt me het meeste aan.Heb VWO gedaan maar niet afgemaakt. Verder geen diploma's. Dus ik moest toelatingsexamen doen voor de opleiding. Die heb ik gehaald anders had ik niet kunnen beginnen.

De opleiding zelf valt me tegen. De hoeveelheid werk en het niveau ook wel. Ik heb moeite om me te motiveren en er is ook nul stimulans en controle vanuit de opleiding. En op mijn stageplek mag ik vooral erbij zitten en meekijken terwijl ik natuurlijk ook een flinke berg werk- en levenservaring heb en ik vooral leer door te doen. Ben ook echt wel een aanpakker.

Ik wil eigenlijk op zoek naar een baan en het liefst als opbouwwerker. Wat me daarin het meeste aanspreekt is om activiteiten te ontplooien voor het welzijn van een buurt/wijk/gemeente en de (kwetsbare) doelgroepen die zich daarin bevinden.

Ik hoop dat ik een baan kan vinden die ik niet hoef op te geven mocht het me niet lukken om te opleiding af te ronden.

Wie heeft hier kennis en/of ervaring mee? Of tips voor me?
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 14:36
8.37% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, even een ander licht. Ik zie net een vacature voor opbouwwerker in Amsterdam voorbij komen. Dit staat bij de vereisten:

“ Jij bent een sociaal ingesteld persoon die bewust kiest voor deze functie. Het liefst heb je kennis van het sociale domein, maar vooral heb je oprechte interesse om je hierin te gaan verdiepen en de ambitie om je daar voor langere tijd voor te gaan inzetten. Heb je ervaring dan is dit mooi meegenomen. Je leert snel en hebt kennis van (enkele) kwetsbare doelgroepen. Als je een relevante opleiding hebt gedaan is dit heel fijn (Social Work/CMV). Wij zoeken vooral iemand die zichzelf kan zijn en echt iets toe te voegen heeft aan ons team.”

Ik zou gewoon solliciteren als je iets voorbij ziet komen. Je hebt niets te verliezen. Wel een super goede (persoonlijke) brief schrijven, zo ben ik ook eens voor een functie aangenomen waarvoor ik niet was opgeleid / werkervaring had. En heb daar altijd goede beoordelingen gehad. Op dit moment doe ik al langer vrijwilligerswerk in de sector waar je wil gaan werken, en ik heb eerlijk gezegd de verwachting dat ik zonder problemen een betaalde baan zou kunnen vinden als ik dat zou willen. De markt is anders, papiertjes zijn niet alles op dit moment en zijn te compenseren mits je andere relevante ervaring meebrengt en snel leert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom op Boannan, jij hebt voor hetere vuren gestaan. Stapje voor stapje bekijken en opdrachten doen. Hoe verder je in de opleiding bent, hoe meer mogelijkheden voor je. Ik ervaar precies hetzelfde, maar ik ben nu aan het afstuderen. Kom op, je weet waar je het voor doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
28-01-2023 09:32
TO, even een ander licht. Ik zie net een vacature voor opbouwwerker in Amsterdam voorbij komen. Dit staat bij de vereisten:

“ Jij bent een sociaal ingesteld persoon die bewust kiest voor deze functie. Het liefst heb je kennis van het sociale domein, maar vooral heb je oprechte interesse om je hierin te gaan verdiepen en de ambitie om je daar voor langere tijd voor te gaan inzetten. Heb je ervaring dan is dit mooi meegenomen. Je leert snel en hebt kennis van (enkele) kwetsbare doelgroepen. Als je een relevante opleiding hebt gedaan is dit heel fijn (Social Work/CMV). Wij zoeken vooral iemand die zichzelf kan zijn en echt iets toe te voegen heeft aan ons team.”

Ik zou gewoon solliciteren als je iets voorbij ziet komen. Je hebt niets te verliezen. Wel een super goede (persoonlijke) brief schrijven, zo ben ik ook eens voor een functie aangenomen waarvoor ik niet was opgeleid / werkervaring had. En heb daar altijd goede beoordelingen gehad. Op dit moment doe ik al langer vrijwilligerswerk in de sector waar je wil gaan werken, en ik heb eerlijk gezegd de verwachting dat ik zonder problemen een betaalde baan zou kunnen vinden als ik dat zou willen. De markt is anders, papiertjes zijn niet alles op dit moment en zijn te compenseren mits je andere relevante ervaring meebrengt en snel leert.
Even opgezocht. Leuke vacature idd en diploma is geen eis bij dit. Zou een mooie plek zijn om in te stromen. Denk ook dat je als opbouwwerker minder snel een SKJ registratie of registerpleinregistatie nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boannan, er zijn bedrijven die mensen aannemen zonder relevante ervaring, maar wel met een opleiding in de richting en die leiden ze dan intern op.
Punt is dat HR afvinkt; geen afgemaakte middelbare school dat is al een grote min. Dan stopt het daar al en kom je nooit aan tafel.

Maar; hoe maak jij je CV? Heb de ervaring dat er maar weinig naar diploma's wordt gevraagd. Hoe kan jij je ervaringsdeskundigheid juist als een plus inzetten?

Als je in marketing hebt gewerkt, dan zul je weten hoe je ook jezelf in de markt kan zetten. Ook ervaring in hetzelfde werkveld als vrijwilliger is een plus.
Dus eens met hierboven. Zoek naar dit soort vacatures.

En ik ben bevooroordeeld; zie op mijn werk HBO stagiaires die wel de kennis hebben, maar niet de praktische uitvoering. Van werken en van het leven zeg maar. Oh en die hij wilt schrijven, maar dat is al normaal schijnt het.
Everything you see I owe to spaghetti!
Annapicobella schreef:
28-01-2023 10:53

Punt is dat HR afvinkt; geen afgemaakte middelbare school dat is al een grote min. Dan stopt het daar al en kom je nooit aan tafel.
Je middelbare school zet je als volwassen vrouw toch niet meer op je cv? Totaal niet relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koettie schreef:
28-01-2023 10:53
Even opgezocht. Leuke vacature idd en diploma is geen eis bij dit. Zou een mooie plek zijn om in te stromen. Denk ook dat je als opbouwwerker minder snel een SKJ registratie of registerpleinregistatie nodig hebt.
Als je met bijv jongeren gaat werken en daarvoor (terecht!) een registratie nodig hebt, is het inderdaad een ander verhaal. Maar ik zie echt wel mogelijkheden voor banen zoals TO schetst. Hoewel het misschien afhangt vd regio ivm krapte op de arbeidsmarkt / vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-01-2023 11:47
Je middelbare school zet je als volwassen vrouw toch niet meer op je cv? Totaal niet relevant.
Eens!
Alle reacties Link kopieren Quote
Annapicobella schreef:
28-01-2023 10:53
Oh en die hij wilt schrijven, maar dat is al normaal schijnt het.
Jup. Staat zelfs in vacatureteksten. Net zoals ze ‘opzoek’ zijn naar nieuwe collega’s. :'(
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-01-2023 11:47
Je middelbare school zet je als volwassen vrouw toch niet meer op je cv? Totaal niet relevant.
Nee? Ik zie dat nog best vaak hoor en heb het zelf ook gewoon op mijn CV staan bij opleidingen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-01-2023 12:05
Nee? Ik zie dat nog best vaak hoor en heb het zelf ook gewoon op mijn CV staan bij opleidingen.
Nee, totaal niet relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-01-2023 12:08
Nee, totaal niet relevant.
Oh, dat ben ik ook niet met je eens. Ik vind het altijd wel interessant om te weten welke route iemand heeft afgelegd en in praktijk merk ik ook verschil tussen mensen die bijvoorbeeld de route mavo-mbo-hbo-uni hebben afgelegd of vwo-uni. Of bijvoorbeeld of iemand pas op latere leeftijd is gaan studeren. Ik kijk er in ieder geval altijd naar, vraag er soms ook naar op sollicitatiegesprekken (al is het maar als ijsbreker) en vind het ook wel interessant om te weten omdat het in mijn ogen wel degelijk iets over iemand vertelt.

Edit: dat geldt wel voor sollicitanten tot een jaar of 35, daar heb je wel gelijk in, dat ik daar bij iemand die al 30 jaar werkt niet meer naar zou vragen omdat er dan ook gewoon veel meer andere dingen te vragen zijn. Maar voor iemand die pas een jaar of 10 werkt en wellicht zelfs maar 1 of 2 werkgevers heeft gehad vind ik het wel degelijk relevante informatie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
28-01-2023 12:05
Nee? Ik zie dat nog best vaak hoor en heb het zelf ook gewoon op mijn CV staan bij opleidingen.
Ik heb dat ook nog gewoon op mijn cv staan hoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
fashionvictim schreef:
28-01-2023 12:32

Edit: dat geldt wel voor sollicitanten tot een jaar of 35, daar heb je wel gelijk in, dat ik daar bij iemand die al 30 jaar werkt niet meer naar zou vragen omdat er dan ook gewoon veel meer andere dingen te vragen zijn. Maar voor iemand die pas een jaar of 10 werkt en wellicht zelfs maar 1 of 2 werkgevers heeft gehad vind ik het wel degelijk relevante informatie.
Precies.
Daarbij zet ik mijn andere opleidingen en trainingen er wel op. En dan zie je dus dat er opleidingen zijn die ik pas later gedaan heb.
Mijn werkervaring vind ik, en is, veel relevanter dan dat ik 1994 mijn vwo diploma binnen 6 jaar behaald heb ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch volstrekt oninteressant wat iemand in zijn kindertijd heeft gedaan.
Je maakt die keuze als je 11 of 12 bent. Of je ouders maken die keuze vooral.

Vervolgopleidingen zeggen alles, middelbare school helemaal niets.

Ik zie het heel zelden en vind het altijd een beetje onnozel staan om eerlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind eigenlijk ook dat een werkgever daar niets mee te maken heeft.

Vraag me naar keuzes die ik als volwassenen heb gemaakt en wat ik toen geleerd en gedaan heb. En waarom.

Maar blijf van mijn kindertijd af.
Siri schreef:
28-01-2023 13:47
Vind eigenlijk ook dat een werkgever daar niets mee te maken heeft.

Vraag me naar keuzes die ik als volwassenen heb gemaakt en wat ik toen geleerd en gedaan heb. En waarom.

Maar blijf van mijn kindertijd af.
Dit is pas heel dramatisch. Maar om het aan te vullen, ik had niets te kiezen :'( Ouders bepaalden dat ik VWO ging doen conform advies en op welke school. Geen punt van discussie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-01-2023 13:49
Dit is pas heel dramatisch. Maar om het aan te vullen, ik had niets te kiezen :'( Ouders bepaalden dat ik VWO ging doen conform advies en op welke school. Geen punt van discussie.
Is inderdaad wel wat dramatisch.

Maar ergens ook wel principieel punt.

De keuze heb ik ooit aan de hand van de Cito-toets gemaakt. En ik moest naar de school waar mijn zus en broer ook had gezeten.
Dus die hele middelbare school ben ik zelf minimaal verantwoordelijk voor.

Zou het ook heel raar vinden als een werkgever vragen gaat stellen over mijn middelbare school-periode.

Weet echt niet of ik daar op zou ingaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
toffifee schreef:
28-01-2023 10:33
Kom op Boannan, jij hebt voor hetere vuren gestaan. Stapje voor stapje bekijken en opdrachten doen. Hoe verder je in de opleiding bent, hoe meer mogelijkheden voor je. Ik ervaar precies hetzelfde, maar ik ben nu aan het afstuderen. Kom op, je weet waar je het voor doet.
Dat en zou het anders een mogelijkheid zijn om te kijken naar functies van ervaringsdeskundige, waarbij je veel kan betekenen in het organiseren van activiteiten voor mensen vanuit jouw expertise bij het fonds waar je gewerkt hebt, als bv lotgenotencontact.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
28-01-2023 14:01
Is inderdaad wel wat dramatisch.

Maar ergens ook wel principieel punt.

De keuze heb ik ooit aan de hand van de Cito-toets gemaakt. En ik moest naar de school waar mijn zus en broer ook had gezeten.
Dus die hele middelbare school ben ik zelf minimaal verantwoordelijk voor.

Zou het ook heel raar vinden als een werkgever vragen gaat stellen over mijn middelbare school-periode.

Weet echt niet of ik daar op zou ingaan.
Ik ken behoorlijk wat mensen die echt heel erg trots zijn op het feit dat ze begonnen zijn op de mavo / vmbo en uiteindelijk met 1 of 2 masters zijn geëindigd en ik vind dat persoonlijk ook iets om trots op te zijn. Ik vind sowieso dat elk diploma iets is om trots op te zijn en zou zelf als werkgever afknappen op iemand die daar zo denigrerend over spreekt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Florisantje schreef:
28-01-2023 14:15
Dat en zou het anders een mogelijkheid zijn om te kijken naar functies van ervaringsdeskundige, waarbij je veel kan betekenen in het organiseren van activiteiten voor mensen vanuit jouw expertise bij het fonds waar je gewerkt hebt, als bv lotgenotencontact.
Daar heb je gewoon een 3-jarige opleiding tot ervaringsdeskundige voor nodig. En terecht, anders zou iedereen zomaar als ervaringsdeskundige kunnen werken zonder dat diegene zelf zijn/haar eigen verleden/traject goed heeft verwerkt, met alle gevolgen van dien. Ik doel hiermee overigens niet op TO, gewoon in het algemeen.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
26-01-2023 17:37
Ik vind het veel, niet alles even interessant en toch theoretischer dan ik had verwacht. Moet ook best veel onderzoek doen - wat ik helemaal niet ambieer - en dan APA en een hoop theorie over onderwerpen waar je als 17/18-jarige veel aan hebt maar als bijna 50-er wat minder relevant denk ik. Voor mijn propedeuse moet ik 2 toetsen doen en 10 verslagen inleveren. Verslagen zijn allemaal 10-20 pagina's.

Verder goeie tips hoor Nansie!
Paar dingen die mij opvallen, je loopt 1 dag stage en mag weinig doen. Bij mijn organisatie zou dat wellicht ook zo zijn als je maar zo weinig komt. Ik zou het toch willen aanraden om het te onderzoeken. Kijken of je 2 dagen kunt gaan doen. Het is onbetaald maar wel een investering in je ontwikkeling. Al snap ik het ook als dat financieel niet haalbaar is.

Verder is in mijn ervaring een HBO opleiding ook geschikt om je eigen uitdagingen te zoeken. Je kunt natuurlijk de opdrachten langsgaan. Denken dat ze jou niets meer te bieden hebben en dan toch maar maken en afvinken. Interessanter is om te kijken of je diepgang kunt aanbrengen. Dit is, in mijn ervaring, goed bespreekbaar met docenten. Het is juist graag wat ze willen zien. Dat je jezelf uitdaagt en laat zien de diepgang te hebben die verwacht wordt op HBO niveau. HBO vraagt zelfstandigheid en inzet van studenten. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je leerproces. Als je het zo benadert schrijf je opdrachten niet te vlug af als te makkelijk.

Ik ben wel benieuwd naar wat voor theorie je bedoeld die niet meer interessant is als 50+er.

O en nog een opmerking. Ik heb net een studie afgerond en ook opdrachten moeten maken waarvan ik het nut niet zag. Tot een later moment. Ineens vielen dingen op hun plek en bleek het juist erg waardevol geweest te zijn dat ik er eerst, vrij blanco, mee bezig moest zijn. Geef het ook tijd.
duizel wijzigde dit bericht op 28-01-2023 14:35
8.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
28-01-2023 14:19
Ik ken behoorlijk wat mensen die echt heel erg trots zijn op het feit dat ze begonnen zijn op de mavo / vmbo en uiteindelijk met 1 of 2 masters zijn geëindigd en ik vind dat persoonlijk ook iets om trots op te zijn. Ik vind sowieso dat elk diploma iets is om trots op te zijn en zou zelf als werkgever afknappen op iemand die daar zo denigrerend over spreekt.
Ik bedoel het niet denigrerend. En uiteraard mag je daar trots op zijn.

Maar niet iedereen is daar trots op. Omdat het niet lukte of heel moeizaam ging. En dat mag allemaal, want het was je kindertijd. Daar mag je ook aanrommelen.

Sommige hebben ook een rottijd gehad op de middelbare school.

Ik vind het daarom niet echt passen binnen een gesprek over je professionele carrière.

Maar snap heel goed dat sommigen het wel melden.

En los daarvan: ik zou als ik TO was echt proberen een studie af te maken. Dat opent echt van alles. Ook hoe je tegen de wereld aankijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
28-01-2023 14:19
Ik ken behoorlijk wat mensen die echt heel erg trots zijn op het feit dat ze begonnen zijn op de mavo / vmbo en uiteindelijk met 1 of 2 masters zijn geëindigd en ik vind dat persoonlijk ook iets om trots op te zijn. Ik vind sowieso dat elk diploma iets is om trots op te zijn en zou zelf als werkgever afknappen op iemand die daar zo denigrerend over spreekt.
Eigenlijk vind ik dit dus JUIST heel belangrijk om te weten! Een echte doorzetter en leergierig! Niet iemand die het aan kwam waaien en gewoon ‘omdat het zo hoort’ VWO en Uni gedaan heeft en klaar. Ik zou voor de eerste gaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
28-01-2023 14:35
Eigenlijk vind ik dit dus JUIST heel belangrijk om te weten! Een echte doorzetter en leergierig! Niet iemand die het aan kwam waaien en gewoon ‘omdat het zo hoort’ VWO en Uni gedaan heeft en klaar. Ik zou voor de eerste gaan!
Dat vind ik dan weer veroordelend over de route vwo-uni. Ook dat kunnen doorzetters zijn en heel leergierige mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
28-01-2023 09:32
TO, even een ander licht. Ik zie net een vacature voor opbouwwerker in Amsterdam voorbij komen. Dit staat bij de vereisten:

“ Jij bent een sociaal ingesteld persoon die bewust kiest voor deze functie. Het liefst heb je kennis van het sociale domein, maar vooral heb je oprechte interesse om je hierin te gaan verdiepen en de ambitie om je daar voor langere tijd voor te gaan inzetten. Heb je ervaring dan is dit mooi meegenomen. Je leert snel en hebt kennis van (enkele) kwetsbare doelgroepen. Als je een relevante opleiding hebt gedaan is dit heel fijn (Social Work/CMV). Wij zoeken vooral iemand die zichzelf kan zijn en echt iets toe te voegen heeft aan ons team.”

Ik zou gewoon solliciteren als je iets voorbij ziet komen. Je hebt niets te verliezen. Wel een super goede (persoonlijke) brief schrijven, zo ben ik ook eens voor een functie aangenomen waarvoor ik niet was opgeleid / werkervaring had. En heb daar altijd goede beoordelingen gehad. Op dit moment doe ik al langer vrijwilligerswerk in de sector waar je wil gaan werken, en ik heb eerlijk gezegd de verwachting dat ik zonder problemen een betaalde baan zou kunnen vinden als ik dat zou willen. De markt is anders, papiertjes zijn niet alles op dit moment en zijn te compenseren mits je andere relevante ervaring meebrengt en snel leert.
Idd precies wat ik zoek. Hele leuke functie! Dank je wel! Niet 100% de locatie die ik in gedachten heb maar ik zal ergens concessies moeten doen.

Ik heb volgens mij wel een goede CV want ik word vaak uitgenodigd voor een gesprek. Ik solliciteer niet heel veel. Ik ben jaren niet echt op zoek geweest en nu begin ik het langzaam weer op te pakken en heb ik 1 sollicitatie gestuurd en ook een gesprek gehad maar kozen ze helaas voor iemand anders. Dat was ook een baan binnen het sociaal domein waar je geen opleiding voor nodig hebt dus super jammer dat ze niet voor mij kozen. Ze waren wel heel enthousiast zeiden ze alleen had de andere kandidaat net iets meer ervaring.

Ik wil echt wel de opleiding afronden en ik doe er zeker niet denigrerend over. Vind het eerder pittiger dan verwacht dan te makkelijk. En ergens vind ik het jammer dat het nu zo'n brede opleiding is geworden. In de oude situatie zou ik voor CMV hebben gekozen en niet voor SPH of MWD.
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 15:11
12.72% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven