Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en werkgever doet naar

15-08-2019 13:12 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even mijn verhaal kwijt maar wil ivm herkenbaarheid niet te veel in details treden.
Sinds ik aan mijn werkgever heb verteld dat ik zwanger ben is de sfeer totaal omgeslagen van positief naar negatief.
Alles wat ik doe is verkeerd ineens en ze willen niks regelen voor me, zoals een rustruimte of korter werken ondanks dat ik veel klachten heb (last van bekken, harde buiken), ze hebben dit letterlijk gezegd.
Ik begin het zo te haten hier, begin hoofdpijn te krijgen van de situatie en huilbuien.
Ik had me korte tijd geleden ziekgemeld en werd constant gebeld wat er mankeerde en of ik dat op de mail wilde zetten. Dit vond ik zo raar.
Gelukkig binnenkort afspraak met bedrijfsarts, op mijn verzoek.
Hebben jullie tips voor mij? Ik weet dat het niet door de beugel kan hoe ze met mij omgaan maar weet niet wat te doen😰
Alle reacties Link kopieren
BA is wel de eerste stap. Zwangeren vallen gezien ARBO onder kwetsbare doelgroepen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De meeste mensen die zwanger zijn hebben dan ook geen rustruimte of kortere uren nodig.

Bedrijfsarts lijkt me een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid van een vakbond?

BA is de eerste stap. Houd je ook en dossier bij?
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-08-2019 13:31
De meeste mensen die zwanger zijn hebben dan ook geen rustruimte of kortere uren nodig.

Bedrijfsarts lijkt me een goed idee.
Maar als het wél nodig is, is het fijn dat er in elk geval geluisterd wordt en dingen samen afgestemd worden...
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste, wat vervelend dat ze zo doen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je er niks van aan te trekken.

Zou wel alles wat bijv mondeling besproken is, wel per email bevestigen, zodat je altijd bewijs hebt van hetgeen besproken en ook dat je bepaalde dingen wel degelijk hebt aangegeven.

Op het moment dat het werk nu echt te zwaar is, kun je je gedeeltelijk ziek melden. Daar hebben zij niet zoveel van te vinden. Dus minder werken moet mogelijk zijn.

Probeer voor jezelf op te komen en laat je niet overbluffen .
Een werkgever mag van jou niet vragen dat je medische gegevens deelt, dus als jij ziek thuis zit hoef je echt niet te mailen wat er aan de hand is. Als je niet in overleg minder uren kan maken, maar je lijf kan de huidige uren echt niet aan dat meld je je deels ziek, dat kan ook. De bedrijfsarts zal dan beoordelen of dit wel of niet terecht is, niet je werkgever
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
15-08-2019 13:34
Maar als het wél nodig is, is het fijn dat er in elk geval geluisterd wordt en dingen samen afgestemd worden...
maar dat bepaalt TO niet zelf, BA is heel goed, had al eerder gemoeten
Jep, helaas ervaring. Al was het bij mij niet eens zo duidelijk als bij jou. De druppel kwam tijdens mijn verlof en toen ben ik gaan solliciteren. Ik had vrij lang verlof en ben uiteindelijk nooit meer teruggeweest, omdat ik intussen een andere baan had gevonden. Ik heb nog overwogen via de vakbond wat te doen, maar aangezien ik al iets anders had gevonden heb ik dat laten gaan.
lilalinda schreef:
15-08-2019 13:52
maar dat bepaalt TO niet zelf, BA is heel goed, had al eerder gemoeten
Daarom schreef ik ook dat het fijn zou zijn als het gebeurt...
En tijdens mijn zwangerschap heb ik uiteindelijk met wat directe collega’s wat werkafspraken gemaakt, zodat ik wat ontlast werd. Dat waren wel allemaal taken die altijd ter plekke verdeelt werden en toen dus “toevallig” steeds niet op mijn bordje kwamen. Daar wist mijn leidinggevende trouwens niks vanaf.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-08-2019 13:31
De meeste mensen die zwanger zijn hebben dan ook geen rustruimte of kortere uren nodig.

Bedrijfsarts lijkt me een goed idee.
Bepaal jij dat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijfsarts kan daar iets van vinden.

Aan je werkgever hoef je geen medische informatie te verstrekken, aan de bedrijfsarts wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een rustruimte wel wat ver gaan eigenlijk. Of je gaat in overleg over minder uren of je doet gewoon je werk.
Ik vraag me wel af hoe ver je bent. Ik kende bv iemand die met 9 weken zwanger al niets meer wilde tillen, niets meer kon, niet in de zon ging want zwangerschapsmasker :rofl:
En dan de oude buuv. Die zat met 8 maanden nog op de fiets. Ook niet mijn ding.
Het kan dus verkeren. Of je bent een bikkel die eigenlijk naar huis zou moeten of je bent een zeur.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
15-08-2019 14:26
Ik vind een rustruimte wel wat ver gaan eigenlijk. Of je gaat in overleg over minder uren of je doet gewoon je werk.
Ik vraag me wel af hoe ver je bent. Ik kende bv iemand die met 9 weken zwanger al niets meer wilde tillen, niets meer kon, niet in de zon ging want zwangerschapsmasker :rofl:
En dan de oude buuv. Die zat met 8 maanden nog op de fiets. Ook niet mijn ding.
Het kan dus verkeren. Of je bent een bikkel die eigenlijk naar huis zou moeten of je bent een zeur.
Dit is wel mijn gedachte maar als je zwanger bent heb je wel wettelijk recht op meer pauze bijv om te rusten. Dus als de zwangerschap deze TO toch echt zo zwaar valt, dan hebben wij als buitenstaanders daar weinig over te zeggen. Maar het is altijd lastig zoeken naar waar de balans ligt.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
15-08-2019 14:26

En dan de oude buuv. Die zat met 8 maanden nog op de fiets. Ook niet mijn ding.
ik de dag voor mijn bevalling nog :)
Maar wel ruim 6 maanden gekotst (naar het werk, misselijk in de auto, op werk: wc vol kotsen, na een half uur voorzichtig een crackertje... pfff, wat een rottijd).
Juist de laatste weken voelde ik me pas weer fit, en door al dat kotsen niet veel aangekomen, geluk bij een ongeluk, dus fietsen ging prima
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend om dat mee te maken. Helaas dezelfde ervaring. Ik ben uiteindelijk vertrokken met een vaststellingsovereenkomst want bij die werkgever zou ik daarna nooit meer prettig terug komen.

De rust die dat gaf was ongelooflijk. En vlak na mijn verlof een toffe en begripvolle werkgever gevonden .

Succes 🍀
Alle reacties Link kopieren
Off topic, maar ik vond fietsen op het laatst een stuk prettiger dan lopen.
Balen dat dit zo gaat, TO. Veel sterkte.
lariba wijzigde dit bericht op 15-08-2019 14:43
21.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je je ziek gemeld?
Juist fietsen ging nog, lopen niet meer. Ik ben tot 40 weken gewoon op de fiets naar de verloskundige geweest, ik paste sowieso niet meer achter het stuur.
Meer recht op pauze/rust wil natuurlijk niet zeggen dat je een rustruimte hoeft te hebben. Ook nog nooit gehoord trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op extra pauzes (1/8 van je werktijd) en een geschikte rustruimte (tot 6 mnd ná de bevalling). Net als straks recht op kolfpauze (1/4 van je werktijd) en een geschikte kolfruimte.
Als je ziek bent zeg je: zwangerschapsgerelateerd. Ik zou niet zeggen wat er precies aan de hand is, zeker niet als je werkgever zo vervelend doet.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
15-08-2019 14:43
Juist fietsen ging nog, lopen niet meer. Ik ben tot 40 weken gewoon op de fiets naar de verloskundige geweest, ik paste sowieso niet meer achter het stuur.
Meer recht op pauze/rust wil natuurlijk niet zeggen dat je een rustruimte hoeft te hebben. Ook nog nooit gehoord trouwens.
Achter het stuur zitten ging bij mij nog wel. Maar dan moet je uitstappen terwijl er een andere auto naast je staat...
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
15-08-2019 14:26
Ik vind een rustruimte wel wat ver gaan eigenlijk. Of je gaat in overleg over minder uren of je doet gewoon je werk.
Ik vraag me wel af hoe ver je bent. Ik kende bv iemand die met 9 weken zwanger al niets meer wilde tillen, niets meer kon, niet in de zon ging want zwangerschapsmasker :rofl:
En dan de oude buuv. Die zat met 8 maanden nog op de fiets. Ook niet mijn ding.
Het kan dus verkeren. Of je bent een bikkel die eigenlijk naar huis zou moeten of je bent een zeur.
Je kunt het overdreven vinden, maar zo'n rustruimte is gewoon wettelijk verplicht tijdens zwangerschap en na verlof.
Lariba schreef:
15-08-2019 14:47
Achter het stuur zitten ging bij mij nog wel. Maar dan moet je uitstappen terwijl er een andere auto naast je staat...
Daar heb ik ook nog wel eens inschattingsfouten mee gemaakt :rofl:
Alle reacties Link kopieren
“Aanpassing werktijden bij zwangerschap
Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken heeft u recht, maar overleg wel altijd met uw werkgever:

regelmatige werktijden en rusttijden;
extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd);
een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank);
geen onregelmatig werk, overwerk en nachtdiensten;
noodzakelijk zwangerschapsonderzoek als dat onder werktijd plaats moet vinden. Uw loon wordt doorbetaald voor de duur van het zwangerschapsonderzoek en de reistijd. U heeft hier tot 6 maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).”

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -bevalling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven