Werk & Studie alle pijlers

Worden mijn grenzen overschreden door werkgever?

20-10-2025 23:50 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wegens herkenning andere nickname aangemaakt.

Ik ben 5 maanden geleden begonnen aan mijn nieuwe baan bij een klein bedrijf.
De focus zou liggen op het orde in de chaos scheppen. Ik zou gaan samenwerken met 1 directe collega, en we zouden dit samen tot een succes maken.

Ik merkte al snel dat mijn directe collega vaak voelde dat haar grenzen werden overschreden m.b.t. werkdruk. Paniekaanvallen op het werk, verdrietig, misselijk etc. Ik heb haar geprobeerd hierbij te ondersteunen, maar merkte doordat zij in een negatieve spiraal zat, ik niet verder kwam in het leerproces. Ik ging er tegenop zien dat ik moest werken met haar wegens haar gemoedstoestand. Jammer, want ik vind haar een leuk mens.

Mijn collega vond een nieuwe baan, maar de laatste loodjes waren zwaar in de samenwerking. Meerdere keren bij mijn werkgever aangegeven dat het mijn energie op slokt. Hij toonde begrip maar daar bleef het bij. Helaas vertrok zij, en een collega met een andere maar belangrijke functie, een week voordat de drukte los barstte. Daarmee verdween 40% van het team in 1 maand.

Hij gaf vrijwel meteen aan dat hij geen vervanger zoekt voor de administratie. Ziet wel heil in een nieuw systeem maar komt niet mee concrete tijdsplanning hiervoor. Ik zou hulp krijgen op afstand van voormalig werknemers die bij het bedrijf hebben gewerkt in het verleden. Ik heb geprobeerd de schouders eronder te zetten en positief alles op te pakken, maar merkte al snel dat het me teveel is. Het helpt niet mee dat 80% van het systeem bestaat uit Excel bestanden en papieren mappen.
Een zwaar verouderd systeem, te hoge verwachtingen van mij, niet voldoende ingewerkt. Ik ben eigenlijk alleen maar problemen aan het oplossen en kom nauwelijks tot taken uitvoeren toe.

Enkele weken geleden kreeg ik taken erbij, maar krijg momenteel maar 50% van de taken af die zouden moeten gebeuren door mij. Aangegeven dat ik dat er niet bij kon doen. Ik werk over en ben op mijn vrije dagen beschikbaar voor vragen omdat mijn werkgever zelf amper weet hoe de taken moeten worden uitgevoerd. Werkgever gaf een sneer dat hij niet begreep waarom ik nog niet alles wist.

Aangegeven dat ik bang ben dat ik het niet vol hou op deze wijze en mij zorgen maak om de basis van het bedrijf. Mijn collega werkte 36 uur, en die wordt niet vervangen. Ik kan niet meer dan ik doe. Werkgever ging er niet echt op in.

De laatste 2 maanden ben ik erg moe en slaap ik slecht. De weekenden probeer ik bij te tanken maar mijn energie is minimaal. Mijn hoofd knapt zowat en het liefst kruip ik in bed en sluit ik me af. Maar dat is niet gezond en ook niet mogelijk want ik heb een gezin.

Overwogen een gesprek met de bedrijfsarts aan de vragen, maar dit is te herleiden naar mij.
Thuis heb ik huilbuien en ook op mijn werk is dit laatst voorgekomen.

Ik wil niet de ziektewet in, maar ik weet niet hoe dit op te lossen. Wat kan ik zelf doen om dit beter te maken?

Heeft iemand tips?

*Svp niet quoten.
Bontekoe schreef:
21-10-2025 21:04
Goeie tips kookmetknoflook. Neem ik mee in mijn voorbereiding voor het gesprek. Dank je wel.

Summertje; De mensen die willen helpen is familie die voorheen in het bedrijf zaten. De rest van de oud werknemers gaat inderdaad niks meer doen, die zijn weggegaan om gebrek aan lange termijn visie en wegens te hoge verwachtingen.

En wellicht klinkt ik zuur en is dat ook niet helemaal redelijk, maar ik vind de oplossing om oud eigenaren in te zetten die ik nog nooit heb gezien, pleisters plakken. Er is geen contact tussen ons. Dat vind ik lastig, een collega die je niet ziet of spreekt maar waar je wel taken mee moet delen. Dat kan ook bij mij liggen. De kwetsbaarheid was al lang te voorzien, maar is weggewuifd. Dat ik tijdelijk moet roeien met de riemen die ik heb, kan voorkomen door dikke pech. Maar in dit geval komt dat door gebrek aan inzicht en visie, en dan is er dus sprake van een mismatch met mij want dat gaat niet veranderen.
Er is geen licht aan het eind van de tunnel, anders kon ik me daar wellicht nog aan vasthouden. Niks concreets.

Dat ik ga zoeken naar een nieuwe baan, dat is zeker. Tot die tijd moet ik duidelijke afspraken maken en me daaraan vasthouden.
ik vind je helemaal niet zuur. ik denk dat je realistisch bent over de situatie en je nu beseft dat dit niet goed komt.

het enige wat ik graag wil benadrukken is dat je je bewust moet zijn van je eigen aandeel hierin en dus ook je eigen aandeel in de mogelijke oplossing. je topictitel triggert mij enorm en ik blijf ertegen gillen: nee mop, jij bent degene die jouw grenzen overschrijdt!

ik je leven zul je altijd eikels en bloemkolen en onkundige mensen tegenkomen. wat je werkgever in dezen is laat ik in het midden, maar feit is dat jij niet lekker gaat op de werkcultuur daar dus moet je actie ondernemen want de cultuur zorgt ervoor dat JIJ maar doorbuffelt en JIJ over je eigen grenzen gaat. pak de regie én allebei je middelvingers en ga voor jezelf. Succes!
En doooooor!
broadway schreef:
23-10-2025 07:24
ik vind je helemaal niet zuur. ik denk dat je realistisch bent over de situatie en je nu beseft dat dit niet goed komt.

het enige wat ik graag wil benadrukken is dat je je bewust moet zijn van je eigen aandeel hierin en dus ook je eigen aandeel in de mogelijke oplossing. je topictitel triggert mij enorm en ik blijf ertegen gillen: nee mop, jij bent degene die jouw grenzen overschrijdt!

ik je leven zul je altijd eikels en bloemkolen en onkundige mensen tegenkomen. wat je werkgever in dezen is laat ik in het midden, maar feit is dat jij niet lekker gaat op de werkcultuur daar dus moet je actie ondernemen want de cultuur zorgt ervoor dat JIJ maar doorbuffelt en JIJ over je eigen grenzen gaat. pak de regie én allebei je middelvingers en ga voor jezelf. Succes!
Je hebt gelijk. Ik weet dat je gelijk hebt..en toch voelt het als falen van mezelf.

Ben woensdag niet gaan werken. Kon het gewoon niet, mijn brein is er gewoon mee gestopt. Kan daardoor wel even met afstand kijken naar de situatie. Heb bij mijn werkgever aangegeven dat ik een gesprek wil waarin hij aangeeft wat de top 3 prioriteiten zijn. Dat zal me een stukje rust geven want dan weet ik waar te beginnen met de taken, en alles wat ik daarnaast kan zal ik doen. Ik blijf niet meer langer en doe niks extra.

Erop terugkijkend deed ik dat begrenzen best goed in het begin. Het is me teveel geworden toen ik daar elke keer een snerende reactie op kreeg van de eigenaren, en ik dacht; dit wordt zometeen een arbeidsconflict en dat wil ik niet. Ook mezelf constant moeten verantwoorden over waarom iets niet lukt vreet me helemaal op. Kost gewoon teveel energie die ik niet heb in deze situatie van chaos.

Het gesprek met mijn werkgever is de laatste kans die ik het kan geven. Ik weet zeker dat mijn collega (waar ik bij moest huilen) ons gesprek heeft doorgespeeld aan mijn werkgever. Gezien hoe ze over mijn oud collega spraken zullen ze vermoedelijk denken dat ik me heb ziek gemeld om mijn zin door te drijven voor een extra collega.

Eigenlijk wil ik het gesprek dus heel zakelijk houden. Het voelt alsof ik dat moet doen om mezelf te beschermen. Het heeft me niks opgeleverd om me kwetsbaar op te stellen, in tegendeel ik ben alleen maar de grond in getrapt.

Toevallig had ik een afspraak staan met twee oud collega's van twee verschillende werkplekken. Beide herkenden helemaal niet wat mijn werkgever mij verwijt in mij als collega. Doet me toch even goed.

Volgende week ook een gesprek bij de huisarts. Daar moet ik heen voor andere klachten, maar die kunnen ook stress gerelateerd zijn. Ik wil iig even kort aangeven wat de situatie is, wellicht kan de huisarts me nog adviseren.

Bedankt maar weer voor het advies, dat is zeker helpend!
Tip. Maak extreem goed duidelijk wat je met top-3 prioriteiten bedoelt.
Want het kan worden opgevat als: Dit moet in elk geval en al het andere ook.
Terwijl jij het bedoelt als : Misschien krijg ik nummer 1 af en als het meezit nummer 2 ook nog.

Laat deze aannames niet onbesproken.
Zeg gewoon keihard: Zeer interessant, ik kan in mijn werktijd 1 doen en een gedeelte van 2.

Natuurlijk reageren zij daarop. Dan kies je uit "fijn dat X een mening heeft maar ik zag hem de afgelopen week niet om het te doen. Alles is makkelijk voor degene die het niet hoeft te doen."
en
"waarom zijn de vorige mensen op deze functie precies weggelopen?"
en
"Ik help jullie door stabiel te blijven en het werk te doen dat mogelijk is binnen deze uren. Als ik de ziektewet in ga betalen jullie mij door én doet niemand het werk. Dus ik help jullie enorm.
Bovendien help ik jullie door je te laten inzien dat je een functie van 24+32 (vorige werknemer) niet in 24 uur kan doen en dat je meer mensen nodig hebt.".

Echt, je hebt weinig te verliezen. Ga eens lekker met gestrekt been erin, ik heb het gevoel dat deze mensen daar véél beter op reageren dan geklaag.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik had vorig jaar zo'n werkgever en heb de eerste de beste baan aangenomen en ben weggevlucht. Nog steeds mentaal last van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven