Werk & Studie alle pijlers

Zelfverzekerd communiceren

09-02-2019 23:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twijfel of ik het onder "psyche" of "werk & studie" moet scharen, toch voor die laatste gekozen omdat het specifiek gericht is op werk.
Ik wil graag iets van een cursus doen om zelfverzekerd te communiceren. Die zijn er zeker te vinden, maar het doel van de cursussen die ik vind, sluit niet aan bij mijn doel. Bij alles wat ik tot nu toe heb gevonden staat iets als "Na deze training komt u zelfverzekerd over... etc."
Echter: dat kom ik al. Iedereen op werk geeft aan dat ze mij zeer zelfverzekerd over vinden komen en ik hoor dit eigenlijk mijn hele leven al.
Ik wil dus niet zozeer zelfverzekerd overkomen, maar mij vooral ook zelfverzekerd voelen in die communicatie.
Heeft iemand tips voor training/cursus/coaching op dit gebied?
NLP
Inhoudelijk goed weten waar je het over hebt (dat bedoel ik niet lullig, was voor mij een eye opener).
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dar NLP over heel wat anders ging, maar dat lijkt inderdaad goed aan te sluiten. Ik zal mij eens verdiepen in een goede cursus in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Aardbeipeer100 schreef:
09-02-2019 23:40
NLP
Dat zou ik in dit geval niet aanraden.
Ik zou gaan voor een cursus communiceren, om je eigen onduidelijkheden en valkuilen te ontdekken. Daar gaat het denk ik om.
Puur feiten kunnen communiceren. En daar heb je geen NLP voor nodig.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-02-2019 23:53
Inhoudelijk goed weten waar je het over hebt (dat bedoel ik niet lullig, was voor mij een eye opener).
Klopt helemaal. Ik heb een nieuwe functie en als ik naar klanten toe ga, dan bereid ik mij zo goed mogelijk voor. Maar meer dan dat kan ik niet doen en de functie is voor mij echt nieuw, dus kennisniveau is niet hoog.
Dit kan ik alleen verhogen door het gewoon te doen, er is geen cursus voor (driekwart hiervan komt neer op "weten wat er bij de klant speelt" en dat kom ik alleen te weten als ik bij ze aanschuif).
Wel kan ik gesprekstechnieken en dergelijke aanleren/verbeteren en daar richt ik mij nu o.a. op.
Alle reacties Link kopieren
Battlebloem schreef:
10-02-2019 00:00
Dat zou ik in dit geval niet aanraden.
Ik zou gaan voor een cursus communiceren, om je eigen onduidelijkheden en valkuilen te ontdekken. Daar gaat het denk ik om.
Puur feiten kunnen communiceren. En daar heb je geen NLP voor nodig.
Maar ook daar lijkt NLP sterk over te gaan.
Van de wiki pagina:
Doel:
Communicatietechnieken - manieren om harmonieuze relaties op te bouwen en boodschappen te verhelderen en te versterken.
Alle reacties Link kopieren
NLP is niet wetenschappelijk bewezen.
Alle reacties Link kopieren
Je probleem is dat je geen probleem hebt en dus naar oplossingen zoekt die geen oplossing bieden. Iedere reguliere communicatietraining is goed, en hoewel de setting anders us zou ik je eerder een cursus presenteren aanraden, of een cursus storytelling. Die lijken je probleem van onzekerheid niet te adresseren, maar dat doen ze wel.

Wat, als je het nog wat extremer wil maken, ook helpt is lid worden van een toneelvereniging of een bridgeclub.

Succes, maak het probleem vooral niet groter in je hoofd dan het is. Wat je doet telt, en je doet zelfverzekerd. Wetenschappelijk feit: emotie VOLGT gedrag
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde probleem en heb uiteindelijk veel gehad aan de training"Effectief beinvloeden". Ik kom ook heel zelfverzekerd over, maar kan op bepaalde punten toch niet mijn punt maken en voel mij (onbewust) geintimideerd door mensen die welbespraakt zijn of een hogere functie hebben. Hier heb ik wel echt iets aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
10-02-2019 00:00
Klopt helemaal. Ik heb een nieuwe functie en als ik naar klanten toe ga, dan bereid ik mij zo goed mogelijk voor. Maar meer dan dat kan ik niet doen en de functie is voor mij echt nieuw, dus kennisniveau is niet hoog.
Dit kan ik alleen verhogen door het gewoon te doen, er is geen cursus voor (driekwart hiervan komt neer op "weten wat er bij de klant speelt" en dat kom ik alleen te weten als ik bij ze aanschuif).
Wel kan ik gesprekstechnieken en dergelijke aanleren/verbeteren en daar richt ik mij nu o.a. op.
Het is dus een kwestie van geloven in jezelf. Toen ik net voor mezelf begon kwam ik ook heel zelfverzekerd over, maar in mijn hart dacht ik: hemel, ik hoop dat ik het echt allemaal kan waarmaken en kan doen wat ik nu zeg! En naarmate de jaren vorderen blijk ik dat gewoon te doen en te kunnen en is dat onzekere stemmetje allang naar de achtergrond verdwenen. Ik sta voor wat ik zeg en ik weet wat ik kan en niet kan. Ervaring en geloof in jezelf komt met de jaren. Gewoon je werk blijven doen, ontwikkelen en ervaringen opdoen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Jupiter1995 schreef:
10-02-2019 02:05
NLP is niet wetenschappelijk bewezen.
Daarom wordt het ook geopperd, straks draait de hele discussie alleen nog maar om NLP. Zoveel topics zijn eraan gewijd, een soort heilige graal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven