Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:13
Dat is inderdaad een hele goeie, om het belastinggeld dat ik al die jaren heb betaald als spaarpotje te zien, in plaats van een liefdadigheidspot voor andermans hypotheekrenteaftrek.
Maar het belastinggeld is toch bedoeld voor collectieve voorzieningen? Jij ziet het nu als spaarpotje voor jouw persoonlijke uitkering als je niet wilt werken. Maar het moet daarnaast ook een spaarpotje zijn voor mensen die boven AOW-leeftijd komen, niet kunnen werken, de scholen, de wegen, de zorg, etc.
Ik kan toch ook niet zeggen: ik heb genoeg belasting betaald om voortaan lekker tijd aan mijn hobby's te besteden, dus dat geld is niet beschikbaar voor de uitkering van Cateautje?
Het is niet een soort van collectief keuzemenu. Ik zie het al voor me, een cafetaria-model voor belastingen. Doe dat van mij maar naar de zeehondjes en het onderwijs en dan heb ik hierbij genoeg gewerkt om voortaan te mogen punniken.
-jolijn- schreef:
26-10-2020 14:18
Maar het belastinggeld is toch bedoeld voor collectieve voorzieningen? Jij ziet het nu als spaarpotje voor jouw persoonlijke uitkering als je niet wilt werken. Maar het moet daarnaast ook een spaarpotje zijn voor mensen die boven AOW-leeftijd komen, niet kunnen werken, de scholen, de wegen, de zorg, etc.
Ik kan toch ook niet zeggen: ik heb genoeg belasting betaald om voortaan lekker tijd aan mijn hobby's te besteden, dus dat geld is niet beschikbaar voor de uitkering van Cateautje?
Het is niet een soort van collectief keuzemenu. Ik zie het al voor me, een cafetaria-model voor belastingen. Doe dat van mij maar naar de zeehondjes en het onderwijs en dan heb ik hierbij genoeg gewerkt om voortaan te mogen punniken.
Joh, je gooit het er zelf op, dus reageer navenant.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die ondanks twee, drie keer modaal alle voordeeltjes aan zich voorbij laat gaan en het zijn juist die lui die zo'n grote mond hebben over wat een ander doet en/of laat op dat gebied.
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:21
Joh, je gooit het er zelf op, dus reageer navenant.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die ondanks twee, drie keer modaal alle voordeeltjes aan zich voorbij laat gaan en het zijn juist die lui die zo'n grote mond hebben over wat een ander doet en/of laat op dat gebied.
Hoeveel voordeeltjes zijn er dan precies voor mensen met 2, 3 keer modaal? De eerder genoemde hypotheekrente aftrek is vrijwel niets meer, nu de rente zo laag is. Voor een huis van 5 ton heb je misschien een teruggave van 110 euro hra per maand.
-jolijn- schreef:
26-10-2020 14:25
Hoeveel voordeeltjes zijn er dan precies voor mensen met 2, 3 keer modaal? De eerder genoemde hypotheekrente aftrek is vrijwel niets meer, nu de rente zo laag is. Voor een huis van 5 ton heb je misschien een teruggave van 110 euro hra per maand.
Mooi, die grijpstuiver kan je dan afwijzen, wel zo goed voor de op dit moment tanende economie. Voor die doelgroep is KGB en kindertoeslag ook niet nodig, dus dat levert de schatkist weer een aardig centje op.
Hypotheekrente is inderdaad ongeveer niks meer aan aftrek en ik zou niet weten welke voordelen er wel zijn voor een werknemer in loondienst. Triest als je zo over een uitkering of werken denkt.
In_Tenebris schreef:
26-10-2020 14:31
Hypotheekrente is inderdaad ongeveer niks meer aan aftrek en ik zou niet weten welke voordelen er wel zijn voor een werknemer in loondienst. Triest als je zo over een uitkering of werken denkt.
Na vanaf mijn 14de te hebben gewerkt met tussendoor een opleiding, heb ik me nergens over te verdedigen.
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:28
Mooi, die grijpstuiver kan je dan afwijzen, wel zo goed voor de op dit moment tanende economie. Voor die doelgroep is KGB en kindertoeslag ook niet nodig, dus dat levert de schatkist weer een aardig centje op.
Ik weet niet of die doelgroep kgb krijgt. Ik niet, in elk geval.
Maar heb je gekeken hoeveel belasting die groep precies betaalt en wat ze netto overhouden? Als ze dan kinderopvang hebben (ik neem even aan dat je 'kinderopvangtoeslag' bedoelde met kindertoeslag), vind je dan dat ze van hun nettoloon best even 2000 euro per maand kunnen afstaan voor de goede zaak, omdat ze toch 2 of 3 keer modaal hebben?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:28
Mooi, die grijpstuiver kan je dan afwijzen, wel zo goed voor de op dit moment tanende economie. Voor die doelgroep is KGB en kindertoeslag ook niet nodig, dus dat levert de schatkist weer een aardig centje op.
Als iedere gerechtigde van hypotheekrenteaftrek daarvan afziet kun je nog niet iedereen van zijn natje en droogje voorzien die zijn werk niet zo leuk vindt en dan verwacht in zijn onderhoud voorzien te worden door de maatschappij totdat er iets hobbymatigs voorbij komt.

Maar goed, on topic voordat het gekaapt wordt. TO, overleg met je bewindvoerder. Die heeft inzicht in je situatie en vooruitzichten in beide scenario's als je je uurloon en uren al weet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:21
Joh, je gooit het er zelf op, dus reageer navenant.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die ondanks twee, drie keer modaal alle voordeeltjes aan zich voorbij laat gaan en het zijn juist die lui die zo'n grote mond hebben over wat een ander doet en/of laat op dat gebied.
Ik verdien iets bovenmodaal en ik kom voor geen enkele toeslag in aanmerking als alleenstaande zonder kinderen maar betaal wel overal het volle pond voor en betaal dus helaas ook mee aan mensen met jouw instelling die als een baan niet bevalt maar lekker thuis op hun krent gaan zitten todat er iets voorbij komt wat meer in hun straatje ligt. Walgelijk gedrag en typeert precies wat er al jaren mankeert in Nederland.
-jolijn- schreef:
26-10-2020 14:32
Ik weet niet of die doelgroep kgb krijgt. Ik niet, in elk geval.
Maar heb je gekeken hoeveel belasting die groep precies betaalt en wat ze netto overhouden? Als ze dan kinderopvang hebben (ik neem even aan dat je 'kinderopvangtoeslag' bedoelde met kindertoeslag), vind je dan dat ze van hun nettoloon best even 2000 euro per maand kunnen afstaan voor de goede zaak, omdat ze toch 2 of 3 keer modaal hebben?
Daar gaat het niet om voor mij. Ik stelde dat niemand de voordeeltjes laat liggen, maar tegelijkertijd wel een grote mond heeft op anderen die bepaalde voordeeltjes niet laten liggen. Tot ik werd afgekeurd heb ik altijd gewerkt en zelfs nooit in de ziektewet gezeten, dus meid, je blaft tegen de verkeerde boom.
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:36
Daar gaat het niet om voor mij. Ik stelde dat niemand de voordeeltjes laat liggen, maar tegelijkertijd wel een grote mond heeft op anderen die bepaalde voordeeltjes niet laten liggen. Tot ik werd afgekeurd heb ik altijd gewerkt en zelfs nooit in de ziektewet gezeten, dus meid, je blaft tegen de verkeerde boom.
Als je bent afgekeurd, waarom zou je dan willen promoten dat mensen die niet net zoveel lol in hun werk hebben als in hun hobby vooral moeten stoppen met hun werk?
-jolijn- schreef:
26-10-2020 14:38
Als je bent afgekeurd, waarom zou je dan willen promoten dat mensen die niet net zoveel lol in hun werk hebben als in hun hobby vooral moeten stoppen met hun werk?
Ik promoot helemaal niks, maar zet uiteen hoe ik er voor mezelf in zou staan. Wat een ander doet moet een ander weten, daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:36
Daar gaat het niet om voor mij. Ik stelde dat niemand de voordeeltjes laat liggen, maar tegelijkertijd wel een grote mond heeft op anderen die bepaalde voordeeltjes niet laten liggen. Tot ik werd afgekeurd heb ik altijd gewerkt en zelfs nooit in de ziektewet gezeten, dus meid, je blaft tegen de verkeerde boom.

We blaffen niet tegen de verkeerde boom want paar posts terug verkondig je iets anders namelijk dat als je een baan zou hebben die je niet zou bevallen dat je dan zou zorgen dat je ontslagen zou worden zodat je lekker met een uitkering thuis zou kunnen zitten. Jouw woorden
cappi schreef:
26-10-2020 14:42
We blaffen niet tegen de verkeerde boom want paar posts terug verkondig je iets anders namelijk dat als je een baan zou hebben die je niet zou bevallen dat je dan zou zorgen dat je ontslagen zou worden zodat je lekker met een uitkering thuis zou kunnen zitten. Jouw woorden
En ik heb duidelijk gesteld dat ik zou solliciteren.

Leuk hè, alleen lezen dat je bevalt om te kunnen rellen?
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:38
Mijn werk moet toch echt bijna hobbymatig zijn hoor. Ik zie me al 8 uur per dag, bijna een derde van mijn leven in een situatie zitten waarin ik het slecht naar m'n zin heb. Nou echt, daar ben ik niet voor te vangen, nooit.

Mijn ideaal zou inderdaad zijn dat mijn baan als een hobby voelt. Dat doet het echter niet, maar ik verdien er geld mee en het is ook geen vreselijk werk ofzo. Nu werk ik twee dagen per week, maar ook toen ik fulltime werkte deed ik het maar gewoon. De rekeningen moesten toch betaald worden en mijn man was bezig met een studie. Van zijn bijbaan ging de schoorsteen niet roken, dus werkte ik fulltime in een baan die absoluut niet als een hobby voelde.
Dit topic is van de TO, dus ik reageer niet meer. Het behoort niet over mij te gaan.
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:44
En ik heb duidelijk gesteld dat ik zou solliciteren.

Leuk hè, alleen lezen dat je bevalt om te kunnen rellen?
Vanaf een bepaalde leeftijd wordt het niet meer zo heel makkelijk om een nieuwe baan te vinden. Ik ben een eind in de veertig en solliciteer regelmatig, maar ik word zelden uitgenodigd voor een gesprek en anders word ik een goede tweede na een Hele Moeilijke Keuze.

't Is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:46
Dat moet je fysiek en psychisch ook maar aankunnen. Ze zit niet voor een eksteroog in de wajong.
Nee dat klopt maar er is een middenweg tussen 2 uiterste.
De WAJONG is een mooi vangnet. Maar als iemand in de WSNP zit en van de uitkering de schulden aflost vraag ik me wel een beetje af of dat niet de omgekeerde wereld is. To geeft aan zelf te solliciteren en te willen werken. Is daar dus ook toe in staat. Als het het probleem is dat ze iets meer gaat verdienen waardoor ze toeslagen. Iets inleveren zou ze ook kunnen aangeven minder te willen werken of minder te willen verdienen waardoor onderaan de streep alles hetzelfde blijft.
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:45
Dan zou ik ervoor zorgen dat ik ontslagen werd en ging lekker voorlopig de uitkering in.

Maling aan.

Ik heb maling aan deze instelling.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:36
Daar gaat het niet om voor mij. Ik stelde dat niemand de voordeeltjes laat liggen, maar tegelijkertijd wel een grote mond heeft op anderen die bepaalde voordeeltjes niet laten liggen. Tot ik werd afgekeurd heb ik altijd gewerkt en zelfs nooit in de ziektewet gezeten, dus meid, je blaft tegen de verkeerde boom.
Oh jawel ik. Toen ik ging scheiden ben ik gewoon netjes meer uur gaan werken zodat ik geen aanspraak hoefde te maken op allerlei toeslagen.
Nanouk schreef:
26-10-2020 14:53
Oh jawel ik. Toen ik ging scheiden ben ik gewoon netjes meer uur gaan werken zodat ik geen aanspraak hoefde te maken op allerlei toeslagen.
Pas na de scheiding?
Nanouk schreef:
26-10-2020 14:53
Oh jawel ik. Toen ik ging scheiden ben ik gewoon netjes meer uur gaan werken zodat ik geen aanspraak hoefde te maken op allerlei toeslagen.
Respect!
-jolijn- schreef:
26-10-2020 15:01
Respect!
Hoe zo respect?
Ze had toch ook voor de scheiding die uren meer kunnen werken?
*2020* schreef:
26-10-2020 15:04
Hoe zo respect?
Ze had toch ook voor de scheiding die uren meer kunnen werken?

Waarom? Ze was getrouwd en kon het blijkbaar prima samen met het salaris van destijds echtgenoot rooien. Waarom had ze tijdens het huwelijk meer moeten werken?
*2020* schreef:
26-10-2020 15:04
Hoe zo respect?
Ze had toch ook voor de scheiding die uren meer kunnen werken?
Voor die tijd had ze waarschijnlijk geen toeslagen.
Feit is dat ze zonder enige vorm van veroordeling of onbegrip gewoon haar parttimefactor had kunnen doorzetten en dat niet heeft gedaan.
Er zijn wel meer ouders in dit land die minder dan fulltime werken, op zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven