Co-Ouderschap met een homostel

21-09-2019 13:19 92 berichten
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die een Co ouderschap constructie hebben met een homostel.
Ik ben dit namelijk serieus aan het overwegen en zou graag in contact willen komen met singles of koppels die dit traject ook in zijn gegaan of aan het overwegen zijn.

Iets over mij:
Ik ben al mijn hele leven single, en weet ook niet of ik mij ooit kan binden aan een man. Alle dates die ik tot nu toe gehad heb zijn tot niets uitgelopen. Ik ben ook nog nooit echt verliefd geweest.
Ik ben bijna 26, dus nog wel redelijk jong. Maar ik heb al sinds ik klein ben een hele grote kinderwens. Ik weet ook dit dit traject lang kan duren, vandaar dat ik nu al bezig ben met informatie verzamelen.

Het lijkt mij een prachtig idee om samen met een homostel een kind op te voeden, omdat ik wel graag wil dat een kind een vader(s) in zijn/haar leven heeft. En omdat ik weet hoe moeilijk het is voor homo stellen om een kindje te krijgen. Een kindje in mijn eentje opvoeden lijkt mij enorm zwaar en ook moeilijk te combineren met het werk dat ik nu doe (gehandicaptenzorg).
Vandaar dat co ouderschap mijn voorkeur heeft.
Ik heb het een aantal mensen in mijn familie en vriendenkring verteld en iedereen reageerde positief en ze vonden het ook echt iets voor mij om te doen.

Ik vind het wel echt enorm spannend, want dit is niet zomaar een beslissing die je maakt en ik weet dat er veel geregeld moet worden. Maar ik weet ook dit dit iets heel moois kan opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief :heart:
Ik vind het een mooi plan wat je hebt en ik hoop dat het je gaat lukken en het een fijne relatie wordt tussen jou, het stel en jullie kindje.
Alle reacties Link kopieren
https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen ... -een-kind/

Haar verhaal lijkt een beetje op wat jij wil.
Allereerst wil ik gezegd hebben dat ik het echt heel mooi vind dat je zo openstaat om zowel je zelf als wensouders een kind te willen geven.

Dat even terzijde: je bent nog jong. Hoe zou je in je kinderwens staan als je wél een vaste partner zou hebben (waar je dus verliefd op bent geworden en waar je jezelf oud mee ziet worden)? Zou deze overweging (een kind krijgen met een homostel) dan ook nog je voorkeur hebben?

Ik zeg het, omdat ik heb gezien in mijn directe omgeving hoe iemand een soort noodgreep wilde maken naar een andere constructie dan het "reguliere" ouderschap (vrouw en man ontmoeten elkaar, krijgen kindje, einde), om te voorkomen dat ze de boot zou missen wat betreft het krijgen van een kind. Uiteindelijk is zij toch iemand tegengekomen waarmee zij het wél voor zich zag om een kind mee te krijgen.

En natuurlijk hoeft dat voor jou niet zo te voelen, misschien zie jij het wel gewoon helemaal niet zitten om een partner te hebben en is dit hoe jij de invulling van jouw kinderwens het liefst ziet. In dat geval denk ik dat je een stel wensouders ontzettend gelukkig gaat maken. Wat je motivatie ook is, hoe het ook gaat lopen, ik wens je heel veel geluk toe. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Een mooi plan en goed dat jij je hierin verdiept. Weet je bijvoorbeeld dat co ouderschap best schadelijk is bij een baby? Een baby hecht zich aan 1 primaire ouder. Wanneer een baby zich niet goed en veilig kan hechten heeft dat ook voor altijd consequenties. Co ouderschap is pas op latere leeftijd gezond. https://www.vanhiltenadvocaten.nl/nl/bl ... n-geschikt https://kiind.nl/hechting-is-van-levensbelang/ https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/
Alle reacties Link kopieren
Top idee! Ik heb heel lang in dat traject gezeten, en het is er nooit van gekomen. Omdat ik niet de juiste match vond met een stel en op een gegeven moment mijn huidige man tegen het lijf liep. Maar het is een hele mooie constructie.

Je heb misschien al van Stichting Meer dan Gewenst gehoord. Zij organiseren o.a. informatieavonden hierover. Heel nuttig om in je oriëntatieproces hier eens naartoe te gaan.

Succes!
Het lijkt mij juist helemaal niet zo ingewikkeld. Homostellen zat die een kind willen. Toeters en bellen zijn niet nodig, alleen een SOA-test en een spuitje.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een mooi idee.
Een baby kan zich ook hechten aan een vader en een moeder.
Dat zijn ook twee mensen.
Alle reacties Link kopieren
Porque schreef:
21-09-2019 16:34
Klinkt als een mooi idee.
Een baby kan zich ook hechten aan een vader en een moeder.
Dat zijn ook twee mensen.
Een baby die continu een vaste ouder/verzorger moet missen zal geen veilige basis ervaren en daarom niet veilig kunnen hechten. Zie de linkjes met (wetenschappelijke) informatie. Het is niet zomaar dat co ouderschap bij baby’s wordt afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
21-09-2019 16:39
Een baby die continu een vaste ouder/verzorger moet missen zal geen veilige basis ervaren en daarom niet veilig kunnen hechten. Zie de linkjes met (wetenschappelijke) informatie. Het is niet zomaar dat co ouderschap bij baby’s wordt afgeraden.
Dan moeten KDV’s ook maar afgeschaft worden en alle moeders weer verplicht thuis blijven.
Such a beautiful place to be with Friends.
Sjulia schreef:
21-09-2019 16:39
Een baby die continu een vaste ouder/verzorger moet missen zal geen veilige basis ervaren en daarom niet veilig kunnen hechten. Zie de linkjes met (wetenschappelijke) informatie. Het is niet zomaar dat co ouderschap bij baby’s wordt afgeraden.
Je kunt dat ook opbouwen. Hier is vader begonnen met twee uurtjes per keer, toen een dag, vanaf een jaar nachtje slapen, etc.
Ik herken me heel erg in jouw verhaal, TO. Behalve dat ik dan nog wel voorlopig even wil aankijken of ik wellicht toch nog een partner tegenkom waar ik dit samen mee wil aangaan. Uiteindelijk is dat toch mijn ideaalbeeld van een gezin. Maar voor mij is dit ook een interessantere optie anders dan BAM. Bij ons in het dorp is er een homostel die op deze wijze twee kindjes hebben samen met een alleenstaande vrouw. Ik ken ze verder niet goed, maar dat was voor het eerst dat ik die mogelijkheid zag en ik me realiseerde dat er ondanks het feit dat ik alleenstaand ben, ik er niet per se alleen voor hoef te staan bij een kinderwens. Ik lees hier dus graag mee!
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
21-09-2019 16:43
Dan moeten KDV’s ook maar afgeschaft worden en alle moeders weer verplicht thuis blijven.
Baby’s kunnen ook last krijgen van hechtingsproblematiek door KDV ja. Radboud Nijmegen(oa) heeft hier ook een onderzoek naar gedaan. Baby’s maken zo’n beetje de hele dag stress hormonen (cortisol) aan wanneer ze op het KDV verblijven. Uiteindelijk zou het idd gezonder zijn als baby (vooral de eerste 2 jaren) thuis konden blijven met een vaste ouder, maar dat pas idd niet bij de tegenwoordige maatschappij. Maar het is dus niet te ontkennen dat het niet het beste is voor de kleintjes. Co ouderschap is nog een stapje verder.
katkaatje schreef:
21-09-2019 16:19
Top idee! Ik heb heel lang in dat traject gezeten, en het is er nooit van gekomen. Omdat ik niet de juiste match vond met een stel en op een gegeven moment mijn huidige man tegen het lijf liep. Maar het is een hele mooie constructie.

Je heb misschien al van Stichting Meer dan Gewenst gehoord. Zij organiseren o.a. informatieavonden hierover. Heel nuttig om in je oriëntatieproces hier eens naartoe te gaan.

Succes!
Ja die wou ik net noemen. Wij kennen een stel dat hierdoor wensmoeders heeft ontmoet.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
21-09-2019 16:58
Baby’s kunnen ook last krijgen van hechtingsproblematiek door KDV ja. Radboud Nijmegen(oa) heeft hier ook een onderzoek naar gedaan. Baby’s maken zo’n beetje de hele dag stress hormonen (cortisol) aan wanneer ze op het KDV verblijven. Uiteindelijk zou het idd gezonder zijn als baby (vooral de eerste 2 jaren) thuis konden blijven met een vaste ouder, maar dat pas idd niet bij de tegenwoordige maatschappij. Maar het is dus niet te ontkennen dat het niet het beste is voor de kleintjes. Co ouderschap is nog een stapje verder.
Sorry vind dat je zeurt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Sjulia schreef:
21-09-2019 16:58
Baby’s kunnen ook last krijgen van hechtingsproblematiek door KDV ja. Radboud Nijmegen(oa) heeft hier ook een onderzoek naar gedaan. Baby’s maken zo’n beetje de hele dag stress hormonen (cortisol) aan wanneer ze op het KDV verblijven. Uiteindelijk zou het idd gezonder zijn als baby (vooral de eerste 2 jaren) thuis konden blijven met een vaste ouder, maar dat pas idd niet bij de tegenwoordige maatschappij. Maar het is dus niet te ontkennen dat het niet het beste is voor de kleintjes. Co ouderschap is nog een stapje verder.
In andere landen zijn er hele families die kinderen opvoeden. Het is geen co ouderschap als bij een gescheiden stel met gescheiden levens, de mensen die ik ken hebben hun hele levens met elkaar vervlochten.
Gaan met z'n drieën op vakantie, etc. Ik geloof niet dat dat perse schadelijk is, kinderen en babies hebben in de reguliere constructies ook twee ouders en vaak een oma/opa die oppast, en daarnaast kdv.
Dat is nou eenmaal de realiteit hier, we wonen niet in een land waar we een jaar betaald ouderschapsverlof hebben.
Ik vind het dus niet geheel realistisch om dit in dit topic als nadeel te noemen, het soort co ouderschap is anders en het gezin waar het tegen afgezet wordt bestaat amper nog.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
21-09-2019 17:06
Sorry vind dat je zeurt.
Nou, vertel het aan de onderzoeksteams van meerdere universiteiten, de ontwikkelingstherapeuten, psychiaters en wetenschappers. :-D Het zijn gewoon de feiten die ik doorgeef.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
21-09-2019 17:10
Nou, vertel het aan de onderzoeksteams van meerdere universiteiten, de ontwikkelingstherapeuten, psychiaters en wetenschappers. :-D Het zijn gewoon de feiten die ik doorgeef.
Tssk, ik zie ook op jouw links geen verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken. Wel een bijzonder tendentieus verhaal één richting op geschreven. Eens met Het-Groepje: ik vind ook dat je zeurt.
Alle reacties Link kopieren
Naast Meer dan gewenst heb je ook nog Onewish, ook een site waar wensouders en co-ouders elkaar kunnen ontmoeten. Wellicht kun je daar ook ervaringsdeskundigen ontmoeten waar je al je vragen kunt neerleggen.
Sjulia schreef:
21-09-2019 16:16
Een mooi plan en goed dat jij je hierin verdiept. Weet je bijvoorbeeld dat co ouderschap best schadelijk is bij een baby? Een baby hecht zich aan 1 primaire ouder. Wanneer een baby zich niet goed en veilig kan hechten heeft dat ook voor altijd consequenties. Co ouderschap is pas op latere leeftijd gezond. https://www.vanhiltenadvocaten.nl/nl/bl ... n-geschikt https://kiind.nl/hechting-is-van-levensbelang/ https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/

Dit is geen co-ouderschap, compleet niet te vergelijken.

TO, mooi plan!
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
21-09-2019 17:15
Tssk, ik zie ook op jouw links geen verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken. Wel een bijzonder tendentieus verhaal één richting op geschreven. Eens met Het-Groepje: ik vind ook dat je zeurt.
https://www.intermediair.nl/werk-priveb ... r-een-baby https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/ En verder is alles gewoon te googelen hoor.
Sjulia schreef:
21-09-2019 17:21
https://www.intermediair.nl/werk-priveb ... r-een-baby https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/ En verder is alles gewoon te googelen hoor.

Ja, alleen is dit geen co-ouderschap als waar de onderzoeken over gaan, dus je kan net zo goed op appeltaartrecepten gaan googlen.
Alle reacties Link kopieren
Waar je ook al over zou kunnen nadenken: stel je ontmoet na de geboorte van je kind een potentiële partner met kinderwens. Je bent nog jong, dus dat zou heel goed kunnen gebeuren. Zou je daarmee dan ook nog kinderen willen? Of zou je het tegenover je oudste kind dan niet eerlijk vinden dat hij/zij niet fulltime bij jou is en kinderen die binnen je relatie geboren worden wel? Of wil je liever geen kinderen bij verschillende vaders en zou een tweede kind dan het liefst van dezelfde co-vader (of zijn partner) zijn? Niet dat je daar nu al een antwoord op zou moeten weten, maar dit soort dingen kunnen wel gaan spelen.
Bedankt voor de reacties!
Ik wil het liefst ook een 60/60 constructie, waarbij we in feite een grote familie zijn, ipv 2 'aparte gezinnen'.
Waarbij het niet gek is om bij elkaar over de vloer te komen, gezellige dagjes/weekendjes weg met elkaar te organiseren etc.
Ik wil echt dat we het kindje samen opvoeden en niet ieder voor zich.
Vandaar ook dat ik dan wel een stel wil vinden die hier in de buurt woont.

Ik ga inderdaad in November naar een informatie bijeenkomst van Meer dan Gewenst! Daar ben ik heel benieuwd naar.

Over het hechten, het is de bedoeling dit langzaam op te bouwen. De eerste 6/8 weken zal het kindje sowieso bij mij zijn waarbij de vaders uiteraard hartstikke welkom zijn om langs te komen. En het vanuit daar langzaam op te bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven