Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

vrijdag 9 augustus 2019 om 21:38
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
maandag 12 augustus 2019 om 17:11
Aparte denkwijze...

TO heeft niet aan de eisen voldaan die de opleiding aan haar heeft gesteld, kenbaar heeft gemaakt en mocht stellen. En natuurlijk is het wel relevant waarom TO e.e.a. niet gehaald heeft. En de didactische kwaliteit van de docent aanvoeren... Oef!
Ik denk dat men zo'n ''argument'' op de hoorzitting van tafel veegt. Even los van het feit dat je dat ook niet zomaar kan stellen. Zo'n student die tot 2x toe een negatief BSA heeft gekregen en dan met zo'n verhaal aan zou komen zetten zou ik het liefst ongemotiveerd de laan uit sturen en geen kansen meer geven.
Nogmaals TO; eigen verantwoordelijkheid, causale verbanden aandragen (zie Boogschutter's post en ook Perga, Poldervrouw en anderen) en vooral wat jij denkt te kunnen doen om alsnog de opleiding alsnog te kunnen halen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

maandag 12 augustus 2019 om 17:48
Ik denk dat je het anders moet zien. De voorwaarden die gesteld zijn gelden voor alle studenten, maar omdat TO een ander geval is door haar ADHD en andere omstandigheden mag en volgens mij moet daar rekening mee worden gehouden. De vraag is dan of zij moet voldoen aan de voorwaarden die voor iedereen gelden of dat daar in haar geval dan wel situatie vanaf geweken moet worden.Baggal schreef: ↑12-08-2019 17:11Aparte denkwijze...![]()
TO heeft niet aan de eisen voldaan die de opleiding aan haar heeft gesteld, kenbaar heeft gemaakt en mocht stellen. En natuurlijk is het wel relevant waarom TO e.e.a. niet gehaald heeft. En de didactische kwaliteit van de docent aanvoeren... Oef!
Ik denk dat men zo'n ''argument'' op de hoorzitting van tafel veegt. Even los van het feit dat je dat ook niet zomaar kan stellen. Zo'n student die tot 2x toe een negatief BSA heeft gekregen en dan met zo'n verhaal aan zou komen zetten zou ik het liefst ongemotiveerd de laan uit sturen en geen kansen meer geven.
Nogmaals TO; eigen verantwoordelijkheid, causale verbanden aandragen (zie Boogschutter's post en ook Perga, Poldervrouw en anderen) en vooral wat jij denkt te kunnen doen om alsnog de opleiding alsnog te kunnen halen.
Je kan wel iets vinden van haar eigen verantwoordelijkheid etc, maar TO heeft nou eenmaal wat ze heeft. Ze zal waarschijnlijk alle jaren hulp met planning nodig hebben. Daar heeft ze ook recht op. Ik vind het dus wat vreemd dat haar het gebrek aan planning verweten wordt terwijl het waarschijnlijk niet aan haar motivatie ligt maar aan haar vaardigheden. De wil zal er best zijn.
maandag 12 augustus 2019 om 17:49
TO zit op een marge van krap 50% van de studie niet gehaald. Je hebt volkomen gelijk als het over één vak gaat, maar toch niet als het 40-50% van de studie betreftBaggal schreef: ↑12-08-2019 16:55Toen ik nog op de Uni werkte hebben wij ook wel eens de norm verschoven omdat een disproportioneel aantal studenten het vak niet gehaald hadden. Maar ik kan mij in het geval van TO niet aan de indruk onttrekken dat bijna, zo niet alles aan 1) de opleiding of 2) externe factoren te wijten is. Nogmaals, dat een vak als moeilijk wordt ervaren betekent niet dat het daarmee onredelijk is.

maandag 12 augustus 2019 om 17:53
safrat schreef: ↑12-08-2019 17:48Ik denk dat je het anders moet zien. De voorwaarden die gesteld zijn gelden voor alle studenten, maar omdat TO een ander geval is door haar ADHD en andere omstandigheden mag en volgens mij moet daar rekening mee worden gehouden. De vraag is dan of zij moet voldoen aan de voorwaarden die voor iedereen gelden of dat daar in haar geval dan wel situatie vanaf geweken moet worden.
Je kan wel iets vinden van haar eigen verantwoordelijkheid etc, maar TO heeft nou eenmaal wat ze heeft. Ze zal waarschijnlijk alle jaren hulp met planning nodig hebben. Daar heeft ze ook recht op. Ik vind het dus wat vreemd dat haar het gebrek aan planning verweten wordt terwijl het waarschijnlijk niet aan haar motivatie ligt maar aan haar vaardigheden. De wil zal er best zijn.
Onjuist. De eisen tellen voor iedereen. Voor studenten met een rugzakje zijn die eisen hetzelfde, maar kunnen zij (om die eisen te halen) extra hulp krijgen. Het initiatief ligt hiervoor bij de student, niet bij de school. Het gaat om een HBO, geen optinioneel hobbyclubje! Na afronden moet je gewoon aan bepaalde eisen voldoen. Kan je dat niet, dan ben je niet geschikt voor dit niveau. Hard? Ja
Terecht? Ja ook. Anders zijn straks een heleboel HBO diplomas een stuk minder waard. Ook met rugzakje zijn er een heeeeeleboel ondersteuningsmogelijkheden en kansen om dit niveau te halen. Moet je die wel aanpakken, initiatief nemen en zelfreflectie hebben.
maandag 12 augustus 2019 om 17:54
safrat schreef: ↑12-08-2019 17:48Ik denk dat je het anders moet zien. De voorwaarden die gesteld zijn gelden voor alle studenten, maar omdat TO een ander geval is door haar ADHD en andere omstandigheden mag en volgens mij moet daar rekening mee worden gehouden. De vraag is dan of zij moet voldoen aan de voorwaarden die voor iedereen gelden of dat daar in haar geval dan wel situatie vanaf geweken moet worden.
Je kan heel veel willen, maar uiteindelijk laat je met een diploma zien over bepaalde kennis/ vaardigheden te beschikken. Als dat niet lukt en er vanalles aaangepast moet worden, kunt je ook concluderen dat het niveau te hoog gegrepen is.
.

maandag 12 augustus 2019 om 18:18
Niet per definitie.Pergamon schreef: ↑12-08-2019 17:53Onjuist. De eisen tellen voor iedereen. Voor studenten met een rugzakje zijn die eisen hetzelfde, maar kunnen zij (om die eisen te halen) extra hulp krijgen. Het initiatief ligt hiervoor bij de student, niet bij de school. Het gaat om een HBO, geen optinioneel hobbyclubje! Na afronden moet je gewoon aan bepaalde eisen voldoen. Kan je dat niet, dan ben je niet geschikt voor dit niveau. Hard? Ja
Terecht? Ja ook. Anders zijn straks een heleboel HBO diplomas een stuk minder waard. Ook met rugzakje zijn er een heeeeeleboel ondersteuningsmogelijkheden en kansen om dit niveau te halen. Moet je die wel aanpakken, initiatief nemen en zelfreflectie hebben.
Een negatief BSA kan betekenen dat je moet stoppen met je opleiding. Het is belangrijk dat je in gesprek gaat met de examencommissie of je in aanmerking komt voor een uitzondering. Instellingen moeten bijvoorbeeld zorgen dat je voldoende begeleiding hebt gehad om het BSA te halen. Ook moet er rekening worden gehouden met bijzondere peroonlijke omstandigheden. Wat er wel of niet onder deze bijzondere omstandigheden valt, lees je in de OER van jouw opleiding. Hierbij kan gedacht worden aan langdurige ziekte, het doen mantelzorg en moeilijkheden door het hebben van een functiebeperking. Je hebt het recht om je verhaal te doen bij de examencommissie.
https://lsvb.nl/dossiers/studievoortgan ... dieadvies/
Als er geen uitzonderingen mogelijk waren dan was het voor TO ook niet nodig om haar verhaal te doen bij de examencommissie.
Bij het eerste studieadvies is geen rekening gehouden met haar omstandigheden, want die voorwaarden golden voor iedereen.

maandag 12 augustus 2019 om 18:20
Dat is ook zo. Maar aan de andere kant heeft TO wel de steun van haar studiebegeleider. Je zou daar uit kunnen concluderen dat ze op zich het niveau wel aankan.Anoniem262821034 schreef: ↑12-08-2019 17:54Je kan heel veel willen, maar uiteindelijk laat je met een diploma zien over bepaalde kennis/ vaardigheden te beschikken. Als dat niet lukt en er vanalles aaangepast moet worden, kunt je ook concluderen dat het niveau te hoog gegrepen is.
maandag 12 augustus 2019 om 18:28
safrat schreef: ↑12-08-2019 18:18Niet per definitie.
Een negatief BSA kan betekenen dat je moet stoppen met je opleiding. Het is belangrijk dat je in gesprek gaat met de examencommissie of je in aanmerking komt voor een uitzondering. Instellingen moeten bijvoorbeeld zorgen dat je voldoende begeleiding hebt gehad om het BSA te halen. Ook moet er rekening worden gehouden met bijzondere peroonlijke omstandigheden. Wat er wel of niet onder deze bijzondere omstandigheden valt, lees je in de OER van jouw opleiding. Hierbij kan gedacht worden aan langdurige ziekte, het doen mantelzorg en moeilijkheden door het hebben van een functiebeperking. Je hebt het recht om je verhaal te doen bij de examencommissie.
https://lsvb.nl/dossiers/studievoortgan ... dieadvies/
Als er geen uitzonderingen mogelijk waren dan was het voor TO ook niet nodig om haar verhaal te doen bij de examencommissie.
Bij het eerste studieadvies is geen rekening gehouden met haar omstandigheden, want die voorwaarden golden voor iedereen.
Dan had TO, in een vroeg stadium, een aangepast programma moeten aanvragen. Dat kan en daar had dan door de examencommissie naar gekeken kunnen worden. Maar om je daar nu, twee seconde voor twaalf, op te gaan beroepen vind ik zelf zeer zwak. TO heeft een jaar uitstel, een jaar waarin maatregelen genomen hadden kunnen worden, en haar reacties nu gaan over slechte docenten en moeilijke toetsen. Niet over eerdere gesprekken om haar studielast behapbaar te maken.
maandag 12 augustus 2019 om 18:29
Tja, het blijkt niet uit de resultaten, en die zijn bepalend. Kan de studiebegeleider nog zo positief zijn, TO moet het gaan laten zien (en nu eerst dus met een goede motivatie/ onderbouwing komen, wat ik gebaseerd op de reacties in dit topic niet echt zie gebeuren eigenlijk).
.
maandag 12 augustus 2019 om 18:32
Of dat ze een slechte, maar persoonlijk betrokken, studiebegeleider heeft. Dat kan, want ik had zelf ook een zeer beroerde. 40-50% van je studie niet halen vind ik niet getuigen van “je kan de studie aan”.

maandag 12 augustus 2019 om 18:50
Dat heeft TO ook gedaan. Feit blijft dat die voorwaarden voor iedereen gelden en dat TO door haar omstandigheden de uitzondering kan zijn. Als TO de enige was geweest die een jaar uitstel had gekregen dan had je nu een andere situatie, maar dat is niet zo.Pergamon schreef: ↑12-08-2019 18:28Dan had TO, in een vroeg stadium, een aangepast programma moeten aanvragen. Dat kan en daar had dan door de examencommissie naar gekeken kunnen worden. Maar om je daar nu, twee seconde voor twaalf, op te gaan beroepen vind ik zelf zeer zwak. TO heeft een jaar uitstel, een jaar waarin maatregelen genomen hadden kunnen worden, en haar reacties nu gaan over slechte docenten en moeilijke toetsen. Niet over eerdere gesprekken om haar studielast behapbaar te maken.
maandag 12 augustus 2019 om 18:54
Ik lees nergens dat TO dat heeft gedaan. Ze heeft contact met haar SLCer, maar nergens staat dat er een compleet aangepast plan ligt wat is goedgekeurd door de examencommissie. Wel dat ze door omstandigheden 1 tentamenronde mocht overslaan, maar dat legt niet uit hoe er een achterstand van dik 40% heeft kunnen ontstaan. Voor de dyslectie is al een aanpassing gedaan. De uitzondering gold voor iedereen die de BSA niet had gehaald, maar het meerdendeel van de groep heeft de BSA ongetwijfeld wel gehaald en geen uitzondering ergens voor gekregen. Daarbij: hoeveel ruimer dan een jaar uitstel had TO willen of kunnen krijgen?

maandag 12 augustus 2019 om 18:58
Ik ga er van uit dat die studiebegeleider in staat is die afweging te maken.

maandag 12 augustus 2019 om 19:11
Maar waar staat dat een examencommissie alleen rekening moet houden met bijzondere omstandigheden als zij in het bezit zijn van een compleet aangepast plan en dat goedgekeurd hebben en dat dan ook nog eens een jaar van tevoren?Pergamon schreef: ↑12-08-2019 18:54Ik lees nergens dat TO dat heeft gedaan. Ze heeft contact met haar SLCer, maar nergens staat dat er een compleet aangepast plan ligt wat is goedgekeurd door de examencommissie. Wel dat ze door omstandigheden 1 tentamenronde mocht overslaan, maar dat legt niet uit hoe er een achterstand van dik 40% heeft kunnen ontstaan. Voor de dyslectie is al een aanpassing gedaan. De uitzondering gold voor iedereen die de BSA niet had gehaald, maar het meerdendeel van de groep heeft de BSA ongetwijfeld wel gehaald en geen uitzondering ergens voor gekregen. Daarbij: hoeveel ruimer dan een jaar uitstel had TO willen of kunnen krijgen?
Ze heeft haar school op de hoogte gehouden van haar situatie en de wijzigingen daarin. Daar is dus met die begeleider een plan uit gekomen. Dat staat gewoon in haar reacties.
Het klopt wel dat ze voor iedereen die vorig jaar in vergelijkbare omstandigheden een uitzondering hebben gemaakt, maar dat was toch vooral omdat het een fout was van de instantie zelf en die uitzondering gold voor iedereen zonder dat men rekening heeft gehouden met de omstandigheden van TO. Dat lijkt mij niet terecht.
Als men die uitzondering vorig jaar niet had gemaakt had TO zich kunnen beroepen op haar omstandigheden. Ik neem aan dat je dat dan wel redelijk vindt?

maandag 12 augustus 2019 om 19:15
Wat denk jij dat ik met afweging bedoel?Anoniem262821034 schreef: ↑12-08-2019 19:00Als de afweging bij de studiebegeleider lag hoefde TO niet naar de examencommissie dus dat is onzin.
maandag 12 augustus 2019 om 19:22
Hier gaat het allemaal niet om. Het gaat er vooral om dat de examencommissie gelooft dat TO in staat is de studie af te ronden. Dat gaat ze niet redden met haar huidige houding, en al jouw advies draagt daar ook al weinig aan bij. Het heeft geen zin om daarheen te gaan en alles aan externe factoren te wijten. TO had, en hééft, zelf haar zaakjes niet op orde. Ze komt er nota bene halverwege dit topic pas achter dat ze vier studiepunten mist voor dat ene P-vak. Jij adviseert nu al een paar keer om nóg meer op de externe factoren te gaan zitten. Dat is echt heel dom. De examencommissie wil weten waarom TO toch op deze opleiding thuishoort en hoe ze het gaat redden. 'Ik heb add, dyslexie, de docent van het vak was stom, iedereen vindt dat vak moeilijk, mijn moeder is ziek en mijn vriendin ook' zijn daar allemaal geen antwoord op.safrat schreef: ↑12-08-2019 19:11Maar waar staat dat een examencommissie alleen rekening moet houden met bijzondere omstandigheden als zij in het bezit zijn van een compleet aangepast plan en dat goedgekeurd hebben en dat dan ook nog eens een jaar van tevoren?
Ze heeft haar school op de hoogte gehouden van haar situatie en de wijzigingen daarin. Daar is dus met die begeleider een plan uit gekomen. Dat staat gewoon in haar reacties.
Het klopt wel dat ze voor iedereen die vorig jaar in vergelijkbare omstandigheden een uitzondering hebben gemaakt, maar dat was toch vooral omdat het een fout was van de instantie zelf en die uitzondering gold voor iedereen zonder dat men rekening heeft gehouden met de omstandigheden van TO. Dat lijkt mij niet terecht.
Als men die uitzondering vorig jaar niet had gemaakt had TO zich kunnen beroepen op haar omstandigheden. Ik neem aan dat je dat dan wel redelijk vindt?

maandag 12 augustus 2019 om 19:37
Maar die persoonlijke omstandigheden spelen wel degelijk een rol en kunnen als reden worden opgevoerd om uitstel te krijgen. Ik zie niet waarom dat dom is. Je hebt daar toch het antwoord op de vraag waarom? Als je dat niet zou opvoeren dan heb je toch helemaal niets waaruit blijkt dat er verbetering mogelijk is? Hoe zou ze dat gesprek in moeten gaan zonder die omstandigheden te benoemen?spuit_111 schreef: ↑12-08-2019 19:22Hier gaat het allemaal niet om. Het gaat er vooral om dat de examencommissie gelooft dat TO in staat is de studie af te ronden. Dat gaat ze niet redden met haar huidige houding, en al jouw advies draagt daar ook al weinig aan bij. Het heeft geen zin om daarheen te gaan en alles aan externe factoren te wijten. TO had, en hééft, zelf haar zaakjes niet op orde. Ze komt er nota bene halverwege dit topic pas achter dat ze vier studiepunten mist voor dat ene P-vak. Jij adviseert nu al een paar keer om nóg meer op de externe factoren te gaan zitten. Dat is echt heel dom. De examencommissie wil weten waarom TO toch op deze opleiding thuishoort en hoe ze het gaat redden. 'Ik heb add, dyslexie, de docent van het vak was stom, iedereen vindt dat vak moeilijk, mijn moeder is ziek en mijn vriendin ook' zijn daar allemaal geen antwoord op.
maandag 12 augustus 2019 om 19:45
safrat schreef: ↑12-08-2019 19:11Maar waar staat dat een examencommissie alleen rekening moet houden met bijzondere omstandigheden als zij in het bezit zijn van een compleet aangepast plan en dat goedgekeurd hebben en dat dan ook nog eens een jaar van tevoren?
Jij bekijkt het voor mijn gevoel vanuit een menselijke kant en vanuit de omstandigheden, maar de examencommissie gaat kijken vanuit de formele kant. Puur zakelijk. Zijn de kansen van TO om de studie af te ronden dusdanig dat ze een uitzondering op de BSA verdiend, en welke beslissingen hebben wij in het verleden hierover genomen (want eerder gevoerde beslissingen tellen ook mee) Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik denk dat je advies hier TO niet gaat helpen in het voorbereiden van haar zaak.
Redenen als "mijn moeder is ziek" zijn zeker zwaarwegend redenen om uitstel te krijgen, maar vergeet niet dat TO al deels daarvoor ondersteuning heeft gehad. Ze zal middels een decaanadvies moeten aantonen dat ze daarom punten niet heeft gehaald. Dat decaanadvies krijg je alleen als je met de decaan hebt gezeten.

maandag 12 augustus 2019 om 20:16
Heb je het compleet aangepaste en door de examencommissie goedgekeurde plan vervangen door decaanadvies of komt dat er nog eens bij? En is dat laatste terug te vinden in bijvoorbeeld OER?Pergamon schreef: ↑12-08-2019 19:45Jij bekijkt het voor mijn gevoel vanuit een menselijke kant en vanuit de omstandigheden, maar de examencommissie gaat kijken vanuit de formele kant. Puur zakelijk. Zijn de kansen van TO om de studie af te ronden dusdanig dat ze een uitzondering op de BSA verdiend, en welke beslissingen hebben wij in het verleden hierover genomen (want eerder gevoerde beslissingen tellen ook mee) Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik denk dat je advies hier TO niet gaat helpen in het voorbereiden van haar zaak.
Redenen als "mijn moeder is ziek" zijn zeker zwaarwegend redenen om uitstel te krijgen, maar vergeet niet dat TO al deels daarvoor ondersteuning heeft gehad. Ze zal middels een decaanadvies moeten aantonen dat ze daarom punten niet heeft gehaald. Dat decaanadvies krijg je alleen als je met de decaan hebt gezeten.

dinsdag 13 augustus 2019 om 09:23
Ik heb een vraagje. Begin dit jaar hoefde ik een tentamenronde niet mee te doen en ik deed het tentamen toen in april.
Op die dag van het tentamen lukte het mij niet om de toets te openen op mijn laptop. er kwamen drie mensen van school bij en die is het ook niet gelukt. Dit was een vak van 4 studiepunten en ik heb die dus niet kunnen maken omdat er een programma op mijn laptop nodig was, die niet was aangegeven als benodigdheden voor op je laptop. Ik kon dus niet weten dat dat specifieke programma nodig was om de toets te laten draaien. (We krijgen altijd een blad met informatie waarin staat welke onderdelen/programma's jij op je laptop moet hebben om de toets te kunnen maken) Sommige studenten hadden dit programma toevallig op hun laptop maar veel ook niet.
Ik heb toen digitaal een klacht ingediend bij de examencommissie, een mail gekregen met bevestiging en.. nooit meer iets gehoord. Volgens de website is hij nog steeds in behandeling. Ik had er natuurlijk zelf achter moeten gaan, maar ik ben dit gewoon compleet vergeten. Zou ik hier nog iets mee kunnen?
Op die dag van het tentamen lukte het mij niet om de toets te openen op mijn laptop. er kwamen drie mensen van school bij en die is het ook niet gelukt. Dit was een vak van 4 studiepunten en ik heb die dus niet kunnen maken omdat er een programma op mijn laptop nodig was, die niet was aangegeven als benodigdheden voor op je laptop. Ik kon dus niet weten dat dat specifieke programma nodig was om de toets te laten draaien. (We krijgen altijd een blad met informatie waarin staat welke onderdelen/programma's jij op je laptop moet hebben om de toets te kunnen maken) Sommige studenten hadden dit programma toevallig op hun laptop maar veel ook niet.
Ik heb toen digitaal een klacht ingediend bij de examencommissie, een mail gekregen met bevestiging en.. nooit meer iets gehoord. Volgens de website is hij nog steeds in behandeling. Ik had er natuurlijk zelf achter moeten gaan, maar ik ben dit gewoon compleet vergeten. Zou ik hier nog iets mee kunnen?
dinsdag 13 augustus 2019 om 09:52

dinsdag 13 augustus 2019 om 10:02
Precies dat. Heb je door dat jij alleen maar bezig bent met hoe je de schuld op school kan afschuiven?Anoniem262821034 schreef: ↑13-08-2019 09:52Kunnen misschien wel, maar je kan je ook afvragen of het nu wel verstandig is. Want het is weer iets waar jij gelijk zelf iets mee had moeten doen, maar nagelaten hebt, dat maakt het beeld van je zelfstandigheid/ motivatie allemaal niet rooskleuriger.