Zwanger en nieuwe rol
donderdag 30 april 2026 om 20:34
Een aantal maanden geleden is mijn contract (tweede contract) met een jaar verlengd. Ook is toen afgesproken dat ik naast mijn specialistische functie een nieuwe (aanvullende) rol zou krijgen. Ze hebben zeker aan mij gevraagd of ik dit wilde, maar ik heb ja gezegd omdat ze willen dat alle specialisten breder inzetbaar worden. En ik heb nog geen vast contract, dus het voelde niet alsof ik echt een keuze had.
Ik was toen ook net zwanger en dat heb ik na mijn contractverlenging gemeld. Ze beseften ook dat ik dit contractjaar veel afwezig ben ivm mijn zwangerschapsverlof. Hoewel je normaal een jaar krijgt om in een nieuwe rol te groeien, gaven ze aan dat er bij mij dus minder tijd is ivm verlof. Ze zeiden dat ze verwachten dat ik me proactief opstel om te groeien in de rol. Hoeft niet perfect, maar ze willen wel groei zien. Echter heb ik hier in totaal dus maar zo'n 3/4 maanden voor (gehad). Over een maand ga ik met verlof en wanneer ik weer terugkom, moeten zij binnen enkele weken al beslissing maken over mijn contract. Er zit dus best wat druk op voor mij. Bovendien merk ik, nu ik nog fulltime werk, en in mijn derde trimester zit, dat ik helemaal niet het cognitieve vermogen en hersencapaciteit heb om me van mijn beste kant te laten zien. Mijn energie is laag en ik ben onhandig geworden. Ik besef dat ik me wil bezighouden met mijn specialisme en niet met nieuwe dingen/rol leren en daarin proactief zijn. Echter voel ik dus wel de druk van mijn contract die straks niet lang na mijn verlof beëindigd. Wat is hierin mijn recht? Ik weet ook dat een werkgever een contract altijd mag beëindigen, maar nu voelt het toch alsof ik anders beoordeeld wordt omdat ik minder tijd krijg door mijn zwangerschapsverlof.
Ik was toen ook net zwanger en dat heb ik na mijn contractverlenging gemeld. Ze beseften ook dat ik dit contractjaar veel afwezig ben ivm mijn zwangerschapsverlof. Hoewel je normaal een jaar krijgt om in een nieuwe rol te groeien, gaven ze aan dat er bij mij dus minder tijd is ivm verlof. Ze zeiden dat ze verwachten dat ik me proactief opstel om te groeien in de rol. Hoeft niet perfect, maar ze willen wel groei zien. Echter heb ik hier in totaal dus maar zo'n 3/4 maanden voor (gehad). Over een maand ga ik met verlof en wanneer ik weer terugkom, moeten zij binnen enkele weken al beslissing maken over mijn contract. Er zit dus best wat druk op voor mij. Bovendien merk ik, nu ik nog fulltime werk, en in mijn derde trimester zit, dat ik helemaal niet het cognitieve vermogen en hersencapaciteit heb om me van mijn beste kant te laten zien. Mijn energie is laag en ik ben onhandig geworden. Ik besef dat ik me wil bezighouden met mijn specialisme en niet met nieuwe dingen/rol leren en daarin proactief zijn. Echter voel ik dus wel de druk van mijn contract die straks niet lang na mijn verlof beëindigd. Wat is hierin mijn recht? Ik weet ook dat een werkgever een contract altijd mag beëindigen, maar nu voelt het toch alsof ik anders beoordeeld wordt omdat ik minder tijd krijg door mijn zwangerschapsverlof.
donderdag 30 april 2026 om 21:58
Je kan nog vragen om een tussenevaluatie als je daar op zit te wachten.
En verder: laat het los, je kunt niet in het hoofd van je werkgever kijken. Misschien heb je geluk, misschien ook niet. Je kan door alle hoepels willen springen en uiteindelijk alsnog geen vast contract krijgen, je weet het gewoon niet.
Ik zou proberen wat geld te sparen komende tijd zodat je na je bevalling, als het nodig blijkt te zijn, op je gemak wat anders kan zoeken.
En verder: laat het los, je kunt niet in het hoofd van je werkgever kijken. Misschien heb je geluk, misschien ook niet. Je kan door alle hoepels willen springen en uiteindelijk alsnog geen vast contract krijgen, je weet het gewoon niet.
Ik zou proberen wat geld te sparen komende tijd zodat je na je bevalling, als het nodig blijkt te zijn, op je gemak wat anders kan zoeken.
donderdag 30 april 2026 om 22:07
Dankjewel. Geld sparen is op dit moment niet een heel lekker moment, zijn juist bezig met aanschaf voor alle babyspullen haha (ook tweedehands etc, maar is alles bij elkaar altijd veel geld). Ik ga er in principe wel vanuit dat ik recht heb op ww en transitievergoeding als mijn contract niet verlengd word en ik vanuit daar verder kan zoeken..strandbedaanzee schreef: ↑30-04-2026 21:58Je kan nog vragen om een tussenevaluatie als je daar op zit te wachten.
En verder: laat het los, je kunt niet in het hoofd van je werkgever kijken. Misschien heb je geluk, misschien ook niet. Je kan door alle hoepels willen springen en uiteindelijk alsnog geen vast contract krijgen, je weet het gewoon niet.
Ik zou proberen wat geld te sparen komende tijd zodat je na je bevalling, als het nodig blijkt te zijn, op je gemak wat anders kan zoeken.
donderdag 30 april 2026 om 23:54
Recht op ww en transitievergoeding heb je sowieso. Meer dan je best kun je niet doen.
Nu wordt het teveel, maar hoe ging het tot nu toe? Ik zou een gesprek aangaan en eerlijk aangeven dat je je de laatste maand liever wil focussen op je specialisme. Dat teveel verschillende taken nu even teveel zijn. Ga je na je verlof dezelfde uren werken?
Nu wordt het teveel, maar hoe ging het tot nu toe? Ik zou een gesprek aangaan en eerlijk aangeven dat je je de laatste maand liever wil focussen op je specialisme. Dat teveel verschillende taken nu even teveel zijn. Ga je na je verlof dezelfde uren werken?
vrijdag 1 mei 2026 om 01:01
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.
Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.
Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
vrijdag 1 mei 2026 om 07:51
Nou, dat lijkt me makkelijk te omzeilen voor de werkgever. Deze heeft namelijk al voor de bekendmaking van de zwangerschap aangegeven dat de functie een bredere rol zou krijgen. Dat geldt voor alle specialisten schrijft TO, niet alleen voor haar.patchouli_ schreef: ↑01-05-2026 01:01Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.
Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
Maar ik zou zeker in gesprek gaan. Vraag hoe zij vinden hoe de afgelopen maanden zijn gegaan. Geef aan dat je de laatste weken graag weer terug naar je oorspronkelijke taken wil gaan. En maak afspraken voor na je verlof.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:41
Ook bij jaarcontracten? Het feit dat de werkgever geen vast contract geeft na het eerste jaarcontract geeft aan dat ie makkelijk van personeel af wil kunnen.Pelle schreef: ↑30-04-2026 23:54Recht op ww en transitievergoeding heb je sowieso. Meer dan je best kun je niet doen.
Nu wordt het teveel, maar hoe ging het tot nu toe? Ik zou een gesprek aangaan en eerlijk aangeven dat je je de laatste maand liever wil focussen op je specialisme. Dat teveel verschillende taken nu even teveel zijn. Ga je na je verlof dezelfde uren werken?
vrijdag 1 mei 2026 om 08:42
vrijdag 1 mei 2026 om 08:47
Ja ww en transitievergoeding krijg je ook met tijdelijke contracten.
Iedereen die in hetzelfde jaar als ik zijn begonnen met vanuit een specialisme, hebben opnieuw een jaarcontract gekregen ivm verbreding van de functie. Na een jaar evaluatie + evt vast contract. Maar ik sta voor mijn gevoel 1-0 achter omdat ik hier niet een jaar, maar veel korter voor krijg.
vrijdag 1 mei 2026 om 09:04
Ja ook bij tijdelijke contracten heb je recht op transitievergoeding, als het initiatief bij de werkgever ligt.
vrijdag 1 mei 2026 om 09:07
Maar ook in 6-7 maanden kun je toch wel aantonen dat je die bredere functie aankan? Het gaat niet om een compleet nieuwe functie.Frost schreef: ↑01-05-2026 08:47Ja ww en transitievergoeding krijg je ook met tijdelijke contracten.
Iedereen die in hetzelfde jaar als ik zijn begonnen met vanuit een specialisme, hebben opnieuw een jaarcontract gekregen ivm verbreding van de functie. Na een jaar evaluatie + evt vast contract. Maar ik sta voor mijn gevoel 1-0 achter omdat ik hier niet een jaar, maar veel korter voor krijg.
Ik zou een tussenevaluatie aanvragen, zoals iemand al voorstelde. Nu maak je jezelf helemaal gek, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
vrijdag 1 mei 2026 om 10:10
Denk dat een werkgever er ook niet op zit te wachten om iemand nieuw aan te nemen als hij/zij in jou nog mogelijkheden ziet, ook al is dat nog onduidelijk. Aangezien zwangerschapsverlof en bevallingsverlof via het uwv loopt qua betaling, en werkgever hiervoor dus qua loon geen kosten heeft, zou je misschien kunnen bespreken of je de tijd van zwangerschapsverlof en bevallingsverlof bij je huidige contract op mag tellen? Zo kun jij beter laten zien wat je nog zou kunnen groeien en je werkgever kan een keuze maken was hij/zij wil qua contract. Of is dat wettelijk niet mogelijk?
vrijdag 1 mei 2026 om 10:16
6-7 maanden is al erg ruim gemeten. Beslissing over de nieuwe rol is eind vorig jaar genomen en ik ben ermee begonnen in januari. Al zwanger, veel last gehad van vermoeidheid (ze wisten toen ook al dat ik zwanger was). En nu derde trimester, waardoor ik mijn hoofd totaal niet heb bij het leren van nieuwe dingen en eager zijn. Ik straks ben tot november met verlof, maar voor eind november moeten ze beslissen over mijn contract.Pelle schreef: ↑01-05-2026 09:07Maar ook in 6-7 maanden kun je toch wel aantonen dat je die bredere functie aankan? Het gaat niet om een compleet nieuwe functie.
Ik zou een tussenevaluatie aanvragen, zoals iemand al voorstelde. Nu maak je jezelf helemaal gek, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Ik functioneer prima in mijn 'eigen' functie (anders was mijn contract ook niet verlengd). Maar dit is een compleet nieuwe rol, buiten mijn straatje. Ik word niet meer beoordeeld op mijn specialisme, dat zit wel goed. Maar ik word straks beoordeeld over de nieuwe rol waar mensen normaal gesproken een jaar voor krijgen om in te groeien.
vrijdag 1 mei 2026 om 10:17
Dit zou voor mij wel interessant zijn. Maar ik weet ook niet of dat wettelijk mogelijk is.apiejapie schreef: ↑01-05-2026 10:10Denk dat een werkgever er ook niet op zit te wachten om iemand nieuw aan te nemen als hij/zij in jou nog mogelijkheden ziet, ook al is dat nog onduidelijk. Aangezien zwangerschapsverlof en bevallingsverlof via het uwv loopt qua betaling, en werkgever hiervoor dus qua loon geen kosten heeft, zou je misschien kunnen bespreken of je de tijd van zwangerschapsverlof en bevallingsverlof bij je huidige contract op mag tellen? Zo kun jij beter laten zien wat je nog zou kunnen groeien en je werkgever kan een keuze maken was hij/zij wil qua contract. Of is dat wettelijk niet mogelijk?
vrijdag 1 mei 2026 om 10:26
Een 3e tijdelijk contract mag. Dus je zou ook kunnen vragen of je een nieuw tijdelijk contract kunt krijgen.Frost schreef: ↑01-05-2026 10:166-7 maanden is al erg ruim gemeten. Beslissing over de nieuwe rol is eind vorig jaar genomen en ik ben ermee begonnen in januari. Al zwanger, veel last gehad van vermoeidheid (ze wisten toen ook al dat ik zwanger was). En nu derde trimester, waardoor ik mijn hoofd totaal niet heb bij het leren van nieuwe dingen en eager zijn. Ik straks ben tot november met verlof, maar voor eind november moeten ze beslissen over mijn contract.
Ik functioneer prima in mijn 'eigen' functie (anders was mijn contract ook niet verlengd). Maar dit is een compleet nieuwe rol, buiten mijn straatje. Ik word niet meer beoordeeld op mijn specialisme, dat zit wel goed. Maar ik word straks beoordeeld over de nieuwe rol waar mensen normaal gesproken een jaar voor krijgen om in te groeien.
En ik snap dat het een nieuwe rol is. Maar je vertrouwde werkzaamheden doe je ook nog steeds. Het is niet een geheel nieuwe functie.
Anyhow, ga gewoon in gesprek. Vraag hoe zij er tegenaan kijken. Misschien is er niks aan de hand, zijn ze gewoon tevreden. Misschien geven ze aan dat ze het nog langer willen aankijken en bieden ze je een 3e tijdelijk contract. Je spreekt toch wel eens iemand? Ik kan me niet voorstellen dat je de afgelopen maanden nooit feedback hebt gekregen of gevraagd. De sleutel is toch erover praten. Nu vul je veel in.
vrijdag 1 mei 2026 om 10:53
To heeft een tijdelijk contract. In principe hoeft een werkgever geen reden op te geven om het niet te verlengen.patchouli_ schreef: ↑01-05-2026 01:01Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.
Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
vrijdag 1 mei 2026 om 13:45
Precies. Ze mogen niet zeggen: omdat je zwanger was konden we niet zien of je de nieuwe rol kunt, dus je mag gaan. Maar ze mogen prima zeggen: in de tijd die er wel was, zagen we niet voldoende progressie. Of gewoon: we zie het niet zitten. Dat kun je allemaal niet eerlijk vinden, maar het mag wel.Red_Velvet schreef: ↑01-05-2026 10:53To heeft een tijdelijk contract. In principe hoeft een werkgever geen reden op te geven om het niet te verlengen.
vrijdag 1 mei 2026 om 18:23
Wat ik in ieder geval zou willen, is voor het zwangerschapsverlof duidelijkheid krijgen over een evt. contractverlenging.
En als ze geen vast contract willen bieden, kijken of je in ieder geval een 3e tijdelijk contract eruit kunt slepen.
En anders je voorbereiden op een lekker lang bevallingsverlof.
Komt tijd komt raad.
En als ze geen vast contract willen bieden, kijken of je in ieder geval een 3e tijdelijk contract eruit kunt slepen.
En anders je voorbereiden op een lekker lang bevallingsverlof.
Komt tijd komt raad.
vrijdag 1 mei 2026 om 19:20
Of ze in 6 maanden kunnen zien of iemand nieuwe taken aankan, hangt natuurlijk af van wat die taken zijn.
Als ze willen weten of je je hoofd koel houdt het pand onder water komt te staan, is 10 jaar waarschijnlijk nog niet genoeg.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 1 mei 2026 om 20:46
Ik zou me er niet te druk overmaken. Ze kennen je al en weten dus wat je niveau is. Dan kunnen ze dit ook wel inschatten toch?
Op dit forum lijkt het soms of werkgevers heel graag van je af willen omdat je zwanger bent. Maar het is heel moeilijk om goede mensen te vinden dus als zij potentieel zien willen ze je graag houden.
Op dit forum lijkt het soms of werkgevers heel graag van je af willen omdat je zwanger bent. Maar het is heel moeilijk om goede mensen te vinden dus als zij potentieel zien willen ze je graag houden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in