Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
06-12-2020 20:05
Dit inderdaad!! Ik vind het echt stuitend, al dat gereken of werken wel genoeg oplevert. Werken zou gewoon de norm moeten zijn. Alleen als je dat echt niet kan is er een vangnet met bijstand, wajong etc.
En ja, ik snap best dat inkomen belangrijk is als je niet veel te besteden hebt en je zou met werken altijd meer moeten overhouden als met hand ophouden, maar dat is helaas het systeem in Nederland, toeslag hier, toeslag daar, zonder er iets voor te hoeven doen. Maar je kan ook zelf het fatsoen hebben om te werken als je kan werken.

Stap 1 zou moeten zijn: álle toeslagenzooi eruit en een basisuitkering die voor iedereen gelijk is. We moeten van die armoedeval af. Het is toch bezopen dat je in de bijstand allerlei rechten en voordeeltjes hebt waardoor mensen als TO gaan twijfelen of ze het zich financieel wel kunnen permitteren om te gaan werken?

Weliswaar van een totaal andere orde en ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik werkte met 22 fulltime. Vanaf 23 zou ik mijn volle salaris gaan krijgen. Prompt ben ik een dag minder gaan werken en mijn inkomen bleef gelijk. Dat is toch te bezopen voor woorden? Waarom krijg ik als 22 jarige zoveel per uur minder?? Ik doe toch hetzelfde werk??
En op mijn 17de vond ik dat helemaal schandalig. Oudere collega's lieten mij de rotkarweitjes opknappen en kregen vervolgens 2x zoveel loon.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat iedereen precies hetzelfde zou moeten verdienen. Maar het zou wat meer loon-naar-werken moeten zijn en niet werken-naar-loon.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
06-12-2020 20:57
Stap 1 zou moeten zijn: álle toeslagenzooi eruit en een basisuitkering die voor iedereen gelijk is. We moeten van die armoedeval af. Het is toch bezopen dat je in de bijstand allerlei rechten en voordeeltjes hebt waardoor mensen als TO gaan twijfelen of ze het zich financieel wel kunnen permitteren om te gaan werken?

Weliswaar van een totaal andere orde en ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik werkte met 22 fulltime. Vanaf 23 zou ik mijn volle salaris gaan krijgen. Prompt ben ik een dag minder gaan werken en mijn inkomen bleef gelijk. Dat is toch te bezopen voor woorden? Waarom krijg ik als 22 jarige zoveel per uur minder?? Ik doe toch hetzelfde werk??
En op mijn 17de vond ik dat helemaal schandalig. Oudere collega's lieten mij de rotkarweitjes opknappen en kregen vervolgens 2x zoveel loon.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat iedereen precies hetzelfde zou moeten verdienen. Maar het zou wat meer loon-naar-werken moeten zijn en niet werken-naar-loon.
Bij mij is het vaak het omgekeerde: collega's zijn vaak productiever dan ik.
(Ik ben ook in de Wajong terecht gekomen).

Ik denk dat soms oudere werknemers meer waard zijn, doordat ze meer probleempjes op kunnen lossen.
Jongeren vind ik soms wat zenuwachtiger. (types die zich twee keer verontschuldigen als ze een kwartje te weinig teruggeven).
Maar dat scheelt erg van persoon tot persoon. Of het van belang is, hangt van het werk af.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
26-10-2020 12:11
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Tuurlijk, maar dat is makkelijk praten. Wat gaat TO doen als haar wasmachine stuk is en er dus geen spaargeld over is?
To, praat met je bewindvoerder. Deze kan je verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:02
a. Ik zit niet voor niets in de Wajong. b. Bij meer uren werken daalt of verdwijnt mijn huurtoeslag....
Je zit idd niet voor niks in de Wajong. Hoe groot acht je de kans dat die 24 uur überhaupt vol te houden zijn voor jou?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven