Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je op je school trouwens een ombudsman? Daar heb ik toen veel aan gehad.
safrat schreef:
16-08-2019 11:00
In dat geval zou mijn mening relevant moeten zijn. En nu?
Ik zie de meerwaarde van die vraag niet. Voor mij voegt het in ieder geval niets toe.

Wij hebben trouwens weleens een gesprekje gehad over mijn vak. Toen je nog een koekje was.
Tja, voor mij voegt die vraag wel wat toe.
Ik ben nooit een koekje geweest.
Maud*de*Braose schreef:
16-08-2019 14:25
Tja, voor mij voegt die vraag wel wat toe.
Wat dan?
Ik ben al jaren voorzitter van een examencommissie en zou op basis van wat er nu in dit topic staat jammermaarhelaas zeggen.

We hebben iets dergelijks wel eens gehad. Een student voldeed wegens allerlei omstandigheden niet aan de BSA-norm, en heeft op het allerlaatste moment ineens allerlei persoonlijke omstandigheden gemeld. Nou, vooruit, hij kreeg uitstel.

Uitstel met een glasheldere norm: dan en dan moet je dit en dit behaald hebben. En dat had ie niet. Eén dag voor de deadline ging hij ineens rondvragen wat hij eigenlijk moest doen, en toen was het ineens onze schuld dat hij niet meer diezelfde dag nog tentamens kon afleggen. :facepalm: Die is in beroep gegaan maar het College van Beroep heeft zijn verhaal van tafel geveegd.

Coulance kun je een keer krijgen, maar geen twee keer. Of er moet heel duidelijk iets aan de hand zijn waar je niks aan kon doen en wat objectief gezien verhinderd heeft dat je aan de norm voldeed.

'ik ben er bijna maar net niet helemaal', 'de docent is stom' en al die dingen vallen daar allemaal niet onder. En dat TO met haar derde studie bezig is helpt dan ook niet erg.
Fluithaas schreef:
16-08-2019 15:59

Coulance kun je een keer krijgen, maar geen twee keer.
Hoe zie jij die eerste keer dan? Maakt het uit dat de eerste keer voor iedereen gold en te wijten was aan een fout van de instelling of is coulance gewoon coulance ongeacht de omstandigheden en reden?
Bedankt voor de reacties.

Heb wel een plan, hoef ik hier niet te plaatsen want gaat om vakinhoudelijk wat ik nog nodig heb enz.

Heb voor mezelf ook voor en nadelen gemaakt wat mijn kansen zijn.

Voordelen;
Goed contact onderhouden met SLCer over situatie.
SLCer zegt dat zij mij graag op de opleiding wil houden en dat ik er goed op mijn plek zit.
Dit jaar enkele keren bij decaan geweest ivm bepaalde omstandigheden.
Hoefde een tentamenronde niet mee te doen.
In totaal 45 punten gehaald van de 48 norm ondanks lastige omstandigheden, en een aantal vakken uit het 1e jaar ook behaald.
Veel docenten zijn in het algemeen positief over mij en zeggen dat ze mij later in dit werkveld zien.
Voor de vakken waar je echt de praktijk in duikt (projectvakken) heb ik allemaal hoge cijfers, 8 en 9 etc. Die vakken zijn er om je te bewijzen in de praktijk.
Nadelen;
Norm niet gehaald. Dit is natuurlijk een groot probleem. Het was wel de afspraak en ik ben die niet nagekomen.
Heb nog veel vakken open staan voor het tweede jaar. Zo'n 5 vakken. Dit moet dan in de toekomst allemaal nog gehaald worden.
Uit mijn 1e jaar heb ik nog een vak open staan, die mij mijn propedeuse kostte. Ik heb deze toets al vaak gemaakt en lukt steeds niet.
Ik kon de toets niet maken vanwege nalatigheid van school maar ben er zelf niet genoeg achteraan gegaan. Had ik wel moeten doen.
Mijn omstandigheden zullen niet enorm veranderen. Moeder nog steeds ziek, nog steeds adhd en dyslexie. (Heb wel mijn eigen huis inmiddels dus meer rust en ruimte.)
Ik heb twee keer eerder een hbo studie gedaan en gestopt. Beide lagen mij niet.
Vorig jaar moest ik een negatief bsa krijgen maar vanwege domweg geluk mocht ik verder. Dat helpt ook niet echr natuurlijk.
Heb niet gemeld dat er twee vakken niet zijn ingevoerd in de cijferlijst.
Veel vakken die ik nu wel heb behaald heb ik wel eerst soms een paar keer moeten herkansen. Weet niet of ze daarnaar kijken.
Alelszz schreef:
16-08-2019 17:08

Heb wel een plan, hoef ik hier niet te plaatsen want gaat om vakinhoudelijk wat ik nog nodig heb enz.

Voordelen;
SLCer zegt dat zij mij graag op de opleiding wil houden en dat ik er goed op mijn plek zit.
In totaal 45 punten gehaald van de 48 norm ondanks lastige omstandigheden, en een aantal vakken uit het 1e jaar ook behaald.
Veel docenten zijn in het algemeen positief over mij en zeggen dat ze mij later in dit werkveld zien.

Nadelen;
Norm niet gehaald. Dit is natuurlijk een groot probleem. Het was wel de afspraak en ik ben die niet nagekomen.
Heb nog veel vakken open staan voor het tweede jaar. Zo'n 5 vakken. Dit moet dan in de toekomst allemaal nog gehaald worden.
Uit mijn 1e jaar heb ik nog een vak open staan, die mij mijn propedeuse kostte. Ik heb deze toets al vaak gemaakt en lukt steeds niet.
Ik kon de toets niet maken vanwege nalatigheid van school maar ben er zelf niet genoeg achteraan gegaan. Had ik wel moeten doen.
Mijn omstandigheden zullen niet enorm veranderen. Moeder nog steeds ziek, nog steeds adhd en dyslexie. (Heb wel mijn eigen huis inmiddels dus meer rust en ruimte.)
Vorig jaar moest ik een negatief bsa krijgen maar vanwege domweg geluk mocht ik verder. Dat helpt ook niet echr natuurlijk.
Veel vakken die ik nu wel heb behaald heb ik wel eerst soms een paar keer moeten herkansen. Weet niet of ze daarnaar kijken.

je voor en nadelen vind ik zwak. Je voordelen zijn erg gericht op 'buiten'/ 'anderen'.

Ik mis onder andere (dus geen complete lijst met vragen die ik wel heb na het lezen van je reactie)

- Wanneer ga je het vak dat je nu mist voor je P inhalen? Wanneer is de tentamendatum, van wie krijg je bijles, hoe denk je het nu wel te gaan halen?
- Waardoor / waarmee kan jij aantonen dat jij op de opleiding hoort? Aanbevelingen van docenten en SLCer zijn (gezamenlijk) 1 onderdeel, en verder?
Waarom is het een voordeel dat jij een tentamenronde niet mee hoefde te doen?
- Ben jij mantelzorger voor je moeder, of heb je er 'gewoon' veel zorgen over (dat laatste is op geen enkele manier belerend bedoeld, ik zou totaal van slag zijn als mijn moeder ernstig ziek zou zijn). In geval van het laatste: heb jij hiervoor hulp om dit dragelijk te maken voor je?
- Wanneer ga je de 5 openstaande vakken inhalen? (Data, bijles, etc). Laat zien hoe je het nu wel denkt te halen.
- Kans lijkt me reëel dat je niet binnen de verwachte periode gaat afstuderen. Waar is je plan m.b.t. tentamens jaar 3 en 4? Ga je aankomend jaar focussen op wegwerken van de achterstanden en enkele derde jaars vakken doen? Zo ja, welke heb je op het oog?
- Welke hulp heb je voor dyslexie (extra tijd, verder nog iets?) en ADHD?

etc. etc.

Ik mis in je verhaal dus echt 'wat ga ik doen'. Het blijft een oppervlakkig verhaal m.i., met weliswaar veel omstandigheden, maar met weinig initiatief. Laat zien dat je, ondanks je omstandigheden, een HBO student bent. Dat mis ik nu nog.
Alelszz schreef:

Voordelen;
Voor de vakken waar je echt de praktijk in duikt (projectvakken) heb ik allemaal hoge cijfers, 8 en 9 etc. Die vakken zijn er om je te bewijzen in de praktijk.
Nadelen;
Ik vind het al een best goed plan. Gemiddeld beter dan die van andere studenten die ik veel voorbij zie komen.

Nog wel wat vragen:

je hoefde een hele tentamenronde niet mee te doen? Dat is opmerkelijk. Hoe is dat gecommuniceerd (mondeling of schriftelijk) en vooral door wie? En nog belangrijker: als je een hele tentamenronde niet mee hoeft te doen, mis je ook automatisch veel punten. Was de norm daarop aangepast? Zo niet, dan heb je niets aan een mededeling dat je niet mee hoefde te doen. Aan geen enkel tentamen hoef je verplicht mee te doen, maar uiteindelijk ook weer wel als je je opleiding wil halen.

Benadruk dat je nu op jezelf woont en dat je daardoor veel meer rust en ruimte hebt. Vraag is dan wel vanaf wanneer je op jezelf woont en of je sinds die verhuisdatum beter bent gaan presteren. Zo niet dan is dit een loos argument.

Zo ver zit je niet van de norm van afgelopen studiejaar af. Probeer erop aan te sturen dat je in de eerste periode van komend studiejaar een vak/ vakken haalt en zo ja dat je dan door mag.

Neem contact op met de ombudsfunctionaris als die er is tenminste. Aan die functionaris kun je je situatie voorleggen en wellicht ook adviezen van ontvangen. Het is leuk dat iedereen hier zo met je meedenkt, maar niemand die jouw opleiding, specifieke exameneisen, gemaakte afspraken, cijferlijst, omstandigheden etc. kent.
Boogschutter10 schreef:
16-08-2019 18:15
Ik vind het al een best goed plan. Gemiddeld beter dan die van andere studenten die ik veel voorbij zie komen.

Waar lees jij een plan??
Ik zie alleen een samenvatting van de stand van zaken met verklaringen/ excuses. Niks geen plan.
.
Gelezen

Is het derde jaar een stage jaar?
Hoe ga jij die vakken dan inhalen?
Is het een optie om stage een half jaar uit te stellen en dat halve jaar te besteden aan gemiste vakken?

Evt het tweede jaar oonieuw doen
Dat deed destijds een klasgenoot
Dan heb je een jaar vertraging maar wel 1 jaar om al het gemiste rustig in te halen evt aangevuld met keuzevakken
Alelszz schreef:

Voordelen;
Ik zie het voordeel ook niet. De tentamens heb je later toch gewoon moeten inhalen? Dat levert alleen maar een piekbelasting op.

Hoeveel punten was het keuzevak dat je online kon volgen?

Zijn jouw cijfers voor de projectvakken aanmerkelijk hoger dan het gemiddelde?

Nadelen;
Vijf vakken valt op zich toch wel mee? Hoeveel van die vakken heb je al gedeeltelijk gedaan?

Je schreef eerder dat je de oefentoetsen wel glasrijk haalde. Je had voor de echte toets een blackout. Wat ga je nu anders doen om dit vak te halen?

Dit lijkt het bovenstaande moeilijke vak te zijn, maar het gaat om een ander vak toch? En was dat een praktijkvak of een theorievak?

En je vriendin is niet langer ziek.

Je moet dat zo snel mogelijk zeggen. Zeker als je misschien toch gewoon alles haalt door dat online keuzevak.

Veel soms een paar keer. Je zou misschien wat accurater kunnen worden? :P
Anoniem262821034 schreef:
16-08-2019 18:26
Waar lees jij een plan??
Ik zie alleen een samenvatting van de stand van zaken met verklaringen/ excuses. Niks geen plan.
Ja klopt. 'Plan' is wat te snel getypt. TO heeft in elk geval (enige) zelfreflectie en dat is belangrijk.
Boogschutter10 schreef:
16-08-2019 20:32
Ja klopt. 'Plan' is wat te snel getypt. TO heeft in elk geval (enige) zelfreflectie en dat is belangrijk.

Vivareflectie bedoel je.
.
Ik lees geen plan. Alleen een summiere opsomming van afgelopen twee jaar.
poldervrouw schreef:
18-08-2019 11:38
Ik lees geen plan. Alleen een summiere opsomming van afgelopen twee jaar.
Precies. En inderdaad gewoon een opsomming/samenvatting. Ik zie nergens een plan star. Maak je plan (zoals je leert op HBO) SMART. Wat ga je specifiek doen? Wat is realistisch? Wat is je planning?
Treurniet12 schreef:
18-08-2019 12:12
Precies. En inderdaad gewoon een opsomming/samenvatting. Ik zie nergens een plan star. Maak je plan (zoals je leert op HBO) SMART. Wat ga je specifiek doen? Wat is realistisch? Wat is je planning?
To heeft toch al een plan?
En er staat ook uitgelegd waarom dat hier niet gepost wordt.
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:12
Ok, ik heb het uitgerekend.

Dat vak uit het 1e jaar waarvan ik ervan overtuigd was dat het 3 studiepunten was blijkt 4 studiepunten te zijn.

Ik mis dus uit het eerste jaar 4 van de 60 punten. Ik heb er 56. Dit afgelopen schooljaar heb ik nog in totaal 8 punten behaald voor vakken van het eerste jaar.

In het tweede jaar heb ik 35 punten behaald van de 60. (Inclusief keuzevakken, die tellen mee voor de norm. Maar zonder keuzevakken was het 31 geweest).

Dan kom ik erop uit dat ik dit jaar 43 nieuwe studiepunten heb behaald, waarvan het er volgens de norm 48 hadden moeten zijn.

Dus ik kom 3 punten te kort voor de P norm, en 5 punten te kort voor de 48 norm.
Hoeveel punten had je moeten halen voor je BSA vorig jaar? Zoals je het hier schrijft had je 48 punten van je eerste jaar tijdens je eerste jaar gehaald. Nu heb je er namelijk 56, nadat je er 8 gehaald hebt (en 4 niet) in je tweede studiejaar. Of werden er extra eisen gesteld voor je BSA, bijvoorbeeld dat je één specifiek vak per se moest halen?
Koetje538 schreef:
18-08-2019 12:55
Hoeveel punten had je moeten halen voor je BSA vorig jaar? Zoals je het hier schrijft had je 48 punten van je eerste jaar tijdens je eerste jaar gehaald. Nu heb je er namelijk 56, nadat je er 8 gehaald hebt (en 4 niet) in je tweede studiejaar. Of werden er extra eisen gesteld voor je BSA, bijvoorbeeld dat je één specifiek vak per se moest halen?

Had ik ook al geschreven, geen reactie op gehad.
.
In je plan moet duidelijk zijn wat je concreet gaat doen, niet 'wat je nodig hebt'. Dat laatste is externaliserend en spreekt niet in je voordeel. 'Ik ga dit en dit regelen om vak x dit keer wel te halen, dat gaat mij helpen en het eindresultaat nu anders maken omdat...'. Zorg daarnaast dat je uit kunt leggen wat er anders is in je thuissituatie/ADHD inmiddels waardoor dat komend jaar niet nogmaals gaat zorgen voor een zwakke, hbo-onwaardige prestatie. Wees proactief, duidelijk, concreet en laat verantwoordelijkheid zien. Dat is het enige dat hen kan overtuigen.
Anoniem262821034 schreef:
16-08-2019 20:37
Vivareflectie bedoel je.
Linksom of rechtsom, er is meer zelfreflectie te zien dan voorheen :P

TO zorg ervoor dat je de lijst nu omzet naar een actieplan zodat de commissie hoort wat je gaat doen met de uitkomst van deze zelf-analyse. Sommige dingen kun je al oppakken (wellicht heb je dat al gedaan) zoals de docenten van de missende cijfers benaderen, een studieplan voor de niet behaalde vakken opstellen. De meeste studenten weten vaak wel ongeveer wanneer een vak dat ze niet behaald hebben herhaald wordt (voor de eerste/tweedejaars, vaak doen herkansers met hun mee) op basis van de jaarplanning die bij hen gebekend is.
Koffiehagedis schreef:
18-08-2019 13:34
In je plan moet duidelijk zijn wat je concreet gaat doen, niet 'wat je nodig hebt'. Dat laatste is externaliserend en spreekt niet in je voordeel. 'Ik ga dit en dit regelen om vak x dit keer wel te halen, dat gaat mij helpen en het eindresultaat nu anders maken omdat...'. Zorg daarnaast dat je uit kunt leggen wat er anders is in je thuissituatie/ADHD inmiddels waardoor dat komend jaar niet nogmaals gaat zorgen voor een zwakke, hbo-onwaardige prestatie. Wees proactief, duidelijk, concreet en laat verantwoordelijkheid zien. Dat is het enige dat hen kan overtuigen.
Nog een aanvulling: als je zelf niet achter dingen als missende cijfers aan bent gegaan, reken op kritische vragen daarover. Die kreeg een studiegenoot van me namelijk wel. (Hoe kan je nu niet bovenop zoiets zitten als je kritiek zit qua BSA? Wat zegt dat over jou en jouw niveau? Etc. etc.) Want dat soort dingen kunnen best wel pleiten voor het feit dat je misschien wel past in het vakgebied... Maar gewoon niet op hbo-niveau. Zorg dat je een goed antwoord paraat hebt, en een overtuigende uitleg over hoe dat je natuurlijk nooit meer kan gebeuren. De instelling moet vertrouwen erin krijgen immers dat ze iemand kunnen afleveren aan de arbeidsmarkt straks die professioneel, verantwoordelijk en op niveau functioneert.
Alelszz schreef:

Voordelen;
Nadelen;

Wat ik vooral ook mis, is de passie/drive/motivatie waarom jij vindt dat je nog een kans verdient.

Je noemt allerlei redenen waarom ze je wel of niet een nieuwe kans geven. Een opsomming wat er in het verleden is gebeurd. Dat lijstje hebben ze zelf ook.

Ze willen zien dat jij echt heel graag de studie af wilt ronden. Waarom jij denkt dat het je gaat lukken. Inzichten waarom het niet is gelukt om je aan de afspraken te houden. En nog belangrijker, wat heb je daar van geleerd. Wat ga jij veranderen, hoe ga jij je leven inrichten dat je wel de doelen gaat halen voor het komende jaar.

Je krijgt nog 1 kans. laat zien dat je het kunt, ga je zelf verkopen. Wanneer jij zelf al twijfelt of je een tweede kans verdient of niet, dan zullen zij dit ook doen.

Niet doorslaan naar arrogant en overmoedig. Maar zie je zelf als advocaat van jezelf. Maak een mooi pleidooi. Dit is nu je enige kans om door te mogen gaan met je studie. Lees je pleidooi eventueel voor (doen advocaten vaak ook). Neem de commissie mee in je verhaal, en zorg dat de eindconclusie van je pleidooi is, dat je een nieuwe kans verdient. Kijk de commissie aan, blijf duidelijk praten, wordt niet boos, schiet niet te veel in de verdediging, beantwoord vragen rustig. Oefen je verhaal voor een spiegel, of bij vrienden/familie. En laat hen ook lastige vragen stellen.

Succes!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

3e jaar is inderdaad stage jaar.

Ik heb zo'n gevoel dat ze mij een half jaar of een jaartje laten vertragen , en dat vind ik niet erg. Is misschien wel goed. Dat ik bijvoorbeeld de komende 6 maanden alle vakken inhaal en de tweede helft v/h jaar mijn stage ga doen.. ( stage moet 5 maanden zijn )

Deze week is het gesprek met 2 mensen. Ik ken ze allebei, de één een beetje en met de ander heb ik een aantal keer gesprekken gehad kort geleden. Zij was erg meelevend en begripvol, dus dat werkt denk ik in mijn voordeel. Ze kwam erg aardig over en ze wilde mij toen echt helpen over te gaan. Kwam ook met het voorstel voor dat keuzevak. Dus dat is gunstiger dan dat er twee totaal wildvreemden tegenover mij zitten.

Ik krijg als het goed is binnen 5 werkdagen na het gesprek de uitslag.
Alelszz schreef:
20-08-2019 13:08

3e jaar is inderdaad stage jaar.

Ik heb zo'n gevoel dat ze mij een half jaar of een jaartje laten vertragen , en dat vind ik niet erg. Is misschien wel goed. Dat ik bijvoorbeeld de komende 6 maanden alle vakken inhaal en de tweede helft v/h jaar mijn stage ga doen.. ( stage moet 5 maanden zijn )

Deze week is het gesprek met 2 mensen. Ik ken ze allebei, de één een beetje en met de ander heb ik een aantal keer gesprekken gehad kort geleden. Zij was erg meelevend en begripvol, dus dat werkt denk ik in mijn voordeel. Ze kwam erg aardig over en ze wilde mij toen echt helpen over te gaan. Kwam ook met het voorstel voor dat keuzevak. Dus dat is gunstiger dan dat er twee totaal wildvreemden tegenover mij zitten.

Ik krijg als het goed is binnen 5 werkdagen na het gesprek de uitslag.

Je hebt zelf dus nog steeds geen plan en laat het maar een beetje over je heen komen? Geen enkele verantwoordelijkheid van jouw kant?
S-Groot schreef:
20-08-2019 14:13
Je hebt zelf dus nog steeds geen plan en laat het maar een beetje over je heen komen? Geen enkele verantwoordelijkheid van jouw kant?
Bedankt voor je aannames!

Ik heb een aantal dagen of een week geleden al gezegd dat ik een plan heb gemaakt vakinhoudelijk hoe ik het ga aanpakken. ;)

Omdat ik zo'n plan heb, betekent niet dat ze me 100 procent zeker zullen doorlaten zonder vertraging of wel ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven