Werk & Studie alle pijlers

Werkgerelateerde contact met collega's na werktijd

07-09-2019 08:49 70 berichten
Ik werk met een collega wel eens in project-vorm. Ik heb met haar goed contact en we werken over het algemeen goed samen.

Het enkele probleem: ze appt graag na werktijd over het werk. Over dingen die we nog moeten onthouden, niet moeten vergeten, hoe iets is verlopen. Geen dringende zaken die niet kunnen wachten en prima genoteerd kunnen worden tot onze volgende face-to-face contact.

De tijdstippen zijn, in mijn ogen, buitenproportioneel. Gisteren kreeg ik nog om 21:30u een appje. Ik weet dat ze het goed bedoeld, bang is om het te vergeten, maar ik ben niet graag op dit tijdstip nog met het werk bezig. Mijn mening is dat het werk prima binnen onze uren gedaan kan worden.

Ik heb mijn grens lang afgehouden, want leuk, een collega die zich zo inzet voor het bedrijf. Ik zet me ook graag in, maar binnen de uren dat ik op kantoor ben en eventueel waar nodig daarbuiten. Ik heb me te lang afgevraagd of ik niet naar haar standaard moest bewegen, maar ik weet nu dat ik niet zo ben en niet zo zal worden. Ik heb naast mijn werk ook nog een man, kinderen, vrienden en een hobby die heel belangrijk voor me is, en ik in de toekomst mijn werk van wil maken.

Geen concrete vraag, maar ik vraag me af of iemand dit herkent en hoe gaan jullie ermee om? Ik heb nu mijn grens aangegeven, maar moeilijk! Want ze bedoeld het zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
07-09-2019 09:06
Daar zou ik dus moeite mee hebben. Ik ben zo'n kneus die altijd controle wil houden en dus reageer.
Je kunt ook de controle houden door niet te reageren. De controle over jouw werktijden.
Ik heb haar nu een appje gestuurd dat ik het tijdstip niet prettig vond en we het dinsdag, als we elkaar weer zien, dan wel bespreken.

Ik ga me eens verdiepen in het muten, dat ken ik nog niet.
Op het moment heb ik (nog) geen zakelijk nummer, dus het is moeilijk afhouden.

Ik wil haar dinsdag sowieso voorstellen het voortaan of even een notitie te maken of het naar mijn werkmail te sturen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
07-09-2019 09:16
Heb je een aparte werkmobiel? Dan gewoon na werktijd uitzetten.

Appt ze op je privé mobiel? Dan zou ik haar laten weten dat je dit niet wil.
Ik heb ook ooit een collega gehad die mijn privenummer had en dit ook steeds flikte. Heb op den duur gezegd dat ik haar zou blokkeren als ze het nog één keer deed. Het is niet meer gebeurd.
Gezellig, meteen met gestrekt been erin!
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
07-09-2019 09:39
Ik heb haar nu een appje gestuurd dat ik het tijdstip niet prettig vond en we het dinsdag, als we elkaar weer zien, dan wel bespreken.

Ik ga me eens verdiepen in het muten, dat ken ik nog niet.
Op het moment heb ik (nog) geen zakelijk nummer, dus het is moeilijk afhouden.

Ik wil haar dinsdag sowieso voorstellen het voortaan of even een notitie te maken of het naar mijn werkmail te sturen.
Je swiped gewoon de betreffende app in je startscherm van WhatsApp naar links, drukt op "meer", et voila: dempen. :)
Aangeven en anders haar op mute zetten en het gewoon niet lezen. En al helemaal niet reageren.

Of een telefoon met dualsim kopen en haar een ander nummer geven en die sim na werktijd uitzetten. :lol:
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
07-09-2019 09:44
Gezellig, meteen met gestrekt been erin!

Aparte conclusie...

Ik schrijf toch dat de eerste stap is om aan te geven dat je buiten werktijd geen werkgerelateerde apps wil ontvangen. Als mensen hier niet naar luisteren, dan stel ik dan op den duur inderdaad hardere grenzen. Dat schaar ik niet onder "meteen met gestrekt been erin".
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar zelf gemakkelijk in. Als een collega mij na werktijd mailt, kan het zijn dat ik kort daarna (ook na werktijd dus) terug mail. Maar het kan ook zijn dat ik wacht tot de volgende werkdag, en dan ga terug mailen.
World of Warcraft: Legion
laatbloeiertje schreef:
07-09-2019 09:39
Ik heb haar nu een appje gestuurd dat ik het tijdstip niet prettig vond en we het dinsdag, als we elkaar weer zien, dan wel bespreken.

Ik ga me eens verdiepen in het muten, dat ken ik nog niet.
Op het moment heb ik (nog) geen zakelijk nummer, dus het is moeilijk afhouden.

Ik wil haar dinsdag sowieso voorstellen het voortaan of even een notitie te maken of het naar mijn werkmail te sturen.
Maak je er zo niet gelijk ‘een ding’ van? Ik zou dat even persoonlijk besproken hebben.
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
07-09-2019 09:21
Juist om die reden heb ik een zakelijke en een privé telefoon en de zakelijke telefoon staat alleen aan tijdens werktijden. Het privénummer is privé en er is één collega die dat heeft en die het alleen in zeer dringende gevallen zal gebruiken.
Hier hetzelfde. Ik zou het erg vervelend worden, want krijg het gevoel dat ik er iets mee 'moet'.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur vaak emails buiten werktijd, 's avonds en in het weekend. Ik verwacht daar geen antwoord op tot minimaal de volgende werkdag.
Appen doe ik alleen met sommige hele naaste collega's en dan eigenlijk alleen als we midden in een project zitten met een belangrijke deadline. Dan werken we vaak 's avonds/in het weekend en dus houden we onderling contact wanneer het nodig is.
Verder app ik sowieso eigenlijk nooit over werk zaken. Ik zou dat ook niet zo vlug doen. Wat dat betreft vind ik een email sturen naar een werk email toch anders. What's app is meer indringend, zeker als het om een prive telefoon gaat.
Weet je, je hoeft niet eens een reden te geven of zelfs te hebben om dit niet leuk te vinden. Jouw gevoel is leading, dus grenzen bepalen en duidelijk maken is belangrijk. Ook voor jullie beider samenwerking.

Je kunt gerust aangeven de situatie te hebben heroverwogen en te hebben gemerkt dat je dit zo niet prettig vind. Dat je haar inzet waardeert echter graag samen met haar een modus vind om het werkbaar voor beiden te maken zonder werkgerelateerde contacten buiten werktijd. Jouw goed recht hoor!

Maak het niet persoonlijk, niet voor jou en niet voor haar. Bekijk dit stukje zakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Heeft zij geen pen en papier bij de hand? Of werkt dat tegenwoordig zo niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
09-09-2019 18:29
Heeft zij geen pen en papier bij de hand? Of werkt dat tegenwoordig zo niet meer?

Ik heb wel eens iets naar mijn eigen werk e-mailadres gemaild in het weekend. Dan dacht ik plotseling aan iets wat ik op maandag niet moest vergeten.

Werkt net zo goed.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik kreeg afgelopen weekend om 04.30 uur een e-mail van een collega. Die verwacht daar natuurlijk niet stante pede antwoord op. Dat kreeg hij vanmiddag om 16.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Om half 5 's ochtends? Was hij/zij 's nachts nog aan het werk of heb je collega's aan de andere kant van de wereld zitten (in een andere tijdzone)?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Op m'n werk hebben we een groepsapp. Deze had ik al op 'stil' gezet, maar het werd op gegeven moment zo erg - niet alleen werd 's avonds werkgerelateerde dingen besproken, maar ook (intieme) privé zaken en onnozele dingen kwamen voorbij -, dat ik maar uit die groepsapp ben gestapt. Een aantal collega's begreep het wel, maar sommigen waren beledigd...

Met een collega kan ik goed overweg, met haar app ik 's avonds nog wel eens. Soms privé dingen, soms werk. En ik verwacht van haar dan niet (direct) een antwoord terug, mag ook gerust de volgende dag.

Soms kom ik er 's avonds achter dat ik nog iets wil overleggen, vragen of doorgeven aan mijn leidinggevende. Normaliter probeer ik dat binnen kantoortijden te doen, soms schiet me 's avonds nog iets te binnen. Dan kies ik ervoor om het te mailen; het voordeel is dat ik het kwijt ben en dat hij de volgende dag met de info/vraag aan de slag kan, ik verwacht ook niet dat mijn leidinggevende 's avonds zijn mail leest en beantwoord. Overdag bel of app ik liever dan dat ik de vraag of info over de mail gooi.
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
09-09-2019 19:27
Om half 5 's ochtends? Was hij/zij 's nachts nog aan het werk of heb je collega's aan de andere kant van de wereld zitten (in een andere tijdzone)?
Nee, die was nog aan het werk. Ik werk zelf ook wel eens in het weekend, maar haal geen nachten door.
(Geen workaholic, maar uurtjes inhalen :-) ).
Alle reacties Link kopieren
Wow... Ik kan dat niet, tot zo laat doorwerken. Trouwens, in mijn werk kan/mag dat ook niet overigens ;-D

Ach, ik heb eigenlijk wat dat betreft wel makkelijk werk: wij moeten voor een bepaald tijdstip ons werk af hebben en als je op tijd begint, in een redelijk tempo doorwerk en er geen bijzonderheden zijn, dan moet je dat makkelijk kunnen halen. Tenzij je door omstandigheden dat tijdstip niet haalt, maar dan volstaat het als je je leidinggevende hiervan op de hoogte brengt.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
07-09-2019 08:52
Ik herken het wel. Heb er nooit iets van gezegd maar ook nooit buiten werktijd gereageerd. Appjes laat ik ongelezen, meldingen staan uit, ik zie ze daarom niet.
De volgende ochtend op werk bekijk ik ze.
Zo simpel kan het zijn.
Zijdehoentje schreef:
09-09-2019 19:54
Wow... Ik kan dat niet, tot zo laat doorwerken. Trouwens, in mijn werk kan/mag dat ook niet overigens ;-D

Ach, ik heb eigenlijk wat dat betreft wel makkelijk werk: wij moeten voor een bepaald tijdstip ons werk af hebben en als je op tijd begint, in een redelijk tempo doorwerk en er geen bijzonderheden zijn, dan moet je dat makkelijk kunnen halen. Tenzij je door omstandigheden dat tijdstip niet haalt, maar dan volstaat het als je je leidinggevende hiervan op de hoogte brengt.
Nog of al, dat laatste lijkt me logischer. Het maakt bij ons niet zoveel uit hoe laat je werkt, buiten afspraken en overleggen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Een soort tegengeluid: ik werk met een kleine groep collega’s regelmatig aan projecten en meestal maken we per project dan een appgroepje aan. Daar worden ook buiten werktijd berichten in gedeeld - sommige mensen werken niet fulltime, anderen werken graag na het werktijd nog even door of krijgen ‘s avonds laat of juist vroeg een brainwave die ze even delen. Ik geloof niet dat iemand dat vervelend vindt (ga ik morgen nog even checken naar aanleiding van dit topic) en er zijn ook mensen die niet zovele van zich laten horen. Eén collega heeft al gezegd dat ze niet zoveel met whatsapp heeft en zij reageert ook nooit - ze hoort het op vergaderingen wel.
Ik vind het sturen van werkgerelateerde berichtjes buiten werktijd dus niet zo raar en ik vraag me ook af waarom het to in zo’n mate stoort dat ze wil dat het ophoudt. Heb je het idee dat je in de houding moet springen als je geappt wordt over werk? Of is het iets anders? En is app op mute niet voldoende dan?
Wat eten we vanavond?
Bij mij op werk wordt er ook veel met whatsapp gewerkt. Niet echt inhoudelijk (dat mogen we niet ivm data privacy), maar wel enigszins om elkaar op de hoogte te houden. Maar ook simpelweg wie er morgen bijvoorbeeld later is ivm een tandartsafspraak of een reminder dat we morgen in een andere vergaderzaal zitten dan gewoonlijk of zoiets.

Ik neem het over het algemeen ter kennisgeving aan. Het haalt me niet helemaal uit mijn vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik er overheen , maar heb je geen aparte werktelefoon? Ik app ook regelmatig met collega’s s avonds. Als ik zelf niet gestoord wil worden doe ik hem uit
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-09-2019 19:57
[...]
Ik vind het sturen van werkgerelateerde berichtjes buiten werktijd dus niet zo raar en ik vraag me ook af waarom het to in zo’n mate stoort dat ze wil dat het ophoudt. Heb je het idee dat je in de houding moet springen als je geappt wordt over werk? Of is het iets anders? En is app op mute niet voldoende dan?
An sich vind ik het geen probleem om af en toe buiten werktijd over werk te appen. Voor mezelf speelt wel mee in welke mate er na werktijd en hoeveel later (bijvoorbeeld om 18:00 of om 22:00) er berichten worden verstuurd. Een keer niet erg, maar als het structureel begint te worden, dan vind ik het wel een 'probleem'. Ik ben dan naar mijn idee mentaal steeds meer en langer met werk bezig dan noodzakelijk en ik vind het al zo lastig om een grens te bepalen en aan te geven. Dus om mezelf te beschermen ben ik toen uit die groepsapp gestapt. Ik krijg nog steeds dezelfde info (weliswaar via een ander kanaal) en 's avonds ben ik mentaal minder met werk bezig.
In this mad house we must all survive
ch86 schreef:
09-09-2019 20:14
Misschien lees ik er overheen , maar heb je geen aparte werktelefoon? Ik app ook regelmatig met collega’s s avonds. Als ik zelf niet gestoord wil worden doe ik hem uit
TO heeft geen zakelijk nummer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven