Werk & Studie alle pijlers

WW voor ontslag vaste baan en 0-urencontract

30-01-2013 17:30 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vaste baan van 18 uren en wordt volgend jaar boventallig en daarna krijg ik ontslag.

Ik zag nu een baan staan met een 0-urencontract voor vervanging van iemand. Ik vraag me af als ik die baan met 0-urencontract kon krijgen hoe dat dan volgend jaar zou gaan met het aanvragen van WW ivm het ontslag van mijn vaste baan van 18 uur



Moet ik dan de uren die ik van het 0-urencontract werk aftrekken van mijn WW uitkering?



Ik weet wel als ik 2 vaste banen zou hebben en ik krijg bij 1 van de banen ontslag de andere baan niet telt voor de WW en ik gewoon een uitkering zou krijgen voor 18 uur maar hoe zit het als je ernaast een 0-urencontract zou hebben
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt ontslag: krijg je ook een ontslagvergoeding mee?

Je hebt niet zélf voor ontslag getekend? (=geen recht op WW)



Je mag op zoek naar ander werk binnen een jaar wat aansluit op je salaris,uren en werk. Dus je hoeft niet direct alles aan te pakken.



Voor de rest: UWV kan je vragen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al op schrift gehad dat je ontslagen gaat worden?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wordt boventallig en daarna krijg ik ontslag. Die brief heb ik al gehad. Het ontslag wordt aangevraagd volgend jaar en ja ik krijg ook een ontslagvergoeding. Het gaat om een groep mensen niet alleen mezelf.

Maar hoe dat gaat weet ik wel heb ik al eerder meegemaakt. Maar het gaat mij erom als je uiteindelijk ontslag krijgt en je had daarnaast nog een 0-urencontract of die uren die je daarmee werkt in mindering worden gebracht op de WW voor die vaste baan.
Alle reacties Link kopieren
Je moet maandelijks de uren die je werkt opgeven en dat wordt in mindering gebracht op je uitkering.

Maar als je nu al weet dat je volgend jaar ontslagen wordt, dan ga je daar toch niet op zitten wachten? Als een speer gaan solliciteren en dan heb je die ww hopelijk niet eens nodig!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu nog voor een jaar werk plus een ontslagvergoeding als ik nu solliciteer kom ik met een jaarcontract en een proefmaand te zitten en geen ontslagvergoeding meer. Maar daar ging mijn vraag niet over.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel ermee dat je volgens mij verplicht bent te zoeken naar vervangend werk vanaf het moment dat je weet dat je je baan gaat kwijtraken.
Volgens mij wordt er dan bij het aanvragen van de WW gekeken hoeveel uur je gemiddeld hebt gewerkt bij je 0-uren contract en dat gemiddeld aantal uren wordt vrijgelaten. Dat betekent wel dat je elke 4 weken een inkomstenformulier moet invullen en de uren die boven de vrijgestelde uren uitkomen, worden dan gekort op je uitkering.



Bovenstaande was vorig jaar hoe het ging, ik ga ervanuit dat daar niet veel aan veranderd is. Als je het 100% zeker wilt weten, kun je het beste even bellen met het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Beste Lisa2,



Gezien het feit dat veel verschillende antwoorden op je vraag hebt gekregen, reageer ik toch nog even op je vraag.

Het antwoord dat grutt je gaf is het juiste antwoord.



UWV berekend het gemiddelde aantal uren dat je in de baan die je behoudt hebt gewerkt.

Dit doen we over een periode van 26 weken voor de eerste werkloosheidsdag van de baan die je verliest.

Dat aantal uren mag je naast je WW-uitkering blijven werken zonder dat het invloed op de uitkering heeft.

Werk je meer uren?

Dan worden deze op de uitkering gekort.



Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan.



Met vriendelijke groet,



Ella

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
Beste Ella,

Ik heb ook een vraag en stel hem hier maar even. Ik heb nu een ww uitkering voor 32 uur en heb momenteel een sollicitatie lopen voor een baan van 16 uur. Het brutosalaris ligt aanzienlijk lager dan mijn laatste baan, ongeveer 400 bruto o.b.v. 40 uur.

Als ik word aangenomen bij dit bedrijf heb ik dan nog recht op den aanvulling vanuit de WW? Ik heb nog ongeveer 1 jaar tegoed.

En wordt er dan alleen gekeken naar het aantal uren dat ik gewerkt heb of wordt het bedrag wat ik verdiend heb in mindering gebracht op mijn uitkering?
@layla1969, ik ben niet van het uwv, maar volgens mij kijkt het uwv naar het aantal uren dat je dan werkt. Die uren worden gekort, er wordt volgens mij niet (of het eerste jaar van de uitkering) gekeken naar het loonverschil.



Hopelijk komt uwv webcare nog langs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven