Werk & Studie alle pijlers

Zijinstromen lerarenopleiding

05-02-2020 10:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier zijinstromers die bezig zijn met een switch naar het voortgezet onderwijs en hier hun ervaringen daarmee willen delen?
Was het bijvoorbeeld wat te doen om een school of bestuur te vinden die wilde investeren in dit traject? Uit welke branche kwam je en is het hele leer- en werktraject wat te behappen?

Ben zelf ik het punt gekomen dat er echt wat moet veranderen tav mijn huidige werk en overweeg deze switch. Ervaringen??? 😃
Alle reacties Link kopieren
Vraag dus informatie op via de verschillende hogescholen. Trajecten kunnen enorm verschillen. Als je totaal geen lesgeefervaring hebt, zou ik het in het eerste jaar bij stages houden. Kind heeft een docent die in haar eerste leerjaar zit. Ik heb medelijden met kind en docent.
Zodra je in de tweede kunt werken als stage vermindert de studiebelasting. Ook is het in verschillende gemeentes -vooral de grotere- soms mogelijk om via een zij-instroomtraject aan de slag te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of enorm empathisch nou echt een fijne eigenschap is om te hebben. Soms moet je ook heel wat minder empathisch kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier zijinstromers die bezig zijn met een switch naar het voortgezet onderwijs en hier hun ervaringen daarmee willen delen?

Ik ben geen zij-instromer, wel maar iemand die een verkorte opleiding volgt om Nederlands te mogen doceren. Ik kom wel uit het bedrijfsleven, maar volg een ander traject.

Was het bijvoorbeeld wat te doen om een school of bestuur te vinden die wilde investeren in dit traject?

Ik durfde in het begin niet te reageren op betaalde serieuze vacatures en heb eerst onbetaald stage gelopen. Nu word ik wel betaald. Achteraf gezien had ik beter wel direct de stoute schoenen kunnen aantrekken en gewoon op een vacature kunnen reageren.

Ik vond het wel lastig om een plaats te vinden waar ik een fatsoenlijke vergoeding kreeg. Dus hoop dat ze met zij-instromers wat soepeler zijn..

Uit welke branche kwam je en is het hele leer- en werktraject wat te behappen?
Iets met computers...
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de deeltijd lerarenopleiding Nederlands (hbo). Het bevalt mij heel goed, de studie zelf vind ik weinig uitdagend maar het lesgeven vind ik erg leuk. Ik ben vorig jaar begonnen en ben na een jaar gaan werken. Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vond om nog even stage te hebben gelopen voor ik echt begon met werken. Ook al was dat kort, ik heb toen wel veel mee kunnen kijken met andere docenten en het zelf alvast kunnen proberen zonder dat ik meteen in het diepe sprong.

Als je meer wil weten, stuur me even een pb!
Alle reacties Link kopieren
Als je maximaal 2 jaar wil studeren zou je de overstap naar het mbo kunnen overwegen, dan kun je namelijk een PDG volgen. Nadeel is dat je alleen les mag geven op een mbo school.
Geloof ik wel vooral gericht op mensen die les willen geven in het vak waar ze werkervaring in hebben.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!

Melancolie, ik stuur je een PB..

Viking, dat is inderdaad ook een optie, dat zou een eenjarige kopopleiding kunnen zijn maar deze is voltijds, ik heb wel daarnaast nog een inkomen nodig.
Alle reacties Link kopieren
MacarenaFerreiro schreef:
18-02-2020 11:51
Dank voor de reacties!

Melancolie, ik stuur je een PB..

Viking, dat is inderdaad ook een optie, dat zou een eenjarige kopopleiding kunnen zijn maar deze is voltijds, ik heb wel daarnaast nog een inkomen nodig.
Ik weet niet waar je woont, maar de opleiding waar ik op doel is een PDG, dit is een deeltijdopleiding (1 dag per week), de rest van de tijd werk je dan gewoon op een school. Je zit dan wel in een lagere functie dan een docent met bevoegdheid, maar is nog steeds een gewoon inkomen.

https://www.windesheim.nl/werk-en-studi ... uigschrift
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Thanks, heeft binnenkort ook een open avond zie ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven