Werk & Studie alle pijlers

Werkplezier verpest door nieuwe teammanager

27-02-2023 13:19 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden een geweldige Teamleider echt een mensen mens. Het ziekteverzuim op onze afdeling was nihil. Verlof en vervanging tijdens ziekte regelden we zelf. Wanneer iets niet goed dreigde te gaan in het werkproces dan ondernamen wij zelf actie, kortom een geoliede machine. Helaas ging de manager ( LG van onze LG) weg en daar kwam een dame voor in de plaats uit het bedrijfsleven, ze had een duidelijke visie en ze vond onze teammanager veels te soft. Na wat strubbelingen is mijn leidinggevende ziek geworden en na een paar weken werden we door die manager bij elkaar geroepen met de mededeling dat onze leidinggevende niet meer terug kwam. Ze had een externe aangenomen en dat was een oud collega uit het bedrijfsleven. Deze nieuwe leidinggevende kreeg van haar een stevige opdracht mee en er zou een frisse wind waaien. Het begon ermee dat die nieuwe LG samen met de manager de keuze heeft gemaakt om bij de helft van het team een bos bloemen thuis te laten bezorgen met een doos bonbons en een lief kaartje erbij met de tekst: Bedankt dat jij er bent, jij bent goud waard en je maakt het verschil. En de andere helft kreeg niets. Overbodig om te zeggen dat deze actie veel stof heeft doen opwaaien. Ondertussen zijn we 6 maanden verder en de stand is als volgt:

- Nieuwe LG zit overspannen
thuis.
- Zes collega's hebben een nieuwe baan.
- Vier collega's zijn druk met solliciteren
- Drie collega's langdurig ziek.
- De achterblijvers lopen op hun tandvlees.

Die nieuwe LG heeft zoals ik al zei een stevige opdracht meegekregen en die voerde ze met passie uit. Medewerkers die bijna tegen hun pensioen aanlopen kregen een officiële waarschuwing omdat ze "negatief" waren. We zijn nog steeds vol lof over onze oude LG, maar het is nu verboden om het steeds over haar te hebben, want dat zorgt voor onrust. Dat soort vreemde regels. Maar wat mij wel opviel is dat de nieuwe LG bij iedere aankondiging van een nieuwe baan toch stil werd. Tijdens een bila heeft ze ook aangegeven dat een afdeling waar de een na de ander weggaat het laatste is wat je wil als nieuwe leidinggevende.

Ik vraag me af: Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort situaties en hoe ging je daarmee om?? Zijn er ook mensen hier die leidinggevende zijn? Is het ook daadwerkelijk genant wanneer de een na de andere medewerker vertrekt? Terwijl de dynamiek op de afdeling voorheen prima was?? Ook ik ben om me heen aan het kijken trouwens.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-03-2023 19:37
Reden: Typefout aangepast
0.00% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt alsof die nieuwe manager puur vanuit haar eigen ego en overtuigingen heeft gehandeld en totaal niet heeft gekeken hoe het ging voor ze alles ging veranderen. Het klinkt ook alsof ze daar een heel domme fout mee heeft gemaakt, maar dat zal ze niet snel toegeven, laat staan terugdraaien.

Het lijkt mij inderdaad wel een blamage als de een na de ander vertrekt, maar ik moet wel zeggen dat ik dat in jouw verhaal met name de schuld van die manager vind. Die heeft kennelijk jullie vorige leidinggevende weggepest waardoor de hele boel al ontwricht was, en toen iemand aangenomen die ook maar uitvoert wat haar wordt opgedragen.

Anyway, ik zou ook elders solliciteren, dat leuke, goed functionerende team komt niet meer terug. Maar ik zou het vooral die manager verwijten die in eerste instantie alles op losse schroeven heeft gezet. Voor die nieuwe leidinggevende lijkt het me vooral ook heel vervelend. Die stond sowieso meteen al met 2-0 achter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andere baan zoeken en bij exit gesprek heel duidelijk aangeven waarom je vertrekt. Zoals in de OP. :-)
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de één na de ander opstapt is dat wel een signaal dat het niet goed gaat natuurlijk. Denk dat de nieuwe LG misschien ook wel in een spagaat zit omdat ze de manager kent. Ze zal het haar ook naar de zin willen doen vermoed ik. Maar de nieuwe LG zit ook ziek thuis nu? Heeft de manager nog iemand boven zich staan? Zo ja dan zou je toch denken dat die ook door heeft dat het niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werk je in Noord Korea?.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook weleens weggegaan om een leidinggevende waar ik me niet thuis bij voelde. Al ging het niet om dit soort rare acties.
Zelf ook in leidinggevende functies gezeten, maar voordat ik rigoureus dingen anders ga doen, observeer ik en praat ik. Weet niet precies welke opdracht deze LG heeft mee gekregen, maar als dat bijvoorbeeld meer productiviteit is, is dit niet de manier waarop je dat regelt. Door te observeren en praten, ga je vanzelf zien waar de kansen liggen. En dat kan in van alles zijn. Automatisering, processen efficiënter inregelen en minder leuk maar soms noodzakelijk, bepaalde personen of in een andere rol zetten of zelfs ontslaan/ contract niet verlengen.

Als de 1 na de ander weg gaat, vanwege de LG is dat inderdaad gênant. In 1 situatie heb ik ook gehad dat er een aantal mensen uit het team weg gingen, maar dat had met bepaalde policies vanuit het bedrijf te maken. Ik ben daar zelf ook weg gegaan, omdat ik er niet meer achter kon staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
27-02-2023 13:30
Werk je in Noord Korea?.
Nou ik herken dit ook van een kennis bij een grote Nederlandse werkgever. Een nieuwe LG van buitenaf die dikke vrienden was met de manager moest ook flink de bezem er door halen. Heel wat werknemers zijn opgestapt behalve degenen die vlak voor hun pensioen zaten en degenen die moeilijk een andere baan konden krijgen bleven. En ook die LG is later overspannen geraakt en afgeserveerd. Maar het doel van het management om mensen die kritisch waren eruit te werken was wel behaald.
Zal wel bewust een wegwerk-strategie (in opdracht) achter zitten. Dus, of lekker naast je neer leggen en je eigen ding doen, met of zonder bloemen. Of gaan solliciteren, want deze koers zal niet 1-2-3 wijzigen.

Ik ben zelf soms nogal dwars en kan dan denken; steek die bloemen maar in je reet. Als ben ik nog geen tin in plaats van goud waard, je zult het met me moeten doen, haha! Wil je me weg hebben, dan zie ik de vaststellingsovereenkomst graag tegemoet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest aan dit denken:
Afbeelding

En een bedrukte chocoladereep met ‘*naam vorige leidinggevende* we missen je!’ naar de ander. Oeps, fout bezorgd.

Maar dat soort dingen denk ik alleen, in praktijk zou ik gaan solliciteren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
27-02-2023 13:37
Zal wel bewust een wegwerk-strategie (in opdracht) achter zitten. Dus, of lekker naast je neer leggen en je eigen ding doen, met of zonder bloemen. Of gaan solliciteren, want deze koers zal niet 1-2-3 wijzigen.

Ik ben zelf soms nogal dwars en kan dan denken; steek die bloemen maar in je reet. Als ben ik nog geen tin in plaats van goud waard, je zult het met me moeten doen, haha! Wil je me weg hebben, dan zie ik de vaststellingsovereenkomst graag tegemoet.
Hier dacht ik ook aan,zoals in ieder team heb je ook bij ons 2 a 3 collega's die het op een slijmen zetten. Oh wij hebben wel een presentje gekregen, dus wij vinden de nieuwe LG wel aardig en wij likken erop los. Dus ook dat stukje tweedracht hebben de manager en de LG voor elkaar gekregen. Ik zie ook dat er nu heel veel dingen mis gaan omdat collega's niet meer pro actief te werk gaan. Wij deden veel extra's naast onze functie omdat wij dat wilden, niet omdat het moest. Nu doen we precies datgene wat we moeten doen en om 17u is het adios. Ik ben me ervan bewust dat dit beleid niet gaat wijzigen dus rest mij niks anders dan weg te gaan.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ontzettend jammer Miskotto. Het is nu misschien een beetje te laat, maar zou het nog een optie zijn om dit aan te kaarten bij een hogere manager? Al is het maar om duidelijk te laten horen wat de veranderingen teweeg gebracht hebben. Ondertussen maar verder solliciteren en hopelijk kom je weer in een fijn team terecht.
Als freelancer zien gebeuren op afdeling waar ik was ingehuurd.
Als het eenmaal wiebelt kan ook een goede leidinggevende het niet meer redden. Goede mensen vertrekken, de vervangers vinden hun draai niet want wat er nog zit, heeft er helemaal geen zin meer in. Zinkend schip. Maak dat je weg komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik heb wel eens als interimmer een afdeling opgepakt waarbij 4 van de 8 mensen echt niet functioneerden. De vorige LG hield hen de hand boven het hoofd, maar de rest van de organisatie had daar echt last van. In mijn tijd daar zijn 3 van die 4 uiteindelijk vertrokken, omdat ik hen wel aansprak op het feit dat het werk niet naar behoren was (of überhaupt gebeurde).

Ik zeg niet dat dit bij jullie ook het geval is, maar er zitten vaak (niet altijd) wel meerdere kanten aan het verhaal.
Miskotto schreef:
27-02-2023 14:15
Hier dacht ik ook aan,zoals in ieder team heb je ook bij ons 2 a 3 collega's die het op een slijmen zetten. Oh wij hebben wel een presentje gekregen, dus wij vinden de nieuwe LG wel aardig en wij likken erop los. Dus ook dat stukje tweedracht hebben de manager en de LG voor elkaar gekregen. Ik zie ook dat er nu heel veel dingen mis gaan omdat collega's niet meer pro actief te werk gaan. Wij deden veel extra's naast onze functie omdat wij dat wilden, niet omdat het moest. Nu doen we precies datgene wat we moeten doen en om 17u is het adios. Ik ben me ervan bewust dat dit beleid niet gaat wijzigen dus rest mij niks anders dan weg te gaan.
Gezien je andere topic zal dit vast ook samenhangen met de mening over al dan niet thuis werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jemig wat een verkeerde inschatting van die manager.
Je vraagt je echt af voor wat voor probleem ze vond dat haar nieuwe regels een oplossing waren.
Wij hebben ook een ander soort manager gekregen maar die leert snel en is heel erg gericht op 'mensen happy zien'.
Dus zij kon ook wel verbaasd zijn over zaken maar ging dan rondvragen waarom verder volstrekt normale mensen in haar ogen zulke gekke dingen deden.
Dat is dan al een heel ander uitgangspunt.
Dit klinkt als ego en super jammer van het leuke team.
Ik zou ook verder kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
De arbeidsmarkt is momenteel goed, dus wegwezen als het kan.

Wij missen onze vorige LG ook. De opvolger kreeg met iedereen ruzie.

Nu weer een nieuwe LG. Deze is nog zoekende naar hoe ze dingen aan gaat pakken.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik heb dit meegemaakt. Een cowboy als manager die allemaal idiote veranderingen bedacht. Ik kreeg een extraatje want ik deed het allemaal zo goed en ik was zo’n fantastische werknemer, terwijl anderen een mes in de rug kregen. Wat een kutsfeer. Ik heb het extraatje geweigerd en heb ontslag genomen.

Toevoeging: binnen een jaar was eenderde van het team weg. De resultaten kelderden en zijn nog steeds niet weer op het niveau van voorheen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms gebeurt het dat een bedrijf kiest voor een ‘nieuwe manier van werken’.
Vaak worden hier externen voor ingehuurd omdat een huidige leidinggevende de mensen niet meekrijgt in het nieuwe werken.
Soms gaat dat met de botte bijl, en soms concluderen medewerkers dat het nieuwe werken niet meer bij hen past en gaan ze op zoek naar wat anders. Één ding weet ik wel; het geeft ongelofelijk veel onrust onderling.
Ik kan niet goed inschatten wat hier precies aan de hand is, maar één ding wil ik je wel meegeven; laat je niet opnaaien en negatief beïnvloeden door collega’s.
Ik heb dit ook meegemaakt. Één collega was vol negativiteit en ze had het vermogen om de hele afdeling erin mee te slepen, mij ook. Pas toen zij weg was, realiseerde ik me dat het eigenlijk best mee viel. Veel collega’s zijn toen weggegaan, en eerlijk; toen zij met hun gemopper en negatieve gedrag weg waren was ze sfeer meteen een stuk beter.

Achteraf hoorden wij ook dat de tijdelijk leidinggevenden de opdracht hadden om het kaf van het koren te scheiden. Maar ook gewoon kritische rake vragen stellen; wat draag jíj hierbij binnen het bedrijf? Hoe zie jij je over 5 jaar? Zodat je over je zelf gaat nadenken.
Veel collega’s zaten er gewoon de dag uit te zitten, en de belangrijkste motivatie was het salaris dat op de 23e gestort werd. Weinig ambitieus zeg maar.
Dat is nu geheel veranderd.
Dus je kan ook echt even door zo’n k** periode moeten, maar dat het daarna beter wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je mijn baas :-D ?

Het is al 3 jaar een duiventil. Iedereen die kan rent weg of zit langdurig ziek thuis.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik die duiventil en elk nieuw ideetje maar niets vindt, maar dat ze me er maar uit proberen te werken als ze me werkelijk beu zijn. Levert me 9 maanden loon als compensatie op als ze dat werkelijk doen.

Dat ik voor de vorm af en toe meega in het 152ste nieuwe ideetje van de maand, maar voor de rest toch echt mijn eigen koers blijf varen en de tent op de oude manier probeer recht te houden.

En dat ik intussen zowat wekelijks zuchtend het personeels-boekje aanpas. Wat mijn baas geweldig vindt dat ik dat doe en allemaal bijhou :-).


(Ik weet dat ik in de combinatie van handicap, ziekte, mijn profiel, ... zowat geen nieuwe job vind. Die zal ik wel gaan zoeken als ik effectief ooit 9 maanden of langer kom thuis te zitten.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja herkenbaar, ik heb het terwijl ik aan het solliciteren was aangekeken, en ben gegaan.

En zou het zo weer doen, ik werk best veel, dan wil ik het ook naar mijn zin hebben.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
27-02-2023 13:37
Zal wel bewust een wegwerk-strategie (in opdracht) achter zitten. Dus, of lekker naast je neer leggen en je eigen ding doen, met of zonder bloemen. Of gaan solliciteren, want deze koers zal niet 1-2-3 wijzigen.

Ik ben zelf soms nogal dwars en kan dan denken; steek die bloemen maar in je reet. Als ben ik nog geen tin in plaats van goud waard, je zult het met me moeten doen, haha! Wil je me weg hebben, dan zie ik de vaststellingsovereenkomst graag tegemoet.
dat lijkt mij ook een bewuste actie, je kunt niet onbewust de helft niks sturen.

Kun je het nog zo draaien, dat ze van je af willen, en je nog wat geld meekrijgt TO?
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
27-02-2023 14:33
Gezien je andere topic zal dit vast ook samenhangen met de mening over al dan niet thuis werken?
Nee helemaal niet. 50/50 is het uitgangspunt. Ik heb het in mijn OP ook helemaal niet over thuiswerken gehad toch?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
27-02-2023 14:33
Gezien je andere topic zal dit vast ook samenhangen met de mening over al dan niet thuis werken?
Nee helemaal niet. 50/50 is het uitgangspunt. Ik heb het in mijn OP ook helemaal niet over thuiswerken gehad toch?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
27-02-2023 14:37
Jemig wat een verkeerde inschatting van die manager.
Je vraagt je echt af voor wat voor probleem ze vond dat haar nieuwe regels een oplossing waren.
Wij hebben ook een ander soort manager gekregen maar die leert snel en is heel erg gericht op 'mensen happy zien'.
Dus zij kon ook wel verbaasd zijn over zaken maar ging dan rondvragen waarom verder volstrekt normale mensen in haar ogen zulke gekke dingen deden.
Dat is dan al een heel ander uitgangspunt.
Dit klinkt als ego en super jammer van het leuke team.
Ik zou ook verder kijken.
Alles is in beweging dus het is logisch dat er dingen veranderen. Maar het moment dat mensen die langer dan 40 jaar in dienst zijn, een officiele waarschuwing krijgen omdat ze negatief waren tijdens een overleg vind ik raar. We zijn na werktijd ook een keer met onze oude LG gaan uit eten, kort daarna werd ons verboden om nog over onze oude LG te praten want dat zorgde voor onrust.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
27-02-2023 14:55
Achteraf hoorden wij ook dat de tijdelijk leidinggevenden de opdracht hadden om het kaf van het koren te scheiden. Maar ook gewoon kritische rake vragen stellen; wat draag jíj hierbij binnen het bedrijf? Hoe zie jij je over 5 jaar? Zodat je over je zelf gaat nadenken.
Veel collega’s zaten er gewoon de dag uit te zitten, en de belangrijkste motivatie was het salaris dat op de 23e gestort werd. Weinig ambitieus zeg maar.
Ik hoop niet dat jij mijn collega/leidinggevende bent. Iemand kàn ook prima op zijn/haar plek zitten zonder ambitie. Ambitie moet geen verplichting zijn. Sterker nog, veel werkplekken drijven stiekem op de collega's zonder ambitie.
Waar ik een ontzettende hekel aan heb is twee soorten collega's. Als eerste degenen die zo ver zijn doorgepromoveerd dat ze hun werk niet meer aankunnen. De tweede groep is het soort dat na 2 jaar eindelijk eens zonder zijwieltjes het werk kan doen en dan vervolgens op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging.
...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven