Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
26-10-2020 12:35
Worden uw inkomsten meer dan de huidige Wajong?

Ik kan mij voorstellen dat uw huurtoeslag dan minder wordt (maar niet verdwijnt bij 24 uur werk) maar het zou maar verbazen als u erop achteruit gaat.

Probeer de berekening hier eens:
(de tarieven voor 2020 zijn nog niet vastgesteld, dus het kan nog afwijken)
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Hoe kan ik dit berekenen als ik nog geen startdatum weet en nog niet weet voor hoe lang ik wellicht een contract krijg?
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
26-10-2020 12:11
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Hier ben ik het zooo mee eens!!
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
26-10-2020 12:11
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Ik snap wat je zegt, maar daar heeft TO nu niks aan, aan alles wat het later oplevert als ze nu met de handen in het haar zit dat ze de komende tijd niet meer rond kan komen van dit werk? Dan is het leuk dat je nuttig bezig bent maar een volle koelkast is leuker. Ik vind het schandalig dat mensen die gaan werken om uit welke uitkering dan ook te komen, geld toe moeten gaan leggen. Om te mogen werken.
Alle reacties Link kopieren
Eens Lidl's maar wil of misschien beter gezegd kan TO in de toekomst wel meer uren werken? Er moet ergens een startpunt zijn wil je uit een situatie raken (als dat uberhaupt mogelijk is maar is mij uit topic niet helemaal duidelijk als ik lees over oude Wajong maar nu in MSNP traject zittend)
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
26-10-2020 12:47
Ik snap wat je zegt, maar daar heeft TO nu niks aan, aan alles wat het later oplevert als ze nu met de handen in het haar zit dat ze de komende tijd niet meer rond kan komen van dit werk? Dan is het leuk dat je nuttig bezig bent maar een volle koelkast is leuker. Ik vind het schandalig dat mensen die gaan werken om uit welke uitkering dan ook te komen, geld toe moeten gaan leggen. Om te mogen werken.
Werken doe je voor het geld. Niet om bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:39
Hoe kan ik dit berekenen als ik nog geen startdatum weet en nog niet weet voor hoe lang ik wellicht een contract krijg?


Dan wacht je nog even tot je het 2e gesprek hebt gehad, waarbij je zulke dingen kunt bespreken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Mag je de baan weigeren als je aangenomen zou worden, ondanks dat je er financieel op achteruit zou gaan?

Of krijg je dan strafkorting op je uitkering?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woesjje schreef:
26-10-2020 13:03
Werken doe je voor het geld. Niet om bezig te zijn.
Dus als het goed verdiend ben je bereid je leven te vergallen in een baan waar je doodongelukkig bent?
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:26
Het bedrag wat momenteel maandelijks wordt afgelost is het minimumbedrag. Dit kan niet verder worden verlaagd, alleen worden verhoogd wanneer je inkomen stijgt.

En de looptijd van een schuldsanering-traject is altijd 3 jaar.
Maar is het dan niet heel erg fijn dat je schuldeisers iets meer vergoed krijgen? Waarschijnlijk krijgen ze daarmee nog steeds niet alles vergoed wat jij hen schuldig bent, toch?
Alle reacties Link kopieren
Misschien ga ik nu wel het hele viva forum over me heen krijgen maar het oogt wel lekker makkelijk, je schulden af lossen met een uitkering terwijl je wel in staat bent te werken.

Je geeft aan dat je iets meer gaat verdienen dan je uitkering. Ik zou zeggen direct doen en wie weet wat deze baan je verder nog gaat brengen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:15
Dus als het goed verdiend ben je bereid je leven te vergallen in een baan waar je doodongelukkig bent?
Doodongelukkig is toch niet aan de orde? Ben het eens met de reactie waar jij op reageert. Werken doe je in principe om in je levensonderhoud te kunnen voorzien en vaak is een baan ook leuk, soms niet. Ik zit ook in een baan waar ik niet op mijn plek zit maar het is even niet anders en ik heb geen andere optie dus tot ik wat anders vind verdien ik mijn geld en probeer ik er wat van te maken.
Nanouk schreef:
26-10-2020 13:30
Misschien ga ik nu wel het hele viva forum over me heen krijgen maar het oogt wel lekker makkelijk, je schulden af lossen met een uitkering terwijl je wel in staat bent te werken.

Je geeft aan dat je iets meer gaat verdienen dan je uitkering. Ik zou zeggen direct doen en wie weet wat deze baan je verder nog gaat brengen.
En een heel stuk minder overhoudt onder de streep.
cappi schreef:
26-10-2020 13:36
Doodongelukkig is toch niet aan de orde? Ben het eens met de reactie waar jij op reageert. Werken doe je in principe om in je levensonderhoud te kunnen voorzien en vaak is een baan ook leuk, soms niet. Ik zit ook in een baan waar ik niet op mijn plek zit maar het is even niet anders en ik heb geen andere optie dus tot ik wat anders vind verdien ik mijn geld en probeer ik er wat van te maken.
Mijn werk moet toch echt bijna hobbymatig zijn hoor. Ik zie me al 8 uur per dag, bijna een derde van mijn leven in een situatie zitten waarin ik het slecht naar m'n zin heb. Nou echt, daar ben ik niet voor te vangen, nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:38
Mijn werk moet toch echt bijna hobbymatig zijn hoor. Ik zie me al 8 uur per dag, bijna een derde van mijn leven in een situatie zitten waarin ik het slecht naar m'n zin heb. Nou echt, daar ben ik niet voor te vangen, nooit.
Ok en als je in een baan had gezeten waar dat het geval was geweest wat had je dan gedaan? (behalve solliciteren?) Ben toch wel benieuwd naar het alternatief als je je baan niet leuk vindt en je kan even niets anders vinden middels solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:36
En een heel stuk minder overhoudt onder de streep.
Dan zal je iets meer moeten gaan werken in dat geval. Het hoeft niet direct fulltime te zijn. Maar zoveel zal het echt niet schelen qua toeslagen als je maar iets meer gaat verdienen.
Een baan is zoveel meer dan alleen maar geld verdienen. Soms even wat investeren maar kan je daarna ook heel veel opleveren.
cappi schreef:
26-10-2020 13:43
Ok en als je in een baan had gezeten waar dat het geval was geweest wat had je dan gedaan? (behalve solliciteren?) Ben toch wel benieuwd naar het alternatief als je je baan niet leuk vindt en je kan even niets anders vinden middels solliciteren?
Dan zou ik ervoor zorgen dat ik ontslagen werd en ging lekker voorlopig de uitkering in.

Maling aan.
Nanouk schreef:
26-10-2020 13:44
Dan zal je iets meer moeten gaan werken in dat geval. Het hoeft niet direct fulltime te zijn. Maar zoveel zal het echt niet schelen qua toeslagen als je maar iets meer gaat verdienen.
Een baan is zoveel meer dan alleen maar geld verdienen. Soms even wat investeren maar kan je daarna ook heel veel opleveren.
Dat moet je fysiek en psychisch ook maar aankunnen. Ze zit niet voor een eksteroog in de wajong.
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:38
Mijn werk moet toch echt bijna hobbymatig zijn hoor. Ik zie me al 8 uur per dag, bijna een derde van mijn leven in een situatie zitten waarin ik het slecht naar m'n zin heb. Nou echt, daar ben ik niet voor te vangen, nooit.
Gelukkig (voor de collectieve faciliteiten en de uitkeringsgerechtigden) denken de meeste mensen daar anders over.
Ik vermoed dat de meeste mensen het regelmatig prima naar hun zin hebben op hun werk, maar dat het maar weinig mensen gegeven is om het op vrijwel hobbymatig niveau leuk te hebben op hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Maar TO wil op een gegeven moment toch wel uit huidige situatie? Al eerder gevraagd maar nog geen reactie ontvangen maar is TO in staat om meer te werken na dit 2-jarige MSNP traject
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:45
Dan zou ik ervoor zorgen dat ik ontslagen werd en ging lekker voorlopig de uitkering in.

Maling aan.
Waardeloze instelling, een uitkering is een vangnet voor als het niet anders kan. Je kunt ook gewoon solliciteren terwijl je ergens werkt dat niet blijkt te bevallen.
ringaroundtherosie schreef:
26-10-2020 13:52
Waardeloze instelling, een uitkering is een vangnet voor als het niet anders kan. Je kunt ook gewoon solliciteren terwijl je ergens werkt dat niet blijkt te bevallen.
Ik stel mijn welzijn boven alles dat jij en je meninggenoten ervan kunnen vinden.

Tuurlijk zou ik door solliciteren op zoek naar iets leuks, maar mijn leven vergal ik voor niets en niemand, is het niet waard.
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:55
Ik stel mijn welzijn boven alles dat jij en je meninggenoten ervan kunnen vinden.

Tuurlijk zou ik door solliciteren op zoek naar iets leuks, maar mijn leven vergal ik voor niets en niemand, is het niet waard.
Maar je zou het wel fijn vinden als anderen zolang in je onderhoud voorzien, ook als hun leven volgens jouw maatstaven vergald wordt?
-jolijn- schreef:
26-10-2020 13:56
Maar je zou het wel fijn vinden als anderen zolang in je onderhoud voorzien, ook als hun leven volgens jouw maatstaven vergald wordt?
Ik heb in mijn leven meer dan genoeg belasting betaald om niet op jouw zak te hoeven teren.
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:58
Ik heb in mijn leven meer dan genoeg belasting betaald om niet op jouw zak te hoeven teren.
Oh wat heerlijk dat je van je spaargeld kunt leven, dan.
-jolijn- schreef:
26-10-2020 14:01
Oh wat heerlijk dat je van je spaargeld kunt leven, dan.
Dat is inderdaad een hele goeie, om het belastinggeld dat ik al die jaren heb betaald als spaarpotje te zien, in plaats van een liefdadigheidspot voor andermans hypotheekrenteaftrek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven