Zij-instroom VO: eerst 3 maanden onbevoegd docent.
zaterdag 7 maart 2026 om 18:58
Hoi allemaal,
Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.
De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.
Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.
Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn
En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.
De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.
Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.
Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn
En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
zondag 8 maart 2026 om 07:43
Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is en zou nooit voor zo’n constructie gaan. Klinkt als een gemakkelijke weg voor de school om hun probleem op te lossen en jij geeft al je zekerheid op.
Wel ben ik verbaasd over dat je Duits wil gaan geven. Is dat je 2e taal dan? Of is er een andere reden dst je de taal goed beheerst? Anders lijkt me het al helemaal niet te doen
Wel ben ik verbaasd over dat je Duits wil gaan geven. Is dat je 2e taal dan? Of is er een andere reden dst je de taal goed beheerst? Anders lijkt me het al helemaal niet te doen
zondag 8 maart 2026 om 07:53
Ik werk als docent in het VO en ben daarnaast zij-instroomassessor. Dat betekent dat ik op oproepbasis “vanuit het veld” deelneem aan de intake/het geschiktheidsonderzoek.
Voorwaarde om groen licht te krijgen om deel te nemen aan het gesubsidieerde zij-instroomtraject is dat je de opleiding binnen twee jaar kunt afronden. Daarvoor heb je dus aantoonbaar kennis nodig die je vrijstelling op zal leveren voor vakken van het normale curriculum. Dat kan vakinhoudelijk zijn of op andere vlakken.
Je zegt dat je fysiotherapie gedaan hebt en Duits wil gaan geven. Heb je langere tijd in Duitsland gewoond/gewerkt/Duitse roots of Duits gestudeerd? Dat kan fungeren als bewijs dat je de taal/vakinhoud kent. Anders wordt het lastig om aan te tonen dat je voldoende vakkennis hebt.
Als fysiotherapeut heb je het een en ander aan mensenkennis. Heb je ook aantoonbaar met groepen gewerkt? Heb je ervaring met lesgeven of leidinggeven aan jongeren? Dat kan helpen bij vrijstelling voor bv vakken binnen de rol als pedagoog of leercoach.
Ik ken je niet, maar op basis van wat je zegt schat ik je kansen niet hoog in. Ga met de opleiding praten of zij er heil in zien. Geen uitgebreid geschiktheidsonderzoek, maar een snelle check.
Succes met je keus!
Voorwaarde om groen licht te krijgen om deel te nemen aan het gesubsidieerde zij-instroomtraject is dat je de opleiding binnen twee jaar kunt afronden. Daarvoor heb je dus aantoonbaar kennis nodig die je vrijstelling op zal leveren voor vakken van het normale curriculum. Dat kan vakinhoudelijk zijn of op andere vlakken.
Je zegt dat je fysiotherapie gedaan hebt en Duits wil gaan geven. Heb je langere tijd in Duitsland gewoond/gewerkt/Duitse roots of Duits gestudeerd? Dat kan fungeren als bewijs dat je de taal/vakinhoud kent. Anders wordt het lastig om aan te tonen dat je voldoende vakkennis hebt.
Als fysiotherapeut heb je het een en ander aan mensenkennis. Heb je ook aantoonbaar met groepen gewerkt? Heb je ervaring met lesgeven of leidinggeven aan jongeren? Dat kan helpen bij vrijstelling voor bv vakken binnen de rol als pedagoog of leercoach.
Ik ken je niet, maar op basis van wat je zegt schat ik je kansen niet hoog in. Ga met de opleiding praten of zij er heil in zien. Geen uitgebreid geschiktheidsonderzoek, maar een snelle check.
Succes met je keus!
docent wijzigde dit bericht op 08-03-2026 07:59
2.96% gewijzigd
zondag 8 maart 2026 om 08:15
Er is een enorm tekort aan leraren Duits, dus het is juist een heel verstandige keuze. Het tekort is zo ernstig dat ik heel veel onbevoegde docenten Duits voorbij heb zien komen. En ook veel docenten Duits die de taal maar matig beheersen, overigens.Coniglio schreef: ↑08-03-2026 07:43Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is en zou nooit voor zo’n constructie gaan. Klinkt als een gemakkelijke weg voor de school om hun probleem op te lossen en jij geeft al je zekerheid op.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 8 maart 2026 om 08:24
Nee het is echt een slecht idee.
Voor het halen van je rijbewijs wordt niet gezegd: ga eerst drie maanden rijden en dan zien we of je aanleg hebt.
Het risico is te groot. Ervanuitgaan dat iemand een natuurtalent is doe je niet.
Je volgt een opleiding en als je rijvaardig bent haal je een rijbewijs. Hetzelfde in het onderwijs. Je volgt een opleiding, leert wat een goed docent maakt, bouwt verantwoordelijkheid op en werkt dan als docent bij halen bevoegdheid.
Dat docententekort valt wel mee trouwens. Als het er is wordt er wel moeite gedaan om docenten op te leiden en te behouden.
zondag 8 maart 2026 om 08:37
Ik zie dat je mijn tekst inderdaad anders kan interpreteren. Ik weet dat er een enorm tekort is aan docenten Duits. Dus ik snap dat dat een goede keus kan zijn. Maar het ging me meer om de taalbeheersing. Wil je dan een taal gaan geven met alleen je middelbare schooldiploma in die taal op zak? Of ben je half-Duits? Daar gewoond?
zondag 8 maart 2026 om 08:37
Ik moet zeggen dat ik op deze school ook echt met open armen ben ontvangen, er hing een prettige sfeer. Dat maakt het ook moeilijk, want ik weet niet of ze mij de juiste begeleiding kunnen bieden. Eveneens vind ik die 3 maanden proefdraaien gewoonweg erg riskant. Als zij, na deze maanden, zeggen dat ik niet functioneer, terwijl ik dat bijvoorbeeld wel deed, dan ben ik gewoonweg “gebruikt” om een gat van 3 maanden op te vullen.Perzikthee schreef: ↑08-03-2026 07:15Ik werk in het VO en heb nog niet eerder van deze constructie gehoord. Wel merk ik dat op het moment er zo’n tekort is dat er ook veel mensen worden aangenomen die absoluut niet functioneren. Wellicht dat de school daarom toch voor zo’n constructie kiest en ik zou dat ook wel begrijpen.
Maar daar heb jij niks aan. Wellicht gewoon even verder zoeken naar een andere school, want je wordt met open armen ontvangen op een heleboel scholen denk ik.
Vervolgens breekt de zomervakantie aan, betalen ze mij dan door? Dat denk ik niet hoor. Of is er na de zomervakantie misschien plots geen plek meer in de formatie? Allemaal erg onzeker. Normaal gesproken kun je je baan behouden tot aan het geschiktheidsonderzoek en bij goedkeuring start je met de nieuwe baan.
adviesgevraagd wijzigde dit bericht op 08-03-2026 08:45
13.95% gewijzigd
zondag 8 maart 2026 om 08:41
Ik spreek over het algemeen best veel Duits, omdat mijn vader van origine Duits is. Op grond hiervan zagen de potentie en raakvlakken.
zondag 8 maart 2026 om 08:42
Ik spreek over het algemeen best veel Duits, omdat mijn vader van origine Duits is. Op grond hiervan zagen de potentie en raakvlakken.Coniglio schreef: ↑08-03-2026 07:43Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is en zou nooit voor zo’n constructie gaan. Klinkt als een gemakkelijke weg voor de school om hun probleem op te lossen en jij geeft al je zekerheid op.
zondag 8 maart 2026 om 08:53
Wat leuk!!! Ik houd van de Duitse taal. En ik krijg er romantische ideeën bij, omdat het je vaders taal is.
Maar het is natuurlijk onverstandig om je oude schoenen weg te gooien voor je nieuwe hebt. Dat risico zou ik niet durven te nemen. Al zeker niet als ze in je contract niet eens een intentieverklaring willen neerzetten.
Maar het is natuurlijk onverstandig om je oude schoenen weg te gooien voor je nieuwe hebt. Dat risico zou ik niet durven te nemen. Al zeker niet als ze in je contract niet eens een intentieverklaring willen neerzetten.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 8 maart 2026 om 09:08
Ja, zo werkt het al jaren niet meer altijd. Natuurlijk wil ik het liefste alleen bevoegde docenten voor de klas, maar als die er niet zijn, dan moet het anders. En fijn dat het lerarentekort in jouw ogen meevalt, dan werk jij denk ik op een andere school dan ik. Of helemaal niet in het onderwijs, dat kan natuurlijk ook.madamzonderm schreef: ↑08-03-2026 08:24Nee het is echt een slecht idee.
Voor het halen van je rijbewijs wordt niet gezegd: ga eerst drie maanden rijden en dan zien we of je aanleg hebt.
Het risico is te groot. Ervanuitgaan dat iemand een natuurtalent is doe je niet.
Je volgt een opleiding en als je rijvaardig bent haal je een rijbewijs. Hetzelfde in het onderwijs. Je volgt een opleiding, leert wat een goed docent maakt, bouwt verantwoordelijkheid op en werkt dan als docent bij halen bevoegdheid.
Dat docententekort valt wel mee trouwens. Als het er is wordt er wel moeite gedaan om docenten op te leiden en te behouden.
Dit staat los van de constructie van TO's school, die voor haar enorm onvoordelig is.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 8 maart 2026 om 09:15
Wat zegt de school als jij zegt: ik vind het te riskant om mijn vaste baan op te zeggen voor een contract van 3 maanden. Ik wil graag als docent beginnen, maar ik heb meer zekerheid nodig van een langer contract en/of bevestiging dat ik net het zij-instroomtraject kan beginnen?
Als ze dan zeggen: wij kunnen niets anders bieden dan 3 maanden dit contract, dan is het jammer maar gaat het over. Maar voor hetzelfde geld begrijpen ze het en bieden ze iets anders aan.
Als ze dan zeggen: wij kunnen niets anders bieden dan 3 maanden dit contract, dan is het jammer maar gaat het over. Maar voor hetzelfde geld begrijpen ze het en bieden ze iets anders aan.
zondag 8 maart 2026 om 09:15
Oh, 3 maanden vanaf nu?
Ik dacht 3 maanden vanaf september en dat je dan in november/december het geschiktheidsonderzoek doet en in februari met de studie start. Dat is een gebruikelijk traject.
Maar, dan wel met een jaarcontract! Dus inderdaad 3 maanden lesgeven voordat je start met het geschiktheidsonderzoek is heel gebruikelijk.
Begrijp ik het goed dat de school je een contract voor 3 maanden wil geven? Dat zou ik inderdaad niet doen.
Als je een jaarcontract krijgt, zou ik het wél doen, dan is het geen gekke constructie.
Ik dacht 3 maanden vanaf september en dat je dan in november/december het geschiktheidsonderzoek doet en in februari met de studie start. Dat is een gebruikelijk traject.
Maar, dan wel met een jaarcontract! Dus inderdaad 3 maanden lesgeven voordat je start met het geschiktheidsonderzoek is heel gebruikelijk.
Begrijp ik het goed dat de school je een contract voor 3 maanden wil geven? Dat zou ik inderdaad niet doen.
Als je een jaarcontract krijgt, zou ik het wél doen, dan is het geen gekke constructie.
zondag 8 maart 2026 om 09:18
Nee, andere regels voor onderwijs en zorg:Summertje schreef: ↑07-03-2026 21:08Ik vind het een beetje klinken alsof je voor het onderwijs kiest omdat dat de enige betaalbare 'switch' is? Je zou ook de gok gewoon kunnen nemen, wordt het niks dan kan je zo weer ergens als fysio aan de slag. Je arbeidsvoorwaarden kunnen zo te horen niet slechter.
Dat staat toch los van de zorg? Instellingscollegegeld is toch altijd van toepassing bij een tweede studie?
Wettelijk collegegeld voor 2e studie
U betaalt wettelijk collegegeld voor een 2e opleiding als u:
na 1992 een associate degree-, bachelor- of masteropleiding hebt afgerond aan een Nederlandse hogeschool of universiteit. U staat voor de 1e keer ingeschreven voor een zorgopleiding of onderwijsopleiding. Vraag bij uw onderwijsinstelling na of uw opleiding hieronder valt
zondag 8 maart 2026 om 09:28
Nu starten met onbevoegd doceren (vervanging van 3mnd) met juiste begeleiding zeiden ze. Dan kijken of er een wederzijdse klik is en of zij verder met mij willen en ik natuurlijk ook. Dan in sep eventueel geschiktheidsonderzoek starten. Dus contract van 3 maanden, niet van een jaar.Pilea schreef: ↑08-03-2026 09:15Oh, 3 maanden vanaf nu?
Want als geschiktheidsonderzoek negatief is, dan houdt het op..?
zondag 8 maart 2026 om 09:30
Wanneer zouden die drie maanden ingaan dan, als het onderzoek pas in september is? Krijg je de zomervakantie dan sowieso niks betaald?Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 09:28Nu starten met onbevoegd doceren (vervanging van 3mnd) met juiste begeleiding zeiden ze. Dan kijken of er een wederzijdse klik is en of zij verder met mij willen en ik natuurlijk ook. Dan in sep eventueel geschiktheidsonderzoek starten. Dus contract van 3 maanden, niet van een jaar.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 8 maart 2026 om 09:35
Als je een contract krijgt van 3 maanden en daarna in september geschiktheidsonderzoek starten, ben je dus werkloos in de zomervakantie. Daar niet in meegaan hoor!Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 09:28Nu starten met onbevoegd doceren (vervanging van 3mnd) met juiste begeleiding zeiden ze. Dan kijken of er een wederzijdse klik is en of zij verder met mij willen en ik natuurlijk ook. Dan in sep eventueel geschiktheidsonderzoek starten. Dus contract van 3 maanden, niet van een jaar.
zondag 8 maart 2026 om 09:38
Of het tekort is als bij toverslag opgelost zodra die zwangere mevrouw terug is en dan komt er niet eens een geschiktheidsonderzoek. Ik ben helemaal voor vertrouwen in de mensheid en zo, maar in dit geval laten ze mij iets te duidelijk doorschemeren dat ze toch wel erg graag die vervanging geregeld willen hebben.Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 09:28Nu starten met onbevoegd doceren (vervanging van 3mnd) met juiste begeleiding zeiden ze. Dan kijken of er een wederzijdse klik is en of zij verder met mij willen en ik natuurlijk ook. Dan in sep eventueel geschiktheidsonderzoek starten. Dus contract van 3 maanden, niet van een jaar.
Graftak!
zondag 8 maart 2026 om 09:49
Exact
Toen ik erover begon iets schriftelijk vast te leggen over de periode na de 3 maanden, dat in ieder geval de intentie is om bij goed functioneren het geschiktheidsonderzoek te starten, moest dat uiteraard overlegd worden met HR en konden ze niets beloven. Dit wekte wel een beetje argwaan bij mij.
zondag 8 maart 2026 om 09:52
Ik ben ook pro vertrouwen in de mensheid, maar in dergelijke gevallen zoals dit wil ik wel erg realistisch blijven. Om mijn oude schoenen al weg te gooien, vind ik link. Een ander voorstel zou zijn kom op je vrije dag de komende weken meelopen als “onbevoegd docent” dan kijken we van daaruit of wij potentie zien. Contractueel zijn we dan niet aan elkaar verbonden en kunnen onze wegen scheiden bij ontevredenheid.Lady*Voldemort schreef: ↑08-03-2026 09:38Of het tekort is als bij toverslag opgelost zodra die zwangere mevrouw terug is en dan komt er niet eens een geschiktheidsonderzoek. Ik ben helemaal voor vertrouwen in de mensheid en zo, maar in dit geval laten ze mij iets te duidelijk doorschemeren dat ze toch wel erg graag die vervanging geregeld willen hebben.
zondag 8 maart 2026 om 09:56
zondag 8 maart 2026 om 10:00
zondag 8 maart 2026 om 10:02
Jazeker, dat is waar. Alleen vraag ik mij wel af of in zo’n zij-instroomtraject de juiste begeleiding kan worden geboden. Dit is de derde school waar ik nu op gesprek ben en bij deze school heb ik tot nu toe het beste gevoel. alleen heb ik wel wat wantrouwen, omdat ik mijn huidige baan zou moeten opzeggen voor 3mnd. Bij die andere scholen was totaal geen begeleiding en ik vraag mij af in hoeverre dat op deze school wel zal zijn. Ze zeiden een goede inwerktijd te hebben, maarja..Rabarbara schreef: ↑08-03-2026 09:56Maar nu ik weet dat je Duits wilt gaan geven (en geen geschiedenis of biologie) zou ik je echt adviseren goed rond te kijken. Vooral in de Randstad (maar eigenlijk overal) is dat tekort zo enorm, dat scholen heel veel willen bieden aan iemand met wie ze het zien zitten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in