Bevallen in 2020, welke zorgverzekering kies jij?
zondag 22 december 2019 om 08:07
Zoals de titel al zegt. Brand maar los! Ik ben op dit moment druk met uitzoeken wat het meest gunstig is. Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis en zou ook graag van de eigen bijdrage van de kraamzorg af willen dus kom automatisch op een duur pakket. Menzis lijkt nu het beste uit de bus te komen voor mij, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
maandag 23 december 2019 om 13:35
80 uur is inderdaad erg veel! Ik heb destijds extra kraamzorg gehad vanwege het op gang brengen van de borstvoeding. Dit wel in overleg met de kraamhulp destijds. Ze legde de keuze bij ons, maar aangezien we de eigen bijdrage toch vergoed kregen, was het voor ons beiden een win-win situatie haha.Lemon_Pledge schreef: ↑23-12-2019 10:23Ik krijg ongeveer de helft. Nooit gehoord dat iemand zoveel uren krijgt..
OK, het kan dus wel. Maar het is wel een uitzondering en je kunt dus niet zelf zeggen, doe mij maar 80 uur, want dat lijkt mij wel chill.
Uiteindelijk 60 uur gehad verdeeld over 8 dagen.
maandag 23 december 2019 om 13:45
Ik zit ook even bij PMA te kijken, maar zij hebben in hun extra pakket geen vergoeding van bevalling ziekenhuis en eigen bijdrage kraamzorg....Lila_Lilly_ schreef: ↑23-12-2019 12:34Tip, als je bij menzis wil, kijk dan ook even naar pma. Dat heb ik nu gekozen. Valt onder menzis, zelfde pakketten maar is goedkoper dan menzis zelf.
Ik betaal altijd in 1x vooraf, dan krijg je ook nog weer extra korting.
Je hebt meestal twee weken (volgens mij) bedenktijd. Je kunt niet later in het jaar nog een pakket aan of uit zetten.
maandag 23 december 2019 om 14:20
Verloskamer 100% vergoeding staat er bij. Bij aanvullend 2. Ik snap er eerlijk gezegd niks meer van nu... Bij menzis staat er bij aanvullend 2 bij verloskundige zorg ook niks qua vergoeding. Volgens mij is idd alleen de verhuur van de kamer vergoed, niet de bevalling zelf. Zucht... Kan ik weer opnieuw beginnen met zoeken.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑23-12-2019 13:45Ik zit ook even bij PMA te kijken, maar zij hebben in hun extra pakket geen vergoeding van bevalling ziekenhuis en eigen bijdrage kraamzorg....
anoniem_387894 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 14:27
25.93% gewijzigd
maandag 23 december 2019 om 14:21
Ik vind het ook lastig. Zit nu te denken om voor CZ te gaan met het goedkoopste aanvullende pakket (basis). Krijg dan ook korting via m’n werk. Je krijgt dan o.a. 9x fysio, eigen bijdrage ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie en 75% van de eigen bijdrage kraamzorg vergoed. En dan nog wat dingetjes als een bedrag voor zwangerschapscursus en lactatiekundige. 100% eigen bijdrage voor kraamzorg vergoed zit dan in een pakket dat voor mij 11 euro per maand duurder is, dat is niet zo voordelig.
Ik twijfel nu alleen nog over het eigen risico. Ik heb nu het maximale eigen risico van €885 en weet niet zo goed of ik dat moet verlagen naar €385. Zoals ik nu kan zien valt de meeste zorg rondom de zwangerschap toch in de basisverzekering, aanvullende verzekering of geldt een eigen bijdrage. Het bloedprikken gaat wel van je eigen risico af zag ik. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik twijfel nu alleen nog over het eigen risico. Ik heb nu het maximale eigen risico van €885 en weet niet zo goed of ik dat moet verlagen naar €385. Zoals ik nu kan zien valt de meeste zorg rondom de zwangerschap toch in de basisverzekering, aanvullende verzekering of geldt een eigen bijdrage. Het bloedprikken gaat wel van je eigen risico af zag ik. Of zie ik nog iets over het hoofd?
maandag 23 december 2019 om 14:32
Dat eigen risico zou ik persoonlijk echt naar 385 terug zetten. Het scheelt per maand zó weinig, dat ik dat risico niet zou lopen.... Alles wat uit de basis gaat, gaat van je eigen risico af. Dus mij lijkt alle kosten voor zwangerschap die in de basis zitten, van je ER af te gaan. Toch?Hoppípolla schreef: ↑23-12-2019 14:21Ik vind het ook lastig. Zit nu te denken om voor CZ te gaan met het goedkoopste aanvullende pakket (basis). Krijg dan ook korting via m’n werk. Je krijgt dan o.a. 9x fysio, eigen bijdrage ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie en 75% van de eigen bijdrage kraamzorg vergoed. En dan nog wat dingetjes als een bedrag voor zwangerschapscursus en lactatiekundige. 100% eigen bijdrage voor kraamzorg vergoed zit dan in een pakket dat voor mij 11 euro per maand duurder is, dat is niet zo voordelig.
maandag 23 december 2019 om 14:43
Oja, dat wist ik eigenlijk wel. Goed dat ik het nog even navraagIrish_Wasser_Woman schreef: ↑23-12-2019 14:32Dat eigen risico zou ik persoonlijk echt naar 385 terug zetten. Het scheelt per maand zó weinig, dat ik dat risico niet zou lopen.... Alles wat uit de basis gaat, gaat van je eigen risico af. Dus mij lijkt alle kosten voor zwangerschap die in de basis zitten, van je ER af te gaan. Toch?
maandag 23 december 2019 om 14:45
Hier; rond de 200 euro besparen met het risico er 500 meer uit te moeten geven....Hoppípolla schreef: ↑23-12-2019 14:43Oja, dat wist ik eigenlijk wel. Goed dat ik het nog even navraag. Het scheelt inderdaad maar iets van 17,50 per maand, bij m’n huidige verzekering was dit wel meer.
maandag 23 december 2019 om 14:51
Nee daar heb je gelijk in. Ik durf het normaal wel aan, maar voor komend jaar is het inderdaad niet zo handig. Had even niet gedacht aan het eigen risico bij de verloskundige, de ziekenhuisbevalling en andere dingen uit het basispakket.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑23-12-2019 14:45Hier; rond de 200 euro besparen met het risico er 500 meer uit te moeten geven....Ik zou die stress niet willen voor die 200 euro....
maandag 23 december 2019 om 15:21
"ExtraVerzorgd 2Lila_Lilly_ schreef: ↑23-12-2019 14:20Verloskamer 100% vergoeding staat er bij. Bij aanvullend 2. Ik snap er eerlijk gezegd niks meer van nu... Bij menzis staat er bij aanvullend 2 bij verloskundige zorg ook niks qua vergoeding. Volgens mij is idd alleen de verhuur van de kamer vergoed, niet de bevalling zelf. Zucht... Kan ik weer opnieuw beginnen met zoeken.
Borstvoeding (lactatiekundige)
Kraamzorg na opname
Kraamzorg na adoptie
Wettelijke eigen bijdrage kraamzorg
Eigen bijdrage verloskamer, kraamhotel of geboortecentrum"
Ik neem aan dat dit betekent dat de bevalling in het ziekenhuis zonder medische indicatie gewoon vergoed wordt zonder eigen bijdrage?
maandag 23 december 2019 om 15:34
Mijn zus was vorig jaar verzekerd bij "Zekur", i.v.m. de bevalling.
Ik heb dit even opgezocht:
Kost €135,90 per maand, dan zou je de bevalling en kraamhulp vergoed krijgen.
Ik durf niet meer verder te vragen, haha.
Ze weet nog niet dat ik zwanger ben.
Ik zou zelf wel graag zwangerschapsyoga vergoed willen krijgen.
Kan dat? Heeft daar iemand ervaring mee?
Ik heb dit even opgezocht:
Kost €135,90 per maand, dan zou je de bevalling en kraamhulp vergoed krijgen.
Ik durf niet meer verder te vragen, haha.
Ze weet nog niet dat ik zwanger ben.
Ik zou zelf wel graag zwangerschapsyoga vergoed willen krijgen.
Kan dat? Heeft daar iemand ervaring mee?
maandag 23 december 2019 om 15:49
Ik ben eruit!
Voor €128 per maand nu verzekerd bij Zilveren Kruis met a.v 2 *
(iemand gaf die tip hier, waarvoor dank)
Dan krijg ik vergoed,
bevallen in ziekenhuis (ook zonder medische indicatie) en betaal ook geen eigen bijdrage.
Toch overgestapt dus!! Wat had mijn oude verzekeraar dan een slechte dure regeling.
Dan krijg ik vergoed,
bevallen in ziekenhuis (ook zonder medische indicatie) en betaal ook geen eigen bijdrage.
Toch overgestapt dus!! Wat had mijn oude verzekeraar dan een slechte dure regeling.
maandag 23 december 2019 om 16:06
Welke basis heb je gekozen, als ik vragen mag? En geen tandarts? En betaal je per maand of jaar? Ik zag dat het mij 38 euro (of zo) per jaar scheelde, dat krijg ik niet op m'n spaar, haha, dus ik wil deze keer sowieso gelijk het hele jaar vooruit betalen.justagirly schreef: ↑23-12-2019 15:49Ik ben eruit!
Dan krijg ik vergoed,
maandag 23 december 2019 om 16:09
Ik zit ook naar cz te kijken, maar kan niet vinden dat je bij aanvullend 75% eigen bijdrage kraamzorg terugkrijgt? Alleen bij het pakket gezinnen..?Hoppípolla schreef: ↑23-12-2019 14:21Ik vind het ook lastig. Zit nu te denken om voor CZ te gaan met het goedkoopste aanvullende pakket (basis). Krijg dan ook korting via m’n werk. Je krijgt dan o.a. 9x fysio, eigen bijdrage ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie en 75% van de eigen bijdrage kraamzorg vergoed. En dan nog wat dingetjes als een bedrag voor zwangerschapscursus en lactatiekundige. 100% eigen bijdrage voor kraamzorg vergoed zit dan in een pakket dat voor mij 11 euro per maand duurder is, dat is niet zo voordelig.
maandag 23 december 2019 om 16:30
Hmm, dat is vreemd. Ik kijk nu even op de website en ik zie het inderdaad ook niet staan. Ik kreeg een folder via mijn werk en daar stond die 75% in. Misschien ga ik voor de zekerheid nog even bellen.
maandag 23 december 2019 om 16:33
Als je een ruggenprik wil, ben je al medisch hé. Ik zou niet aanvullend verzekeren voor poliklinisch bevallen en eigen bijdrage kraamzorg, maar wel voor alle andere dingen, zoals cursus, lactatiekundige, anticonceptie (ik wil weer spiraal), fysio. Dat tikt echt wel aan hoor!
CZ basis is een goede voor 8,20 euro meen ik.
CZ basis is een goede voor 8,20 euro meen ik.
maandag 23 december 2019 om 17:12
Nou ik heb eindelijk gekozen. Toch weer Zilveren Kruis. Moest helaas wel basis zeker kiezen ipv basis budget, want anders was 'mijn ziekenhuis' er niet bij. Via het werk kon ik bij een aantal verzekeringen korting krijgen en Zilveren Kruis hoorde daar ook bij. Dus ik heb het eindelijk geregeld. Heb aanvullend 2 gekozen.
maandag 23 december 2019 om 17:13
Het is niet gegarandeerd dat je dan ook een ruggenprik krijgt toch?
Je maakt me nu wel weer aan het twijfelen.
Ik wilde eigenlijk ook niet aanvullend verzekeren voor alleen poliklinisch bevallen en eigen bijdrage. Maar stel je kindje heeft fysio nodig na de bevalling ofzo. Pfff ellendig gedoe met die verzekeringen!!!
Ach, ik laat het zo. Die 18 euro per maand.
Ik wilde eigenlijk ook niet aanvullend verzekeren voor alleen poliklinisch bevallen en eigen bijdrage. Maar stel je kindje heeft fysio nodig na de bevalling ofzo. Pfff ellendig gedoe met die verzekeringen!!!
maandag 23 december 2019 om 17:17
Ik ben nog niet zwanger maar hoop dat wel binnenkort te zijn en nog in 2020 te bevallen. Twee jaar geleden zat ik in precies dezelfde situatie, toen heb ik gekozen voor delta lloyd met eigen risico van 385 euro en aanvullend pakket zodat ik veel voorkomende kosten bij zwangerschap en bevalling vergoed kreeg. Maar uiteindelijk was dat financieel niet gunstig, ik ben bijvoorbeeld toch thuis bevallen in plaats van in het ziekenhuis en heb geen fysio of lactatiekundige nodig gehad. Mijn eigen risico van 385 heb ik ook niet opgemaakt, ik had maar een paar tientjes aan kosten gemaakt. Achteraf gezien zonde van het geld.
Nu ga ik voor fbto met maximaal eigen risico van 885 en alleen fysio aanvullend verzekerd (vanwege sportblessures en omdat m'n dochter op mijn polis staat). Ik twijfel alleen nog over de module gezinsplanning, die kost 177 euro en met de eigen bijdrage kraamzorg heb je dat er al uit. Maar dan moet ik wel nog in 2020 bevallen en dan zou ik wel snel zwanger moeten raken. Dat weet je natuurlijk nooit van tevoren, het voelt ook een beetje als het lot tarten door voor zo'n module te gaan (slaat nergens op natuurlijk).
Nu ga ik voor fbto met maximaal eigen risico van 885 en alleen fysio aanvullend verzekerd (vanwege sportblessures en omdat m'n dochter op mijn polis staat). Ik twijfel alleen nog over de module gezinsplanning, die kost 177 euro en met de eigen bijdrage kraamzorg heb je dat er al uit. Maar dan moet ik wel nog in 2020 bevallen en dan zou ik wel snel zwanger moeten raken. Dat weet je natuurlijk nooit van tevoren, het voelt ook een beetje als het lot tarten door voor zo'n module te gaan (slaat nergens op natuurlijk).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 23 december 2019 om 17:19
De baby krijgt de eerste fysiobehandelingen vergoed. Ik weet niet precies waar de grens ligt maar zeker de eerste 9 behandelingen hoef je niet te betalen.justagirly schreef: ↑23-12-2019 17:13Het is niet gegarandeerd dat je dan ook een ruggenprik krijgt toch?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 23 december 2019 om 17:19
Voor verloskundige zorg (reguliere echo's, echo's op medische indicatie, controles, etc.) en ziekenhuisbevalling geldt geen eigen risico (alleen bij ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie geldt een eigen bijdrage, tenzij je hiervoor aanvullend verzekerd bent).Hoppípolla schreef: ↑23-12-2019 14:51Nee daar heb je gelijk in. Ik durf het normaal wel aan, maar voor komend jaar is het inderdaad niet zo handig. Had even niet gedacht aan het eigen risico bij de verloskundige, de ziekenhuisbevalling en andere dingen uit het basispakket.
Regulier zwangerschapsbloedonderzoek valt wel onder het eigen risico, maar als er niks geks aan de hand is, dan gaat dit om twee tientjes ofzo. Voor NIPT geldt een eigen bijdrage, maar geen eigen risico.
karavaan wijzigde dit bericht op 23-12-2019 17:26
20.80% gewijzigd