Werk & Studie alle pijlers

WW fulltime / parttime en hoogte uitkering

04-03-2013 22:16 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Yeah! Ik heb een baan!



Zoals je ziet, superblij, maar ....



Ik heb een WW-uitkering o.b.v. 38 uur. Mijn nieuwe, tijdelijke baan is o.b.v. 16 uur met waarschijnlijk uitbreiding van uren op termijn. De baan duurt tot eind dit jaar en ik heb tot juni 2014 recht op WW.



Stel dat ik urenuitbreiding krijg tot 32 uur, dan verdien ik meer dan mijn uitkering en stopt mijn uitkering. Heb ik na einde dienstverband geen andere baan gevonden, dan kom ik weer in de WW.



Ik weet dat je qua duur in de oude uitkering vervalt, maar hoe zit dat met de hoogte van de uitkering? Wordt dat gebaseerd op het aantal uren en salaris van deze tijdelijke baan of behoud ik mijn huidige uitkering? Ik ga nu veel minder verdienen dan mijn vorige baan, dus als ze t.z.t. mijn nieuwe uitkering baseren op het laatstverdiende loon en uren, dan heb ik een probleem.



De vraag ligt nu bij het UWV, maar die wil geen antwoord geven omdat deze kwestie nog niet aan de orde is
Alle reacties Link kopieren
Poeh, dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij is het wel zo dat als je baan weer ophoudt dat ze dan je oude salaris aanhouden. Maar daar zit een tijdslimiet aan. Ik zou zeggen een half jaar, maar dat weet ik dus niet zeker....
Alle reacties Link kopieren
Je recht vervalt voortijdig als je hetzelfde aantal uur gaat werken als je huidige WW. En als het dienstverband stopt en je wer werkloos worden dan krijg je weer WW op basis van je contract en laatste loonstrook. Zorg dus dat als je uren vermeerderen, je dit in een contract hebt staan als je uiteindelijk geen WW meer ontvangt omdat je meer uren werkt. Volgens mij werkt het zo. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dan kijken en berekenen ze dat weer opnieuw. Over het salaris van dat moment en zoveel weken terug. Dan kan het heel goed zijn dat je veel lager uitkomt.



Zo is het mij uitgelegd. Tenminste.. Zo heb ik het begrepen.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
WW hoogte wordt berekend adv laatste 3 jaar werk en het salaris. Het moet dus wel in contract staan hoeveel uur en hoogte salaris anders telt het volgens mij niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Ze kijken naar het laatste jaar. Weet niet of dit per persoon afhankelijk is, maar ik heb toen nog gebeld.



Het gemiddelde over een jaar.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Telt wel mee wentelteefje. Zover ik weet maakt het niet uit of je een 0 uren contract hebt of iets dergelijks. Ze pakken dan gewoon je loonstroken.



Maar voor ik dalijk iets verkeerds zeg.. Ik werk niet bij het uwv.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Dank alvast voor de antwoorden.



Ik zou er iets van EUR 600 bruto op achteruit gaan (gebaseerd op fulltime salaris en vergeleken met mijn fulltime salaris bij mijn vorige werkgever), dat is best veel. Als ik jullie goed begrijp zou het in dit geval dus niet lonen als ik een tijd uit de uitkering ben? He bah, ik wil gewoon lekker a/d slag, zonder al die haken en ogen.
Alle reacties Link kopieren
Dag ninon,



Niet het inkomen wordt gekort, maar het aantal uren dat je werkt.

Als je 32 uur gaat werken, dan heb je nog recht op 6 uur WW. Deze blijft gewoon doorlopen.



Wordt je aan het eind van dit jaar weer werkloos, dan heb je voor die 32 weer een nieuw recht opgebouwd en dat duurt dan ook weer minimaal net zolang als je huidige WW. Kan zelfs een maand langer zijn.

Deze nieuwe WW wordt berekent aan de hand van jouw inkomsten uit die baan van 32 uur. Op de eerste WW dag kijkt men 1 jaar terug wat je veridensten zijn en dat is de basis van de uitkering.



Maar op de eerste plaats: succes in je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Beste Ninon,



Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan!



Op dit moment werk je gedeeltelijk (16 uur) en heb je recht op een aanvullende WW-uitkering.



Je wilt graag weten wat je rechten op WW zijn als je voor een lager loon volledig gaat werken en je WW-uitkering stopt.



Word je binnen 26 weken na de beëindiging van je WW-uitkering opnieuw werkloos?



Je kunt dan een herleving van je (oude) WW-uitkering aanvragen.

Dit betekent dat je dan nog recht hebt op de openstaande duur van je WW-uitkering.

Je WW-uitkering is dan even hoog als je oude WW-uitkering.



Heb je langer dan 26 weken na beëindiging van je WW-uitkering gewerkt en wordt je opnieuw werkloos?



Je hebt dan nieuw WW-recht opgebouwd.



De hoogte en duur van je WW-uitkering wordt dan opnieuw vastgesteld.

Je krijgt dan meestal een lagere WW-uitkering omdat je voor een lager loon aan het werk bent gegaan.



Soms krijg je toch een WW-uitkering die even hoog is als je eerdere uitkering. Je uitkering wordt dan berekend met het oude, hogere dagloon van je oude WW-uitkering.

Dit is het garantie dagloon.

Om voor dit garantiedagloon in aanmerking te komen moet je voldoen aan deze voorwaarden:



• Je bent binnen 2 jaar na je eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon;

• je wordt binnen 3 jaar na je eerste ontslag opnieuw werkloos.



Actuele informatie over het garantiedagloon vind je hier: bit.ly/ZkNQQ6.





Met vriendelijke groet,



René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
Gloves en Rene, dank je wel voor jullie heldere uitleg en felicitaties!!! Helaas was de informatie van mijn werkcoach niet zo duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Kan iemand mij helpen?

Ik heb het komend jaar een contract voor 2 dagen bij één baas. Bij een andere baas (waar ik ongeveer 6 jaar heb gewerkt), krijg ik ontslag met wederzijdse goedkeuring. Ik heb hier een contract voor 16 uur per week.

Nu ze mij willen ontslaan wil ik een uitkering aan gaan vragen. Krijg ik dan een volle uitkering voor die 16 uur, ondanks dat ik daarnaast nog een contract heb voor 2 andere dagen?

Ik ben bekend met het feit dat je wanneer je werkt met een uitkering de gewerkte uren er vanaf getrokken worden, maar is dit ook als je al 2 banen had vóór het ontslag? Telt de 2e baan dan ook echt als aftrek op de uitkering van mijn 1e baan?



Alvast bedankt!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven