Zouden jullie de gok nemen?
zaterdag 2 september 2017 om 19:29
Mijn man (50 jr) heeft momenteel een vast contract bij een ICT bedrijf, dat hem detacheerd bij andere bedrijven.
Nu is hij al ruim 1,5 jaar gedetacheerd bij een bedrijf waar hij het super naar zijn zin heeft. Dit bedrijf heeft nu een functie open staan, waar hij op gesolliciteerd heeft en mag woensdag voor een gesprek komen (bij zijn huidige leidinggevende binnen het bedrijf)
Maar dan krijgt hij waarschijnlijk een jaar contract.
Dit is natuurlijk best een grote gok om te nemen op zijn leeftijd, dus twijfels.
Pluspunten:
- nieuwe bedrijf is een groot landelijk bedrijf, huidige werkgever werken maar 4 mensen.
- niet meer in de detachering
Nadelen:
- "zekerheid" opzeggen
Nu is hij al ruim 1,5 jaar gedetacheerd bij een bedrijf waar hij het super naar zijn zin heeft. Dit bedrijf heeft nu een functie open staan, waar hij op gesolliciteerd heeft en mag woensdag voor een gesprek komen (bij zijn huidige leidinggevende binnen het bedrijf)
Maar dan krijgt hij waarschijnlijk een jaar contract.
Dit is natuurlijk best een grote gok om te nemen op zijn leeftijd, dus twijfels.
Pluspunten:
- nieuwe bedrijf is een groot landelijk bedrijf, huidige werkgever werken maar 4 mensen.
- niet meer in de detachering
Nadelen:
- "zekerheid" opzeggen
Such a beautiful place to be with Friends.

zaterdag 2 september 2017 om 19:33
Heeft hij er zicht op of er veel verloop is?
Ziet hij vaak mensen vertrekken / mensen wiens contract niet verlengd wordt?
Hoe is het verloop bij de oude werkgever?
Vertrekt er af en toe iemand en komt er dus een plek vrij?
Of werken ze bijvoorbeeld al 15 jaar met 't zelfde team en dezelfde 4 personen?

zaterdag 2 september 2017 om 19:46
Zo'n relatiebeding mag niet zomaar meer. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever geen contract mag aanbieden aan de gedetacheerde, maar dat ligt aan de afspraken tussen detacheringsbureau en opdrachtgever.
http://www.rischen-nijhuis.nl/2015/06/m ... e-bedrijf/
zaterdag 2 september 2017 om 19:48
Dit gaat hij natuurlijk zeker proberen, maar het is in een iets andere functie als hij nu zit.nerdopviva schreef: ↑02-09-2017 19:39Waarom een jaarcontract als hij er al anderhalf jaar werkt? Ze kennen hem en ze weten hoe hij werkt. Ik zou proberen meteen een vast contract te krijgen of eventueel nog een jaar via het detacheringsbureau te werken.
zaterdag 2 september 2017 om 19:51
Binnen het bedrijf waar hij gesolliciteerd heeft, is voor zo ver hij gezien heeft weinig verloop, dit is de eerste vacature sinds hij er zit.Tornacense schreef: ↑02-09-2017 19:33Heeft hij er zicht op of er veel verloop is?
Dit is een vrij jong bedrijf (5 jaar) met weinig verloop. Zijn "baas" is ouder als hijzelf, dus weten ook niet of het bedrijf nog jaren blijft bestaan.
zaterdag 2 september 2017 om 19:54
zaterdag 2 september 2017 om 19:59
Mijn vriend zat onlangs in eenzelfde situatie, ook ICT, al is hij wel wat jonger.
Wat voor ons de doorslag maakte, was dat hij bij de detacheerder geen pensioenopbouw had, en dit wel opgenomen was in het contract van de werkgever.
In zijn geval was de detacheerder vollédig op de hoogte van de plannen om mijn vriend in dienst van het bedrijf te nemen, en heeft hij dit eerder bij dezelfde detacheerder gehad.
De volgorde was zeg maar zo: drie jaar in dienst van detacheerder op verschillende bedrijven. Laatste bedrijf nam hem na 1,5 jaar over. Door omstandigheden koos mijn vriend ervoor om na twee jaar daar niet langer te blijven werken en meldde zich weer bij detacheerder. Nu na een jaar kreeg hij al het aanbod om bij dit bedrijf te komen.
Het blijft natuurlijk een risico, maar zeker als er op bepaalde vlakken vooruitgang geboekt wordt, (denk aan pensioenopbouw, denk aan salaris, aangezien ze hem nu direct kunnen betalen ipv via de detacheerder die ook wat wil vangen) zou ik het risico wel nemen denk ik.
Wat voor ons de doorslag maakte, was dat hij bij de detacheerder geen pensioenopbouw had, en dit wel opgenomen was in het contract van de werkgever.
In zijn geval was de detacheerder vollédig op de hoogte van de plannen om mijn vriend in dienst van het bedrijf te nemen, en heeft hij dit eerder bij dezelfde detacheerder gehad.
De volgorde was zeg maar zo: drie jaar in dienst van detacheerder op verschillende bedrijven. Laatste bedrijf nam hem na 1,5 jaar over. Door omstandigheden koos mijn vriend ervoor om na twee jaar daar niet langer te blijven werken en meldde zich weer bij detacheerder. Nu na een jaar kreeg hij al het aanbod om bij dit bedrijf te komen.
Het blijft natuurlijk een risico, maar zeker als er op bepaalde vlakken vooruitgang geboekt wordt, (denk aan pensioenopbouw, denk aan salaris, aangezien ze hem nu direct kunnen betalen ipv via de detacheerder die ook wat wil vangen) zou ik het risico wel nemen denk ik.
zaterdag 2 september 2017 om 20:02
Klopt, maar ik weet dat ze in het verleden wel een paar keer lastig hebben gedaan toen een collega dit wilde.nerdopviva schreef: ↑02-09-2017 19:46Zo'n relatiebeding mag niet zomaar meer. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever geen contract mag aanbieden aan de gedetacheerde, maar dat ligt aan de afspraken tussen detacheringsbureau en opdrachtgever.
http://www.rischen-nijhuis.nl/2015/06/m ... e-bedrijf/
Goed dat dit vooraf al duidelijk is, andes heb je natuurlijk alsnog gezeur (en dan vooral bij je huidige werkgever)
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zaterdag 2 september 2017 om 20:19
Gaat er meer om, kom je nog ergens aan de bak als je contract na een jaar niet verlengd wordt, dan heb je toch je leeftijd tegen.
Uiteraard is dat zijn inzet, gelijk een vaste aanstelling.
zaterdag 2 september 2017 om 20:33
Waarom niet gewoon proberen een vast contract te krijgen? Wat in de vacature staat is bij de meeste bedrijven ook niet in steen gehouwen. Het bedrijf weet wie hij is en wat hij kan, dus het risico is niet zo groot voor ze. Daarnaast zegt een vaste aanstelling ook niet zo veel. Het detacheringsbedrijf kan over een half jaar ook omvallen of moeten bezuinigen. Verder is met de huidige transitievergoedingregelgeving het risico voor het bedrijf ook niet zo groot. Als ze na een jaar van m af willen zijn de kosten niet zo groot.
Lijkt me een win-win situatie: hij een vaste aantelling, het bedrijf een flinke kostenbesparing t.o.v. hem via een detacheerder inhuren.
Lijkt me een win-win situatie: hij een vaste aantelling, het bedrijf een flinke kostenbesparing t.o.v. hem via een detacheerder inhuren.

zaterdag 2 september 2017 om 21:56
Als hij bang is een vast contract op te geven, dan zou hij dus tot aan zijn pensioen bij zijn huidige baas blijven?
Een vast contract geeft echt geen zekerheid.
En verder vind ik het onzin om nu ergens te blijven hangen omdat je bang bent dat je straks te oud bent om ergens aangenomen te worden. Kom op zeg, je man is 50! Je doet net of hij al afgeschreven is. Ook op je 53e of 55e of 60e kun je nog prima aangenomen worden. Althans, als je gemotiveerd en gedreven bent en graag wilt en niet gaat piepen dat je vast te oud bent.
En verder vind ik het onzin om nu ergens te blijven hangen omdat je bang bent dat je straks te oud bent om ergens aangenomen te worden. Kom op zeg, je man is 50! Je doet net of hij al afgeschreven is. Ook op je 53e of 55e of 60e kun je nog prima aangenomen worden. Althans, als je gemotiveerd en gedreven bent en graag wilt en niet gaat piepen dat je vast te oud bent.
zondag 3 september 2017 om 01:01
zondag 3 september 2017 om 01:50
Ik zou het doen. Werkgelegenheid trekt enorm aan dus ik zou het risico gewoon nemen. Zeker als dit een groot en landelijk bedrijf is, dat heft dan weer het risico op dat hij nu bij een heel klein bedrijf werkt dat zomaar kan ophouden te bestaan. Gewoon doen als de voorwaarden goed zijn!
Beter een half motto....

dinsdag 5 september 2017 om 08:27
In welke wereld leef jij? Je hebt zeker geen werkloze 50 plussers in je omgeving. Ik helaas wel en geloof mij dit heeft niets te maken met 'motivatie en gedreven zijn'. Je weet m.i. niet waar je het over hebt.Splinter_ schreef: ↑02-09-2017 21:56Als hij bang is een vast contract op te geven, dan zou hij dus tot aan zijn pensioen bij zijn huidige baas blijven?
TO, betreft het soortgelijk werk als het huidige werk van je man? Dan kan er sprake zijn van opvolgend werkgeverschap waardoor een jaarcontract na een contract voor onbepaalde tijd niet van rechtswege aflopen. Je man zou evt ook een terugkeergarantie bij zijn huidige werkgever kunnen overeenkomen indien het jaarcontract na 1 jaar niet wordt omgezet naar vast. Lastige keuze dit. De risico's zijn reeel maar laten leiden door schijnzekerheid is een beperking. Het kan ook goed gaan.