Werk & Studie alle pijlers

Zouden jullie de gok nemen?

02-09-2017 19:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man (50 jr) heeft momenteel een vast contract bij een ICT bedrijf, dat hem detacheerd bij andere bedrijven.

Nu is hij al ruim 1,5 jaar gedetacheerd bij een bedrijf waar hij het super naar zijn zin heeft. Dit bedrijf heeft nu een functie open staan, waar hij op gesolliciteerd heeft en mag woensdag voor een gesprek komen (bij zijn huidige leidinggevende binnen het bedrijf)
Maar dan krijgt hij waarschijnlijk een jaar contract.

Dit is natuurlijk best een grote gok om te nemen op zijn leeftijd, dus twijfels.

Pluspunten:
- nieuwe bedrijf is een groot landelijk bedrijf, huidige werkgever werken maar 4 mensen.
- niet meer in de detachering

Nadelen:
- "zekerheid" opzeggen
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
De inzet is zeker gelijk een vaste aanstelling, lukt dit niet gaan we de voor en tegens goed af wegen, maar eerst het gesprek maar afwachten. Het bedrijf wil hem graag hebben, vroegen hemzelf te solliciteren, dus de onderhandelingspositie is goed.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan zou ik zeker inzetten op een vaste aanstelling.
Ik heb dat zelf ook 2 keer gehad. Er werd in eerste instantie een jaarcontract aangeboden. Toen heb ik gezegd: deze hele sollicitatieperiode heeft 4 maanden geduurd. Willen jullie dit over een jaar echt weer opnieuw gaan doen? Ik wil liever een vast contract want ik wil een huis kopen, en volgens mij willen jullie deze vacature gewoon ingevuld hebben. Hangt een beetje van de branche af, maar als je man daar al 1.5 jaar werkt kennen ze hem goed genoeg.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
05-09-2017 08:45
De inzet is zeker gelijk een vaste aanstelling, lukt dit niet gaan we de voor en tegens goed af wegen, maar eerst het gesprek maar afwachten. Het bedrijf wil hem graag hebben, vroegen hemzelf te solliciteren, dus de onderhandelingspositie is goed.
Dan snappen ze neem ik aan echt wel dat ze niet met een jaarcontract moeten aankomen. Is je man eigenlijk gerede kandidaat of zijn er meerdere gegadigden en rondes?
Ik heb in precies dezelfde situatie vooraf gewoon gezegd dat ik prima in dienst wilde komen maar wel onder voorwaarde: vast contract en salaris xyz.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Hij zit er al anderhalf jaar met een vast contract dus? Lekker blijven zitten, neem aan dat het niet zomaar afgelopen is dan.
En hij zou natuurlijk altijd even met dat bedrijf kunnen overleggen. Dat hij hier al zo lang zit maar dat hij als hij voor hun gaat werken wel een vast contract wil.
Mocht hij ergens anders geplaatst worden door huidige baas kan hij altijd nog contact met dat bedrijf opnemen.
Ik zou in deze tijd mijn zekerheid niet opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Houd rekening met opvolgend werkgeverschap. proeftijd mag dan sowieso niet meer en een tijdelijk contract alleen aangevuld tot aan 2 jaar voor hun gewerkt te hebben via welke weg dan ook. Dus als hij nu een vast contract heeft moet deze nu ook worden aangeboden. Indien hij een hele nieuwe functie gaat bekleden mag er wel een proeftijd in komen. Detacheerder mag niet streng meer zijn op een concurrentiebeding maar een relatiebeding is een heel ander verhaal, je mag nu eenmaal niet zomaar bij de klant in dienst treden. Wil je dat wel dan dan moet dit wel echt goed besproken worden, vaak handig om gewoon open en eerlijk te zijn naar de detacheerder. Mocht het juridische rompslomp worden kunnen beide partijen altijd nog bewijslast leveren.

Als wij dit hadden (ik ben HR manager) zochten we vaak de middenweg, zeker in krapte van de functies. Echter als ik dit zo lees zou ik...gezien risico's juist met detacheerder overleggen dat hij eerst een maand of 2 in die functie probeert met huidige voorwaarden bij detacheerder. Als het bevalt dan kunnen ze hem overnemen...detacheerder nog 2/3 maanden extra verdiend en een goede relatie blijft behouden. Neemt je man daarna dat jaar contract en heeft de functie dan langer dan een jaar gedaan. Bevalt het niet voor je man of het bedrijf dan heeft je man tenminste nou zijn oorspronkelijke baan met oorspronkelijke contract. Tenzij hij helemaal wordt opgezegd door het bedrijf maar dat risico heeft hij sowieso, alleen ook dan weer het voordeel dat hij zijn back up heeft.

en die leeftijd...ja risico...maar er is en blijft behoefte aan ervaren mensen, zij-instroom banen etc..enne.. risico's niet nemen kan je ook van je dromen af houden ;-)

succes en keep us informed
felicia schreef:
05-09-2017 08:27
In welke wereld leef jij? Je hebt zeker geen werkloze 50 plussers in je omgeving. Ik helaas wel en geloof mij dit heeft niets te maken met 'motivatie en gedreven zijn'. Je weet m.i. niet waar je het over hebt.

Ja hoor, ik begeleid werkeloze 50+ ers naar werk. En dat gaat vaak beter dan ze zelf denken. Zeker met de huidige economie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven