Alcohol en zwanger willen worden

15-12-2018 09:17 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik mijn mirenaspiraal laten verwijderen vanwege een kinderwens. Meteen de dag erna startte ik met foliumzuur innemen. De gynaecoloog vertelde me dat het normaal gesproken gemiddeld drie maanden duurt voordat de cyclus weer normaal is. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Waar ik nu een beetje mee zit, is het alcoholgebruik in de periode tussen zwanger willen worden en zwanger zijn. Ik ben geen grote drinker, maar bij uit eten gaan of een feestje drink ik wel graag 2-3 glazen alcohol. Gewoon thuis drink ik amper, aangezien mijn partner er niet veel om geeft en ik het ongezellig vind om alleen te drinken.
Nu met kerst en oud en nieuw voor de deur, vind ik het wel lastig. Als ik eenmaal zwanger ben, zou ik uiteraard niet drinken, maar wat als het pas over een jaar "raak" is? Zou ik dan een jaar lang niets kunnen/mogen drinken? Of dronken jullie wel in de week waarin je ongesteld was? Ik had 15 jaar geleden (voordat ik aan de pil en later spiraal zat) namelijk een erg onregelmatige cyclus.
Ik twijfel dus enorm of ik komende weken wel of niet een glaasje (ipv 2-3) zou drinken.
Mijn vraag is dus: hoe deden jullie dat of hoe zouden jullie hiermee omgaan?
viva-life22 schreef:
16-12-2018 16:33
Begin bij jezelf.
En lees je berichten nog eens terug.
Ik ben niet degene die persoonlijk wordt. Jij bent degene die begint over dat t op verslaafd lijkt en daarna word je ook nog persoonlijk en begin je over mijn familie en over dat ik geen lef zou hebben. En ja, waar ik in eerdere reactie alleen oordeelde over je reacties, kwam ik daarna met een oordeel over jou als persoon. Je hebt niet in de gaten hoe gevoelig dat bij mensen kan liggen. Dat mensen bewust de keuze maken om niet te drinken als ze zwanger worden is hun goed recht. Maar je hoeft niet te oordelen over mensen die nog wel af en toe een glaasje drinken en al helemaal niet het woord verslaving erbij te halen. Dan ben jij degene die andere mensen niet in hun waarde laat.
@yellow002 Jaa, op dat moment zit ik nu.. En dat heb ik misschien niet zo benoemd.. maar dat alcohol laten staan doe ik dan ook voor het zwanger willen worden. En ben ik er toch weer mee bezig in m’n hoofd. Het is dus niet alleen de opmerkingen van anderen waar ik geen zin in heb.

Ik hoef me ook niet te verantwoorden.. doe ik nu wel en geeft alleen maar aan dat het gevoelig bij me ligt. En denk door m’n eigen ervaring te vertellen helpt het Afrodite05 misschien wel.

@afrodite05 ik hoop dat je hier niet lang over hoeft te dobben en dat je snel de reden hebt waardoor je niet meer twijfelt wel of niet te drinken, dus een positieve test in handen hebt. :)
pamelacourson schreef:
15-12-2018 10:47
Niet drinken is sowieso voor jezelf gezonder. Dus waarom wel voor je kind stoppen en niet voor jezelf? Ik zou gewoon niet drinken, hooguit 1 glaasje champagne met oud en nieuw (en dus niet ook nog met kerst en etentje hier en daar). Hoe erg is het nou om niet te drinken?
Omdat ik voor mezelf de keuze maak te genieten van een lekker wijntje ondanks dat geen alcohol drinken gezonder is. Alcohol voor (ongeboren) kinderen is veel schadelijker dan voor volwassenen dus ik vind het niet gek dat je puur voor jezelf een andere keuze maakt dan voor je (ongeboren) kind.
In de aanloop naar de zwangerschap mogen beide ouders géén alcohol drinken. Voor de moeder geldt dat dit blijft tot het einde van de borstvoedingsperiode en voor de vader tot de bevruchting heeft plaatsgevonden.
DEM89 schreef:
16-12-2018 12:12
Wat een achterlijke reacties hier! Het klinkt een beetje verslaafd!?

Helemaal eens met wat yogayup zegt. Wij zijn zelf nu al negen maanden bezig dus dat is misschien niet helemaal te vergelijken. Maar zeker met kerst en oud en nieuw vind ik het ook lastig. Bij ons in de familie is het normaal om lekker een wijntje te drinken bij het eten en zeker met kerst! We proosten altijd aan het begin van de avond als we weer een keertje samen met de hele familie zijn wat niet vaak voorkomt. Ik maak me dan zorgen hoe ik moet vertellen dat ik dat wijntje over sla.. Roept meteen vraagtekens op. Ook als ik moet rijden is het niet gek om een wijntje te drinken aan het begin van de avond als je daarna zeker de komende vier vijf uur nog niet in de auto hoef te stappen. Als ik dat af wijs krijg ik meteen de vraag waarom niet omdat 1 wijntje best kan en ik dat normaal wel doe. Ik heb de eerste maanden zoveel mogelijk de alcohol vermeden. Ik dronk alleen voor de eisprong.. maar dan ook niet meer dan een paar glaasjes. Terwijl dat daarvoor echt wel anders was, dit was dus al opvallend. Er zijn ook meerdere maanden achter elkaar geweest dat ik helemaal niets dronk, ook niet toen ik ongesteld was. Maar nu met die feestmaand probeer ik het een beetje los te laten. Ik zit niet op reacties te wachten of ik zwanger ben.. en heb geen zin om me daar zorgen over te maken. Die stress geeft meer schade dan een wijntje zal doen.. En dit is ook wat de meeste artsen zullen zeggen. Heeft niets met verslaving te maken.

Als je erover nadenkt zijn dit toch bizarre reacties. Over geen enkele andere voedingsstof wordt zo spastisch gedaan. Maar als je besluit geen alcohol te drinken (om wat voor reden dan ook) moet je je opeens verantwoorden.
DEM89 schreef:
16-12-2018 16:54
@yellow002 Jaa, op dat moment zit ik nu.. En dat heb ik misschien niet zo benoemd.. maar dat alcohol laten staan doe ik dan ook voor het zwanger willen worden. En ben ik er toch weer mee bezig in m’n hoofd. Het is dus niet alleen de opmerkingen van anderen waar ik geen zin in heb.

Ik hoef me ook niet te verantwoorden.. doe ik nu wel en geeft alleen maar aan dat het gevoelig bij me ligt. En denk door m’n eigen ervaring te vertellen helpt het Afrodite05 misschien wel.
Haha nou ik verwacht ook nog een paar veroordelende reacties maar ik post het toch. TS mag best lezen dat verschillende mensen er verschillend mee om gaan. Uiteindelijk moet ze doen waar zij zich het beste bij voelt.

En inmiddels denk ik ook dat je levensstijl voordat je zwanger wordt weliswaar invloed heeft maar niet bepalend is. Ik lees dat sommigen ook extra gezond (alleen het beste) gaan eten zodat ze zeker weten geen tekorten hebben. Heel goed natuurlijk maar het moet wel bij je passen. Zo niet; dan ga je zo krampachtig jezelf een andere levensstijl opleggen dat het hele zwanger worden psychisch zwaar kan worden. En dat wilde ik dus niet (meer).

Tijdens mijn zwangerschap ben Ik vanaf week 6 t/m week 20 zo ziek geweest dat ik bijna alles er weer uitspuugde en uitgedroogd raakte (incl ziekenhuisopnamens). Een uitgebalanceerd dieet zat er niet in.
Tot mijn grote verbazing heb ik hier geen tekorten aan over gehouden (moest regelmatig bloedprikken). Blijkbaar heb je niet zomaar een tekort. Dat is ook wel weer prettig ;-)
Ik heb gewoon gedronken en mijn partner ook. Beiden keren in de eerste ronde raak en daarna gestopt met drinken. Ik zou dus gewoon een glaasje nemen, maar daar moet iedereen zelf een keuze in maken natuurlijk.
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 17:01
In de aanloop naar de zwangerschap mogen beide ouders géén alcohol drinken. Voor de moeder geldt dat dit blijft tot het einde van de borstvoedingsperiode en voor de vader tot de bevruchting heeft plaatsgevonden.
Van wie mág dat niet :sarcastic:

Dat het je kans op zwangerschap wat vergroot als je het beiden laat is wat anders dan dat het niet mag. Ik vind je nogal stellig.
Ik heb er best lang over gedaan om zwanger te worden en ben na bijna een jaar bij gynaecoloog geweest om te kijken of alles goed was, vooral om partner.
In een gesprek wat we hadden waarin ze uitvroeg over onze gezondheid was ze heel stellig. Stelselmatig (te) veel drinken was een ander verhaal. Maar je drankje in het weekend of op een werkborrel moest ik absoluut blijven doen. Ik zette mijn leven anders onnodig veel te veel on hold en niemand schoot daar mee op. Vanaf de positieve test stoppen was prima .

Ik heb ook zo geleefd. Geen gedoe met na ovulatie niks meer en per se op bepaald moment seks etc. Dat gaat je leven veel te veel beheersen en dan ben je er iedere dag mee bezig. Ben blij dat ik verder gewoon lekker relaxed geleefd heb en dat het is goedgekomen en ik nu toch ruim drie maanden zwanger ben.

Naar mijn idee is het ook niet leuk en goed voor je relatie als je maar iedere dag bezig bent met zwanger worden. Je bent ook elkaars partner dus wij hebben uiteindelijk toen t best lang duurde juist extreem genoten van de tijd samen. Inclusief lekkere gerookte zalm en witte wijn enzo, weekenden met een gouden randje. (En juist dat weekend wat ik hierboven beschreef is achteraf gezien t weekend dat ik zwanger werd haha!)
eneriirene wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:16
20.62% gewijzigd
@nerdopdiva Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik moet zeggen dat dit dus met kerst sowieso zal zijn.. Andere gelegenheden vind ik minder erg om te zeggen dat ik over sla, hoewel ik dan waarschijnlijk ook wel een opmerking krijg maar zullen ze er niet over door gaan. Maar met kerst of een andere feestelijke gelegenheid wanneer m’n vader gezamenlijk wil proosten is het anders.

Met het hele proces van zwanger worden ben ik er ook wel achter gekomen hoe stom de omgang met alcohol is. Mijn vriend heeft hetzelfde. Hij drinkt ook een stuk minder en hoor hem nu regelmatig zeggen dat hij geen zin heeft om naar die vriend te gaan omdat er altijd zoveel gezopen moet worden. Bij mijn vriendinnen is het net zoals bij m’n familie echt heel normaal als we met zn allen bij elkaar zijn om dan allemaal een wijntje te drinken. Het was makkelijker geweest als dag niet zo gebruikelijk was. Denk dat die opmerkingen/vraagtekens alleen minder worden als anderen ook de ervaring hebben dat snel zwanger zijn niet vanzelfsprekend is en dat hoe langer het duurt hoe verkeerder die opmerkingen kunnen aankomen bij anderen.
Yellow002 schreef:
16-12-2018 17:10
Van wie mág dat niet :sarcastic:

Dat het je kans op zwangerschap wat vergroot als je het beiden laat is wat anders dan dat het niet mag. Ik vind je nogal stellig.
Nou ja, niemand verbiedt het je.

Drinken in de aanloop naar de zwangerschap is een risicofactor voor de eerste fasen van de zwangerschap; de conceptie en ontwikkeling van het embryo en de foetus.

Ik ben nogal stellig omdat ik niet 20 posts nodig heb om voor mezelf goed te praten waarom ik niet toch wel een beetje kan blijven doordrinken. Als wij de verantwoordelijkheid nemen voor een kind gaan we daar niet voor die paar glaasjes wijn mee lopen te spelen.
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 17:16
Nou ja, niemand verbiedt het je.

Het verhoogt de kans op afwijkingen en miskramen. Dus daarom kun je het beter niet doen.

Ik ben nogal stellig omdat ik niet 20 posts nodig heb om voor mezelf goed te praten waarom ik niet toch wel een beetje kan blijven doordrinken. Als wij de verantwoordelijkheid nemen voor een kind gaan we daar niet voor die paar glaasjes wijn mee lopen te spelen.
Nee als jij dat niet wil dan hoef je ook niks goed te praten.

Imo hoef ik- met een andere keuze dan jij- ook niks goed te praten. Het is namelijk een weloverwogen keuze geweest waar ik achter sta. En die licht ik toe. Dat is wat anders dan wanneer ik eigenlijk niet achter mn keuze sta en maar excuses verzinm
Daarnaast: je weet niet echt wanneer je precies zwanger bent. Dus als je probeert een kind te krijgen wil je ook niet rustig doordrinken terwijl je al zonder dat je het weet zwanger bent.

Gezondheidsraad is er ook redelijk stellig over:
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat de enige veilige optie is: niet drinken. Ook voorafgaand aan de conceptie is niet drinken, ditmaal door beide partners, de enige keuze die schadelijke effecten uitsluit. Na de conceptie kan alcoholgebruik door de man de vrucht uiteraard niet meer schaden. Voor zwangere en zogende vrouwen ligt dat anders. Alcohol in het bloed bereikt via de placenta het ongeboren kind. Via borstvoeding kan de baby ook alcohol binnenkrijgen. In beide gevallen kunnen al bij matig gebruik negatieve effecten optreden. Vrouwen doen er dan ook goed aan af te zien van alcohol tot ze stoppen met borstvoeding.
Yellow002 schreef:
16-12-2018 17:18
Nee als jij dat niet wil dan hoef je ook niks goed te praten.

Imo hoef ik- met een andere keuze dan jij- ook niks goed te praten. Het is namelijk een weloverwogen keuze geweest waar ik achter sta. En die licht ik toe. Dat is wat anders dan wanneer ik eigenlijk niet achter mn keuze sta en maar excuses verzinm
Grappig dat je jezelf heel erg aangesproken voelt. Meestal voelen mensen zich dat juist niet als ze geen excuses verzinnen.

Ik snap ook niet dat er veel aan goed te praten is... Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat je het beter niet kunt doen. Doe er mee wat je wil. Het is tenslotte je kind maar. Wellicht ook een goed idee: je kunt je kind ook niet vaccineren. Er zijn namelijk kinderen die niet gevaccineerd zijn en die niet dood gaan! Zelf heb je er uiteraard geen last van. Het is tenslotte je kind maar.
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 17:27
Grappig dat je jezelf heel erg aangesproken voelt. Meestal voelen mensen zich dat juist niet als ze geen excuses verzinnen.

Ik snap ook niet dat er veel aan goed te praten is... Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat je het beter niet kunt doen. Doe er mee wat je wil. Het is tenslotte je kind maar. Wellicht ook een goed idee: je kunt je kind ook niet vaccineren. Er zijn namelijk kinderen die niet gevaccineerd zijn en die niet dood gaan! Zelf heb je er uiteraard geen last van. Het is tenslotte je kind maar.
Je suggereert nu dat omdat ik op jou reageer ik het dus wel voor mezelf aan het goedpraten ben? :confused:
Het zal wel.

Om over het tweede deel van je post maar te zwijgen. Dit gaat helemaal nergens over. Misschien moet je je eens afvragen waarom je zo snel je oordeel klaar hebt.
Je laatste zin "het is tenslotte je kind maar" is trouwens ronduit veroordelend en kwetsend. Niet dat ik verwacht dat dat jou wat kan schelen.

Maargoed, laten jij en ik dit gezellige gesprek maar stoppen. Denk niet dat wij hier uit komen en TS heeft er verder weinig aan.
Stampertje, neem aan dat je de cafeïne ook laat staan? En tijden het zwanger worden heb je hopelijk geen contact gehad met kleine kinderen, ik bedoel je wil je ongeboren wondertje niet opzadelen met een cmv infectie. Ook oppassen met sla, rauw vlees en groentes.. je zou maar net rond je eisprong toxoplasmose krijgen :facepalm:

Seriously, wat wordt er hier een zure en veroordelende onzin uitgekraamd door mensen zonder medische achtergrond.
Geheel onthouders zijn perfecte moeders to be en mensen die een glas wijn drinken terwijl ze proberen zwanger te worden zijn verslaafd en geven niks om de gezondheid van hun kind :cheers:
moon_beam schreef:
16-12-2018 19:41
Stampertje, neem aan dat je de cafeïne ook laat staan? En tijden het zwanger worden heb je hopelijk geen contact gehad met kleine kinderen, ik bedoel je wil je ongeboren wondertje niet opzadelen met een cmv infectie. Ook oppassen met sla, rauw vlees en groentes.. je zou maar net rond je eisprong toxoplasmose krijgen :facepalm:

Seriously, wat wordt er hier een zure en veroordelende onzin uitgekraamd door mensen zonder medische achtergrond.
Geheel onthouders zijn perfecte moeders to be en mensen die een glas wijn drinken terwijl ze proberen zwanger te worden zijn verslaafd en geven niks om de gezondheid van hun kind :cheers:
Tja, mijn onschuldig bedoelde vraag loopt wel een beetje uit de hand zo... maar bedankt voor het meedenken en reageren allemaal, ik heb mijn plan uitgestippeld wat mijn "alcoholverslaving" betreft ;-) :)
afrodite05 schreef:
16-12-2018 20:59
Tja, mijn onschuldig bedoelde vraag loopt wel een beetje uit de hand zo... maar bedankt voor het meedenken en reageren allemaal, ik heb mijn plan uitgestippeld wat mijn "alcoholverslaving" betreft ;-) :)
haha, succes met afkicken TO :proud:

overigens altijd een prima repliek als iemand vraagt waarom je niet drinkt: 'ik ben aan het detoxen' als je echt een 'smoesje' nodig hebt
ik weet precies hoe het is om niet te drinken in gezelschap, en dat je dan te krijgen krijgt met sociale druk en opmerkingen
wat ik niet begrijp is dat dat als reden opgevoerd wordt 'om dan maar te drinken' (of dat nu met zwanger worden/zijn te maken heeft of niet)
je kunt gewoon zeggen: 'ik wil (nu) geen alcohol drinken, zullen we het ergens anders over hebben?'
werkt bij mij echt prima, en bij mijn vriend ook. wij ervaren beiden ook geen stress van dat andere mensen zich bemoeien daarmee
Zowel man als ik hebben niet gedronken tijdens het proberen zwanger te worden, ookal duurde dit bijna 3 jaar.

We hadden dit er wel voor over! Ik denk niet dat ooit nog zal drinken, ik mis het totaal niet en man ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven