Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
ldp schreef:
26-10-2020 20:19
Los het dan even op. Roepen dat het schandalig is kan iedereen.
Vast basisloon/bedrag in plaats van al die verschillende soorten uitkeringen en subsidies en toeslagen.

Zo opgelost. :yum:
Cateautje schreef:
26-10-2020 14:45
Dit topic is van de TO, dus ik reageer niet meer. Het behoort niet over mij te gaan.

Het werd jou te heet onder de voeten hè Cateautje, dan ren je gelijk weg.

Maar geniet maar van je uitkering.

Gelukkig beschikken de meesten van ons over een eergevoel, en werken we voor ons dagelijks brood ipv onze handjes op te houden bij de soos.
Alle reacties Link kopieren
Even een korte update, vanmorgen contact gehad met de sociale dienst van de gemeente. De bewindvoeringskosten worden gecompenseerd tot een inkomen van 1285 euro netto. Dit is wel al incl. vakantie. Als je daar net boven zou zitten kan het zijn dat je nog een gedeelte bijzondere bijstand krijgt.

De ene functie is 20 - 24 uur per week, met een salaris van 12,67 bruto per uur.
20u a 12,67 = 1013,60 per 4 weken à totaal 1506,19 inkomsten per maand (waarvan 4040,40 uitkering)

24u a 12,67 = 1216,32 per 4 weken à totaal 1572,82 inkomsten per maand (waarvan 250,08 uitkering)

Maar dit zijn dus brutobedragen. Heeft iemand een idee wat er dan netto overblijft?
Vakantiegeld is 8 procent van het brutobedrag, toch?
Vakantiegeld is 8 % ja van je brutoloon. Hoeveel bruto netto is kun je even googlen, bruto netto calculator.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 10:54
Vakantiegeld is 8 % ja van je brutoloon. Hoeveel bruto netto is kun je even googlen, bruto netto calculator.
Dankje. Dus in principe kan ik het brutoloon x 12 maanden doen en daar 8 procent van rekenen?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
27-10-2020 10:59
Dankje. Dus in principe kan ik het brutoloon x 12 maanden doen en daar 8 procent van rekenen?
Dit is op jaarbasis dan natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 10:54
Vakantiegeld is 8 % ja van je brutoloon. Hoeveel bruto netto is kun je even googlen, bruto netto calculator.
Geldt die calculator ook wanneer je gedeeltelijk wajong krijgt en gedeeltelijk loon?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 11:03
Ja.
Ja op welke vraag?
Alle reacties Link kopieren
Maar er is dan toch nog maar 1 van de 2 instanties die de loonheffingskorting inhoudt?
Was ja op de eerste vraag. Weet niet zeker ( moet je even googlen ) maar denk dat dit ook voor wajong geldt, dat heeft dacht ik geen apart tarief.
woesjje schreef:
26-10-2020 18:01
Denk jij nou echt dat het gros van de mensen hun werk leuk vindt? Wellicht de hoog opgeleiden, maar denk eens aan schoonmakers, supermarktpersoneel, fabrieksarbeiders die de godganse dag aan lopende band staan, of wat dan ook.
Nee, zij moeten wel, dag in dag uit, wat is het alternatief? De huur moet betaald worden hebben niet iedereen heeft mogelijkheid om te kiezen wat hij/zij wil doen.
Mijn partner is afgekeurd, mist zijn werk echt voor geen meter hoor. Zwaar lichamelijk werk gedaan waardoor hij nu op 65e versleten thuis zit.
Maar goed, verdiende zijn salaris maar een feest was het niet als metaalarbeider.
Nee, hoor, denk maar eens aan mensen die een hoge verantwoordelijkheid hebben wbt hun baan en dat dan elke dag. Of docenten/leerkrachten met een draak van een directeur.
Het zijn vaak de collega's die je baan kunnen maken of breken, als je het samen maar leuk hebt. Zo heb ik het altijd ervaren, maakt dan niet uit wat je doet.
Wat jij vergeet of mogelijk niet weet is dat er best veel mensen zijn die heel graag willen werken maar niet aangenomen worden omdat ze bijvoorbeeld te 'oud' zijn en (volgens hen) niet in het team passen etc.
Snoopy80 schreef:
27-10-2020 11:06
Maar er is dan toch nog maar 1 van de 2 instanties die de loonheffingskorting inhoudt?


Ja, en dat gaat automatisch.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 14:15
Ja, en dat gaat automatisch.
Nee goed. Maar de loonheffing zelf wordt wel door beide ingehouden?
Snoopy80 schreef:
27-10-2020 14:55
Nee goed. Maar de loonheffing zelf wordt wel door beide ingehouden?

Als je gaat werken moet je ook een formulier voor de belasting invullen en als je dat gewoon invult dan weten alle partijen hoeveel ze in moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 14:58
Als je gaat werken moet je ook een formulier voor de belasting invullen en als je dat gewoon invult dan weten alle partijen hoeveel ze in moeten houden.
Dan weet ik de cijfers pas op het moment dat mijn contract al getekend is / ik in dienst treed. Mijn doel is juist om het vooraf al te weten. Zodat ik af kan weg wat de financiële consequenties van gaan werken zijn
Snoopy80 schreef:
27-10-2020 14:55
Nee goed. Maar de loonheffing zelf wordt wel door beide ingehouden?
Nee, maar door 1 partij loonheffingskorting toe laten passen.

Loonheffingskorting WEL toepassen
Als je werkt, heb je recht op loonheffingskorting. Je vraagt deze korting aan bij je werkgever of uitkeringsinstantie waarvan je het meeste loon ontvangt. Jij betaalt dan minder belasting, en houdt netto meer loon over.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
27-10-2020 16:44
Nee, maar door 1 partij loonheffingskorting toe laten passen.

Loonheffingskorting WEL toepassen
Als je werkt, heb je recht op loonheffingskorting. Je vraagt deze korting aan bij je werkgever of uitkeringsinstantie waarvan je het meeste loon ontvangt. Jij betaalt dan minder belasting, en houdt netto meer loon over.
Meer loon ontvangen is natuurlijk goed. Maar de gemeente rekent voor de compensatie van de bewindvoeringskosten met een max bedrag van 1285 euro netto, incl. vakantiegeld, aan inkomsten per maand. Dan weet ik dus niet wat ik aan uitkering per maand netto overhoud?
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
26-10-2020 12:17
Werken zou om meer redenen moeten draaien dan alleen geld.
Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:02
a. Ik zit niet voor niets in de Wajong. b. Bij meer uren werken daalt of verdwijnt mijn huurtoeslag....
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2020 23:55
Reden: Ongepast en op de man
10.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SakeSushi schreef:
04-12-2020 10:25
[...]
Voor mensen die net rondkomen, is erg belangrijk te weten of ze zo'n toeslag houden.
Onze overheid maakt de regels soms moeilijk, of zelfs onduidelijk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2020 23:55
Reden: quote verwijderd
29.79% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
27-10-2020 16:20
Dan weet ik de cijfers pas op het moment dat mijn contract al getekend is / ik in dienst treed. Mijn doel is juist om het vooraf al te weten. Zodat ik af kan weg wat de financiële consequenties van gaan werken zijn
Allemachtig, wat een insteek zeg. Je kunt dus schijnbaar wel werken, maar komt voor minder dan je krijgt van de overheid je nest niet uit. Mocht je besluiten dit aanbod niet aan te nemen, kun je misschien gaan nadenken over een beroep dat meer verdient en je zelf gaan ontwikkelen. Ontwikkeling hoeft niet persé geld te kosten. Ik heb een tijdlang mijn geld online verdiend, daar valt online ook heel veel (gratis) over te lezen en leren.
Alle reacties Link kopieren
@Snoopy80
Ik snap je angst. De enige oplossing die er is, is doorzetten naar nog meer inkomen en de eerste terugval door het wegvallen van toeslagen en vergoedingen accepteren. Kun je bij de salarisadministratie van je potentiele werkgever een proefberekening van je salaris zonder het toepassen van loonheffingskorting aanvragen? Dit wordt vaker gedaan en is echt niet vreemd. Op deze manier weet je vooral beter waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
SakeSushi schreef:
04-12-2020 10:25
[...]
Dat heet de armoede val.
Met een minimum inkomen krijg je allerlei voordelen en compensaties. Zit je daar nét boven, dan krijg je al die extra's niet meer, maar moet je die zelf ophoesten, maar het bedrag wat je werkt is minder dan het bedrag wat je aan compensaties zou krijgen. per saldo hou je dus minder over als je méér zou werken.

Het omslagpunt dat werken loont, ligt veel hoger als je uit zou gaan van uitkering plús wegvallen toeslagen plús wegvallen compensatie en minimaregeling gemeenten/zorgverzekeringen/voedselbank/leerfonds/sportfonds en al die dingen meer.

En dán zit je echt op óf heel veel uren tegen weinig betaald óf een heel hoog uur salaris, waar vaak eerst een goede opleiding tegenover moet staan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2020 23:56
Reden: quote verwijderd
10.73% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
04-12-2020 12:21
Dat heet de armoede val.
De armoedeval is een reeel probleem. Werken is natuurlijk mooi, maar jezelf daardoor in de problemen brengen niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven