Antidepressiva en zwangerschap

13-06-2018 21:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal jaar gebruik ik venlafaxine 75 mg. Daarvoor sliep ik slecht, zat niet goed in mijn vel en had last van evenwichtsstoornis, de medicatie zorgt ervoor dat het veel beter ging. Heel rustig afgebouwd vanwege kinderwens, en meteen zwanger in feb. Helaas werd dit een miskraam, kwamen we bij de eerste echo achter. Helaas kwamen de klachten weer heftig terug en ben daarom weer begonnen en zit op 37,5 mg.
Ik heb over een aantal weken gesprek in ziekenhuis, soortgelijke afdeling als poppoli.
Ben benieuwd naar ervaringen van vrouwen die zwanger zijn geworden met antidepressiva en hoe zij het hebben ervaren.
Natuurlijk wil ik liever stoppen, maar niet kunnen functioneren is ook niet wenselijk voor een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de film 'de gelukkige huisvrouw ' is er meer onderzoek gekomen en ook een symposium over dit onderwerp georganiseerd in Den Haag. Het is een afweging tussen medicijngebruik en de gezondheid van het kind, waarbij sommige antidepressiva prima gebruikt kunnen worden. Neem vooral contact op met de pop poli om zo snel mogelijk na te gaan of je medicatie 'veilig' gebruikt kan worden en in welke hoeveelheid. Je hebt ook iets meer kans om na de bevalling in een depressie te raken, dus houdt dat goed in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Lampje1 schreef:
21-06-2018 20:42
Naar aanleiding van de film 'de gelukkige huisvrouw ' is er meer onderzoek gekomen en ook een symposium over dit onderwerp georganiseerd in Den Haag. Het is een afweging tussen medicijngebruik en de gezondheid van het kind, waarbij sommige antidepressiva prima gebruikt kunnen worden. Neem voobral contact op met de pop poli om zo snel mogelijk na te gaan of je medicatie 'veilig' gebruikt kan worden en in welke hoeveelheid. Je hebt ook iets meer kans om na de bevalling in een depressie te raken, dus houdt dat goed in de gaten.
Goed dat er meer onderzoek wordt gedaan. Was je bij het symposium? Gelukkig staat een afspraak bij de poppoli gepland, over twee weken. Ben benieuwd, hoop dat we een goede en vooral veilige afweging kunnen maken.
Dank voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Hey! Een paar maanden geleden heb ik eenzelfde soort topic gestart:-). Ik heb ook geprobeerd af te bouwen ivm kinderwens, van venlafaxine 75mg ivm angststoornis. Maar na paar weken functioneerde ik niet meer goed (afbouwen zelf ging best makkelijk), dus toch uiteindelijk ook voor mezelf gekozen en weer naar 75mg, en voel me goed. Wel voor mn eigen zekerheid en gevoel (en van partner) naar de poppoli geweest (dec 2017) wat was dat fijn!! Naast eindelijk een diagnose zelfs (watvoor soort angststoornis het is), erg fijn voorgelicht en volledig groen licht voor zwangerschap mét mijn huidige medicatie! Zonder medicatie zelfs grotere kans op problemen zijn zwangerschap door de evt stress die mn lichaam dan aanmaakt;-)
Ik was snel zwanger daarna, maar helaas missed abortion gehad een maand geleden en curretage.
Hopelijk binnenkort dus weer goed nieuws , en gaat het gewoon goed! (Heeft niks met de medicatie te maken, bij 1 op 3 vrouwen gaat helaas wat mis in de zwangerschap).
Vol goede moed door:-)
Succes!! Je zal blij zijn met de duidelijke uitleg bij de poppoli, zodat je voor je gevoel verantwoord een zwangerschap in gaat en evt risico’s hoort (die heel klein zijn met deze dosering) en je mag ook gewoon borstvoeding geven!

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
ingeb84 schreef:
21-06-2018 22:26
Hey! Een paar maanden geleden heb ik eenzelfde soort topic gestart:-). Ik heb ook geprobeerd af te bouwen ivm kinderwens, van venlafaxine 75mg ivm angststoornis. Maar na paar weken functioneerde ik niet meer goed (afbouwen zelf ging best makkelijk), dus toch uiteindelijk ook voor mezelf gekozen en weer naar 75mg, en voel me goed. Wel voor mn eigen zekerheid en gevoel (en van partner) naar de poppoli geweest (dec 2017) wat was dat fijn!! Naast eindelijk een diagnose zelfs (watvoor soort angststoornis het is), erg fijn voorgelicht en volledig groen licht voor zwangerschap mét mijn huidige medicatie! Zonder medicatie zelfs grotere kans op problemen zijn zwangerschap door de evt stress die mn lichaam dan aanmaakt;-)
Ik was snel zwanger daarna, maar helaas missed abortion gehad een maand geleden en curretage.
Hopelijk binnenkort dus weer goed nieuws , en gaat het gewoon goed! (Heeft niks met de medicatie te maken, bij 1 op 3 vrouwen gaat helaas wat mis in de zwangerschap).
Vol goede moed door:-)
Succes!! Je zal blij zijn met de duidelijke uitleg bij de poppoli, zodat je voor je gevoel verantwoord een zwangerschap in gaat en evt risico’s hoort (die heel klein zijn met deze dosering) en je mag ook gewoon borstvoeding geven!

Groetjes!
Wat super dat je reageert! Wat ontzettend verdrietig van je mk.
Ik had je al geprobeerd te benaderen via je eigen topic. Wat lijken onze situaties op elkaar zeg. Ik had net als jij ook helaas een missed abortion. Ik was achteraf bang dat het in verbinding kon staan met de mk, maar blij dat jij hier antwoordt op geeft!
Dit bericht geeft weer moed! Hoe gaat het nu met je?
Ik zit nu op 37,5, maar vandaag overlegt weer iets te verhogen. Over twee weken gesprek bij de poppoli in Utrecht, hopelijk net zo veel expertise als Amsterdam.
Hier nog een weekje wachten tot er weer getest kan worden. 😘
Alle reacties Link kopieren
Oh zal eens kijken in mn oude topic, al even niet bij gekeken :-)
Ik ben in Leiden geweest, LUMC! Eerst bij psychiater io , toen aansluitend chef de clinique.. die eerste zei vooraf dat ik nog een keer terug moest komen, daarna pas advies enz. Maar na gesprek (echt hemd van mn lijf gevraagd, was niet echt prettige manier zoals t ging), daarna met chef de clinique erbij en die was enorm fijn, qua uitleg enz en alles kunnen vragen :-). Gerust gevoel naar huis en alleen nog wat vragenlijsten ingevuld wat er helaas bijhoort, maar voor de hoofd- psychiater was t allemaal duidelijk, ik had vol groen licht, kwam volledig goed functionerend over gelukkig (ondanks wat traantjes tijdens de hoeveelheid vragen aan t begin)..
Tijdens die paar weken zwanger voelde ik me ook gewoon mentaal heel goed:-). Daarna natuurlijk even Rollercoaster .. maar momenteel gaat t oprecht weer goed! Vol vertrouwen op een volgende kans, en in een goed moederschap/ouderschap ooit samen!
Advies pop-poli was bij mij: indien mogelijk overstappen op een AD waar ze meer ervaring mee hebben. Aangezien dit voor mij geen optie was heb ik tijdens twee zwangerschappen 225 mg geslikt. Tweede zwangerschap werd helaas een missed abortion, maar mijn derde zwangerschap gaf ons een prachtige gezonde dochter.

Het slikken van AD tijdens de zwangerschap is vaak/altijd? een reden om in het ziekenhuis te bevallen. Ivm onttrekkingsverschijnselen bij de baby blijf je 48 uur na de bevalling in het ziekenhuis ter observatie van de baby.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd, dat wel! Sowieso een medische bevalling en 24/48u observatie... maar je mag evt wel als je verder goed functioneert en maar lage dosering gebruikt bij een eigen verloskundige lopen, hier in ieder geval:-)
Bij mij zeiden ze met mijn dosering dat het meer een formaliteit was.. en met hogere doseringen meer risico’s zijn en borstvoeding evt niet kan/mag.
Alle reacties Link kopieren
@nachtvlinder, bedankt voor je reactie ☺️ Slikte je venlafaxine? hoe zijn je zwangerschappen verlopen? Hadden je kindjes last van ontwenningsverschijnselen? Hopelijk gaat alles heel goed.

@inge, observatie geeft mij ook wel een fijn gevoel. Zien ze 75 mg als een wat lagere dosering?
Fijn dat het nu goed gaat! Ja, zoiets zie je vtv niet aankomen, althans wij niet. (Vriend stond zelfs klaar mer camera, schrok ontzettend).
Zijn jullie op dit moment weer klaar om ervoor te gaan?
Ik mocht thuis bevallen maar moest binnen 8 uur na de bevalling in het ziekenhuis zijn. Wij wilden toch al in het ziekenhuis bevallen dus was dit voor ons geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
Maanroosvis, wat fijn dat de mogelijkheid er wel was, ondanks dat je sowieso voor ziekenhuis wilde kiezen.

Meer reacties op dit topic zijn altijd welkom, fijn om andere ervaringen te horen
Alle reacties Link kopieren
Ondanks oud topic wil ik toch even laten weten hoe het gesprek bij de poppoli is geweest, er zijn vast meer vrouwen die antidepressiva slikken en een kinderwens hebben.
Het gesprek was ontzettend fijn, er werd alle tijd genomen voor mijn verhaal en alle ruimte om vragen te stellen. Er is inmiddels ruime ervaring opgedaan. Ik kan venlafaxine blijven slikken, stabiel voelen is belangrijker dan afbouwen en terugkerende klachten krijgen. Kindje wordt na de bevalling geobserveerd, ook mag er borstvoeding worden gegeven.
Moosforhappines1988 schreef:
22-06-2018 11:35
@nachtvlinder, bedankt voor je reactie ☺️ Slikte je venlafaxine? hoe zijn je zwangerschappen verlopen? Hadden je kindjes last van ontwenningsverschijnselen? Hopelijk gaat alles heel goed.
Bij de eerste heb ik niks geslikt, maar bij de tweede de hele zwangerschap venlafaxine. Zij had wel wat last van trillen de eerste dagen en we zijn 48 uur geobserveerd in het ziekenhuis.
Moosforhappines1988 schreef:
16-07-2018 15:45
ook mag er borstvoeding worden gegeven.
Fijn dat je een goed gesprek en advies hebt gehad. Ik verbaas me er wel over dat je BV mag gaan geven. Bij mij werd dat afgeraden, maar misschien was dat ook omdat ik ook een (lage dosering) antipsychotica slik. Ook kunnen de ideeën hierover natuurlijk veranderd zijn.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 16:07
21.29% gewijzigd
Fijn dat je zo’n fijn gesprek hebt gehad en je medicatie mag blijven slikken!
Alle reacties Link kopieren
@nachtvlinder, sneu dat trillen. Hoe land heeft dat geduurd? Welke dosis slikte jij?
Zou kunnen dat de combi van medicatie idd niet geschikt om bv te geven.
Hopelijk gaat alles goed met jullie?

@meme, ontzettend fijn! Geeft echt een gerustellend gevoel. Ook blij om te horen dat er inmiddels zo veel ervaring is.
Op naar een goede zwangerschap 😊
Moosforhappines1988 schreef:
17-07-2018 16:33
@nachtvlinder, sneu dat trillen. Hoe land heeft dat geduurd? Welke dosis slikte jij?
Zou kunnen dat de combi van medicatie idd niet geschikt om bv te geven.
Hopelijk gaat alles goed met jullie?

Het trillen was binnen een paar dagen weg. Ik slik 225 mg, dus best een hoge dosering, maar ze heeft er niks aan over gehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven