20 weken echo

19-09-2018 20:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin heeft over 2 weken de 20 weken echo. Zij is al een paar dagen ziek van spanning en maakt zich enorm druk dat het dadelijk niet goed is.

Weet iemand hoe groot de kans is dat daar iets ernstigs gevonden wordt? Ben ik zelf ook wel benieuwd naar omdat dit me over 3 maanden ook staat te wachten.
Heeft helemaal geen zin om daar nu over te panieken.
Mijn ervaring zegt helemaal niets over jouw echo.

Natuurlijk is zo'n echo best spannend maar jezelf gek maken is zonde van je tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze echo morgen, ben best zenuwachtig maar ook wel opgelucht dat ik straks eindelijk weet of alles goed is!!
Het is een controlemiddel om te kijken of alles goed gaat. HOeveel kans op een minder goede echo? Geen idee. Je kunt je er heel druk over maken, maar dat is zo zinloos.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
19-09-2018 20:22
Ik heb deze echo morgen, ben best zenuwachtig maar ook wel opgelucht dat ik straks eindelijk weet of alles goed is!!
Uhhmm, hate to bust your bubble, maar de 20 weken echo is een goede check, maar ze kunnen je geen kerngezond kind garanderen hoor. Alles goed qua 20 weken echo kan natuurlijk wel de uitkomst zijn. Maar alles is goed niet.
Alle reacties Link kopieren
De kans is het grootst dat alles er gewoon ok uit ziet. Of wat ook kan: dat alles er ok uit ziet, maar een paar dingetjes net niet goed gemeten kunnen worden, dan moet je later nog een keer terug. Ik wist helemaal niet dat dat kon, maar gebeurt best vaak. Ik moest uiteindelijk 2 keer terug (eigenwijze baby) voordat de hele lijst afgevinkt was.

Het is best goed om te beseffen dat het niet altijd allemaal alleen maar leuk baby kijken is, maar zo veel spanning is ook wel een beetje buiten proportie. Mij werd verteld dat bij ongeveer 5% ‘iets’ gezien wordt. Maar dat hoeft dan nog lang niet ernstig te zijn, dat is maar weer een klein deel daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen we forumster Florence13 er even bij roepen? Haar man had geloof ik een hele tabel gemaakt met alle kansen op aandoeningen die ze met de 20 weken echo kunnen opsporen er in. (Ja, haar man heeft ASS)
Wij hadden daarom een (pret)echo met 17 weken gedaan. Dat was bij dezelfde echoscopist als in het ziekenhuis, maar dan in haar eigen praktijk. Ze kon toen alvast een flink aantal dingen checken die er goed uitzagen. Dat scheelde een stuk spanning. Daarnaast heb ik een dagje (ochtendje) sauna gedaan voordat we richting de ecbo gingen. Helemaal ontspannen er heen dus.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe groot de kans is dat ze iets zien, maar die kan is er wel degelijk. Het is een uitgebreide medische echo. De ene afwijking is natuurlijk ook de andere niet.

Ik vond het zelf ook weer erg spannend. Degene die hem uitvoerde feliciteerde ons met de goede echo en benadrukte gelijk ook nog even dat het er allemaal goed uitzag, maar dat we nog maar op de helft van de zwangerschap waren. Dat is natuurlijk ook waar, toch kan ik sinds die tijd behoorlijk genieten van het drukke kindje in mijn buik! Succes voor je vriendin en voor jezelf.
konijnhangoor wijzigde dit bericht op 19-09-2018 20:35
3.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-09-2018 20:29
De kans is het grootst dat alles er gewoon ok uit ziet. Of wat ook kan: dat alles er ok uit ziet, maar een paar dingetjes net niet goed gemeten kunnen worden, dan moet je later nog een keer terug. Ik wist helemaal niet dat dat kon, maar gebeurt best vaak. Ik moest uiteindelijk 2 keer terug (eigenwijze baby) voordat de hele lijst afgevinkt was.

Het is best goed om te beseffen dat het niet altijd allemaal alleen maar leuk baby kijken is, maar zo veel spanning is ook wel een beetje buiten proportie. Mij werd verteld dat bij ongeveer 5% ‘iets’ gezien wordt. Maar dat hoeft dan nog lang niet ernstig te zijn, dat is maar weer een klein deel daarvan.
Dankje voor je reactie. De kans zal niet groot zijn idd. Maar helaas zijn er wel veel mensen in omgeving waarbij een ernstige hartafwijking was bijv. Maargoed je hoort vaak alleen de slechte verhalen waardoor dit veel lijkt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
konijnhangoor schreef:
19-09-2018 20:34
Geen idee hoe groot de kans is dat ze iets zien, maar die kan is er wel degelijk. Het is een uitgebreide medische echo. De ene afwijking is natuurlijk ook de andere niet.

Ik vond het zelf ook weer erg spannend. Degene die hem uitvoerde feliciteerde ons met de goede echo en benadrukte gelijk ook nog even dat het er allemaal goed uitzag, maar dat we nog maar op de helft van de zwangerschap waren. Dat is natuurlijk ook waar, toch kan ik sinds die tijd behoorlijk genieten van het drukke kindje in mijn buik! Succes voor je vriendin en voor jezelf.
Klopt, ik denk dat mn vriendin ook erna kan genieten, mocht de echo goed zijn. En ik zelf dan ook straks.
aikidoka schreef:
19-09-2018 20:30
Misschien kunnen we forumster Florence13 er even bij roepen? Haar man had geloof ik een hele tabel gemaakt met alle kansen op aandoeningen die ze met de 20 weken echo kunnen opsporen er in. (Ja, haar man heeft ASS)
Ik heb geen ASS, maar ik hou wel van zulke berekeningen. Het gaf mij toch enig vertrouwen tijdens de zwangerschap. Al slaat het natuurlijk nergens op.
Alle reacties Link kopieren
south schreef:
19-09-2018 20:37
Ik heb geen ASS, maar ik hou wel van zulke berekeningen. Het gaf mij toch enig vertrouwen tijdens de zwangerschap. Al slaat het natuurlijk nergens op.
Haha ik ben wel van cijfertjes. Kom maar op als je wil :-)
Alle reacties Link kopieren
Je druk maken heeft echt geen zin. Als er iets niet goed is, dan is dat toch al zo. Mochten er afwijkende dingen worden vastgesteld dan krijg je daarna sowieso een uitgebreidere echo en indien nodig verdere onderzoeken en informatie.

Mijns inziens zijn er grofweg 3 scenario's (maar anderen, vul me gerust aan als ik iets over het hoofd zie!) :

- er wordt iets afwijkends gezien wat in de gaten gehouden moet worden (bijvoorbeeld een vertraagde groei) gedurende de rest van je zwangerschap. Soms een heel ernstig verhaal, maar soms ook blijkt dan later in de zwangerschap of na de geboorte dat er weinig/niks aan de hand is.

- er wordt een afwijking vastgesteld waar een kind gewoon mee kan leven, zoals een klompvoet of een schisis. Dit is heel goed om alvast te weten want dan kan je je emotioneel en praktisch gezien voorbereiden op wat je kind en jullie als ouders te wachten staat na de geboorte (bijv. bij een schisis meestal met een speciale fles voeden en later enkele operaties).

- Soms wordt een afwijking vastgesteld die niet verenigbaar is met het leven. Dat is natuurlijk heel verdrietig en dan zal je, na meerdere onderzoeken, voor de 24 weken een beslissing moeten nemen over het al dan niet afbreken van de zwangerschap.

Eigenlijk zijn er nog meer opties, bijvoorbeeld dat je kind een afwijking heeft maar dat die niet wordt vastgesteld tijdens de echo. Ik ken ook iemand die na de 20 weken echo een ingreep heeft gehad waarbij de baby in de baarmoeder (!) werd geopereerd, en die baby is later volledig gezond geboren.

Wat ik wil zeggen is: de uitslag van de echo is niet zwart-wit, niet ofwel 'de baby is gegarandeerd gezond' of 'er is iets ernstig mis'.

Het is heel natuurlijk om je kwetsbaar en zenuwachtig te voelen vooraf, maar je te druk maken is absoluut onverstandig. Als je een kind krijgt zal je deze kwetsbaarheid nooit meer kwijtraken: tijdens èn na de zwangerschap kan je kind altijd iets overkomen - garanties dat het lang gezond en gelukkig zal leven krijg je helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
De cijfers en ‘wat als’ staan keurig op de info site van de overheid:

https://www.onderzoekvanmijnongeborenki ... -wekenecho

Alleen voor extreme stressers denk ik dat het lezen van een aandoening die ze niet kenden, meer zorgen oplevert dan het feit dat 95% gewoon goed is.
Alle reacties Link kopieren
De kans dat er 'iets' wordt gevonden is 1 op 20 lees ik net.
De kans dat er uiteindelijk echt iets mis is met je kind is wat kleiner, en er is dus ook nog een kans dat er wel iets is wat weer niet gezien wordt op zo'n echo...
Kortom, de zekerheid dat het wel of niet goed is, is 0,0...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je doen, je hele zwangerschap zorgen maken, of er misschien iets mis zou kunnen zijn? Of lekker genieten?
Met die echo kan je maar weinig. Je kunt veel beter de nipt doen.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
19-09-2018 21:44
Met die echo kan je maar weinig. Je kunt veel beter de nipt doen.
Wat een bijzondere reactie. Nipt spoort echt niet alles op.
Op een 20 weken echo zijn heel andere dingen te zien. Wat in mijn omgeving bijv is geconstateerd: hartafwijking en geen goede werking navelstreng. Overigens nu beide gezonde kinderen. Maar even als voorbeeld voor wat de nipt niet ziet.
Nipt in Nederland is bedoeld om 3 syndromen op te sporen (ja soms zijn er nevenbevindingen).
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
19-09-2018 21:44
Met die echo kan je maar weinig. Je kunt veel beter de nipt doen.
De nipt zegt niets over eventuele hartafwijkingen, open ruggetje, schizis enz enz.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
19-09-2018 21:44
Met die echo kan je maar weinig. Je kunt veel beter de nipt doen.
Die twee hebben niks met elkaar te maken. De nipt doe je met 11-14 weken, de 20 weken echo met (je raadt het niet), 20 weken. De nipt kijkt naar genetische afwijkingen, de echo met name naar groei en aanleg van organen en ledematen. Daar kun je best veel mee, want verschillende afwijkingen kun je wel al zien op die termijn. Ernstig afwijkende groei, sommige hartafwijkingen, open ruggetje of hazenlip bijvoorbeeld. Beiden geven geen 100% zekerheid, zelfs niet op hun eigen gebied. De nipt kijkt naar vrij grove genetica, en kan kleine afwijkingen niet altijd opsporen. Bovendien kun je daarmee geen aanlegstoornissen zien (die uberhaupt niet genetisch zijn). De echo kan ook niet alles detecteren. Wat beiden wel kunnen uitwijzen, is dat de kans op bepaalde afwijkingen vrijwel nul is, of juist sterk verhoogd. Zodat je vervolgonderzoek kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
19-09-2018 21:44
Met die echo kan je maar weinig. Je kunt veel beter de nipt doen.
Er is al uitgebreid op gereageerd door oa Nausicaa, maar wat een ontzettende domme reactie. Kan hier echt woedend om worden. Een goede NIPT test geeft absoluut geen garanties op een gezond kind. Bij de 20 weken echo kunnen ze zoveel zien.

Het is absoluut spannend de 20 weken echo. Je kan weinig meer doen dan de tijd uitzitten
Veel succes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ziek van spanning zijn nogal een heftige reactie overigens. Ik vraag me dan echt af hoe je gaat reageren als je kind er is en het wordt een keer ziek of zo. Of de ontwikkeling loopt niet precies volgens de boekjes.

Ik kan me niet herinneren dat ik voor de 20 weken echo zeuwachtig of gespannen ben geweest.
aikidoka schreef:
19-09-2018 22:35
Ik vind ziek van spanning zijn nogal een heftige reactie overigens. Ik vraag me dan echt af hoe je gaat reageren als je kind er is en het wordt een keer ziek of zo. Of de ontwikkeling loopt niet precies volgens de boekjes.

Ik kan me niet herinneren dat ik voor de 20 weken echo zeuwachtig of gespannen ben geweest.
Joh, ik was zo’n beetje depressief van de spanning tijdens de zwangerschap van onze jongste.
Dat kwam in mijn geval doordat ik nogal lang op de zwangerschap had moeten wachten en ook twee miskramen had gehad. Daarnaast kwamen het dagelijkse gekots en de harde buiken die dreigden over te gaan in vroegtijdige weeen mijn relativeringsvermogen ook zeker niet ten goede.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
19-09-2018 20:30
Misschien kunnen we forumster Florence13 er even bij roepen? Haar man had geloof ik een hele tabel gemaakt met alle kansen op aandoeningen die ze met de 20 weken echo kunnen opsporen er in. (Ja, haar man heeft ASS)
Jaaaaa, bij 5% wordt er iets gezien, van die 5% is 55% niks of dingen die bijtrekken, de overige 45% is wel wat, en dat varieert van ernstig tot heel weinig ernstig.
Maar dat geldt dus alleen voor vrouwen die een goede nipt hadden. (voor vrouwen zonder nipt heeft man niet uitgerekend)

Maar dan nog, deze cijfers gaan over alle vrouwen en dus niet over individuele kans. Met andere woorden, als er bij 5% van de vrouwen iets gezien wordt, betekent dat niet dat jij 5% kans hebt want dat is weer afhankelijk van heel veel andere factoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven