Alcohol en zwanger willen worden
zaterdag 15 december 2018 om 09:17
Vorige week heb ik mijn mirenaspiraal laten verwijderen vanwege een kinderwens. Meteen de dag erna startte ik met foliumzuur innemen. De gynaecoloog vertelde me dat het normaal gesproken gemiddeld drie maanden duurt voordat de cyclus weer normaal is. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Waar ik nu een beetje mee zit, is het alcoholgebruik in de periode tussen zwanger willen worden en zwanger zijn. Ik ben geen grote drinker, maar bij uit eten gaan of een feestje drink ik wel graag 2-3 glazen alcohol. Gewoon thuis drink ik amper, aangezien mijn partner er niet veel om geeft en ik het ongezellig vind om alleen te drinken.
Nu met kerst en oud en nieuw voor de deur, vind ik het wel lastig. Als ik eenmaal zwanger ben, zou ik uiteraard niet drinken, maar wat als het pas over een jaar "raak" is? Zou ik dan een jaar lang niets kunnen/mogen drinken? Of dronken jullie wel in de week waarin je ongesteld was? Ik had 15 jaar geleden (voordat ik aan de pil en later spiraal zat) namelijk een erg onregelmatige cyclus.
Ik twijfel dus enorm of ik komende weken wel of niet een glaasje (ipv 2-3) zou drinken.
Mijn vraag is dus: hoe deden jullie dat of hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Waar ik nu een beetje mee zit, is het alcoholgebruik in de periode tussen zwanger willen worden en zwanger zijn. Ik ben geen grote drinker, maar bij uit eten gaan of een feestje drink ik wel graag 2-3 glazen alcohol. Gewoon thuis drink ik amper, aangezien mijn partner er niet veel om geeft en ik het ongezellig vind om alleen te drinken.
Nu met kerst en oud en nieuw voor de deur, vind ik het wel lastig. Als ik eenmaal zwanger ben, zou ik uiteraard niet drinken, maar wat als het pas over een jaar "raak" is? Zou ik dan een jaar lang niets kunnen/mogen drinken? Of dronken jullie wel in de week waarin je ongesteld was? Ik had 15 jaar geleden (voordat ik aan de pil en later spiraal zat) namelijk een erg onregelmatige cyclus.
Ik twijfel dus enorm of ik komende weken wel of niet een glaasje (ipv 2-3) zou drinken.
Mijn vraag is dus: hoe deden jullie dat of hoe zouden jullie hiermee omgaan?
zaterdag 15 december 2018 om 09:20
Tussen ongesteld en eisprong kan het sowieso, maar er wordt ook gezegd dat er de eerste weken nog geen bloedband is, waardoor je dus ook tussen eisprong en nod een glaasje zou kunnen drinken. Ik heb dat laatste niet gedaan, maar heb er ook geen jaar over gedaan.. Denk dat je er na een paar keer iets makkelijker in wordt.
zaterdag 15 december 2018 om 09:22
Dank je voor je reactie, zou jij dan nu dus in mijn plaats met kerst (en bijbehorende borrels) niets drinken?maris86 schreef: ↑15-12-2018 09:20Tussen ongesteld en eisprong kan het sowieso, maar er wordt ook gezegd dat er de eerste weken nog geen bloedband is, waardoor je dus ook tussen eisprong en nod een glaasje zou kunnen drinken. Ik heb dat laatste niet gedaan, maar heb er ook geen jaar over gedaan.. Denk dat je er na een paar keer iets makkelijker in wordt.
zaterdag 15 december 2018 om 09:24
Ik drink ook niet veel, af en toe een wijntje en met stappen een paar biertjes. Ik was op wintersport en heb daar gewoon gedronken wat ik normaal ook zou doen. 2 wijntjes bij het eten en soms ‘s avonds ook nog een paar. Ik bleek na de wintersport zwanger te zijn en ben toen direct gestopt met alcohol drinken natuurlijk. Ik heb nu een gezonde dochter naast mij liggen, dus volgens mij kan het geen kwaad om wat te drinken als je bezig bent met zwanger worden.
zaterdag 15 december 2018 om 09:30
Ooh ik zou met kerst zeker wel een wijntje drinken in jouw situatie. Gezien je onregelmatige cyclus zou ik na een positieve test stoppen of evt na een positieve ovulatietest, als je die gaat gebruiken..afrodite05 schreef: ↑15-12-2018 09:22Dank je voor je reactie, zou jij dan nu dus in mijn plaats met kerst (en bijbehorende borrels) niets drinken?
zaterdag 15 december 2018 om 09:35
Tussen de eisprong en menstruatie dronk ik zo min mogelijk. Met oud en nieuw zou ik dan bijvoorbeeld alleen een slokje champagne nemen en met kerst alleen een glaasje wijn bij het eten of zo. Maar het is inderdaad best lastig, ik had een bijzondere dag 2 dagen voordat ik ongesteld moest worden waar ik jarenlang naar uit had gekeken, toen heb ik wel gewoon 2 wijntjes gedronken. Gelukkig werd ik ongesteld. En toen ik wel zwanger werd had ik het geluk dat ik al ruim voordat mijn menstruatie misselijk werd, dus ik had al snel het vermoeden dat ik zwanger was en heb toen niets meer gedronken.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zaterdag 15 december 2018 om 09:36
Dat van die bloedband tijdens de zwangerschap is al lang weerlegd en ik vind het stuitend dat vrouwen dit advies nog aan elkaar geven.
Drinken tijdens de eerste weken van de zwangerschap verhoogt oa de kans op een miskraam.
Dat gezegd hebbende, gaan die onderzoeken niet over 1 of twee drankjes tijdens een etentje, maar over structureel drankgebruik.
Lees anders dit eens.
https://www.babyopkomst.nl/article/geen ... -babywens/
https://www.nrc.nl/nieuws/1998/09/05/ee ... 28-a486423
Drinken tijdens de eerste weken van de zwangerschap verhoogt oa de kans op een miskraam.
Dat gezegd hebbende, gaan die onderzoeken niet over 1 of twee drankjes tijdens een etentje, maar over structureel drankgebruik.
Lees anders dit eens.
anoniem_358205 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 09:37
0.27% gewijzigd
zaterdag 15 december 2018 om 09:36
Tja, ik weet niet of ik nu nog steeds zo onregelmatig zou zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd (voor zover je ernaar uitkijkt) naar mijn eerste menstruatie. Ovulatietesten wil ik nu nog niet gaan gebruiken, eerst maar een paar keer zonder rekenen en druk proberen, dan kan ik altijd daarna nog gaan testen en temperaturen.
Dank allemaal voor de reacties trouwens! Ik heb wel veel mensen om me heen die ik het zou kunnen vragen, maar ik heb liever niet dat men weet dat we "aan het proberen" zijn.
zaterdag 15 december 2018 om 09:38
zaterdag 15 december 2018 om 09:43
Ik ben nu een half jaar bezig en drink sinds mijn miskraam in augustus niet meer tussen eisprong en menstruatie. Dus ook komende kerst niet. Ja het is lastig, maar het is aangetoond dat het slecht is.
Schrijf ik nu trouwens met een kater in bed, omdat ik nog met collega’s ben gaan stappen na de kerstborrel en ik na een half jaar niet of nauwelijks drinken er even helemaal klaar mee was dus gisteren echt wel meer dan 2 A 3 glazen gehad.
Schrijf ik nu trouwens met een kater in bed, omdat ik nog met collega’s ben gaan stappen na de kerstborrel en ik na een half jaar niet of nauwelijks drinken er even helemaal klaar mee was dus gisteren echt wel meer dan 2 A 3 glazen gehad.
zaterdag 15 december 2018 om 09:44
Dank voor de linkjes. Ik ga denk ik met beide kerstdagen en oud en nieuw 1 glas drinken, verder (en daarna) niet meer, tenzij ik dus in die week ongesteld ben geworden. Sowieso verwacht ik niet dat het meteen nu al raak zou zijn, maar in dat geval gaat het om totaal 3 glazen en daarna niets meer in deze eerste ronde.HaPu schreef: ↑15-12-2018 09:36Dat van die bloedband tijdens de zwangerschap is al lang weerlegd en ik vind het stuitend dat vrouwen dit advies nog aan elkaar geven.
Lees anders dit eens.
zaterdag 15 december 2018 om 09:57
Ik drink inderdaad niet in de periode tussen eisprong en menstruatie/zwanger zijn. Is af en toe lastig maar meer voor mezelf. Denk niet dat het anderen opvalt. Iets met Bob zijn, "gisteren al teveel hebben gedronken" of het er gewoon niet over hebben. Nu was ik altijd al een matige drinker, dat scheelt wellicht.
Goed dat je er over nadenkt in ieder geval!
Goed dat je er over nadenkt in ieder geval!
zaterdag 15 december 2018 om 10:47
zaterdag 15 december 2018 om 10:51
De kwaliteit van je eitje wordt bepaald in de periode voor je eisprong. Drinken kan daar dus wel invloed op hebben. Hoeveel? zeg het maar, zal niet onderzocht.
Zelfde voor mannen, de kwaliteit van de zaadjes wordt 6 weken voor ejaculatie al bepaald, dan worden ze namelijk al geproduceerd, ook daar heeft drank invloed op, hoeveel? idem.
Dus als je met regelmaat te maken zou hebben met miskramen kan het een idee zijn om beide een tijdlang redelijk gezond te leven, zonder alcohol.
Let wel ik ben geen moraalridder, heb zelf ook altijd gedronken tijdens het maken van beide kids. Maar positief zal drank niet zijn.
Zelfde voor mannen, de kwaliteit van de zaadjes wordt 6 weken voor ejaculatie al bepaald, dan worden ze namelijk al geproduceerd, ook daar heeft drank invloed op, hoeveel? idem.
Dus als je met regelmaat te maken zou hebben met miskramen kan het een idee zijn om beide een tijdlang redelijk gezond te leven, zonder alcohol.
Let wel ik ben geen moraalridder, heb zelf ook altijd gedronken tijdens het maken van beide kids. Maar positief zal drank niet zijn.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
zaterdag 15 december 2018 om 11:16
zaterdag 15 december 2018 om 11:27
Bij mij duurde het bijna twee maanden voordat ik weer ongesteld werd na het verwijderen van mijn spiraaltje. Ik deed af en toe een zwangerschapstest (bij de Action zijn die maar €1,50 voor 2) en dronk gewoon.
Toen ik eenmaal mijn cyclus terug had dronk ik zo min mogelijk na mijn eisprong, maar in de weken tussen menstruatie en eisprong dronk ik wel gewoon. Ik zou een test doen op de ochtend van kerst en oudjaar en het verder niet te gek maken.
Toen ik eenmaal mijn cyclus terug had dronk ik zo min mogelijk na mijn eisprong, maar in de weken tussen menstruatie en eisprong dronk ik wel gewoon. Ik zou een test doen op de ochtend van kerst en oudjaar en het verder niet te gek maken.
zaterdag 15 december 2018 om 11:29
zaterdag 15 december 2018 om 11:40
Dat is een goede tip, die dagen een test en verder afwachten tot eerste menstruatie. Want dat is het dus ook he, zolang die eerste menstruatie uitblijft, weet ik niet waar ik aan toe ben. Action-testen zijn dan idd een goede optie.fiona2018 schreef: ↑15-12-2018 11:27Bij mij duurde het bijna twee maanden voordat ik weer ongesteld werd na het verwijderen van mijn spiraaltje. Ik deed af en toe een zwangerschapstest (bij de Action zijn die maar €1,50 voor 2) en dronk gewoon.
zaterdag 15 december 2018 om 11:47
Ik zou het heel even afwachten of je tussendoor gaat vloeien.. Ik heb mijn spiraal in 2015 laten verwijderen, dag later 'ongesteld' en 4 weken later een positieve test in handen...
Ik dronk zelf alleen tussen de periode van ongesteld zijn en eisprong.. Ondanks het verhaal dat er nog geen gedeelde bloedsomloop zou zijn.. Mocht het misgaan en je hebt geen alcohol gedronken, weet je in elk geval dat het daar niet aan heeft gelegen..
Maar goed, zo sta ik erin..
Ik dronk zelf alleen tussen de periode van ongesteld zijn en eisprong.. Ondanks het verhaal dat er nog geen gedeelde bloedsomloop zou zijn.. Mocht het misgaan en je hebt geen alcohol gedronken, weet je in elk geval dat het daar niet aan heeft gelegen..
Maar goed, zo sta ik erin..
zaterdag 15 december 2018 om 12:02
Ik zou eigenlijk deze maand nog even condooms oid gebruiken, omdat ik zie dat je pas gestart bent met foliumzuur.
Aangeraden wordt om hier vier weken voordat je echt wilt proberen zwanger te worden mee te starten.
Ik weet dat er talloze kinderen gezond geboren zijn, waarbij de moeder niet of te laat is begonnen met foliumzuur, maar aangezien je ook zorgen hebt over die paar glazen alcohol is dit wellicht ook nog een overweging.
Aangeraden wordt om hier vier weken voordat je echt wilt proberen zwanger te worden mee te starten.
Ik weet dat er talloze kinderen gezond geboren zijn, waarbij de moeder niet of te laat is begonnen met foliumzuur, maar aangezien je ook zorgen hebt over die paar glazen alcohol is dit wellicht ook nog een overweging.
manamana...tutuutududu
zaterdag 15 december 2018 om 12:03
Ikzelf heb minder alcohol gedronken, maar ik ben er niet krampachtig mee bezig geweest. Als je niet lazarus wordt, dan kan je beter genieten van dat ene glas bij een mooi maaltijd of proosten op het nieuwe jaar. Dat geeft minder stress. Zelf merk ik namelijk dat stress en krampachtig doen wel serieus veel invloed heeft/kan hebben op in ieder geval zwanger worden, dus ik zou daar eerder aandacht aan besteden dan aan dat verloren glas alcohol.
Probeer vooral een beetje van het leven te genieten, je hebt geen idee hoe lang het duurt om zwanger te worden.
Probeer vooral een beetje van het leven te genieten, je hebt geen idee hoe lang het duurt om zwanger te worden.
zaterdag 15 december 2018 om 12:05
Er vanuit gaande dat ze direct zwanger zou worden scheelt dat maar twee weken toch? Het is vier weken voor de eventuele bevruchting. Natuurlijk is er een kans dat ze nu al een eisprong heeft, maar die kans is wel erg klein. Ik begon beide keren pas toen mijn spiraaltje werd verwijderd en de verschillende huisartsen hebben nooit gezegd dat ik de eerste tijd nog condooms moest gebruiken om die reden.lady_dana schreef: ↑15-12-2018 12:02Ik zou eigenlijk deze maand nog even condooms oid gebruiken, omdat ik zie dat je pas gestart bent met foliumzuur.
zaterdag 15 december 2018 om 12:16
Van deverloskundige.nl:fiona2018 schreef: ↑15-12-2018 12:05Er vanuit gaande dat ze direct zwanger zou worden scheelt dat maar twee weken toch? Het is vier weken voor de eventuele bevruchting. Natuurlijk is er een kans dat ze nu al een eisprong heeft, maar die kans is wel erg klein. Ik begon beide keren pas toen mijn spiraaltje werd verwijderd en de verschillende huisartsen hebben nooit gezegd dat ik de eerste tijd nog condooms moest gebruiken om die reden.
‘Slik extra foliumzuur om de kans op afwijkingen vroeg in de zwangerschap zo klein mogelijk te maken.
...
Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt.’
Nogmaals ik zeg niet dat het niet slikken in dit geval effect hoeft te hebben, maar dat hoeft bij die paar glazen alcohol ook niet zo te zijn en daar is to ook bewust mee bezig. Het is ter overweging. En zou het ‘probleem’ van al dan niet drinken met kerst ook oplossen.
manamana...tutuutududu