Baby musthaves en missers

08-07-2020 20:47 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik mij als zwangere oriënteer op dingen die handig zijn voor als de kleine geboren is plaats ik het onder zwangerschap. Ik denk dat er met mij veel andere aankomende moeders zijn die ook wel behoefte zullen/kunnen hebben aan deze info :)

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat anderen goed bevallen is, en wat je beter niet kan kopen.
Zo zag ik een video waarin onder andere werd aangeraden om een rugzak luiertas te kopen en niet één met een schouderband. Toen dacht ik, ja dat klinkt inderdaad verstandig!
Is ook zo zonde geld om dingen te kopen die je uiteindelijk toch niet gebruikt.

Dus wat zijn aanraders en afraders, maakt niet uit waarmee: kleding, slaapspullen, wandelwagens, hygiëne producten, luiers, voeding, etc etc
Brand los :biggrin:
Ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Een elektrische kruik vond ik écht een aanrader. Baby 1 had zijn beentje verband door de 'oude' kruiken. Foutje van de kraamhulp. Het vullen van die dingen (moest toen nog met kokend water) bond ik doodeng, want dan brandde je jezelf. Bijna onvermijdelijk.

Bij baby 4 hadden ze net elektrische kruiken. Wij hadden die van zensi geloof ik. Ik gaf borstvoeding en baby sliep naast mijn bed in wiegje. Voor de nachtvoeding als baby wakker werd, plugde ik snel de kruik in lader (had stopcontact naast bed op nachtkastje). Dan ging ik baby voeden terwijl de kruik opwarmer. Als ik klaar was met voeden en ging verschonen of boertje laten doen, dan pakte ik eerst de kruik om hem lekker in het wiegje te leggen zodat het wiegje voorverwarmd werd. Als ik helemaal klaar was, baby in wiegje en kruik naar voeteneind.

Was zó top want zo hoefde ik niet in de koude winternachten uit mijn bed om te voeden óf de kruik te vullen. Ik had immers alles bij de hand en kon me helemaal in mijn eentje geruisloos redden zonder hulp van man ...
EllaBowie schreef:
09-07-2020 08:20
Magnetronsterilisator was handig, alleen je moet dus wel goed kijken welke dingen erin kunnen :facepalm: Er was een onderdeel gesmolten :-P

Heb je advies wat betreft voedingshemdje? Ik had voedingsbh’s die ik de nachts ook aan had alleen de wegwerp zoogcompressen bleven daar niet goed in zitten (h&m). Of misschien heeft iemand anders advies :-)
Ik vond zoiets fijn: https://m2.hm.com/m/nl_nl/productpage.0534164028.html

Je hebt ook hemdjes zonder zo'n tweede deel rond je borsten, waarvan je de bandjes losklikt, maar ik raakte de bandjes dan op m'n rug kwijt 's nachts (sorry, ik weet niet zo goed hoe ik dit duidelijk uit kan leggen :S).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de voedingshemdjes van de hm fijn! En de bh’s van de lidl, lelijk maar functioneel! Al droeg ik de eerste zes weken helemaal geen bh maar strakke korte tops van monki.

Verder een hoge wipper, kan je baby naar je kijken, heel veel hydrofielen, draagzak (ik heb een van tula), draagdoek weinig gebruikt maar verschilt denk ik en haakjes voor aan de wagen voor tassen.

Verder eerste weken alleen maar overslagrompers en boxpakjes gebruikt. Verder veel aankleedhoezen.

Ik vind trouwens luiertas die je aan de wagen kan hangen heel handig! En dooky gordijntje voor de zon.

Monkeysling is trouwens een onding, ik heb er niks aan in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Beste advies is denk ik niet te veel van te voren kopen. Online heb je alles heel vlot in huis. Wij hebben veel nutteloze dingen in de kast liggen. Het is allemaal nogal smaak/voorkeur gevoelig.

Onze miskopen:
* veel hydrofielen. Iedereen zei; je kan er nooit te veel hebben. Dus we hebben er best veel. In het begin gebruikte we ze om kindje af te drogen en ook bv onder het hoofdje te leggen. Maar na een paar maanden deden we dat allemaal niet meer en kwamen ze ongebruikt in een la. Zo veel hadden we er niet nodig gehad.
* ledikant dekentjes; ik heb hele mooie (dure!!!) ledikant dekentjes. Een paar aangezien dat op de uitzetlijst stond. We hebben ze nooit gebruikt. Baby ging pas na 6 mnd van de wieg naar ledikant en toen rolde hij en ging hij dus in een slaapzakje. Ik vind dit nog steeds zonde.
* babyfoon; ons huis is klein, het is niet nodig. Als we elders zijn gebruik ik wel eens een babyfoon app, dat is makkelijker.
* overslagrompers vonden wij ondingen.
* wipper; gelukkig geleend, nooit gebruikt
* luiertas; ik heb een mooie dure. De ligt al tijden in de kast, we gebruiken al vrij lang een rugzak (want dan heb je je handen vrij) of steken wat luiers en reserve kleertjes in een normale tas/onderin de wagen.
* kruiken. We hadden ze geleend want ze stonden op de uitzetlijst. Alleen de kraamzorg heeft ze gebruikt. Wij hadden een november baby.
mandylion schreef:
08-07-2020 22:44
Dit ongeveer. Een baby heeft bijna niets nodig.
En je krijgt nog een hoop ivm kraamvisite.


Wij kregen veel maar op twee setjes zachte kleding na niks nuttigs. Heel veel knuffels, frutsels, speelgoed voor jaren later en kleding zoals spijkerbroeken, blousejes en rompers met schreeuwerige opdruk.

Dus van de kraamvisite zou ik niks af laten hangen.
Babymisser: have a baby anyway. Schreeuwende, kostende, poepende k*koters. Wat moet je er als weldenkend mens mee? Gewoon.niet.doen.Nooit.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
10-07-2020 07:29
Babymisser: have a baby anyway. Schreeuwende, kostende, poepende k*koters. Wat moet je er als weldenkend mens mee? Gewoon.niet.doen.Nooit.

Heeft RB een tweede nick? Deze versie heeft een ochtendhumeur. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ben heel blij met dit topic, :cheer:
Bedankt voor openen TO en bedankt voor tips !
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
10-07-2020 07:35
Heeft RB een tweede nick? Deze versie heeft een ochtendhumeur. :biggrin:
:rofl:
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
10-07-2020 07:29
Babymisser: have a baby anyway. Schreeuwende, kostende, poepende k*koters. Wat moet je er als weldenkend mens mee? Gewoon.niet.doen.Nooit.
Denk dat het advies beetje verlaat is RB, echt waarom zou je dat nog posten...
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk zoveel reacties!
Ik heb alles gelezen en ook veel dingen gegoogeld aan de hand van jullie reacties.

Het blijkt wel dat veel dingen heel persoonlijk zijn. Maar ook dat is goed om te weten!!

We hebben al diverse dingen tweedehands gekregen en ben inderdaad ook niet van plan om van alles nieuw te kopen, en überhaupt om veel te veel aan te schaffen, vandaar ook dit topic. Ik wil voorkomen dat ik veel dingen in huis heb die ik niet had hoeven hebben zeg maar. De meeste dingen gaan we tweedehands kopen, is ook gewoon zonde om nieuw te kopen. Er staat zoveel op marktplaats bijvoorbeeld, heb er ook mijn positiekleding vandaan.
Iemand zei hier de Medela calm speen met fles en die werkte hier ook heel goed. Tegen krampen zelfs beter dan borstvoeding.

Dank jullie wel voor de tips wat betreft voedingsshirtjes!

Oh en TO, tweedehands vond ik met veel dingen ideaal (kleding enzo), al wilde ik sommige dingen ook nieuw hebben, bijvoorbeeld de kinderwagen. Is heel persoonlijk, ligt er helemaal aan waar je zelf blij van wordt :-)
Alle reacties Link kopieren
Fijn topic! Ik volg mee, verwacht mijn kindje binnenkort. En heb al strijd met schoonmoeder of de box wel of niet een must have is :facepalm:

Wat nu al op de miskopen lijst kan:
-knuffels. Waarom geeft iedereen knuffels cadeau? Kan voor de geboorte al een complete ark van Noach maken. Ben bang voor de hoeveelheid knuffels die ik straks na de geboorte krijg.
Alle reacties Link kopieren
Haha, weet je wat het mooie is Roze-roos: je kunt heel goed allebei gelijk hebben. Mijn kind heeft de box niet veel als box gebruikt, die deed eigenlijk nooit rare dingen en liet ik gewoon in de kamer als ik even naar de wc moet. Een ander kind trekt al je planten uit de vensterbank en breekt de tent af, dan is het toch wel handig.
Aan de andere kant, mijn kind wilde per se niet in haar bed slapen overdag. S nachts geen enkeL probleem, overdag nul succes. En in de box sliep ze wel, dus uiteindelijk als dag-bed dienst gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met borstkolven. En ik kijk ook wel gewoon naar reviews op websites hoor, maar wellicht hebben jullie nog nuttige tips.

Sowieso is het natuurlijk afwachten of borstvoeding gaat lukken, maar in principe ga ik daar wel vanuit.

Wat is fijn en betaalbaar?
En wie heeft ervaring met een handkolf ipv elektrisch? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
nausicaa schreef:
09-07-2020 12:36
Nee hoor, zo was het niet bedoeld en ook zeker niet persoonlijk naar jou. Was meer als tegenhanger van mensen die vrij stellig beweren: ‘dit en dit is absoluut onzin en heb je totaal niet nodig’. Dat kun je niet zo zeggen, het is meer ‘dit en dit hadden wíj niet nodig’.
Helemaal mee eens! En in samenhang daarmee, niet teveel van tevoren kopen. Als je iets toch nodig blijkt te hebben is het er snel genoeg. En sommige (duurdere) dingen kun je misschien eerst eens lenen/uitproberen voordat je ze koopt. Jammer als 180€ uitgeeft aan een draagzak en je kindje blijkt het vreselijk te vinden.

Ik vond bijvoorbeeld de magnetronsterilisator ideaal, flesjes en kolf er allemaal in en je hoefde niet op de tijd te letten verder. Ik had hem gekregen en waarschijnlijk zelf ook niet gekocht, maar zou hem nu wel aanraden.

En sommige dingen zijn ook afhankelijk van hoe en waar je woont. Wij wonen in de stad en doen veel lopend, en kunnen de kinderwagen in zijn geheel in het halletje parkeren. Dan is een fijne wagen ideaal. Maar als je eerst drie trappen naar beneden moet en beneden geen ruimte hebt is een draagzak/doek misschien weer fijner.

Ik had trouwens een paar flesjes van dr Browns gekocht omdat iedereen zei dat die zo fijn waren, maar onze dochter bleek liever Difrax te hebben. En heb alle speentjes geprobeerd maar duim bleek favoriet, ook zonde geld dus.
Nokie schreef:
12-07-2020 10:59
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met borstkolven. En ik kijk ook wel gewoon naar reviews op websites hoor, maar wellicht hebben jullie nog nuttige tips.

Sowieso is het natuurlijk afwachten of borstvoeding gaat lukken, maar in principe ga ik daar wel vanuit.

Wat is fijn en betaalbaar?
En wie heeft ervaring met een handkolf ipv elektrisch? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Ik had een Avent kolf gekregen. Die deed prima zijn werk en heb me ermee gered, maar als zelf een zou moeten kopen zou ik graag een snoerloze willen, veel praktischer als je op onbekend terrein ergens moet kolven. En voor die gevallen had ik dus een handkolf, maar ben er nooit echt handig mee geworden. Vond het heel lastig een toeschietreflex te krijgen met dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 flesjes van Suavinex gekocht, en daar ook de borstkolf van.
Daarnaast heb ik een Avent flesje en een Dr brown flesje gekocht. Was allemaal 1+1 dus vond het de "investering" wel waard om zo alvast drie soorten jn huis te hebben :) (ookal is borstvoeding dus keus nr 1. Om, mocht dat toch onverhoopt niet lukken, nog flesjes te moeten kopen, had ik geen zin in)
Alle reacties Link kopieren
Iets wat ik absoluut niet kan missen is het angelcare badzitje! Deze heb ik wel pas rond de 3 maanden aangeschaft.

Ik vond mijn baby in een badje doen steeds minder leuk worden. Hij spartelde ontzettend veel van vreugde waardoor ik telkens bang was dat ik hem misschien per ongeluk los zou laten. Op een gegeven moment dit zitje gekocht en gaat hij in het grote bad. Hij begint er nu langzaam te zwaar voor te worden maar in mijn ogen een echte must have! Deze ga ik dus zeker weer bij mijn volgende kind gebruiken.

Het zitje is stevig. De rugleuning is luchtdoorlatend en wat zachter dus het kindje ligt comfortabel.

https://www.bol.com/nl/p/angelcare-bab ... oductImage


Edit:
Ik zag hierboven al staan dat zoveel hydrofiele luiers niet nodig zijn. ABSOLUUT MEE EENS! Iedereen inclusief kraamzorg was me erop aan het hameren meerdere luiers aan te schaffen omdat ik schijnbaar te weinig had. Nou... ik heb ze amper gebruikt. De hydrofiele doeken daarintegen vind ik dan wel weer handig, maar daar zou ik ook niet teveel van aanschaffen
louchantez wijzigde dit bericht op 12-07-2020 14:26
25.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
12-07-2020 14:20
Iets wat ik absoluut niet kan missen is het angelcare badzitje! Deze heb ik wel pas rond de 3 maanden aangeschaft.

Ik vond mijn baby in een badje doen steeds minder leuk worden. Hij spartelde ontzettend veel van vreugde waardoor ik telkens bang was dat ik hem misschien per ongeluk los zou laten. Op een gegeven moment dit zitje gekocht en gaat hij in het grote bad. Hij begint er nu langzaam te zwaar voor te worden maar in mijn ogen een echte must have! Deze ga ik dus zeker weer bij mijn volgende kind gebruiken.

https://www.bol.com/nl/p/angelcare-bab ... oductImage
Die ziet er inderdaad wel handig uit zeg!! Jammer dat wij geen bad hebben, haha :)
Ik heb veel voor andermans baby's gezorgd, en ik deed de baby altijd veel liever in het grote bad in het babybad (en dan zelf op m'n knieën aan het bad) dan in die babybadjes op een standaard. "Ja, das niet goed voor je rug hoor!" Nee, dat gespannen vasthouden in zo'n badje op een standaard, die altijd nét iets te hoog voor mij was, dás goed voor m'n rug :facepalm: Bovendien scheelde het met vullen en legen (dat gesjouw met emmers is ook niet bepaald ergonomisch of zo.....)
Alle reacties Link kopieren
Ervaring qua Borstkolven

Ik heb een handkolf van Avent (Philips) en Medela en een dubbele elektrische kolf van Medela (geen stopcontact nodig). De handkolven heb ik in het begin gebruikt bij dochter om een kleine beetje af te kolven. Lactatiekundige adviseerde bij mijn dochter vanaf 4 weken 1 a 2 keer per week een flesje te geven, om te voorkomen dat ze flesweigeraar zou worden. Dit heeft heel goed gewerkt! Zo kon mijn vriend leuk de fles geven.

Ik heb tm 8 maanden overdag op werk gekolfd met de dubbele elektrische Medela (is nieuw €200, echt meer dan waard, heb ‘m praktisch nieuw over mogen nemen voor €100 van bekende). Dubbele kolf werkt vanwege verschillende redenen beter: omdat beide borsten tegelijk worden gestimuleerd, geven zij meer melk. Bovendien ben je veel sneller klaar! Mijn zus heeft bij haar 3 kinderen een enkelzijdige elektrische kolf gebruikt (en zij vindt lang voeden heel belangrijk) en klaagde altijd over weinig kolf opbrengst en dat het veel tijd kostte. Ik zou echt met liefde die €200 voor een nieuwe uitgeven, aangezien het het volhouden van kolven echt zoveel makkelijker maakt! Ik was altijd in 15 min klaar en had dan 150-200 ml per borst!

Dus als je serieus bent over kolven als je weer gaat werken, raad een elektrische dubbele kolf aan. Maar je kan met deze aanschaf prima wachten totdat je kindje een week of 8 is. Dan is het wel handig om een klein voorraadje te gaan aanleggen in de vriezer. Daarvoor zijn handige ziplock zakje te koop of je vriest het gewoon met flesje en al in (ik kreeg bij de kolf zo’n 50 flesjes dus dat heb ik gedaan). Kolven geeft je ook vrijheid voor weekendjes weg, avondje uit en glaasjes wijn drinken etc. Echt heel relaxt.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2020 14:23
Die ziet er inderdaad wel handig uit zeg!! Jammer dat wij geen bad hebben, haha :)
Ik heb veel voor andermans baby's gezorgd, en ik deed de baby altijd veel liever in het grote bad in het babybad (en dan zelf op m'n knieën aan het bad) dan in die babybadjes op een standaard. "Ja, das niet goed voor je rug hoor!" Nee, dat gespannen vasthouden in zo'n badje op een standaard, die altijd nét iets te hoog voor mij was, dás goed voor m'n rug :facepalm: Bovendien scheelde het met vullen en legen (dat gesjouw met emmers is ook niet bepaald ergonomisch of zo.....)

Deze kun je ook gewoon in de douche gebruiken en dan met een zachte straal je beebje wassen! Die van mij vind het heerlijk! Ik heb nu een klein krukje naast ons bad staan. Ik zet ons zoontje erin en laat hem lekker zelf spelen terwijl ik er naast zit. Tussendoor even wassen maar wij genieten hier beide van! :$
Alle reacties Link kopieren
Afrader:
- Rompers et lange mouwen, Vreselijk onhandig om kleding met lange mouwen over aan te trekken. Ik zou willen dat iemand mij dit van tevoren verteld had. Ik heb nu een hele stapel rompers die ik nooit gebruik.
- Te veel hydrofiele doeken. Ik hoorde ook van alle kanten dat je hier niet genoeg van kon hebben! Dus heb me er arm in gekocht. Blijkt totaal onzinnig. Met een stuk of vijf van normaal formaat en twee grotere voor afdrogen na het badderen heb je er meer dan genoeg.
- Van die hippe dure broeken die amper rekbaar zijn aan de onderkant, Een ellende om aan te trekken. Koop liever Hema kleertjes, die rekken erg goed mee en zijn daardoor makkelijk aan te trekken. Uberhaupt vind ik broekjes een afrader, vooral voor snachts, koop liever boxpakjes, dan hoef je snachts geen schoenen/sloffen/sokken aan en uit te doen.

Aanrader:
- Badzitje voor in het babybad. Nu hoef je je baby niet meer angstvallig vast te houden maar kan hij gewoon oo het zitje liggen/zitten.
- Spuugdoeken! Ik heb twee grote stapels, maar die zijn regelmatig ‘op’. Hier kan je imo wel écht niet genoeg van hebben.
- Boxpakjes. Super makkelijk voor het verschonen van je kind en geen gedoe met sokjes of slofjes.
-Wipstoel die zelf wipt. Kind wordt er rustig van, maar je hebt echt geen zin om urenlang zelf zon stoel in beweging te houden.
Alle reacties Link kopieren
Lila Lily, wat zijn spuugdoeken? Ik gebruik daar hydrofiele voor, maar miss zijn die spuugdoeken veel handiger!
Alle reacties Link kopieren
Totaal onnodig bleek hier:
- mond/spuugdoekjes: Hydrofielen werkte een stuk beter qua oppervlak.
- Kruik: hittegolf baby en een die het snel warm had.
- 20 flesjes allerhande verzorgingsproducten: Ik ben in twee jaar niet verder gekomen dan een flesje wasgel, haarlotion en tube bepenthen. Voor de helft is ze allergisch, ze heeft de pest aan insmeren en je gebruikt zo weinig product op zo'n kleintje.
- Badje met standaard: douchen bleek zoveel praktischer. Ook alleen.
- Mutsjes: hittegolf.
- Jasjes: tot ze kunnen zitten is een warme onesie véél praktischer.
- Kussentje in de triptrap: wordt alleen maar vies en dus extra was.
- 360° beker: gooien of laten vallen betekent alsnog water op je vloer of tafel. Niet lekvrij.
- petjes/zonnebrillen: laten ze toch niet op.

Aanraders:
- triptrap newborn set.
- flessen afdruiprek: droogt sneller.
- Leander Matty waskussen: geen hoezen meer, snel schoon te maken en mooier.
- draagzak/doek: geen lamme handen!
- Puckababy's.
- Xl hydrofielen: gebruik ze echt voor alles. Zelfs nu ze richting peuterleeftijd gaat.
- Ikea antiloppe kinderstoel: nekbreker maar hij gaat standaard mee bij visite en is ook ideaal voor buiten.
- Draadloze usb nachtlamp van Flow/mr Maria: altijd een lampje bij de hand/hufterproof/leuk design.
- Mouwslabben: scheelt drie kuub was.
- Purelan/Medela hydrogel pads voor kloofjes en ander ongemak bij borstvoeding.

Kolf
Ik heb een dubbele Horigen Chicture en wát een top ding is dat. Zachte siliconen borstschilden, eenvoudig in gebruik maar slimme standen om je tsr op te wekken en effectief te kolven daarna. Timer erop. Lange batterij duur. Een handkolf kon ik niets mee. Zeker niet als je vaak wil kolven. Zit er overigens wel bij dus de keus is er. Iedereen zweert bij Medela maar Horigen wint het voor mij. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Echt leuk om alles te googelen wat jullie schrijven :biggrin:

Ik had ook gezocht op handkolf maar zie dan wel veel goede recensies, ook bij veel gebruik, maar hier lees ik nog weinig positiefs daarover.

Draagdoek wil ik sowieso gaan proberen, maar (eerst?) ook tweedehandse ofzo, het is maar de vraag of kind (en ik) het wat vind(en) natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven