Werk & Studie alle pijlers

Zij-instroom VO: eerst 3 maanden onbevoegd docent.

07-03-2026 18:58 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.

De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.

Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.

Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn

En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
Als ik het goed zie, kan TO wel in aanmerking komen voor de tegemoetkoming leraren, die dekt een stuk van het collegegeld (zie https://www.duo.nl/particulier/tegemoet ... menten.jsp. En de school waar ze zou komen te werken kan een subsidie krijgen, maar alleen als je in 2 jaar je bevoegdheid haalt. Dat laatste is spannend, met een opleiding op een heel ander terrein heb je maar weinig kans op veel vrijstellingen.
Si abra la puerta hay lobos.
Fysiotherapeut is een paramedisch beroep toch.
Rabarbara schreef:
08-03-2026 20:44
En de school waar ze zou komen te werken kan een subsidie krijgen, maar alleen als je in 2 jaar je bevoegdheid haalt. Dat laatste is spannend, met een opleiding op een heel ander terrein heb je maar weinig kans op veel vrijstellingen.
Goede tip van die tegemoetkoming leraren! Daarmee kun je een deel van het eerste jaar financieren, en daarna wellicht een lerarenbeurs? Al zijn daar vaak meer aanmeldingen dan dat er beurzen zijn.

Nog even knip-plak van de site van de HU:

“Stap 1 is solliciteren bij een middelbare school of mbo. Als je een baan als docent hebt gevonden, regel je samen met de school je aanmelding voor het geschiktheidsonderzoek. Ben je al zover? Meld je dan snel aan.”

“ Toelating
Je hebt een hbo- of wo-diploma dat aansluit op het schoolvak dat je wilt geven.
een aanstelling als docent in het voortgezet onderwijs en je geeft minimaal 8 uur per week les in het vak waarvoor je het zij-instroomtraject wilt volgen.
het geschiktheidsonderzoek afgerond.
de afgelopen 2 jaar niet ingeschreven gestaan bij een lerarenopleiding. Deze eis geldt niet als je de opleiding hebt afgerond.”

https://www.hu.nl/deeltijd-opleidingen/ ... evoegdheid
Adviesgevraagd schreef:
08-03-2026 14:26
Voor start geschiktheidsonderzoek etc heb jij je baan dus niet hoeven opzeggen? Of hoe moet ik het zien?
Bij de pdg is t wellicht anders. Ik kreeg na mijn sollicitatie een brief van hr - die mij nooit had gezien - dat ze me geschikt achtten. Ik heb zeker wel docerende kwaliteiten met 15 jaar ervaring in sportlessen, maar geen achtergrond in het tekortvak. Wel aantoonbaar daar iets mee gedaan de laatste jaren, maar zoals al geschreven tussen iets kunnen en t kunnen aanleren zit een groot verschil. Na een maand heb ik maar eens een gesprek gehad waaruit ook bleek dat ze gewoon niemand met opleiding midden in t jaar konden krijgen. Idealiter zou ik met terugwerkende kracht pas in september starten en samen met de klassen groeien want de groepsdynamiek is heftig en de klassen vormen een blok. Maar... ik heb er inmiddels lol in en mijn draai gevonden! (Al heb ik na een maand bijna opgezegd. Echt een breekpunt was t) ik heb het echt flink onderschat!
Adviesgevraagd schreef:
08-03-2026 17:51
Betalen scholen ook een deeltijd opleiding dan? Want ik kamp namelijk met instellingscollegegeld
Hier wel! Dus als pdg onvoldoende blijkt mag ik per september de deeltijd starten. Dan word ik wel betaald als stagiair en niet als docent.
Maria1905 schreef:
08-03-2026 17:43
Onnodige tik. Ik heb het prima gelezen. Wat voor kwalificatie is het feit dat je vader Duits is? Mijn vader is ingenieur. Dat zegt toch niks over mij?
Toch echt beter lezen ;) Die vergelijking van jouw vader en jou, slaat daarmee als een tang op een varken.
Ik ben overigens ook een bevoegd taaldocent (alleen niet meer werkzaam in het onderwijs) en ik vraag me af of een constructie zoals dit geschikt is voor jou. Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet heel stressbestendig bent.

Klassemanagement en de dynamiek in een groep is behoorlijk ingewikkeld als beginneling. En het overbrengen van stof is helemaal ingewikkeld als je geen didactische kennis hebt.

Daarnaast is het met talen van belang dat je de grammatica zeer goed beheerst, dat je bekend bent met fonetiek en dat dat je beschikt over een uitgebreid vocabulaire. Dit zijn vaak dingen die een native speaker nooit echt geleerd heeft, aangezien je de taal op een andere manier verworven hebt.
dweedledee schreef:
09-03-2026 10:35
Ik ben overigens ook een bevoegd taaldocent (alleen niet meer werkzaam in het onderwijs) en ik vraag me af of een constructie zoals dit geschikt is voor jou. Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet heel stressbestendig bent.

Klassemanagement en de dynamiek in een groep is behoorlijk ingewikkeld als beginneling. En het overbrengen van stof is helemaal ingewikkeld als je geen didactische kennis hebt.

Daarnaast is het met talen van belang dat je de grammatica zeer goed beheerst, dat je bekend bent met fonetiek en dat dat je beschikt over een uitgebreid vocabulaire. Dit zijn vaak dingen die een native speaker nooit echt geleerd heeft, aangezien je de taal op een andere manier verworven hebt.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Hoe graag ik ook het onderwijs in wil, denk ik vrijwel zeker dat dit niet de weg is die ik kan bewandelen. Vaak worden er gouden bergen beloofd qua begeleiding, maar wanneer ze dringend op zoek zijn naar een docent en daardoor een tekort hebben, geloof ik niet dat ze adequate begeleiding kunnen bieden.

Het liefst zou ik gewoonweg de 4-jarige opleiding doorlopen met stages etc. Maar dat zit er door het instellingscollegegeld helaas niet in. Ik denk zelf dat ik gewoonweg veel begeleiding nodig heb in het begin, omdat ik van nature geen groot overwicht heb. Ook vind ik het erg jammer dat ik mijn baan zou moeten opzeggen, voordat ik niet eens weet of ze het traject kunnen starten. Ik vind dit link.

Wellicht moet ik mijn horizon verbreden en uitkijken naar iets op een heel ander vlak. Ergens waar ze interne opleidingen aanbieden etc.

Jammer, want het onderwijs kampt met grote tekorten en ze staan te springen om mensen. Maar zonder echte directe begeleiding is dit niet voor mij weggelegd denk ik.. :-(
Iets heel anders in de zorg dan?
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
09-03-2026 18:11
Iets heel anders in de zorg dan?
Ik heb nog geen idee. Maar op deze manier lijkt het onderwijs ook wel onmogelijk. Helaas.
Je zou nog naar een KOP opleiding leraar gezondheidszorg en welzijn of ongangskunde voor het vmbo het MBO kunnen kijken. Die opleiding duurt maar een jaar. Geen idee of jouw vooropleiding voldoende is.
Everything is possible for the one who believes.
Er is een tegemoetkoming voor lerarenopleidingen. Heb je je daar al eens in verdiept?

Duits is echt een enorm tekort-vak. Ik weet dat er in bepaalde regio’s nog wel eens goede regelingen kunnen worden getroffen met bepaalde scholen. Rotterdam bijvoorbeeld.

Ik zou sowieso niet midden in een schooljaar beginnen, maar gewoon in september. Ik zou nog even verder kijken :)
dweedledee schreef:
09-03-2026 18:31
Er is een tegemoetkoming voor lerarenopleidingen. Heb je je daar al eens in verdiept?

Duits is echt een enorm tekort-vak. Ik weet dat er in bepaalde regio’s nog wel eens goede regelingen kunnen worden getroffen met bepaalde scholen. Rotterdam bijvoorbeeld.

Ik zou sowieso niet midden in een schooljaar beginnen, maar gewoon in september. Ik zou nog even verder kijken :)
Goede tip, thanks
Aan de andere kant, je geeft aan indien nodig snel weer een nieuwe baan in je oude werkveld te kunnen krijgen.
Wat als je het gewoon wél doet, wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je na 3 maanden op straat staat.
Maar dan heb je zo weer nieuw werk,
+ 3 maanden ervaring op je cv,
+ voor jezelf een beter beeld wat het werk inhoudt.
Het is wat het is.
Boudica schreef:
10-03-2026 14:12
Aan de andere kant, je geeft aan indien nodig snel weer een nieuwe baan in je oude werkveld te kunnen krijgen.
Wat als je het gewoon wél doet, wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je na 3 maanden op straat staat.
Omdat ik nu stabiliteit heb en allerlei vaste lasten waaronder een hypotheek. Als ik een andere baan moet vinden dan zal dat redelijk snel vinden, maar of er genoeg uren zijn vraag ik mij ten zeerste af. Dus puur financieel gezien.
Adviesgevraagd schreef:
10-03-2026 19:09
Omdat ik nu stabiliteit heb en allerlei vaste lasten waaronder een hypotheek. Als ik een andere baan moet vinden dan zal dat redelijk snel vinden, maar of er genoeg uren zijn vraag ik mij ten zeerste af. Dus puur financieel gezien.
Als ik goed heb geloept ben je tegen de 30. Je bent aan het begin van je carrière.
Wil je nog 40 jaar zo doorgaan?
Ik krijg een beetje een beeld dat je niet weet wat je eigenlijk wilt. Of misschien wel, maar je geeft steeds redenen waarom het toch niet kan. Je wil heel graag lesgeven. Maar een echte opleiding is te duur, zij-instromen is te onzeker, je wil het liefst direct een vast contract. Hoewel je eerst zegt makkelijk werk te vinden in je oude werk, kom je nu met dat dat waarschijnlijk niet genoeg uren zijn. En je inkomen is nu te laag, maar eigenlijk vind je het toch wel fijn/nodig, die zekerheid.
Herken je dit, of hoe zie jij dit?
Het is wat het is.
Heb je al contact met een reguliere HBO lerarenopleiding? Wie weet is er in jouw geval wel maatwerk mogelijk, omdat je moedertaal spreker bent. Maar misschien past een baan bij de opleiding fysiotherapie wel beter bij jou. Ik ken een aantal fysiotherapeuten die niet meer werkzaam zijn in het veld. Zij zijn allebei de wetenshap ingegaan, gezondheidswetenschappen gestudeerd en daarna gepromoveerd.
belle73 wijzigde dit bericht op 10-03-2026 20:56
0.51% gewijzigd
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Boudica schreef:
10-03-2026 14:12

Zonder recht op ww. Het is gewoon een onzalig idee. Sowieso zo zonder begeleiding meteen voor een klas. Daar krijg je ook echt geen representatief beeld van het onderwijs van.
En een (hbo)master? Het is me (op het financiële stukje na) niet helemaal duidelijk waarom je een andere baan zoekt. Vindt je je werk helemaal niet leuk meer? Er zijn natuurlijk fysio masters, maar ook bijvoorbeeld zoiets als https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... /deeltijd/
Met een master heb je geen last van het instellingscollegegeld. Omdat het in deeltijd is kun je het misschien nu naast je vastigheid doen en ondertussen zoeken naar een functie als projectleider oid. Of uiteindelijk als docent bij een hbo opleiding fysiotherapie, daar vragen ze tegenwoordig meestal een master. Maar geen idee of je dat ambieert natuurlijk :-)
Boudica schreef:
10-03-2026 19:42
Als ik goed heb geloept ben je tegen de 30. Je bent aan het begin van je carrière.
Wil je nog 40 jaar zo doorgaan?
Ik krijg een beetje een beeld dat je niet weet wat je eigenlijk wilt. Of misschien wel, maar je geeft steeds redenen waarom het toch niet kan. Je wil heel graag lesgeven. Maar een echte opleiding is te duur, zij-instromen is te onzeker, je wil het liefst direct een vast contract. Hoewel je eerst zegt makkelijk werk te vinden in je oude werk, kom je nu met dat dat waarschijnlijk niet genoeg uren zijn. En je inkomen is nu te laag, maar eigenlijk vind je het toch wel fijn/nodig, die zekerheid.
Herken je dit, of hoe zie jij dit?
Ik heb een heel duidelijk beeld van wat ik wil. Echter kost een opleiding mij €40.000 En zij-instroom sta ik zeker wel voor open, maar niet in deze setting zoals nu voorgespiegeld. Na 3 maanden zou ik op straat staan, daar bedank ik vriendelijk voor.
Ik weet niet waar je woont, maar je kunt nog in België kijken. Daar is het collegegeld zeer laag (voor Nederlandse begrippen).
Tja, hoe houd je een klas draaiende zonder beoogde opleiding en kennis? Dat lijkt me in het voortgezet onderwijs bijna niet te doen.

Ik heb alleen ervaring in het wo. Ik had geen lerarenopleiding gedaan maar voor hoorcolleges van 500 man draaide ik mijn hand niet om en de cursussen NT2 aan phd's en studenten gingen ook van een leien dakje. Ik was inhoudelijk sterk en was een toegankelijke docent, maar ze vonden de stof ook gewoon leuk en dat scheelt enorm. Ja, dan kan het wel.

Maar op een gegeven moment draaiden we voor de gemeente een groep oudkomers. Ik wist niks van groepsdynamiek omdat ik daar nooit mee te maken had gehad. Maar hier haalden ze elkaar voortdurend het bloed onder de nagels vandaan, er speelden allerlei (culturele) conflicten en ze zaten er alleen omdat het moest. Ik wist niet wat me overkwam. Na twee lessen heb ik er korte metten mee gemaakt en gezegd welk gedrag in de les accepteerde en wat niet. Daarna ging het beter maar dit was een eenmalig uitstapje.

Ik wil je niet ontmoedigen want voortgezet onderwijs had me ook leuk geleken. Maar onvoorbereid voor de klas, middenin een schooljaar, lijkt me vragen om problemen. Dan zou ik kijken wat de mogelijkheden zijn om in september te beginnen.
Lijkt het je eigenlijk wel leuk om les te geven, TO? Want daar lees ik niet zo veel over. Ik zie vooral salaris als motivatie. Maar dat is in het onderwijs echt niet genoeg. Daar is het een veel te intensieve baan voor.

Je werk is nooit klaar, in principe. Er is altijd nog wel wat na te kijken of een les voor te bereiden of een toets in elkaar te zetten. Klassenmanagement kan een bitch zijn. Eeuwig vergaderen, ouderavonden, open dagen etc. etc.

Het komt op mij een beetje over alsof je teleurgesteld bent in je eigen salaris, dacht 'wat kan ik nog meer?' uitkwam bij 'ik praat wel een woordje Duits' en toen bedacht om te gaan lesgeven.

Beter scoor je ergens anders een gewone kantoorbaan bij een groot bedrijf met loopbaanadviseurs etc en werk je je daar naar boven.
In LD betaalt het onderwijs echt prima. Maar ja, dan moet je daar eerst in komen, natuurlijk.
Ik heb best wat docenten Duits meegemaakt die het wilden proberen zonder lerarenopleiding. En sommige mensen lukt het en andere mensen niet. Dat hangt van veel zaken af, maar de mate van stressbestendigheid en kunnen omgaan met onverwachte situaties is wel doorslaggevend.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik werk sinds januari in het VO en vanaf februari ben ik bezig met de deeltijd opleiding tot docent. Ik vind het echt heel erg leuk, maar ben ook wel blij dat ik nu de tijd krijg om te landen en kennis op te doen voordat ik zelf voor de klas kom te staan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven