40 en eigenlijk de wens voor een 3e
donderdag 2 september 2021 om 10:42
Hoi allemaal,
Hier een moeder van 2. Zijn inmiddels 8 en 10.
Ik ben inmiddels 40 maar heb eigenlijk nog een wens voor een 3e (eigenlijk 4e)
4 jaar geleden onverwacht zwanger. Helaas bleek uit de tests dat het kindje een hele ernstige afwijking had. Het zou geen kans hebben op een humaan leven.
Daarom hebben we na 17 weken afscheid moeten nemen.
Sinds die tijd blijft het toch kriebelen...
Zijn er meer 40 + ers die nog een wens hebben... of die hebben vervuld.
Gr Mommie
Hier een moeder van 2. Zijn inmiddels 8 en 10.
Ik ben inmiddels 40 maar heb eigenlijk nog een wens voor een 3e (eigenlijk 4e)
4 jaar geleden onverwacht zwanger. Helaas bleek uit de tests dat het kindje een hele ernstige afwijking had. Het zou geen kans hebben op een humaan leven.
Daarom hebben we na 17 weken afscheid moeten nemen.
Sinds die tijd blijft het toch kriebelen...
Zijn er meer 40 + ers die nog een wens hebben... of die hebben vervuld.
Gr Mommie
donderdag 2 september 2021 om 14:49
Er zijn naast duurzaamheid nog best wat andere legitieme argumenten genoemd om het niet te doen, maar die worden allemaal genegeerd onder het motto dat TO geen zwartkijker is. Maar goed, daar vroeg TO ook niet naar in haar openingspost.
Zo te horen heb je je besluit allang genomen om voor de 3e te gaan, en wil je graag alleen de positieve verhalen horen hoe fantastisch het wel niet is en hoe probleemloos het bij anderen ging? Daar lijkt het een beetje op.
Vanuit een ander perspectief (vooropgesteld dat het zeker geen n=1 verhaal is!): ik heb een broertje van 9 jaar jonger, en vond het vroeger niet altijd leuk. Door het leeftijdsverschil hadden we weinig aansluiting. Mijn broertje was de langverwachte zoon en die werd best wel voorgetrokken op mij en mijn zus. Alles wat vroeger bij ons niet kon, was bij hem wel mogelijk, uitjes werden aan hem aangepast en we werden ingezet als oppas wanneer het uitkwam. En mijn jongere broertje heeft het ook niet altijd als leuk ervaren trouwens. Datzelfde zie ik nu gebeuren bij buren, waarbij de jongste ook nog eens niet gezond ter wereld is gekomen.
Ik zou eens rondvragen naar ervaringen van gezinnen met nakomertjes, hoe de kinderen het ervaren hebben, tegen welke uitdagingen zij zijn aangelopen en hoe ze dat hebben opgelost.
Zo te horen heb je je besluit allang genomen om voor de 3e te gaan, en wil je graag alleen de positieve verhalen horen hoe fantastisch het wel niet is en hoe probleemloos het bij anderen ging? Daar lijkt het een beetje op.
Vanuit een ander perspectief (vooropgesteld dat het zeker geen n=1 verhaal is!): ik heb een broertje van 9 jaar jonger, en vond het vroeger niet altijd leuk. Door het leeftijdsverschil hadden we weinig aansluiting. Mijn broertje was de langverwachte zoon en die werd best wel voorgetrokken op mij en mijn zus. Alles wat vroeger bij ons niet kon, was bij hem wel mogelijk, uitjes werden aan hem aangepast en we werden ingezet als oppas wanneer het uitkwam. En mijn jongere broertje heeft het ook niet altijd als leuk ervaren trouwens. Datzelfde zie ik nu gebeuren bij buren, waarbij de jongste ook nog eens niet gezond ter wereld is gekomen.
Ik zou eens rondvragen naar ervaringen van gezinnen met nakomertjes, hoe de kinderen het ervaren hebben, tegen welke uitdagingen zij zijn aangelopen en hoe ze dat hebben opgelost.
donderdag 2 september 2021 om 14:52
Ach het is hier altijd hetzelfde. Ik kom ze in het echt gelukkig nooit tegen, zulke extreme klimaat bangerikken/ drammers. Maar hier denkt men geloof ik dat het de norm is. Maar dat is hier met wel meer dingen zo. Lekker steeds naar de ander wijzen.
donderdag 2 september 2021 om 14:57
Roomsnoesje schreef: ↑02-09-2021 14:49Er zijn naast duurzaamheid nog best wat andere legitieme argumenten genoemd om het niet te doen, maar die worden allemaal genegeerd onder het motto dat TO geen zwartkijker is. Maar goed, daar vroeg TO ook niet naar in haar openingspost.
Wij hebben ook een nakomertje gekregen, gelukkig gezond. Na twee jongens een meisje. Maar mijn zoons zijn helemaal gek op hun kleine zusje, gelukkig. Ze betrekken haar zelfs bij hun game spellen op de play station
Ik denk echt dat het voor iedereen anders is.
donderdag 2 september 2021 om 14:57
Heeft niks te maken met bang zijn. Misschien het nieuwste klimaatrapport eens rustig doorlezen en op je in laten werken?
donderdag 2 september 2021 om 14:59
Ik heb een vriendin met een 8 jaar jonger zusje, zij heeft vergelijkbare ervaringen van aansluiting en voortrekken, de jongste is geboren na lang proberen met miskramen. Tot op heden is jongste zus het prinsesje waar alles voor moet wijken, in ieder geval voelt mijn vriendin dat zo.Roomsnoesje schreef: ↑02-09-2021 14:49Vanuit een ander perspectief (vooropgesteld dat het zeker geen n=1 verhaal is!): ik heb een broertje van 9 jaar jonger, en vond het vroeger niet altijd leuk. Door het leeftijdsverschil hadden we weinig aansluiting. Mijn broertje was de langverwachte zoon en die werd best wel voorgetrokken op mij en mijn zus. Alles wat vroeger bij ons niet kon, was bij hem wel mogelijk, uitjes werden aan hem aangepast en we werden ingezet als oppas wanneer het uitkwam. En mijn jongere broertje heeft het ook niet altijd als leuk ervaren trouwens. Datzelfde zie ik nu gebeuren bij buren, waarbij de jongste ook nog eens niet gezond ter wereld is gekomen.
Een kennis met een veel jonger broertje vond het juist heerlijk en wilde erover moederen.
donderdag 2 september 2021 om 15:03
Ik ga niet in discussie over het klimaat. Daar gaat dit topic niet over. En ja, jullie drammen. Open het zoveelste topic over het klimaat in plaats van hier weer een discussie te willen starten.
donderdag 2 september 2021 om 15:05
Geen reacties gelezen nog.
Ik ben 42 inmiddels, en heb 2 kinderen.
Geen derde en vierde kindje is echt de spijt van mijn leven. En op een zeker moment is het te laat. We hebben vorig jaar nog een poging gedaan. Door omstandheden werd dat ivf maar is niet gelukt.
Dus als jullie het allebei willen, laat leeftijd geen reden zijn.
Geen derde en vierde kindje is echt de spijt van mijn leven. En op een zeker moment is het te laat. We hebben vorig jaar nog een poging gedaan. Door omstandheden werd dat ivf maar is niet gelukt.
Geloof niet alles wat je denkt.
donderdag 2 september 2021 om 15:07
La-Gamine schreef: ↑02-09-2021 15:05Geen reacties gelezen nog.
Wat jammer dat het zo gelopen is.
donderdag 2 september 2021 om 15:09
Laat leeftijd geen reden zijn?La-Gamine schreef: ↑02-09-2021 15:05Geen reacties gelezen nog.
Serieus?
Alle risico's die samengaan met die leeftijd wegwuiven, puur omdat je wil toegeven aan je oerdrang/kriebels etc.?
Ik ben oprecht benieuwd naar je uitleg en motieven?
De spijt van je leven?
Hoe verenig je dat gevoel met het feit dat je twee kinderen hebt?
Oprechte interesse naar de motieven achter dergelijke uitspraken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 2 september 2021 om 15:13
Mijn zusje is ook 8 jaar jonger. Ik herinner me dat niet zo dat zij werd voorgetrokken oid.
Mijn 2 oudsten vraag ik het wel eens hoe ze het ervaren. Ze zeggen allebei het leuk te vinden.
Uitjes worden niet aangepast. We doen dingen zoals de binnenspeeltuin met de jongste. De anderen willen dan niet mee. We hebben bv een abo op de Efteling. De ene keer willen de oudsten mee, de andere keer niet. Als ze meegaan is er ook gewoon tijd voor de attracties die zij leuk vinden en de jongste niet.
Op vakantie doen we ook vanalles. De ene keer iets wat de een leuk vindt, de andere keer iets wat de ander leuk vindt. Zo zijn we naar het oorlogsmuseum geweest waar de oudste per se naar toe wilde. Dan gaat die van 7 gewoon mee.
Oppassen gebeurt soms. De oudste van 17 haalt haar op maandag op van de bso, 2 straten verderop. We hebben dit met hem besproken en hij vindt het niet erg. Komt het niet uit of wat dan ook dan doen we het zelf. Het is geen moeten maar wel fijn als hij het wil doen.
En de oudsten profiteren ook vaak van hun kleine zusje. Doe gelooft nog in sinterklaas. De oudsten krijgen dus al 7 jaar lang kado's die ze anders waarschijnlijk niet hadden gehad.
Mijn 2 oudsten vraag ik het wel eens hoe ze het ervaren. Ze zeggen allebei het leuk te vinden.
Uitjes worden niet aangepast. We doen dingen zoals de binnenspeeltuin met de jongste. De anderen willen dan niet mee. We hebben bv een abo op de Efteling. De ene keer willen de oudsten mee, de andere keer niet. Als ze meegaan is er ook gewoon tijd voor de attracties die zij leuk vinden en de jongste niet.
Op vakantie doen we ook vanalles. De ene keer iets wat de een leuk vindt, de andere keer iets wat de ander leuk vindt. Zo zijn we naar het oorlogsmuseum geweest waar de oudste per se naar toe wilde. Dan gaat die van 7 gewoon mee.
Oppassen gebeurt soms. De oudste van 17 haalt haar op maandag op van de bso, 2 straten verderop. We hebben dit met hem besproken en hij vindt het niet erg. Komt het niet uit of wat dan ook dan doen we het zelf. Het is geen moeten maar wel fijn als hij het wil doen.
En de oudsten profiteren ook vaak van hun kleine zusje. Doe gelooft nog in sinterklaas. De oudsten krijgen dus al 7 jaar lang kado's die ze anders waarschijnlijk niet hadden gehad.
donderdag 2 september 2021 om 15:16
Niet mee eens…. Een 3e kind is vanuit natuur en biologie gezien totaal niet extreem
Dat zal ook nauwelijks impact hebben op t klimaat. Onze leefstijl en vervuiling (vooral door bedrijven) wel. Lijkt me dat daar eerder naar gekeken moet worden dan naar aantal kinderen.
Kinderen zijn de toekomst en later verzorgen ze de ouderen en betalen ze de economie. Je hebt ze nodig
donderdag 2 september 2021 om 15:20
Over de risico's: Natuurlijk is de kans op afwijkingen hoger op latere leeftijd maar alsnog is de kans het grootste dat je een gezond kind krijgt. Vroeger werden vrouwen later zwanger omdat er nog geen anticonceptie bestond. Zo had mijn oma op haar 44ste haar laatste kind en de oma van mijn man was 50. Toen was dat heel normaal.sprokkelientje schreef: ↑02-09-2021 15:09Laat leeftijd geen reden zijn?
Serieus?
Alle risico's die samengaan met die leeftijd wegwuiven, puur omdat je wil toegeven aan je oerdrang/kriebels etc.?
De spijt van je leven?
Het is ook iets van deze tijd dat daar zo op gehamerd wordt omdat het minder gebruikelijk is.
Plus: Er zitten ook veel voordelen aan het ouderschap op latere leeftijd. als ik kijk naar de leeftijdsgenoten van mijn kinderen dan hebben wij als oudere ouders gemiddeld gezien toch wat meer rust gevonden in vergelijking met hun ouders en kunnen dat aan onze kinderen bieden. uit onderzoek blijkt ook dat kinderen met 'oudere' ouders zowel lichamelijk als geestelijk gezonder zijn dan kinderen van jongere ouders.
donderdag 2 september 2021 om 15:23
Vroeger kregen vrouwen tot ver in de veertig kinderen. Daar keek niemand raar van op. Nu zijn we medisch veel verder, waardoor vrouwen de keuze hebben. En iedereen is vrij die keuze voor zichzelf te maken.sprokkelientje schreef: ↑02-09-2021 15:09Laat leeftijd geen reden zijn?
Serieus?
De spijt van je leven?
Ik snap niet dat mensen menen daarover te moeten oordelen. Denk je nou echt dat TO niet heeft nagedacht over de risico's? En dat ze niet oud en wijs genoeg is om tot een afgewogen beslissing te komen?
donderdag 2 september 2021 om 15:24
Je geeft aan dat je kinderen het leuk zouden vinden. Ik denk niet dat ze op deze leeftijd volledig snappen wat het hebben van een baby inhoudt.
Ze zijn natuurlijk schattig en leuk, maar de komst van een baby heeft grote invloed op de gezinsdynamiek.
Veel dingen die je nu spontaan met ze kunt doen, zijn met een baby erbij niet meer zo makkelijk. Uitjes en vakanties zullen ook aangepast moeten worden aan de mogelijkheden en interesses van de jongste. Het hele gezin zal zich moeten aanpassen aan de eet- en slaaptijden van de baby.
Over een paar jaar gaan ze naar de middelbare school (mijn kinderen zijn iets ouder, ik zit er al middenin), een tijd waarin ze dan misschien praktisch gezien al heel zelfstandig zijn, maar de vraag naar emotionele ondersteuning en begeleiding wordt alleen maar groter. Ga je dat goed kunnen combineren met een kleuter?
Natuurlijk is het volledig jullie eigen keuze, maar ik zou persoonlijk de impact voor de al bestaande kinderen veel te groot vinden. Aan het argument dat ze zeggen het leuk te zullen vinden zou ik dus niet te zwaar wegen, die inschatting kunnen ze echt niet maken.
Ze zijn natuurlijk schattig en leuk, maar de komst van een baby heeft grote invloed op de gezinsdynamiek.
Veel dingen die je nu spontaan met ze kunt doen, zijn met een baby erbij niet meer zo makkelijk. Uitjes en vakanties zullen ook aangepast moeten worden aan de mogelijkheden en interesses van de jongste. Het hele gezin zal zich moeten aanpassen aan de eet- en slaaptijden van de baby.
Over een paar jaar gaan ze naar de middelbare school (mijn kinderen zijn iets ouder, ik zit er al middenin), een tijd waarin ze dan misschien praktisch gezien al heel zelfstandig zijn, maar de vraag naar emotionele ondersteuning en begeleiding wordt alleen maar groter. Ga je dat goed kunnen combineren met een kleuter?
Natuurlijk is het volledig jullie eigen keuze, maar ik zou persoonlijk de impact voor de al bestaande kinderen veel te groot vinden. Aan het argument dat ze zeggen het leuk te zullen vinden zou ik dus niet te zwaar wegen, die inschatting kunnen ze echt niet maken.
The time is now
100% mee eensMollyMalone schreef: ↑02-09-2021 15:23Vroeger kregen vrouwen tot ver in de veertig kinderen. Daar keek niemand raar van op. Nu zijn we medisch veel verder, waardoor vrouwen de keuze hebben. En iedereen is vrij die keuze voor zichzelf te maken.
Ik snap niet dat mensen menen daarover te moeten oordelen. Denk je nou echt dat TO niet heeft nagedacht over de risico's? En dat ze niet oud en wijs genoeg is om tot een afgewogen beslissing te komen?
Dat hoeft toch niet per se met voortrekken te maken hebben? In mijn gezin kan er nu voor mijn jongste ook meer dan bij mijn oudste kon. Niet omdat ik de jongste voortrek, maar omdat ik nu eenmaal nu een veel betere financiële positie heb dan toen de oudste klein was. De oudste krijgt nu ook dingen die in zijn eigen kindertijd niet gekund hadden.Roomsnoesje schreef: ↑02-09-2021 14:49Alles wat vroeger bij ons niet kon, was bij hem wel mogelijk,
En soms mag de kleinste inderdaad dingen wel die de oudste nog niet mocht. Dat heeft voor een groot deel ermee te maken dat voor heel veel dingen de adviezen inmiddels ook anders zijn dan toen de oudste baby/peuter/kleuter was, met voortschrijdend inzicht, met een andere tijdsgeest, etc.
Omgekeerd zijn er ook weer dingen die ik met de oudste nog wel deed die ik met de jongste niet meer doe.
Mijn oudste kan ook wel eens op zijn pubers roepen dat ik de jongste voortrek, en daarbij merk ik naast alles wat ik hierboven schets dat ook meespeelt dat hij zich heel veel dingen uit zijn eigen baby/peuter/kleutertijd uiteraard niet meer kan herinneren en er nu bij de jongste bovenop zit en dan denkt dat de jongste enorm verwend wordt. De realiteit is echter dat ik juist mijn oudste meer verwend heb, om allerlei verschillende redenen.
Am Yisrael Chai!
donderdag 2 september 2021 om 15:26
Ja maar jij bent een man dus dan mag het hè.Westerpaviljoen schreef: ↑02-09-2021 15:22hier net nummer twee al drie maanden op aarde en ik ben 43
maar er is geen reet aan die eerste maanden ik kan nog niks met die baby:-)
donderdag 2 september 2021 om 15:26
reckless schreef: ↑02-09-2021 15:20Over de risico's: Natuurlijk is de kans op afwijkingen hoger op latere leeftijd maar alsnog is de kans het grootste dat je een gezond kind krijgt. Vroeger werden vrouwen later zwanger omdat er nog geen anticonceptie bestond. Zo had mijn oma op haar 44ste haar laatste kind en de oma van mijn man was 50. Toen was dat heel normaal.
Het is ook iets van deze tijd dat daar zo op gehamerd wordt omdat het minder gebruikelijk is.
Plus: Er zitten ook veel voordelen aan het ouderschap op latere leeftijd. als ik kijk naar de leeftijdsgenoten van mijn kinderen dan hebben wij als oudere ouders gemiddeld gezien toch wat meer rust gevonden in vergelijking met hun ouders en kunnen dat aan onze kinderen bieden. uit onderzoek blijkt ook dat kinderen met 'oudere' ouders zowel lichamelijk als geestelijk gezonder zijn dan kinderen van jongere ouders.
Dat is precies wat mijn huisarts ook tegen mij zei , hij vindt dat vrouwen juist veel te bang worden gemaakt om op latere leeftijd nog kinderen te krijgen. Volgens hem vielen de risico's erg mee. Hij zei dat het meer een kwestie was van vruchtbaarheid, of het nog wel zou lukken om zwanger te worden. En de kans op een miskraam is natuurlijk groter. Maar hij vertelde dat vrouwen vroeger vaak zelf nog tegen de 50 kinderen kregen. En het overgrote deel daarvan was gewoon gezond.
donderdag 2 september 2021 om 15:27
Bij zoveel wetenschappelijke uitspraken wat betreft jongere vs oudere ouders en zwangerschapsrisico's op oudere leeftijd ben ik oprecht geïnteresseerd in een bronvermelding.reckless schreef: ↑02-09-2021 15:20Over de risico's: Natuurlijk is de kans op afwijkingen hoger op latere leeftijd maar alsnog is de kans het grootste dat je een gezond kind krijgt. Vroeger werden vrouwen later zwanger omdat er nog geen anticonceptie bestond. Zo had mijn oma op haar 44ste haar laatste kind en de oma van mijn man was 50. Toen was dat heel normaal.
Wat betreft vroeger:
Vroeger waren er heksenjachten, was de aarde plat en liepen we op handen en voeten...toen heel normaal maar ik snap niet helemaal waarom je dat als argument in je betoog opvoert.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 2 september 2021 om 15:27
Ik heb afgelopen twee weken een miskraam achter de rug van wat ons derde kindje zou worden.sprokkelientje schreef: ↑02-09-2021 15:09Laat leeftijd geen reden zijn?
Serieus?
De spijt van je leven?
We hebben twee geweldig leuke en gezonde dochters van 2,5 en 1,5 en toch is er die wens. Ik kan het niet uitleggen maar ons gezin voelt nog niet compleet. Er is niets rationeels aan, en gezien het klimaat ook niets verstandigs maar ik en mijn man willen het nog één keer meemaken. Het tweede streepje, de eerste echo, ons zo gewenste derde kindje. Ik kan mij er gemakkelijker in berusten als het ons niet gegeven is (man is 28, ik bijna 33 dus ik heb goede hoop hoor) maar ja, ik zou wel een gemis ervaren in ons leven. Ik verwacht geen actief gemis maar wel een sluimerend gemis om het zo maar uit te leggen. Dat doet niets af aan onze twee kindjes die we nu hebben.
donderdag 2 september 2021 om 15:28
Wat heeft mijn man zijn ermee te maken?