Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

vrijdag 9 augustus 2019 om 21:38
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.

dinsdag 13 augustus 2019 om 10:05
Dat zou ik zeker meenemen.Alelszz schreef: ↑13-08-2019 09:23Ik heb een vraagje. Begin dit jaar hoefde ik een tentamenronde niet mee te doen en ik deed het tentamen toen in april.
Op die dag van het tentamen lukte het mij niet om de toets te openen op mijn laptop. er kwamen drie mensen van school bij en die is het ook niet gelukt. Dit was een vak van 4 studiepunten en ik heb die dus niet kunnen maken omdat er een programma op mijn laptop nodig was, die niet was aangegeven als benodigdheden voor op je laptop. Ik kon dus niet weten dat dat specifieke programma nodig was om de toets te laten draaien. (We krijgen altijd een blad met informatie waarin staat welke onderdelen/programma's jij op je laptop moet hebben om de toets te kunnen maken) Sommige studenten hadden dit programma toevallig op hun laptop maar veel ook niet.
Ik heb toen digitaal een klacht ingediend bij de examencommissie, een mail gekregen met bevestiging en.. nooit meer iets gehoord. Volgens de website is hij nog steeds in behandeling. Ik had er natuurlijk zelf achter moeten gaan, maar ik ben dit gewoon compleet vergeten. Zou ik hier nog iets mee kunnen?
Al ben ik het eens met de anderen: hier had je zelf al veel eerder achteraan moeten gaan.
dinsdag 13 augustus 2019 om 10:26
Ik vraag me toch wel af hoe oud je bent. Je hele manier van denken komt op mij over dat je nog erg jong bent alhoewel met een derde HBO en nu al twee jaar met de laatste kan dat eigenlijk niet. Hoe kun je dit nou gewoon vergeten, ligt dit aan je ADHD? Zo ja dan moet je hier echt mee aan de slag want dit gewoon vergeten kan voor iemand die een HBO doet eigenlijk niet. Komt het niet door je ADHD dan is het gewoon erg slordig en onbegrijpelijk. Hoe is het met de andere studenten afgelopen die ook de toets niet hebben gemaakt ? Hebben jullie daar nog over gesproken, je houd elkaar toch op de hoogte hiervan.
dinsdag 13 augustus 2019 om 14:35
Wat ik me wel afvraag: hoezo ben je dan niet meteen met de studentendecaan om tafel gaan zitten om een verlaging van een BSA? Al helemaal gezien je die ene tentamenperiode blijkbaar hebt overgeslagen. Als je dit vooraf had gedaan had je dat waarschijnlijk gewoon gekregen met een psychologische verklaring en een verklaring van je HA dat je moeder zo ziek is. Nu achteraf zijn dat soort zaken een stuk ingewikkelder (of is dit tegenwoordig allemaal heel anders en verschilt dat per uni/hogeschool?). Het pleit overigens wel hoe dan ook in je voordeel dat je contact hebt onderhouden met je SLC-er. Verder kan het zijn dat de examencommissie coulant is gezien je persoonlijke omstandigheden. Evengoed kan het zijn dat andere dingen (nalatigheid bijvoorbeeld) veel zwaarder wegen en vinden ze gewoon dat je er vooraan had moeten zijn. Ik denk ook dat het afhangt van je verdere cijfers en hoeveelheid herkansingen. Een zes in de vierde kans haal je je studie mee, maar zal niet in je voordeel werken.
Eerlijk gezegd komt dat verhaal van je laptop op mij over alsof het niet belangrijk genoeg was om er serieus werk van te maken en dat je het waarschijnlijk toch niet had gehaald. Anders zou je er wel meer werk van maken. (Ik zeg niet dat het zo is, maar wel dat het zo op mij over komt.) Zeker met oog op je BSA.
Eerlijk gezegd komt dat verhaal van je laptop op mij over alsof het niet belangrijk genoeg was om er serieus werk van te maken en dat je het waarschijnlijk toch niet had gehaald. Anders zou je er wel meer werk van maken. (Ik zeg niet dat het zo is, maar wel dat het zo op mij over komt.) Zeker met oog op je BSA.
dinsdag 13 augustus 2019 om 14:54
Hoeveel tentamens heb je gemaakt en in 1 keer gehaald? Misschien is dat nog een aanknopingspunt voor je. Als je door omstandigheden maar de helft hebt gemaakt maar wel in een keer hebt gehaald dan biedt dat meer potentie en vertrouwen in je capaciteiten voor de commissie als dat je met herren je studiepunten bij elkaar sprokkelt. Maar nogmaals zoek hulp om met je adhd om te gaan zodat je beter leert plannen en overzicht houden. Je blijft anders achter de feiten aanlopen, niet alleen bij je studie maar ook bij het vinden en houden van werk.
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:33
Mijn jongste gaat naar hbo nu, heeft oa autisme en adhd. Dit alles moesten we van te voren netjes kenbaar maken zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Er is duidelijk verteld aan hem dat school er rekening mee gaat houden (oa meer tijd voor tentamens, vrijstellingen etc. maar dat er ook van hem wordt verwacht dat hij tijdig aan de bel trekt bij zijn SLB-er als er iets dreigt mis te gaan, dat er van hem uit initiatief uit moet gaan. Eigen verantwoordelijkheid speelt dus een belangrijke rol. Zijn SLB-er heeft ervaring met studenten zoals hij dus houdt wel vinger aan de pols maar het is zijn studie.
Ik geloof oprecht dat jij niet geschikt bent om een hbo opleiding te volgen. Jij kan vermoedelijk beter iets in een meer schoolser setting iets gaan doen.
Heb je nu al een helder en duidelijk plan om jaar 1 en 2 in jaar 3 wél af te kunnen ronden ?
Ik denk van niet.. je bent nog steeds alleen maar bezig met " ja maar hij/zij/laptop/docent/saai" whatever..
Ik geloof oprecht dat jij niet geschikt bent om een hbo opleiding te volgen. Jij kan vermoedelijk beter iets in een meer schoolser setting iets gaan doen.
Heb je nu al een helder en duidelijk plan om jaar 1 en 2 in jaar 3 wél af te kunnen ronden ?
Ik denk van niet.. je bent nog steeds alleen maar bezig met " ja maar hij/zij/laptop/docent/saai" whatever..
dinsdag 13 augustus 2019 om 17:35
He? Dat 'complete plan" is vaak gewoon een plan opgesteld samen met de decaan en dat vervolgens door de examencommissie wordt bekeken. Het een sluit het ander niet uit. Belangrijkste wat ik bedoel te zeggen: heeft TO de benodigde aanpassingen aangevraagd? Het voelt nu een beetje als iemand in een rolstoel die aan het einde van het jaar klaagt dat ze een bepaald vak niet kon halen omdat ze het trappetje naar het lokaal niet op kon (en derhalve het vak niet kon bijwonen), terwijl er prima zo'n schuine plank neergelegd had kunnen worden. Maar dan moet je dat wel tijdig aangeven dat je het lokaal niet in kan, en niet pas na afloop van 2 jaar studie, als je je BSA niet hebt gehaald.
dinsdag 13 augustus 2019 om 18:07
Alelszz schreef: ↑13-08-2019 09:23Ik heb een vraagje. Begin dit jaar hoefde ik een tentamenronde niet mee te doen en ik deed het tentamen toen in april.
Op die dag van het tentamen lukte het mij niet om de toets te openen op mijn laptop. er kwamen drie mensen van school bij en die is het ook niet gelukt. Dit was een vak van 4 studiepunten en ik heb die dus niet kunnen maken omdat er een programma op mijn laptop nodig was, die niet was aangegeven als benodigdheden voor op je laptop. Ik kon dus niet weten dat dat specifieke programma nodig was om de toets te laten draaien. (We krijgen altijd een blad met informatie waarin staat welke onderdelen/programma's jij op je laptop moet hebben om de toets te kunnen maken) Sommige studenten hadden dit programma toevallig op hun laptop maar veel ook niet.
Ik heb toen digitaal een klacht ingediend bij de examencommissie, een mail gekregen met bevestiging en.. nooit meer iets gehoord. Volgens de website is hij nog steeds in behandeling. Ik had er natuurlijk zelf achter moeten gaan, maar ik ben dit gewoon compleet vergeten. Zou ik hier nog iets mee kunnen?
Je kan dit meenemen. Alleen het laat ook zien dat je zelf er niet alles aan gedaan hebt om aan de punten te komen. Je had veel eerder al moeten realiseren dat je punten te kort komt.
Het kan in je voordeel zijn, maar het kan ook net zo goed een valide argument zijn tegen je.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

dinsdag 13 augustus 2019 om 18:09
Je schrijft het toch echt zelf en bovendien schreef je eerder dat er geen rekening werd gehouden met bijzondere omstandigheden en dat de eisen voor iedereen hetzelfde waren.Pergamon schreef: ↑13-08-2019 17:35He? Dat 'complete plan" is vaak gewoon een plan opgesteld samen met de decaan en dat vervolgens door de examencommissie wordt bekeken. Het een sluit het ander niet uit. Belangrijkste wat ik bedoel te zeggen: heeft TO de benodigde aanpassingen aangevraagd? Het voelt nu een beetje als iemand in een rolstoel die aan het einde van het jaar klaagt dat ze een bepaald vak niet kon halen omdat ze het trappetje naar het lokaal niet op kon (en derhalve het vak niet kon bijwonen), terwijl er prima zo'n schuine plank neergelegd had kunnen worden. Maar dan moet je dat wel tijdig aangeven dat je het lokaal niet in kan, en niet pas na afloop van 2 jaar studie, als je je BSA niet hebt gehaald.
Uit dat stukje van de LSVb blijkt dat uitzonderingen wel mogelijk zijn. Er wordt niet gesproken over voorwaarden waar je eerst aan moet voldoen zoals complete plannen met toestemming van de examencommissie. Van een decaanadvies wordt ook niet gesproken. Bovendien denk ik dat het niet nodig is om je verhaal te doen als de examencommissie er al van weet. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt en dat je geen gelijk hebt wat betreft de mogelijkheid om een uitzondering te maken en zowel een plan vooraf goedgekeurd door de examencommissie als decaanadvies voorwaarden om een uitzonderingspositie te krijgen. Als je toch anders wil beweren lees ik dat graag maar wel met bron.
Het is leuk en aardig dat je wat anders bedoelt te zeggen dan je eigenlijk doet, maar zeg dan gelijk wat je bedoelt en kom niet aan met dingen die niet juist zijn om vervolgens te zeggen ja maar dat bedoelde ik niet.
dinsdag 13 augustus 2019 om 18:42
safrat schreef: ↑13-08-2019 18:09Je schrijft het toch echt zelf en bovendien schreef je eerder dat er geen rekening werd gehouden met bijzondere omstandigheden en dat de eisen voor iedereen hetzelfde waren.
Uit dat stukje van de LSVb blijkt dat uitzonderingen wel mogelijk zijn. Er wordt niet gesproken over voorwaarden waar je eerst aan moet voldoen zoals complete plannen met toestemming van de examencommissie. Van een decaanadvies wordt ook niet gesproken. Bovendien denk ik dat het niet nodig is om je verhaal te doen als de examencommissie er al van weet. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt en dat je geen gelijk hebt wat betreft de mogelijkheid om een uitzondering te maken en zowel een plan vooraf goedgekeurd door de examencommissie als decaanadvies voorwaarden om een uitzonderingspositie te krijgen. Als je toch anders wil beweren lees ik dat graag maar wel met bron.
Het is leuk en aardig dat je wat anders bedoelt te zeggen dan je eigenlijk doet, maar zeg dan gelijk wat je bedoelt en kom niet aan met dingen die niet juist zijn om vervolgens te zeggen ja maar dat bedoelde ik niet.
Ik geloof niet dat wij het eens gaan worden. Hoeft ook niet, maar laten we het hier maar bij laten

dinsdag 13 augustus 2019 om 19:26
To zal aannemelijk moeten maken dat ze de opleiding aankan en zal afronden. Nog meer bewijzen aandragen van het feit dat ze zelf weinig pro-actief is, de boel op zn beloop heeft gelaten en liever naar externe omstandigheden wijst, is niet direct nodig. Zoals een ander hier ook uitgebreid heeft uitgelegd, kan je voor zaken als dyslexie, adhd en autisme allerlei aanpassingen krijgen. Voor nare persoonlijke omstandigheden ook. Dat niet doen en dan nu, als het water aan je lippen staat, alsnog ermee komen, maakt haar zaak niet sterker. Het laat vooral weinig inzet zien. Wat ze juist niet willen, dus.safrat schreef: ↑12-08-2019 19:37Maar die persoonlijke omstandigheden spelen wel degelijk een rol en kunnen als reden worden opgevoerd om uitstel te krijgen. Ik zie niet waarom dat dom is. Je hebt daar toch het antwoord op de vraag waarom? Als je dat niet zou opvoeren dan heb je toch helemaal niets waaruit blijkt dat er verbetering mogelijk is? Hoe zou ze dat gesprek in moeten gaan zonder die omstandigheden te benoemen?

dinsdag 13 augustus 2019 om 20:03
Is dat zo? Komt ze er nu pas mee?spuit_111 schreef: ↑13-08-2019 19:26To zal aannemelijk moeten maken dat ze de opleiding aankan en zal afronden. Nog meer bewijzen aandragen van het feit dat ze zelf weinig pro-actief is, de boel op zn beloop heeft gelaten en liever naar externe omstandigheden wijst, is niet direct nodig. Zoals een ander hier ook uitgebreid heeft uitgelegd, kan je voor zaken als dyslexie, adhd en autisme allerlei aanpassingen krijgen. Voor nare persoonlijke omstandigheden ook. Dat niet doen en dan nu, als het water aan je lippen staat, alsnog ermee komen, maakt haar zaak niet sterker. Het laat vooral weinig inzet zien. Wat ze juist niet willen, dus.
Jij zegt nu eigenlijk externe omstandigheden zijn een reden om een uitzonderingspositie te krijgen maar TO moet daar niets over zeggen want maakt haar zaak niet sterker. Ik zie de logica niet.
Als het wijzen naar externe omstandigheden een reden kan zijn om een uitzonderingspositie te krijgen moet TO volgens mij dat gewoon doen.
Ik vermoed dat jij er vanuit gaat dat die bijzondere omstandigheden genoemd worden en verder niets. Dat lijkt mij zelf ook niet zinvol. Er zijn al suggesties genoemd qua inzet tonen en planmatig werken etc. Dat moet er natuurlijk wel bij.
dinsdag 13 augustus 2019 om 22:31
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:19
Het grootste probleem is vooral is dat TO hiermee komt nadat het mis is gelopen. In het geval dat je er vooraan bent met een aangepast BSA vaststellen en dergelijke is een examencommissie of faculteitscommissie een stuk welwillender. Aardige kans dat hier akkoord voor was gegeven. Achteraf heb je hierbij hoe dan ook minder kans. Al verschilt dat heel erg per hogeschool/universiteit en zelfs studie hoe daarmee om wordt gesprongen. Bij dat aangepaste BSA hoort over het algemeen een plan/verwachting en het hoort formeel vastgelegd te zijn. Zodra je vertraging dreigt op te lopen of vakken om wat voor reden dan ook niet haalt, moet je aan de bel trekken. Bij twijfel ook. Dat is één van de voorwaarden vaak.
TO heeft wel contact onderhouden met de SLC-er. Dat is gunstig. Al snap ik nou even niet of dat nou hetzelfde is met een andere naam als een SLB-er en dus een soort van mentor. Of dat dit nou vergelijkbaar is met een studie-adviseur. In het laatste geval zijn de kansen iets gunstiger. Al blijft het vaak wel zo dat er formeel dingen moeten zijn vast gelegd in zo een systeem, waarvoor je vervolgens op akkoord moet klikken als student. Vaak ook met formulieren als bewijs dat moeder ziek is en van de functiebeperkingen. Achteraf hiermee komen, kan een examencommissie vaak niet waarderen. Vooral gezien de lange aanloop. Het is niet iets wat opeens in de laatste paar maanden is ontstaan.

woensdag 14 augustus 2019 om 09:40
Ik heb eens bij een commissie moeten komen tijdens mijn studie omdat ik een onderdeel niet gehaald had dat je moest halen voor je naar het laatste leerjaar over ging. Ik had een plan hoe ik het alsnog ging halen en ging diep door het stof over mijn eigen houding. Ik had te lang afgewacht en geen adequate hulp gezocht. Ik stak mijn kop in het zand in hoop op zegen. Ook ik kreeg pas resultaat terug op laatste moment en mijn moeder lag ook op sterven na dood in het ziekenhuis, ook mijn instituut had last van ICT problemen. Dat doet er niet zo toe: het is een verklaring dat het lastiger was problemen op te pakken maar geen oplossing, en dat laatste wilden ze horen. Niemand heeft trek in het aanhoren van een skachtofferrol zonder reflectie op eigen handelen voor de toekomst. Genoeg studenten met serieuze problemen die het wel adequater oppakken en de punten (al dan niet via omwegen) binnenhalen. Daarom denk ik dat de commissie vooral wil horen:
Hoe ben je van plan het probleem aan te pakken
Hoe groot is je zelfreflecterend vermogen over het ontstaan van het probleem
Zijn deze twee zaken als reëel te beoordelen?
Daar ging het iig bij mij om in de commissie. Ik kreeg de kans een extra hk te maken en heb dit gehaald. Dit speelde in 2010 op een HBO instelling. Ik hoop dat jhr er wat aan hebt TO en ik wens je veel wijsheid en succes bij de voorbereiding.
Hoe ben je van plan het probleem aan te pakken
Hoe groot is je zelfreflecterend vermogen over het ontstaan van het probleem
Zijn deze twee zaken als reëel te beoordelen?
Daar ging het iig bij mij om in de commissie. Ik kreeg de kans een extra hk te maken en heb dit gehaald. Dit speelde in 2010 op een HBO instelling. Ik hoop dat jhr er wat aan hebt TO en ik wens je veel wijsheid en succes bij de voorbereiding.

woensdag 14 augustus 2019 om 15:57
Zeker naar voren brengen als dit echt een onbehandelde klacht betreft tenminste. Eerst heel goed checken of je geen bericht over het hoofd hebt gezien. Veel berichtgeving gaat via Osiris (Osiris zaak). De uitslag staat dan alleen online en wordt dan niet gemaild of per brief.Alelszz schreef: ↑13-08-2019 09:23Ik heb een vraagje. Begin dit jaar hoefde ik een tentamenronde niet mee te doen en ik deed het tentamen toen in april.
Verder heb je voor dit soort klachten over tentamens te maken met een bezwaartermijn die meestal 6 weken na het tentamen is. Dit kun je opzoeken in je eigen examenreglement. Heb je die termijn overschreden dan hoeft de examencommissie je klacht niet meer te behandelen (niet ontvankelijk), maar kan wel en dan heet dat 'coulance'.
Uiteindelijk gaat het bindend advies over de beoordeling of een student geschikt is voor de opleiding en of die naar verwachting in staat zal zijn om binnen redelijke termijn de opleiding af te ronden. Rekening houdend met tegenslag/ persoonlijke omstandigheden. Aan jou om de examencommissie van je geschiktheid voor de opleiding te overtuigen.
In het kader van di geschiktheidsbeoordeling zal de examencommissie ook heel goed naar je cijferlijst kijken. Dus naar de hoogte van je cijfers, je gemiddelde, aantal herkansingen dat je nodig hebt gehad, belangrijke kansen die je niet hebt benut, etc.. En: heb je bepaalde moeilijke kernvakken van de opleiding soepel en overtuigend gehaald, dan pleit dat zeker voor je geschiktheid voor de opleiding. Heb je die kernvakken juist niet gehaald en met diepe onvoldoendes en andere bijvakken van je curriculum wel gehaald dan pleit dat tegen je.
Wellicht dat je er op kunt aansturen dat je in de eerste periode van komend studiejaar nog een kans krijgt om een bepaald vak te halen en indien gelukt dat daarmee dan ook het BSA van tafel is.
Vermoedelijk zal de examencommissie je niet nog een keer uitstel voor een heel jaar willen geven.
----
Zorg ervoor dat je je verhaal ook helder en compleet op papier presenteert en dat je dat kunt uitdelen. Dus niet zoals hier. Je begint met een heel onvolledig stukje en vervolgens vul je dit steeds aan met geheel nieuwe informatie. Rommelig en onoverzichtelijk. Houd het bondig en uiteraard zonder taalfouten of kromme zinnen. Laat dit ook door een ander beoordelen.

woensdag 14 augustus 2019 om 16:07
Ik ben er net achter gekomen dat twee docenten van twee vakken mijn cijfers helemaal niet hebben ingevuld in het systeem terwijl ik die vakken zeker wel heb gehaald. (Heb bewijs van, mails enz )
1 vak is twee punten en dat andere vak is 1 punt, dat scheelt toch weer 3 punten.
Ik heb nu met deze vakken meegerekend dus 45 van de 48 punten .
1 vak is twee punten en dat andere vak is 1 punt, dat scheelt toch weer 3 punten.
Ik heb nu met deze vakken meegerekend dus 45 van de 48 punten .
woensdag 14 augustus 2019 om 16:12

woensdag 14 augustus 2019 om 16:13
Allemaal mijn schuld weer zeker? Dat twee leraren de cijfers niet invoeren is ook mijn schuld en dat de examencommissie mijn zaak niet in behandeling heeft genomen is ook mijn schuld.Blauwbloemetje schreef: ↑14-08-2019 16:12Ik blijf me verbazen over dit topic. Er komen steeds nieuwe feiten boven tafel, nu weer niet ingevulde cijfers daarvoor een niet behandelde klacht. Hoe is het mogelijk en ontzettend slordig dat je dit niet tijdens het schooljaar in de gaten hebt?
Ja, ik had er achter aan moeten gaan. Maar ik ben hier niet de enige die wat te verwijten valt. School heeft de zaakjes ook niet op orde.
anoniem_66459eb69414a wijzigde dit bericht op 14-08-2019 16:14
28.71% gewijzigd
woensdag 14 augustus 2019 om 16:14
Maar je hebt je P niet gehaald en dat is exact waarom ze jou weg mogen sturen. Ik zag je ook al ergens zeggen dat klasgenoten die ook x punten missen wel over mogen en dat klopt. Op het moment dat jij je BSA niet haalt en daar uitstel voor krijgt, veranderen de regels voor jou. Ik heb ook in die situatie gezeten en bij mij was het zo dat ik in het tweede jaar mijn P moest halen, anders zou ik moeten stoppen, terwijl mijn klasgenoten met 3 studiepunten meer, en dus wel hun BSA, er hun hele studie over mochten doen. Is vervelend, voelt oneerlijk want jij kan niks aan je omstandigheden (zieke moeder en vriendin) doen, maar ze matsen je en daar staat wat tegenover.Alelszz schreef: ↑12-08-2019 14:27ja, meer zelfs. Van die 35 punten zijn 4 punten vanuit keuzevak. Dus ik heb 31 punten voor jaar twee behaald en dan mis ik er dus 29 punten.
Maar officieel mogen ze mij daar denk ik niet op wegsturen want als ik dat ene vak voor mijn P had gehaald was ik gewoon over.

woensdag 14 augustus 2019 om 16:17
Ik vind het maar een raar systeem. In het extreemste geval zou ik dit tweede jaar 0 studiepunten halen , maar wel die paar vakken voor mijn propedeuse uit het eerste jaar, en dan mag ik gewoon over naar jaar 3.pennydreadful schreef: ↑14-08-2019 16:14Maar je hebt je P niet gehaald en dat is exact waarom ze jou weg mogen sturen. Ik zag je ook al ergens zeggen dat klasgenoten die ook x punten missen wel over mogen en dat klopt. Op het moment dat jij je BSA niet haalt en daar uitstel voor krijgt, veranderen de regels voor jou. Ik heb ook in die situatie gezeten en bij mij was het zo dat ik in het tweede jaar mijn P moest halen, anders zou ik moeten stoppen, terwijl mijn klasgenoten met 3 studiepunten meer, en dus wel hun BSA, er hun hele studie over mochten doen. Is vervelend, voelt oneerlijk want jij kan niks aan je omstandigheden (zieke moeder en vriendin) doen, maar ze matsen je en daar staat wat tegenover.
woensdag 14 augustus 2019 om 16:22
Dan is het jouw taak om school er op tijd op te wijzen dat ze de zaakjes niet op orde hebben en dat je nog punten mist die niet zijn ingevuld of om achter je klacht aan te gaan. Dat is dus voor het einde van het schooljaar en niet tijdens de vakantie. of in het nieuwe jaar Dus ja het is eigenlijk wel jouw schuld dat je dat niet gedaan hebt. Want nu het zover is dat je moet stoppen ontdek je het wel allemaal dus het kan niet zo zijn dat dit tijdens het schooljaar niet bekend was.Alelszz schreef: ↑14-08-2019 16:13Allemaal mijn schuld weer zeker? Dat twee leraren de cijfers niet invoeren is ook mijn schuld en dat de examencommissie mijn zaak niet in behandeling heeft genomen is ook mijn schuld.
Ja, ik had er achter aan moeten gaan. Maar ik ben hier niet de enige die wat te verwijten valt. School heeft de zaakjes ook niet op orde.
woensdag 14 augustus 2019 om 16:27
Klopt. Dat zijn nou eenmaal de afspraken. En dat jouw docent cijfers niet invullen is vervelend en valt ze te verwijten. Maar het feit dat jij er nu pas achter komt dat ze dit niet hebben gedaan zegt ook heel veel over jouw lakse houding. Ik heb zelf ook een hoorgesprek gehad na een negatief BSA en als je daar gaat zitten en de schuld op alles en iedereen afschuift dan ga je nergens komen. Geef toe dat je laks bent (op de laatste twee pagina's zijn er al twee situaties die je bent 'vergeten') en hoe je dit wil aanpakken als je nog een kans krijgt. Niet dat je het wil aanpakken, maar hoe.
woensdag 14 augustus 2019 om 16:39
Ik ben er ook bang van. Ik zie geen enkele reden waarom ze to over zouden moeten laten gaan. Ik denk namelijk niet dat er volgend jaar veel verandering in de situatie komt.