Bevallen na eerdere keizersnede

27-01-2021 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.

Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.

Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor je gevoel gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij is het zo dat als je 2 keizersnedes hebt gehad, ze daarna alleen nog maar keizersnedes adviseren. Er is een fb groep ‘keizersnede mama’s’ met veel ervaringen van vrouwen over zowel VBAC als meerdere keizersnedes.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ben over aantal weken uitgerekend. Een inleiding mag ik ook niet, dus als de baby zich aandient voor de geplande keizersnede ga ik het natuurlijk proberen, en anders wordt het de geplande ks...
Alle reacties Link kopieren
Ik sta ook voor die keuze, alleen was mijn zoon vanwege stuitligging geboren met keizersnee. Bij mij is de kans er dus wel dat ik een normale bevalling kan doen. Heeft de gynaecoloog met jou de slagingskans besproken? Want met niet vorderende ontsluiting bij eerdere bevalling is de kans wel lager geloof ik.
Ik zou het in jouw geval niet weten. Als jij nog een kinderwens hierna hebt is het niet goed voor het litteken weer een keizersnee, kans op verklevingen wordt steeds groter.
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb mijn eerste dochter via een spoedkeizersnede gekregen ( bekken is waarschijnlijk te smal) tweede weervaren keizersnede gepland, maar uiteindelijk eerder uitgevoerd.

Mij is gezegd dat 3 keizersnede wel de max zou zijn.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Mijn eerste werd ook met spoedkeizersnede gehaald en bij de tweede werd het een geplande keizersnede omdat bloeddruk te hoog was. Die geplande kz was zo relaxed, heb niet eens gedacht aan een vaginale bevalling. Dus ga voor je gevoel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerst een geplande keizersnede gehad ivm stuitliggen, 6 weken geleden is ons tweede kindje ook via een “geplande” keizersnede geboren (hij kwam eerder dan gepland maar het ziekenhuis heeft hier super op ingespeeld).
Ik mag gewoon nog zwanger raken, advies is wel weer een keizersnede dan en ze hebben mij uitgelegd dat elke keizersnede die je extra krijgt de kans op complicaties verhoogd. Hier raden ze vaak af om na 3 keizersnedes nog zwanger te worden maar geven ook aan dat ze regelmatig een 4e keizersnede uitvoeren.
Ik denk dat het er ook erg vanaf hangt hoe het van binnen allemaal hersteld (verklevingen etc).
Wat zegt de gynaecoloog erover? Ik heb met 24 weken een gesprek gehad in het ziekenhuis om mijn keuze te kunnen maken. Dit doen ze bij ons nu standaard.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
27-01-2021 08:53
Ik sta ook voor die keuze, alleen was mijn zoon vanwege stuitligging geboren met keizersnee. Bij mij is de kans er dus wel dat ik een normale bevalling kan doen. Heeft de gynaecoloog met jou de slagingskans besproken? Want met niet vorderende ontsluiting bij eerdere bevalling is de kans wel lager geloof ik.
Ik zou het in jouw geval niet weten. Als jij nog een kinderwens hierna hebt is het niet goed voor het litteken weer een keizersnee, kans op verklevingen wordt steeds groter.
De gyn is zó pro vaginaal bevallen, dat ik steeds weer ga twijfelen. Ze zegt dat alle omstandigheden goed zijn: baby ligt al goed laag met hoofdje naar beneden, het is geen grote baby, ik heb blijkbaar een goed bekken om natuurlijk te bevallen. Het is alleen die bloeddruk die roet in het eten kan gooien.
Ik vind het zon moeilijke keuze omdat we dus graag meer kindjes zouden willen en ik ook las dat borstvoeding wat minder goed op gang komt na een ks.
Alle reacties Link kopieren
NM1717 schreef:
27-01-2021 09:02
Ik heb bij de eerst een geplande keizersnede gehad ivm stuitliggen, 6 weken geleden is ons tweede kindje ook via een “geplande” keizersnede geboren (hij kwam eerder dan gepland maar het ziekenhuis heeft hier super op ingespeeld).
Ik mag gewoon nog zwanger raken, advies is wel weer een keizersnede dan en ze hebben mij uitgelegd dat elke keizersnede die je extra krijgt de kans op complicaties verhoogd. Hier raden ze vaak af om na 3 keizersnedes nog zwanger te worden maar geven ook aan dat ze regelmatig een 4e keizersnede uitvoeren.
Ik denk dat het er ook erg vanaf hangt hoe het van binnen allemaal hersteld (verklevingen etc).
Wat zegt de gynaecoloog erover? Ik heb met 24 weken een gesprek gehad in het ziekenhuis om mijn keuze te kunnen maken. Dit doen ze bij ons nu standaard.
Ja heb dit gesprek idd al gehad. Ze laat de keuze bij mij maar is heel erg voor vaginaal bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kinderen, allemaal via een keizersnede geboren. Eerste met spoed, de andere twee via een geplande keizersnede.
Ik heb bij de tweede in overleg met de gynaecoloog besloten voor een geplande keizersnede te gaan, omdat de kans op een zelfde verloop als bij de eerste best behoorlijk was, iets van 70-30 ofzo.

Bij de derde heeft de gynaecoloog tijdens de operatie bekeken of eventueel een vierde keer nog zou mogen. Anders zouden ze namelijk direct een sterilisatie uitvoeren. Een vierde keer mocht wel. Dus afhankelijk van de 'situatie' van de baarmoeder zijn meerdere keizersnedes wel mogelijk.

Een vaginale bevalling is na twee keizersnedes in principe niet meer toegestaan. Bij mij werd de al geplande datum voor keizersnede 3 naar voren gehaald, omdat ze aan het eind bang waren dat de baby voor die tijd zou gaan komen. Dus was het ineens binnen twee dagen geregeld.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
lily77 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:06
Reden: Dubbel
99.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NM1717 schreef:
27-01-2021 09:02
Ik heb bij de eerst een geplande keizersnede gehad ivm stuitliggen, 6 weken geleden is ons tweede kindje ook via een “geplande” keizersnede geboren (hij kwam eerder dan gepland maar het ziekenhuis heeft hier super op ingespeeld).
Ik mag gewoon nog zwanger raken, advies is wel weer een keizersnede dan en ze hebben mij uitgelegd dat elke keizersnede die je extra krijgt de kans op complicaties verhoogd. Hier raden ze vaak af om na 3 keizersnedes nog zwanger te worden maar geven ook aan dat ze regelmatig een 4e keizersnede uitvoeren.
Ik denk dat het er ook erg vanaf hangt hoe het van binnen allemaal hersteld (verklevingen etc).
Wat zegt de gynaecoloog erover? Ik heb met 24 weken een gesprek gehad in het ziekenhuis om mijn keuze te kunnen maken. Dit doen ze bij ons nu standaard.
Mag ik vragen waarom je voor een geplande KS hebt gekozen ? Ik heb ook dat gesprek met 24 weken, ben nu 20 weken.
Alle reacties Link kopieren
Hi.
M’n eerste is ook gehaald met een spoed KS. Ontsluiting schoot niet op, bleef steken op 3 cm. Na z’n geboorte bleek waarom, zoon was 4650 gr. Ze wisten wel dat hij groter zou zijn, maar zo groot 🙈

Ben nu zwanger van de 2e en kreeg ook de keuze. Uiteindelijk is bij mij toch ook een geplande KS geadviseerd en dit advies heb ik ook overgenomen. Over 4 weken is het zover. Dit omdat ook deze keer de kleine weer wat groter is (niet zo groot als de eerste).

Mij is verteld dat als ik nu weer voor een KS zou gaan, het bij een eventuele 3e standaard een KS wordt.
Bij mij spelen er een heleboel dingen mee (aantal complicaties) waardoor er een KS geadviseerd is.
Doe wat goed voelt, weeg alles tegen elkaar af.
Alle reacties Link kopieren
Goudhaartje83 schreef:
27-01-2021 09:10
Hi.
M’n eerste is ook gehaald met een spoed KS. Ontsluiting schoot niet op, bleef steken op 3 cm. Na z’n geboorte bleek waarom, zoon was 4650 gr. Ze wisten wel dat hij groter zou zijn, maar zo groot 🙈

Ben nu zwanger van de 2e en kreeg ook de keuze. Uiteindelijk is bij mij toch ook een geplande KS geadviseerd en dit advies heb ik ook overgenomen. Over 4 weken is het zover. Dit omdat ook deze keer de kleine weer wat groter is (niet zo groot als de eerste).

Mij is verteld dat als ik nu weer voor een KS zou gaan, het bij een eventuele 3e standaard een KS wordt.
Bij mij spelen er een heleboel dingen mee (aantal complicaties) waardoor er een KS geadviseerd is.
Doe wat goed voelt, weeg alles tegen elkaar af.
Wow 4650 gr is groot! Geen zwangerschapsdiabetes gehad? Met welke termijn is je eerste gehaald?
Ik ken een vrouw die 5 kinderen op de wereld heeft gebracht dmv keizersnede.
Dus dat hoeft niet echt een probleem te zijn.

Luister naar je gevoel en laat je goed adviseren.
LaParisienne schreef:
27-01-2021 09:02
Ik vind het zon moeilijke keuze omdat we dus graag meer kindjes zouden willen en ik ook las dat borstvoeding wat minder goed op gang komt na een ks.
Er zijn vrouwen die wel 5 keizersnedes hebben gehad. Met elke extra ks is er uiteraard wel iets meer risico.

Hoe is de borstvoeding gegaan na je eerste ks? Bij mijn eerste moest ik veel afkolven om de productie te stimuleren, dit was even paar weken pittig en veel werk, maar uiteindelijk heel succesvol bv kunnen geven.

Ik wil binnenkort bij de geplande ks mijn baby gelijk op de borst, en proberen al op de operatietafel aan te leggen. Dit mag, zolang baby en ik het goed doen. Verder ben ik van plan heel veel huid op huid contact te doen, aanleggen, en bv stimuleren dmv afkolven na voeding en gebruik haakaa. Daarnaast ben ik begonnen met antenataal kolven zodat mocht baby bijgevoed moeten worden (eerste baby moest dit en heeft wat kv gekregen in de eerste dagen), dat van mijn colostrum kan :)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor jou het prettigst is moet je zelf bepalen en daar kunnen ervaringen van anderen goed bij helpen.
Wat de invloed van een keizersnede op volgende bevallingen is lijkt me dan weer een uitstekende vraag voor je verloskundige of gynaecoloog en niet voor een forum met n=1 voorbeelden.
Bij mij is ook gezegd dat drie keizersnedes de max is. Maar eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat dit gegeven voor jou een reden zou kunnen zijn om voor een vaginale bevalling te kiezen, ook als voor je gevoel meer risico’s heeft en je normaliter zeker voor een keizersnede zou gaan. Althans, zo lees ik je bericht...
Alle reacties Link kopieren
lelie90 schreef:
27-01-2021 09:36
Er zijn vrouwen die wel 5 keizersnedes hebben gehad. Met elke extra ks is er uiteraard wel iets meer risico.

Hoe is de borstvoeding gegaan na je eerste ks? Bij mijn eerste moest ik veel afkolven om de productie te stimuleren, dit was even paar weken pittig en veel werk, maar uiteindelijk heel succesvol bv kunnen geven.

Ik wil binnenkort bij de geplande ks mijn baby gelijk op de borst, en proberen al op de operatietafel aan te leggen. Dit mag, zolang baby en ik het goed doen. Verder ben ik van plan heel veel huid op huid contact te doen, aanleggen, en bv stimuleren dmv afkolven na voeding en gebruik haakaa. Daarnaast ben ik begonnen met antenataal kolven zodat mocht baby bijgevoed moeten worden (eerste baby moest dit en heeft wat kv gekregen in de eerste dagen), dat van mijn colostrum kan :)
Dat is idd ook mijn wens; meteen proberen aan te leggen en bv stimuleren.
Na mijn 1e ks was ik totaal vd wereld en heb baby dus ook niet meteen bij me gehad, ik was daar te zwak voor en ze heeft bij mijn man huid op huid gelegen. Pas na een paar uur was ik weer "aanwezig" en heb haar toen te lang niet geprobeerd aan te leggen. Uiteindelijk is dat ook helaas niet meer goedgekomen.
Nu ga ik hopelijk fitter de ks in en kan ik haar dus ook meteen aanleggen enzo. Heb al een lactatiekundige gecontact, zij kan me meteen komen helpen mocht niet niet lukken. (Het is ook geen ramp als t niet lukt maar wil t wel graag een goeie kans geven).
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-01-2021 09:39
Bij mij is ook gezegd dat drie keizersnedes de max is. Maar eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat dit gegeven voor jou een reden zou kunnen zijn om voor een vaginale bevalling te kiezen, ook als voor je gevoel meer risico’s heeft en je normaliter zeker voor een keizersnede zou gaan. Althans, zo lees ik je bericht...
Waarom vind je dat vreemd als ik vragen mag?
Ze kunnen trouwens toch op een echo zien hoe hoog/laag je placenta nu ligt?
LaParisienne schreef:
27-01-2021 09:41
Waarom vind je dat vreemd als ik vragen mag?
Ik vind het vreemd dat je extra risico zou willen lopen (ook voor de baby) vanwege de wens op meer kinderen. Ik zou zelf nooit extra risico willen lopen.
Alle reacties Link kopieren
De eerste keizersnede was semi spoed. Hartslag viel weg bij de weeen maar ze herstelde tussendoor nog goed. Maar de persfase zou te gevaarlijk worden. 2e ingeleid bij 40.1 met een ballon na 48 uur nog amper 1 cm ontsluiting. Weer naar huis gestuurd met de keuze afwachten of het toch vanzelf begint, na een aantal dagen nogmaals inleiden of een geplande keizersnede. 40.5 afspraak met de gyn en gekozen voor geplande keizersnede op 40.6 is ons zoontje geboren. Herstel ging bij beide prima en ik mag een derde kindje (wil ik niet).
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-01-2021 09:49
Ik vind het vreemd dat je extra risico zou willen lopen (ook voor de baby) vanwege de wens op meer kinderen. Ik zou zelf nooit extra risico willen lopen.
Keizersnede brengt ook risico’s met zich mee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een spoedkeizersnede gehad en daarna een supermakkelijke en snelle vaginale bevalling. Een wereld van verschil met de ja, ik kon de dag erna alweer alles en was dolblij dat ik voor normaal bevallen had gekozen. Maar als de kans groot is dat het sowieso een is wordt en er kans is op complicaties, dan zou ik eerlijk gezegd voor de ks kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven