Werk & Studie alle pijlers

Zij-instromen basisonderwijs en dan voortgezet onderwijs?

12-11-2019 10:01 44 berichten
Na jaren als freelancer, heb ik besloten dat ik graag de overstap naar het onderwijs zou willen maken. Ik heb een M.Sc in een tekortvak, dus dat is een leuk begin. Echter, als ik eerlijk ben, trekt het basisonderwijs mij veel meer dan het voortgezet onderwijs. Ik zou dan dus ook graag de pabo in deeltijd gaan doen, of zij-instromen als daar de mogelijkheid toe is en ik door het assessment kom. Maar: ik ben WO opgeleid, heb ook altijd op dat niveau gewerkt, en word ook op dat niveau betaald. Ik zou in het basisonderwijs een flinke stap terug doen (VO moet ik ook iets inleveren, maar krijg dan natuurlijk ook wel de voordelen van loondienst en vast inkomen terug). Ik vind het op zich niet erg om (een stuk) minder te gaan verdienen, maar mijn omgeving denkt dat ik spijt ga krijgen van mijn keuze voor de PABO, en dat ik dan vastzit in het PO. Ik vraag me af of dat zo is. Zeker is dat teruggaan naar mijn oude werk in ieder geval heel lastig wordt, omdat de ontwikkelingen binnen het vakgebied erg snel gaan en je kennis dus zo verouderd is.

Weet iemand of je met een PABO bevoegdheid en een M.Sc in een schoolvak nog zou kunnen overstappen naar het VO? Op internet vind ik overal dat je je moet bijscholen als je de PO-VO overstap wil maken, maar dat lijkt vooral om het inhalen van vakkennis te gaan, en die heb ik dus wel.

Ik hoor ook graag ervaringen met het zij-instroom traject. Hoe zijn jullie daarmee van start gegaan?
Belle73 schreef:
13-11-2019 08:32
In de zorg is ook een enorm tekort, maar dat betekent niet dat iedereen zomaar als verpleegkundige aan het bed mag gaan staan.

Nou, bijna alle ziekenhuizen hebben betaalde werk-leer trajecten zelf opgezet om de tekorten op te vullen. Kan je zonder vooropleiding terecht en als je wordt aangenomen dan ga je gelijk aan de slag.
Het onderwijs is alleen niet zo professioneel georganiseerd en het bestaande zij-instromerstraject is moeizaam.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
13-11-2019 09:44
Nou, bijna alle ziekenhuizen hebben betaalde werk-leer trajecten zelf opgezet om de tekorten op te vullen. Kan je zonder vooropleiding terecht en als je wordt aangenomen dan ga je gelijk aan de slag.
Het onderwijs is alleen niet zo professioneel georganiseerd en het bestaande zij-instromerstraject is moeizaam.
Precies. Heel jammer, maar op dit moment wel de werkelijkheid in veel gevallen.

TO, je zou nog eens kunnen informeren bij stichtingen van scholen in jouw regio. Wellicht bieden zij iets voor zij instromers aan. Heb je al eens meegelopen in het onderwijs om de sfeer een beetje te proeven?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
moemo schreef:
13-11-2019 08:28
Dat lijkt me vooral iets voor VWO'ers die een bredere en meer academische opleiding willen volgen dan "slechts" de PABO. Ik heb ooit al zes jaar mogen studeren, dus wil nu gewoon zo snel en eenvoudig mogelijk mijn lesbevoegdheid halen en de vaardigheden verkrijgen om mijn kennis om te zetten naar de onderwijspraktijk.

Mijn tekortvak is een behoorlijk tekortvak, een van de meest nijpende als ik de literatuur mag geloven. Toch valt het me tegen hoezeer middelbare scholen staan te springen om zij-instromers. Hier in de buurt in ieder geval (nog) niet. Ze zijn wel allemaal bereid een stageplek te bieden, maar daar zit ik niet op te wachten.
Dat scholen niet heel happig zijn snap ik wel (ook al werk je nu in een nijpend tekort vakgebied), maar met lesgeefervaring (ook al is dat bo ipv vo) denk ik dat je veel makkelijker binnen komt. En dan zou je on the job je 1e graads kunnen halen. Ik heb ooit ongeveer zo de route gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
13-11-2019 09:44
Nou, bijna alle ziekenhuizen hebben betaalde werk-leer trajecten zelf opgezet om de tekorten op te vullen. Kan je zonder vooropleiding terecht en als je wordt aangenomen dan ga je gelijk aan de slag.
Het onderwijs is alleen niet zo professioneel georganiseerd en het bestaande zij-instromerstraject is moeizaam.
Wat ik weet is dat het zij-instroomtraject nogal tegenvalt (voor scholen en zij-instromers).
Belle73 schreef:
13-11-2019 09:46
TO, je zou nog eens kunnen informeren bij stichtingen van scholen in jouw regio. Wellicht bieden zij iets voor zij instromers aan. Heb je al eens meegelopen in het onderwijs om de sfeer een beetje te proeven?
Ben ik wel van plan! Ik heb hier nog twee kleuters rondlopen, dus ik ben in ieder geval al regelmatig op school in de rol van ouder! :-D Dan krijg je alles natuurlijk wel heel anders mee; daar ben ik me van bewust (en zelf denk ik dat de bovenbouw me meer ligt, maar dat gaan we uitvinden).
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies zou zijn om je eenjarige onderwijsmaster te gaan halen en daarna de pabo doen. Dan ben je namelijk sneller klaar dan andersom. Bovendien kan je dan je langere studie, de pabo, doen met de lerarenbeurs. Dat kan nu niet omdat je nog geen onderwijsbevoegdheid hebt. Bovendien heb je dan ook meer kans om het meteen werkend te kunnen doen. Je solliciteert dan meteen op een baan van jouw VO vak, gebruikt die baan als je LIO. Daarna solliciteer je op een basisschool en doet dan de pabo. Als je niet in Noord-Nederland, Limburg of Zeeland woont moet dat lukken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mevrouw75 schreef:
13-11-2019 09:50
Wat ik weet is dat het zij-instroomtraject nogal tegenvalt (voor scholen en zij-instromers).
Sorry dat ik even inbreek, to, maar ik zou hier graag een vraag over willen stellen.

Mevrouw75, wat valt er tegen aan het zij-instroomtraject?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je geen nieuwe universitaire studie wil volgen. Nu is er bij ons vaak wel ruimte voor een zij instromer. Ik werk momenteel binnen het mbo en wij staan te springen om zij-instromers omdat zij praktijkervaring meenemen. Dat is belangrijk binnen het mbo. Wellicht via een baan binnen het mbo je bevoegdheid halen en daarna richting de middelbare school? Want dat lijkt me een goede optie als alles niet a la minute hoeft.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
13-11-2019 14:56
Sorry dat ik even inbreek, to, maar ik zou hier graag een vraag over willen stellen.

Mevrouw75, wat valt er tegen aan het zij-instroomtraject?
Ik heb het niet gedaan hoor, hoewel, ik heb wel de baanvariant van de lerarenopleiding gedaan. Er zijn geloof ik nogal veel zij-instromers die vrij snel alweer uitvallen. Het kost heel veel begeleiding en als een school dan eerst iemand voor de klas heeft die er weinig van bakt en dan halverwege het jaar niemand is een school niet echt blij. Ik ken daarnaast ook gelijktijdige starters die getraumatiseerd het onderwijs verlaten hebben.

Daarnaast ken ik ook wel ‘zij-instromers’ met positieve ervaringen hoor.
Alle reacties Link kopieren
In het vmbo zijn relatief veel zij-instroomdocenten. Veel mensen die eerst een vak gedaan hebben en daar nu les in geven. Ik heb het dan over de praktijkvakken. Die haken veel minder snel af in het zij-instroomtraject. Vaak ook omdat ze in hun werk al stagiaires begeleid hebben en ook het soort leerling kent maar dan als collega.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niets van routes, maar ik ken wel de ervaring van een vriendin die zij-instromer werd. Zij vond het, na jaren een WO-functie te hebben gehad, heel moeilijk om zich aan te passen aan de brugklas. Vooral omdat ze aan het begin van het jaar zo hulpeloos waren, al werd dat later beter. En dan had ze eigenlijk maar 1 brugklas en een 2vmbo-klas, de rest was allemaal bovenbouw havo-vwo.

Ik zou zeggen: loop eens een dag mee met een klas op een basisschool en vraag je af of dat echt iets voor je is. Er komt veel bij kijken, zeker qua structuur. En in sommige groepen ben je soms ook bezig met billen afvegen, vermiste truien zoeken naar de gymles, moet je rekening houden met overleden huisdieren, etc..

Het is niet dat ik denk dat je je daar te goed voor voelt. Het basisonderwijs is een hele serieuze en belangrijke tak van sport. Alleen je moet er wel echt geschikt voor zijn. Vanuit een WO-omgeving kan dat best een omschakeling zijn.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-11-2019 23:31
In het vmbo zijn relatief veel zij-instroomdocenten. Veel mensen die eerst een vak gedaan hebben en daar nu les in geven. Ik heb het dan over de praktijkvakken. Die haken veel minder snel af in het zij-instroomtraject. Vaak ook omdat ze in hun werk al stagiaires begeleid hebben en ook het soort leerling kent maar dan als collega.
Dat kan inderdaad. Gelukkig maar ook.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
13-11-2019 18:39
Ik heb het niet gedaan hoor, hoewel, ik heb wel de baanvariant van de lerarenopleiding gedaan. Er zijn geloof ik nogal veel zij-instromers die vrij snel alweer uitvallen. Het kost heel veel begeleiding en als een school dan eerst iemand voor de klas heeft die er weinig van bakt en dan halverwege het jaar niemand is een school niet echt blij. Ik ken daarnaast ook gelijktijdige starters die getraumatiseerd het onderwijs verlaten hebben.

Daarnaast ken ik ook wel ‘zij-instromers’ met positieve ervaringen hoor.
Ik heb het wel gedaan, als zij-instromer begonnen in het onderwijs. Vier dagen voor de klas, 1 dag opleiding. Zonder veel voorbereiding voor de klas (want de opleiding begint pas 2 weken later). Van mijn groep van 12 viel meer dan de helft het eerste jaar af. De rest heeft een tijd in het onderwijs gewerkt, maar nu naar 15 jaar zijn we nog met 2 man over. Mijn collega werkt nog als tweede graads docent, ik heb ondertussen meerdere studies gedaan en ben verder gegroeid in het onderwijs. De rest is terug naar zijn oude baan of naar iets heel anders. Bij mij ging het goed, maar dat kwam vooral door mijn begeleidster op school waar ik altijd terecht kon.

Zij- instroom kost de school veel tijd in begeleiding en het gaat wel eens helemaal fout. Zo had ik een collega, die na een week de deur van haar klas afsloot (met de leerlingen erin!), de school uitliep en weigerde nog ooit een voet over de drempel te zetten.

Als ik het over mocht doen ging ik weer het onderwijs in, maar het heeft me wel heel veel inzet, doorzettingsvermogen en stress gekost. En zonder mijn twee kinderen die me in alles steunden (ik was toen net gescheiden met 2 pubers thuis) had ik het waarschijnlijk niet gered.
Alle reacties Link kopieren
Wel een boeiend onderwerp. Ook ik ben nu zonder opleiding les aan het geven, (hoog opgeleid en zeer ervaren in oude beroep) en ik vind het heel erg leuk.

Ik heb ook naar mijn opties gekeken:
-snel een aantekening halen, maar dat beperkt enorm waarin (en waar) ik mag/ kan lesgeven, zal betaald worden door huidige school (als ze mijn aanstelling verlengen..)
-eerste graads worden: masteropleiding doen, vakken aanvullen om vakdocent te kunnen worden etc.
- Via zij-instroom traject optie 2 gaan doen. Geen groot inkomenverlies maar grote andere nadelen.

Ik ben er nog niet uit. Succes TO met jouw keuze.
Dank je wel voor jullie reacties over het zij-instroomtraject. Ik overweeg dit te gaan doen, maar twijfel ook over deeltijd. Ben er nog niet uit wat de beste keuze is.

TO, jij ook veel succes met jouw keuze.
Als je een master hebt in een schoolvak (bijvoorbeeld scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde, Engels) kun je een eenjarige lerarenopleiding op de universiteit doen. Dat is een post-master opleiding. Als je niet eerder een onderwijsstudie hebt gedaan hoef je geen instellingscollegegeld te betalen, maar het lage tarief.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontving onlangs een mailtje over/voor zij-instromers, misschien is dit iets voor je (ik weet niet in welke regio je zit):

“Van 25 t/m 28 november a.s. organiseren de scholen in de regio Utrecht meeloopdagen voor iedereen die zich op een baan in het onderwijs oriënteert. Van bijna-afgestudeerde docenten tot aan zij-instromers en herintreders.

Deze dagen zijn een unieke kans om een kijkje te nemen in het werkveld. Van basisschool tot het voortgezet onderwijs, alle scholen zetten hun deuren open.

U kunt tijdens deze dagen lessen meekijken, een rondleiding krijgen en/of in gesprek gaan met docenten of leerlingen. Voor de duidelijkheid: deze dagen zijn bedoeld voor geïnteresseerden in een baan in het onderwijs, niet om als ouder eens kijkje te nemen op de school van uw zoon of dochter.

Heeft u interesse of kent u iemand voor wie dit interessant is?
Het programma en aanmeldformulier zijn te vinden op: www.utrechtleert.nl/vo voor het voorgezet onderwijs en www.utrechtleert.nl/po voor het basisonderwijs.“
Niet in de buurt, maar hartelijk dank! Misschien iets voor de andere aspirant zij-instromers hier.

En ook iedereen bedankt die ervaringen heeft gedeeld. Ik had al gelezen over de hoge uitval, dus stap er in ieder geval met open ogen in.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, dank je voor de link! Ik heb via via ook een meeloopdag georganiseerd maar hier ga ik ook aan meedoen.

Moemo misschien kan je ook zelf via via een meeloopdag regelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven