Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
-jolijn- schreef:
21-11-2018 19:44
Hier een tip van een moeder van twee bijzondere kinderen.

Ga wat meer uit van het goede van het kind. Wees wat klantgerichter, zeg maar. De klant is koning en in jouw geval: dat zijn dus je leerlingen. Een kind dat zich anders gedraagt dan anderen, dat is een signaal. Daar moet je wat mee. Niet eruit sturen, maar een goed gesprek mee hebben. Niet een beschuldigend gesprek, maar een persoonlijk gesprek - een gesprek waarin je probeert na te gaan waarom de ander zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Zo kweek je wat meer begrip voor jezelf.

Je snapt namelijk prima waarom jij niet goed functioneert als je eigenlijk ziek bent, niet lekker in je vel zit, of andere redenen. Maar dat kinderen ook wel eens hun dag niet hebben, dat kwartje lijkt niet zo te vallen. Als jij steeds te horen krijgt dat je niet functioneert, gaan leidinggevenden, andere docenten en leerlingen anders op je reageren. Dan word je onzeker. En dan functioneer je niet. En ineens is een slechte week een slecht trimester of een slecht jaar.

Met kinderen werkt dat ook zo. Ieder mens, of ze nu boven of onder de 18 zijn, draait een beetje beter in het leven op vertrouwen, voordeel van de twijfel, waardering, vriendelijkheid en begrip.
Mooi gezegd. Zo'n klas bestaat echt uit 28 of 32 verschillende individuen, die allemaal gezien en gewaardeerd willen worden. Dat maakt het onderwijs ook zo intensief.
Wat wil je nu eigenlijk horen hier? Je wil geen derde master doen, want: geen geld. Je wil eigenlijk niet onder je niveau werken. Andere tips sla je bij voorbaat af zonder überhaupt enig onderzoek te hebben gedaan. Dus ja, je wentelt jezelf in slachtofferschap. Want het ligt aan de school, de ouders, de leerlingen, etc. En met oxaxepam op voor de klas staan, lijkt me nóóit een verstandig idee.

En vervolgens plemp je hier als reactie op mijn suggestie neer: stuur maar een PB. Zo werkt het niet he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten sturen want ik weet niet wat je vraag is of wat je verder nog wil weten. Maar, als je iets concreet wil weten, dan kan je mij een PB sturen met vragen.
Wat een rare reacties opeens. Snap niet waar jullie dat vandaan halen dat ik dat zeg.
KatherineClifton schreef:
22-11-2018 15:54
Wat een rare reacties opeens. Snap niet waar jullie dat vandaan halen dat ik dat zeg.
Natuurlijk, het ligt aan de reacties. Stel je voor dat er ook een keer iets aan jou zou liggen, dat zou toch werkelijk ondenkbaar zijn (voor jou dan)
Ik geef anders netjes aan wat ik fout doe en kraak geen forummers af.
:facepalm:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Hoe is het vandaag en gisteren gegaan?
22-11-2018 16:34
Nee, jij benoemt alleen je leerlingen als etters, dat geeft natuurlijk helemaal niet
Wat was je vorige nick nou? Kon je niks met de reacties daar?
Aardbei_86 schreef:
21-11-2018 17:17
Even uit nieuwsgierigheid. Wat valt je dan precies zo tegen? En zijn die dingen niet al in je stages naar boven gekomen?
De lessen die je thuis voorbereidt, kan je helemaal niet zo geven op het moment van de les. Er gebeurt altijd wel iets wat de les stoort. Ik stak heel veel moeite in de voorbereidingen en na elke dag had ik het gevoel dat het toch niet uitmaakte... Ik vond dat ik te veel chef en tuchtprefect moest spelen ipv leraar: doe dit niet, doe dat niet, geef die balpen terug, sla hem niet, scheld niet, sta niet recht, enzovoort. Ik kreeg geen voldoening noch hulp. Op bijna 4 jaar tijd 8 middelbare scholen gedaan... Nergens hoor je thuis, nergens praat er iemand met je...
In mijn stages is dat allemaal niet zo uitdrukkelijk naar boven gekomen neen, omdat het altijd korte periodes waren.
Ik had dit ook op 2 scholen. Maar nu heb ik wel een hele leuke school 😁
Ik zou dus even doorzoeken.
Oh en tip 2, lees het boek 'korte lontjes'.
Gezien je reacties hier snap ik wel dat je denkt dat het niet aan de leerlingen ligt.
Kritisch naar jezelf kijken is een groot goed.
Ik ben maar een huis- tuin- en keukenjuf maar ik word niet uitgescholden of zo behandeld. En dat heeft denk ik heel veel te maken met hoe je voor de klas staat. Actie-reactie
Ik kraak je niet af. Ik vind wel wat van jouw handelen, jouw instelling en wijze van denken.
Ik heb het niet over de kritiek over mijn handelen. Wel over de gekke opmerkingen over voorgaande nicks(?)en anderzulks.

Iemand die andere kinderen pest en brutaal is, is een etter. Punt. Zo kan je iedereen wel beschermen. Een etter kan zijn gedrag nog omgooien en een leuke leerling worden. Maar dan moet hij daar wel toe gezet worden.
Sofietje1983 schreef:
22-11-2018 18:31
Gezien je reacties hier snap ik wel dat je denkt dat het niet aan de leerlingen ligt.
Kritisch naar jezelf kijken is een groot goed.
Ik ben maar een huis- tuin- en keukenjuf maar ik word niet uitgescholden of zo behandeld. En dat heeft denk ik heel veel te maken met hoe je voor de klas staat. Actie-reactie
Ja, en het ligt ook aan het rokje dat je aanhad dat je bent aangerand, en je suffe brilletje dat je gepest wordt...

...of is het een onopgevoed blaag dat door schelden zijn zin wil doordrammen?
LauraRoar schreef:
22-11-2018 06:29
Wat wil je nu eigenlijk horen hier? Je wil geen derde master doen, want: geen geld. Je wil eigenlijk niet onder je niveau werken. Andere tips sla je bij voorbaat af zonder überhaupt enig onderzoek te hebben gedaan. Dus ja, je wentelt jezelf in slachtofferschap. Want het ligt aan de school, de ouders, de leerlingen, etc. En met oxaxepam op voor de klas staan, lijkt me nóóit een verstandig idee.

En vervolgens plemp je hier als reactie op mijn suggestie neer: stuur maar een PB. Zo werkt het niet he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten sturen want ik weet niet wat je vraag is of wat je verder nog wil weten. Maar, als je iets concreet wil weten, dan kan je mij een PB sturen met vragen.
Als ij geld had zou ik een derde master doen maar ik heb geen 20.000 euro.
22-11-2018 19:51
Ik heb het niet over de kritiek over mijn handelen. Wel over de gekke opmerkingen over voorgaande nicks(?)en anderzulks.

Iemand die andere kinderen pest en brutaal is, is een etter. Punt. Zo kan je iedereen wel beschermen. Een etter kan zijn gedrag nog omgooien en een leuke leerling worden. Maar dan moet hij daar wel toe gezet worden.
Serieus?
Jij denkt echt heel gek.
22-11-2018 19:53
Als ij geld had zou ik een derde master doen maar ik heb geen 20.000 euro.
Die masters hebben je nu ook niets opgeleverd, dus een derde lijkt me ook niet relevant.
22-11-2018 19:52
Ja, en het ligt ook aan het rokje dat je aanhad dat je bent aangerand, en je suffe brilletje dat je gepest wordt...

Goh. Ik geloof dat je hier inderdaad moet geschikt voor bent. Vreselijk zeg zo’n draak van een docent.
22-11-2018 19:51

Nou niet door de positieve invloed van de leerkracht :rofl:
Ik weet niet precies waar je op doelt maar hier wat quotes van jou waar ik dingen uitgehaald heb:
Ook als ik er dan sta en die etters de sfeer verzieken 
Je leerlingen etters noemen klinkt erg negatief. Ik vind dat je ze hier afkraakt.
ik wil niet weg. Zit lekker in de randstad.

Overigens zijn boerse kinderen ook geen engeltjes.
Tip om buiten Amsterdam is niks (en dat zou best kunnen met de trein) Andere tips ook vaak niet. Ik ga ze niet allemaal quoten. Klinkt trouwens niet zo aardig: boerse kinderen.
En als je alleen engeltjes zoekt zit je niet in het juiste beroep
Ik vind de vervelende kids zo zwaar.
Het ligt bij de kinderen volgens deze zin. Kinderen doen pas anders als jij je gedrag veranderd. Jij bent de volwassene in deze.
Ik wil vandaag niet eens naar school. Ik ben misselijk en voel paniek...
Klinkt wel als richting overspannen of verkeerde beroep hoor.
Dit is school nummer 5. Geen enkele school waar ik heb gewerkt is niet zo. Op papier wel, maar niet in de praktijk.
Het ligt aan de scholen dat het niet lukt.

Ik heb geld nodig nu. Een buffer opbouwen tot ik weet hoe verder.
Klinkt toch echt alsof je voor het geld verder gaat
Ik heb een pammetje genomen en begin zo...
Dit is echt zorgelijk
maar dat alle scholen zich aan hun leerlingen vastklampen ondanks dat zij de sfeer verpesten vind ik ook zorgelijk.
Hier leg je het weer bij de kinderen en de scholen
Mocht ik niet mogen blijven zal ik kijken of er een loopbaancoach is. En anders uitzendbureau zoals iemand oppert.
Waarom nu niet vast een loopbaancoach. Die kan ook helpen om te kijken of je misschien al in de goede baan zit maar op een andere plek of met andere begeleiding op je plek zit. Er kan ook uitkomen dat je in een ander beroep beter op je plek zal zitten. Er is wel een groot niveauverschil tussen loopbaancoaches. Wel onderzoek doen.

Verder ligt het dat het niet lukt ook nog aan je opleiding in combinatie met de wet passend onderwijs.
Asjeblieft, stoppen.
Echt.
Dit is zo slecht voor de leerlingen.

Normaal zeg ik altijd: doorgaan, je kunt zoveel leren, kop op!
Maar in jouw geval, lijk je totaal
Niet naar je eigen aandeel en verantwoordelijkheid te kunnen kijken. Je piept en snikt en huilt en je bent slachtoffer.
Dus ik verwacht geen enkele kans van slagen. Stoppen. Per direct.
22-11-2018 19:52

Ik begrijp gelukkig helemaal niets van deze gedachtegang. Wil je werkelijk een brutale leerling vergelijken met een aanrander? En je denkt dat het niet jouw rol als docent is om het gedrag van die 'onopgevoede blaag' in goede banen te leiden? Onopgevoede blaag... Hoe bedenk je het. En dan wel verwachten dat de leerlingen rekening houden met jou, als je komt werken na een operatie? Sorry, maar respect moet van 2 kanten komen en leerlingen voelen dat haarfijn aan.
Dit kan niet echt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven