Alcohol voordat je zwanger wordt

08-07-2024 16:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal, dit vraag ik me al een tijdje af.

Tijdens een zwangerschap mag je natuurlijk geen alcohol drinken, maar ik was benieuwd of af en toe een glaasje wijn ook schadelijk kan zijn voor de kwaliteit van je eicellen in het algemeen? Rond september willen mijn vriend en ik voor het eerst proberen zwanger te worden, maar kan het dan kwaad om voor september nog wat alcohol te drinken of is dat nu al niet verstandig?
Of heeft dat nu nog niet zoveel invloed op de kwaliteit van je eicellen als je op dit moment toch niet probeert om zwanger te worden?

Hebben jullie hier tips voor? En voor diegene die zwanger zijn geweest? Tot welke periode voordat je ging proberen, was je al gestopt?
30 seconden:

https://deverloskundige.nl/zwanger-word ... de%20vader.
Honey, you should see me in a crown
eigenlijk is het vooral slecht voor de zaadcellen
Maar dat vergeten mannen vaak voor het gemak

Voor jou? ligt er een beetje aan, hoe belangrijk alcohol voor je is, helemaal stoppen is een optie. Of anders alleen drinken de eerste 2 weken van je cyclus
Ik dronk geen alcohol meer als er een kans was op een zwangerschap.
Dat kostte me overigens geen moeite.

Mijn collega's wisten al jaren dat ik ook heel gezellig kon zijn op appelsap, dus hoefde ik ook geen verhaaltjes te verzinnen waarom ik geen alcohol nam.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Ik heb ook gehoord dat de 1000 dagen voordat je zwanger wordt van invloed kunnen zijn op je eicellen

Het is natuurlijk sowieso gezonder om überhaupt niet te drinken

Maar als het voor jou echt een meerwaarde heeft en je een gelukkiger mens bent als je wel een wijntje neemt zou ik het zeker niet laten staan hoor. Er vanuit gaande dat je niet elk weekend lam op de bar staat haha
Oh nee ik drink normaal amper en drink ook soms maand niet, alleen ben nu week in Athene en dan is het natuurlijk verleidelijker en eind augustus ben ik nog weekje op vakantie en soms dan wel gezellig met avondeten glaasje wijn. Ik ben niet van plan dronken te worden van de alcohol haha. Alleen rond september willen we misschien beginnen met proberen, daarom dacht ik of het nu wel of niet verstandig was of tijdens de vakanties al niks meer te drinken of dat die paar glazen niet heel veel invloed zouden hebben.
Lize88 schreef:
08-07-2024 17:15
Oh nee ik drink normaal amper en drink ook soms maand niet, alleen ben nu week in Athene en dan is het natuurlijk verleidelijker en eind augustus ben ik nog weekje op vakantie en soms dan wel gezellig met avondeten glaasje wijn. Ik ben niet van plan dronken te worden van de alcohol haha. Alleen rond september willen we misschien beginnen met proberen, daarom dacht ik of het nu wel of niet verstandig was of tijdens de vakanties al niks meer te drinken of dat die paar glazen niet heel veel invloed zouden hebben.
voor jou maakt het niet veel uit, je man kan beter niet drinken op vakantie
Bij mannen verkleint het de zaadproductie en vergroot het de kans op een mindere kwaliteit.
Alcohol is nergens goed voor, dus waarschijnlijk ook niet voor je eicellen. Als je zo gezond mogelijk wilt leven, dan moet je geen alcohol drinken. Maar dat geldt dus voor iedereen, niet specifiek voor vrouwen met een zwangerschapswens.
Geen motto
Zoals Lila-Linda al aangeeft is het veel belangrijker dat je man niet drinkt. Wil je dat toch beide nog doen op je vakantie, dan zou je kunnen overwegen het zwanger worden naar oktober uit te stellen.
Zolang je het houdt bij 1 of 2 glaasjes tegelijk zal het weinig invloed hebben op je eicellen, die zijn namelijk gewoon al aangemaakt.
Het heeft meer effect op het zaad van je man.

En als het zover is kun je er voor kiezen om steeds de 2 weken tussen eisprong en menstruatie niet te drinken, maar het kan ook jaren duren dus daar moet je ook zin in hebben.
Af en toe een drankje heeft anoer tot geen invloed. Geniet alsjeblieft van het leven. Niet op je tenen lopen vanwege een kinderwens. Dat komt wel als het zwanger worden niet lukt.
Ja precies dat is ook zo, als je het niet te bont maakt, maar ik dacht helemaal niet drinken, glaasje af en toe moet kunnen idd.

Om de 2 weken tussen eisprong en menstruatie niet drinken, alleen dan wordt dat eitje toch afgebroken? Toch na de menstruatie weer een nieuwe die gaat rijpen? Moet me er nog even in verdiepen haha
Wij waren beide gestopt met drinken, al ruim een jaar voordat we gingen proberen (ik ben nu zwanger). Ik ging er ook wel verder in qua afvallen, beweging en minimale medicatie. Ik wilde mijn ongeboren kind een zo best mogelijke start geven. De baby moet nog geboren worden dus we gaan zien of het enig effect heeft gehad ;)
Lize88 schreef:
08-07-2024 18:48
Ja precies dat is ook zo, als je het niet te bont maakt, maar ik dacht helemaal niet drinken, glaasje af en toe moet kunnen idd.

Om de 2 weken tussen eisprong en menstruatie niet drinken, alleen dan wordt dat eitje toch afgebroken? Toch na de menstruatie weer een nieuwe die gaat rijpen? Moet me er nog even in verdiepen haha
Uh, je hoopt toch zwanger te worden? Na de eisprong kan je ei bevrucht zijn, dus drink je niet totdat je zeker weet dat je niet zwanger bent.
Even voorop gesteld, niet drinken is altijd gezonder, uiteraard.
Maar ik vind het behoorlijk overdreven om je partner het drinken te ontzeggen. Voor hetzelfde geld is er niks mis met de zaadkwaliteit en raken jullie vlot zwanger. Als het nou na een half jaartje ofzo niet raak is dan kan je dat altijd nog bespreken.

Hierbij onze N=1 ervaring: bij beide zwangerschappen nog wel een wijntje gedronken in het weekend tot aan de positieve test. Bij de tweede zwangerschap zelf nog wel wat meer dan dat rondom de bevruchting omdat ik op een festival was. Beide keren in 1 ronde raak, nu twee (vooralsnog :proud:) gezonde kinderen rondlopen. Partner heeft niks gedaan qua lifestyle.
Van neuken kun je zwanger raken, dus ik dronk niet vanaf de dag dat er geneukt was.

Je wilt toch geen FAS-kindje?

https://fasd.nl/wat-is-fasd/

https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... lcohol.php
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Honingbij_ schreef:
08-07-2024 19:31
Even voorop gesteld, niet drinken is altijd gezonder, uiteraard.
Maar ik vind het behoorlijk overdreven om je partner het drinken te ontzeggen. Voor hetzelfde geld is er niks mis met de zaadkwaliteit en raken jullie vlot zwanger. Als het nou na een half jaartje ofzo niet raak is dan kan je dat altijd nog bespreken.

Hierbij onze N=1 ervaring: bij beide zwangerschappen nog wel een wijntje gedronken in het weekend tot aan de positieve test. Bij de tweede zwangerschap zelf nog wel wat meer dan dat rondom de bevruchting omdat ik op een festival was. Beide keren in 1 ronde raak, nu twee (vooralsnog :proud:) gezonde kinderen rondlopen. Partner heeft niks gedaan qua lifestyle.
Partner ontzeggen?
Partner kiest toch gewoon zelf voor de meest wijze optie??
Lila-Linda schreef:
08-07-2024 19:35
Partner ontzeggen?
Partner kiest toch gewoon zelf voor de meest wijze optie??
Je kan ook doorslaan hoor. Ik denk dat er maar heel weinig mannen zijn die uit zichzelf zouden stoppen met drinken als de kinderwens actief wordt. Of het prima zouden vinden als hun partner dat oppert.
Honingbij_ schreef:
08-07-2024 19:40
Je kan ook doorslaan hoor. Ik denk dat er maar heel weinig mannen zijn die uit zichzelf zouden stoppen met drinken als de kinderwens actief wordt. Of het prima zouden vinden als hun partner dat oppert.
Ik ken er wel een aantal die bij een uitblijvende zwangerschap stopten met drinken. Lijkt me ook een prima moment verder, dan is het namelijk gunstig om de kwaliteit van het zaad zo goed mogelijk te hebben.

Maar een zwangerschap die ontstaat heeft er daarna geen nadeel van als de kwaliteit van het zaad slecht was.
The effects of low to moderate consumption of alcohol, however, do not appear to be clinically significant [21, 52]. Table ​Table55 provides a summary of several of the studies cited here. Multiple studies have found a decrease in normal sperm morphology in men who regularly drink alcohol, with no other associated alterations in semen parameters [49]. Two large cohort studies failed to identify a correlation between male alcohol consumption and fecundability [53, 54]. A cross-sectional study of over 8,000 men from the U.S. and Europe who were classified as low to moderate consumers of alcohol found no difference in semen parameters, and actually documented a linear increase in serum testosterone levels with increasing amounts of alcohol consumption [55]. Several other studies have similarly shown no effect in semen parameters with moderate alcohol consumption [56, 57]. Therefore, men who drink heavily should be advised to decrease their alcohol intake. However, those who drink moderately should be counseled regarding alcohol consumption based on their overall health status, and not necessarily on reproductive health.

Klein pubmedje voor de liefhebbers.
Ach, menig zwangerschap is juist ontstaan dankzij alcohol :-)

Maar serieus, als jullie geen reden hebben om te denken dat zwanger worden lastig gaat zijn, zou ik mn leven er niet teveel op aanpassen.
Alcohol is sowieso nooit gezond, maar is niet bovengemiddeld ongezond in het kader van vruchtbaarheid.

Dus, als jullie af en toe van een biertje of wijntje genieten zou ik dat gewoon blijven doen. (Tot aan een mogelijke zwangerschap uiteraard)
Als jullie enorme binge drinkers zijn is het sowieso een goed idee daar wat aan te veranderen.
Honingbij_ schreef:
08-07-2024 19:40
Mijn vriend deed dat uit zichzelf. Met gezonder leven ging zijn spermakwaliteit significant omhoog. Het was eerst ‘goed’ en werd daarna ‘uitstekend’. Hij vond het zelfs leuk om daaraan bij te dragen. Daarnaast zijn er legio mannen die sowieso amper tot niet drinken ivm sport of religie. 0,0 biertjes zijn niets voor niets zo populair geworden de afgelopen jaren.
AnAppleADay schreef:
08-07-2024 19:44
Ik ken er wel een aantal die bij een uitblijvende zwangerschap stopten met drinken. Lijkt me ook een prima moment verder, dan is het namelijk gunstig om de kwaliteit van het zaad zo goed mogelijk te hebben.

Maar een zwangerschap die ontstaat heeft er daarna geen nadeel van als de kwaliteit van het zaad slecht was.
Dat vind ik wat anders. Als de zwangerschap uitblijft, prima, logische keuze. Maar uit voorzorg stoppen, dat hoef ie voor je zaadkwaliteit dus niet te doen, mits je geen probleemdrinker bent.
Ik ben zelf ook geen grote drinker en was compleet gestopt toen ik van de pil afging, drie maanden later gingen wij pas actief proberen. Had gelezen dat ongeveer 3 maanden van te worden een eicel zijn leventje begint en een goeie start..

Manlief dronk helemaal niet.

Doordat ik al even was gestopt en ook amper dronk voor ttc viel het mensen niet op. Een colaatje of fantaatje ging ik net zo lekker op als een wijntje.
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven