Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en werkgever doet naar

15-08-2019 13:12 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even mijn verhaal kwijt maar wil ivm herkenbaarheid niet te veel in details treden.
Sinds ik aan mijn werkgever heb verteld dat ik zwanger ben is de sfeer totaal omgeslagen van positief naar negatief.
Alles wat ik doe is verkeerd ineens en ze willen niks regelen voor me, zoals een rustruimte of korter werken ondanks dat ik veel klachten heb (last van bekken, harde buiken), ze hebben dit letterlijk gezegd.
Ik begin het zo te haten hier, begin hoofdpijn te krijgen van de situatie en huilbuien.
Ik had me korte tijd geleden ziekgemeld en werd constant gebeld wat er mankeerde en of ik dat op de mail wilde zetten. Dit vond ik zo raar.
Gelukkig binnenkort afspraak met bedrijfsarts, op mijn verzoek.
Hebben jullie tips voor mij? Ik weet dat het niet door de beugel kan hoe ze met mij omgaan maar weet niet wat te doen😰
Maline schreef:
15-08-2019 14:47
Je kunt het overdreven vinden, maar zo'n rustruimte is gewoon wettelijk verplicht tijdens zwangerschap en na verlof.
Hoe zie je dat voor je dan, zo'n rustruimte? een container achter het gebouw oid?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! Helaas zelfde ervaring hier tijdens de zwangerschap van mijn oudste, een baas die het niet nodig vond om mij zittend werk te geven, zelfs niet met 7 maanden, dus 9 uur per dag staand (niet lopend) werk doen. Langere pauzes ook niet, want te druk blablabla.

Ik zou zeker aan de bel trekken!

Dat van die langere pauzes en rustruimtes ken ik wel als regels, maar mijn ervaring is dat dit zeldzaam is. Had zelfs een collega die zat te kolven op de wc (in haar pauze, niks geen extra tijd) omdat diezelfde baas zijn afsluitbare kantoor niet even een half uurtje af wilde staan.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
15-08-2019 14:48
Hoe zie je dat voor je dan, zo'n rustruimte? een container achter het gebouw oid?
Minimale eisen zijn: je moet er kunnen liggen en afsluitbaar zijn
Heb het zelf als zwangere (kolvende) nooit gehad. Maar toen we met werk gingen verhuizen, heb ik gezorgd voor een goeie ruimte in het nieuwe pand.
Afsluitbaar, koelkastje, magnetron, etc etc.

Ik zat zelf zo vaak te kolven met een voet tegen de niet-afsluitbare deur. Of in de auto ofzo.
lilalinda schreef:
15-08-2019 14:55
Minimale eisen zijn: je moet er kunnen liggen en afsluitbaar zijn
Heb het zelf als zwangere (kolvende) nooit gehad. Maar toen we met werk gingen verhuizen, heb ik gezorgd voor een goeie ruimte in het nieuwe pand.
Afsluitbaar, koelkastje, magnetron, etc etc.

Ik zat zelf zo vaak te kolven met een voet tegen de niet-afsluitbare deur. Of in de auto ofzo.
Dat moet maar mogelijk zijn. Bij ons zijn alle lokalen in gebruik en is er 1 gezamenlijke ruimte. Ik ken geen school waar dat wel zou kunnen.
TijdvoorTaart schreef:
15-08-2019 13:43
Een werkgever mag van jou niet vragen dat je medische gegevens deelt, dus als jij ziek thuis zit hoef je echt niet te mailen wat er aan de hand is. Als je niet in overleg minder uren kan maken, maar je lijf kan de huidige uren echt niet aan dat meld je je deels ziek, dat kan ook. De bedrijfsarts zal dan beoordelen of dit wel of niet terecht is, niet je werkgever
Dit! Ben je lid van een vakbond? Misschien op zoek naar een nieuwe baan als je kind er eenmaal is en je verlof voorbij is?

Erg vervelend voor je dat dit gebeurt!
viva-amber schreef:
15-08-2019 14:15
Bepaal jij dat?

Nee dat is een observatie. Geen decreet mijnerzijds. Hoe kom je daar nou weer bij?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-08-2019 13:31
De meeste mensen die zwanger zijn hebben dan ook geen rustruimte of kortere uren nodig.
Het feit dat het is opgenomen in wetgeving rond zwangerschap geeft aan dat het kennelijk regelmatig voorkomt en als noodzakelijk gezien wordt voor gezondheid en welzijn van de zwangere werkneemster. Dus jouw opmerking lijkt me nogal kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
15-08-2019 15:01
Dat moet maar mogelijk zijn. Bij ons zijn alle lokalen in gebruik en is er 1 gezamenlijke ruimte. Ik ken geen school waar dat wel zou kunnen.
Heb me ook wel eens afgevraagd, wat er dan gebeurt
Neem aan dat zwangere gevraagd wordt zich ziek te melden???
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 14:55
Minimale eisen zijn: je moet er kunnen liggen en afsluitbaar zijn
Heb het zelf als zwangere (kolvende) nooit gehad. Maar toen we met werk gingen verhuizen, heb ik gezorgd voor een goeie ruimte in het nieuwe pand.
Afsluitbaar, koelkastje, magnetron, etc etc.

Ik zat zelf zo vaak te kolven met een voet tegen de niet-afsluitbare deur. Of in de auto ofzo.
Nooit aan gedacht om gewoon met je rug tegen de deur te gaan zitten?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
15-08-2019 15:24
Nooit aan gedacht om gewoon met je rug tegen de deur te gaan zitten?
Ook gedaan, lag erg aan hoe ver het stopcontact van de deur af was, wat mijn opstelling werd
Alle reacties Link kopieren
lees veel over Verplichtingen van de Werkgever, maar niks over Verplichte naleving
Vooral veel: Kom er samen uit
Wassen neus
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook zo dat de werkgever geld krijgt voor vervanging als jij zwangerschapsgerelateerd ziek bent?
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
15-08-2019 15:52
Het is toch ook zo dat de werkgever geld krijgt voor vervanging als jij zwangerschapsgerelateerd ziek bent?
Is ze ziek dan?
Volgens mij is dat niet eens duidelijk geworden door de berichten van TO.
Ze heeft de schurft aan haar werkgever, maar dat is geen ziekte.
Alle reacties Link kopieren
Scholen hebben toch ook wel een kantoorruimte (voor de directeur), een voorraadhok, printhok, bso-ruimte, gymzaal, leeg lokaal als kinderen buitenspelen o.i.d.? Anders een kamerscherm in de personeelsruimte.
Ik ben blij dat ik bij de overheid werk en gewoon een fatsoenlijke kolfruimte en ehboruimte (om evt te rusten) heb.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
15-08-2019 14:26
Ik vind een rustruimte wel wat ver gaan eigenlijk. Of je gaat in overleg over minder uren of je doet gewoon je werk.
Ik vraag me wel af hoe ver je bent. Ik kende bv iemand die met 9 weken zwanger al niets meer wilde tillen, niets meer kon, niet in de zon ging want zwangerschapsmasker :rofl:
En dan de oude buuv. Die zat met 8 maanden nog op de fiets. Ook niet mijn ding.
Het kan dus verkeren. Of je bent een bikkel die eigenlijk naar huis zou moeten of je bent een zeur.
Kan nogal per zwangerschap verschillen natuurlijk.... Beide zwangerschappen zoals hierboven beschreven heb ik gehad.
Bij mijn eerste voelde ik mij gewoon supergoed en stond ik met acht maanden nog te volleyballen, overigens met alle zwangerschappen blijven fietsen tot de bevalling hoor. Heel normaal in Nederland...
Bij mijn laatste zwangerschap (9e zwangerschap, 5e voldragen) had ik met 8 weken al last van harde buiken dus moest ik het heel vroeg in de zwangerschap heel rustig aan doen. Alleen dat zwangerschapsmasker dan niet, dat boeit niet zo ;). )
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
15-08-2019 16:40
Scholen hebben toch ook wel een kantoorruimte (voor de directeur), een voorraadhok, printhok, bso-ruimte, gymzaal, leeg lokaal als kinderen buitenspelen o.i.d.? Anders een kamerscherm in de personeelsruimte.
Ik ben blij dat ik bij de overheid werk en gewoon een fatsoenlijke kolfruimte en ehboruimte (om evt te rusten) heb.
Bij mijn school waar ik destijds werkte: onmogelijk een goede kolfruimte te vinden. Er was een materiaalhok waar ik kon zitten, die kon op slot maar daar was geen wasbak. Dus moest ik na het kolven met al mijn spullen naar het toilet om het daar schoon te maken. Niet zo fris ook. Vervolgens moest ik mijn gekolfde melk in de enige beschikbare koelkast zetten in de personeelskamer. Want in de kantine mocht niet ivm de GGD Regels. Die deur gaat om de haverklap open dus niet ideaal. Bovendien moest ik kolven in de pauze. Ja tuurlijk heb je recht op extra kolftijd maar dat is toch wel een wassen neus in het onderwijs want je zadelt een ander op met jouw klassen en werk en bovendien wil je die lessen gewoon zelf geven. Oh ja, ik zat dus ook nog naast een volle kantine. En de directeur of een coördinator uit zijn hok schoppen omdat je moet kolven zodat hij/zij zijn werk niet kan doen. Beetje onzinnig.
Daarna werkte ik op een school waar ze wel een goede kolfruimte hadden maar dat gebouw is nog maar tien jaar oud en daar was rekening gehouden mee gehouden. Overigens is dat ook tevens een vergaderruimte en moet er wel op ingeschreven worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken helaas wat je schrijft. Zelfs in het onderwijs ja...

Voor die tijd: ik was fantastisch, alles kon en mocht ik doen. Directeur zei: als je iets nodig hebt: we regelen het hoor, doen we niet moeilijk over. U vraagt, wij draaien!

Paar maanden later: Ik vertel dat ik zwanger ben en zijn letterlijke woorden: “kan je daar niet nog wat aan laten doen?”
Ik stond echt met mijn bek vol tanden.
Hoe anders was dat bij mijn vorige school, daar had ik twee miskramen gekregen en werd daar zo ontzettend lief opgevangen. Hier was het echt alsof ik een dreun met een vuist recht in mijn gezicht kreeg.
Ik heb toen gezegd dat ik daar natuurlijk niets aan ging laten doen en dat we heel blij zijn met deze zwangerschap na twee miskramen. (Vierde kind) Dat was op donderdag.

Op maandag kreeg ik ineens een nieuw lesrooster. Ik was uit mijn vaste lokaal geroosterd en moest het 1e uur helemaal boven achterin lesgeven en het 2e uur helemaal voorin onderin (en zo door) en toevallig lokalen zonder beamers terwijl mijn lessen juist veel met beeldmateriaal is en hij mij daarom destijds had aangenomen.
Een week later waren mijn atlassen verdwenen. Bij navraag moest ik maar ‘ergens een kar regelen’ en kon ik uit het hok wel een stapel oude atlassen halen.
Moest ik ook nog met atlassen gaan slepen de hele school rond. Dat gaat natuurlijk niet. Het ergste vond ik ook nog dat mijn leerlingen daar de dupe van werden. Nu pakten zij dat gelukkig heel lief op en waren er een paar jongens die voor mij het allemaal wel gingen regelen met de atlassen.
Vervolgens kreeg ik op mijn kop dat ik niet op tijd in mijn lessen was en zo gingen ze tegen mij ‘dossier maken’. Echt heel erg naar. Mijn verloskundige heeft dit toen een halt toegeroepen en mij ism de huisarts deels ziek laten melden. Ik ben toen bij de arbo terecht gekomen (ik kreeg harde buiken ed van de stress) en bij de arbeidskundige die bepaalt wat je nog wel en niet kan werken. Ik ben toen de helft van mijn uren gaan werken en voor de andere helft kwam een vervanger. De samenwerking tussen ons ging heel goed. We hadden dagelijks overleg en ineens vond de dagelijks leidinggevende dat het via hem moest. En daarna was ineens de samenwerking slecht. Mijn lessen waren niet goed en dat moest ik allemaal anders doen. Terwijl diezelfde lessen eerst fantastisch waren hè ;). Vanaf dat punt heb ik mij volledig ziekgemeld. Op dit punt viel er niet meer te werken. Collega’s vertelden dat diezelfde leidinggevende had gevraagd aan collega’s om slechte feedback over mij te schrijven (mail heb ik gezien en de vakbond ook), dit hebben ze voor zover ik weet allemaal niet gedaan.
Voor een werkgever maakt dat overigens niet zoveel uit, die krijgen bij ziekte door zwangerschap 100% door UWV vergoed.
Pas toen kreeg ik wat rust in mijn zwangerschap. De arbo en vakbond hebben mij hier altijd in gesteund. Het is niet zo dat ik dit alleen zo zag of voelde maar collega’s en de leerlingen ook. Het is ook vreselijk wanneer een leerling tegen je zegt: waarom doet Meneer X steeds zo boos tegen u terwijl u gewoon heel lief bent?

De bevalling ging niet heel goed, of dochter kwam heel goed ter wereld maar ik verloor daarna heel veel bloed. Mijn verlof verliep drie weken voor de zomervakantie. Toen dochter zes weken was, ik was bij mijn schoonouders op dat moment, belde mijn leidinggevende. Ik had hem op handsfree omdat ik aan het voeden was en hun oren klapperden vervolgens van wat hij allemaal zei.
Na de beleefdheden zei hij dat hij mijn werkzaamheden voor na mijn verlof even wilde bespreken. Ik gaf toen aan dat ik na mijn verlof nog niet kon werken ivm de complicaties. Hij begon toen te schreeuwen aan de telefoon. Wat ik wel niet dacht en dat ik toch een waardeloze docent was en dat ie toch niet in gedachten had dat ik terug voor de klas zou komen. Nou had mij dat ook niet geleken aangezien ik in de laatste lesweek zou terugkeren en dan is dat sowieso niet gewoon maar goed. Hij schreeuwde serieus verder dat ie eiste dat ik maandag (dus nog in mijn verlof) op de stoep zou staan en dat ie me dan wel even ging vertellen wat er ging gebeuren. Ik heb toen heel rustig gezegd dat ik dat niet ging doen en dat ik met alle liefde naar de arbo wilde om daar mijn verhaal te doen maar dat ik niet zou komen in mijn verlof. Gelukkig had ik toen al gehoord dat ik na de zomer naar mijn oude werkgever terug kon want daar wilde ik natuurlijk niet meer werken. Ik heb er ook nooit weer een voet in die school gezet.

Sorry, lang verhaal.

Maar: bezoek de arbo en doe daar je verhaal. Zij brengen advies uit dat je werkgever moet opvolgen. Als je zwangerschapsgerelateerde klachten hebt waardoor je minder kan werken moeten ze dat meenemen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
15-08-2019 17:02
Bij mijn school waar ik destijds werkte: onmogelijk een goede kolfruimte te vinden. Er was een materiaalhok waar ik kon zitten, die kon op slot maar daar was geen wasbak. Dus moest ik na het kolven met al mijn spullen naar het toilet om het daar schoon te maken. Niet zo fris ook. Vervolgens moest ik mijn gekolfde melk in de enige beschikbare koelkast zetten in de personeelskamer. Want in de kantine mocht niet ivm de GGD Regels. Die deur gaat om de haverklap open dus niet ideaal. Bovendien moest ik kolven in de pauze. Ja tuurlijk heb je recht op extra kolftijd maar dat is toch wel een wassen neus in het onderwijs want je zadelt een ander op met jouw klassen en werk en bovendien wil je die lessen gewoon zelf geven. Oh ja, ik zat dus ook nog naast een volle kantine. En de directeur of een coördinator uit zijn hok schoppen omdat je moet kolven zodat hij/zij zijn werk niet kan doen. Beetje onzinnig.
Daarna werkte ik op een school waar ze wel een goede kolfruimte hadden maar dat gebouw is nog maar tien jaar oud en daar was rekening gehouden mee gehouden. Overigens is dat ook tevens een vergaderruimte en moet er wel op ingeschreven worden.
ook op kantoor waar ik werkte was dat niet.
Melk deed ik in een meegebrachte koelbox. En verder was het zoeken naar een leeg kantoortje of dan maar in mijn auto.
Orișa schreef:
15-08-2019 15:01
Dat moet maar mogelijk zijn. Bij ons zijn alle lokalen in gebruik en is er 1 gezamenlijke ruimte. Ik ken geen school waar dat wel zou kunnen.
In mijn wasserij zie ik het ook niet gebeuren, zo'n rustruimte. Achter de drogers zou je kunnen liggen, maar daar is het weer niet afsluitbaar. Zwangeren die daarnaast ook nog eens ziek zwak en misselijk zijn gaan bij ons dus gewoon de ziektewet in.
Alle reacties Link kopieren
Dat is al weer wat anders dan gedwongen worden om fysiek zwaar werk te doen Lady V of werk in warmte. De gezondheid van de zwangere hoort wetstechnisch gezien voorop te staan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
15-08-2019 20:24
Dat is al weer wat anders dan gedwongen worden om fysiek zwaar werk te doen Lady V of werk in warmte. De gezondheid van de zwangere hoort wetstechnisch gezien voorop te staan.
Toch een beetje triest dat het zo slecht geregeld is..
Alle reacties Link kopieren
Zeker. In de arbowet hoort de zwangere tot de kwetsbare doelgroep. De arbowet is verankerd in het strafrecht. Rechten ontzeggen aan deze groep is dus crimineel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-08-2019 20:32
Zeker. In de arbowet hoort de zwangere tot de kwetsbare doelgroep. De arbowet is verankerd in het strafrecht. Rechten ontzeggen aan deze groep is dus crimineel.
Maar als je even wat rondneust
Dat staat er (ook op de Rijksoverheidsite) wel dat werkgever van alles verplicht is, maar dat je er vooral samen uit moet komen.
Bijvoorbeeld, een rustruimte (met bank of bed!) is verplicht, maar als je zwanger bent, moet je er met werkgever uit zien te komen. Voor veel werkgevers is dan de zwangere 'ziek' naar huis sturen eenvoudiger en goedkoper dan een aanpassing. Beetje wassen neus hoor
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:41
Maar als je even wat rondneust
Dat staat er (ook op de Rijksoverheidsite) wel dat werkgever van alles verplicht is, maar dat je er vooral samen uit moet komen.
Bijvoorbeeld, een rustruimte (met bank of bed!) is verplicht, maar als je zwanger bent, moet je er met werkgever uit zien te komen. Voor veel werkgevers is dan de zwangere 'ziek' naar huis sturen eenvoudiger en goedkoper dan een aanpassing. Beetje wassen neus hoor
Die aanpassing is vaak ook gewoon niet mogelijk. Om mijn wasserij maar weer eens van stal te halen: theoretisch zouden we misschien best een rust/kolfruimte kunnen realiseren (zeecontainer op de parkeerplaats of zo), maar het werk wordt er niet anders door. Dat blijft gewoon warm en fysiek zwaar, en als dat niet meer gaat zit er toch echt weinig anders op dan ziekmelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven