Dekbed of niet

17-07-2018 07:43 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal ik heb een vraag. ( meschien wel een hele stomme). Maar we twijfelen echt heel erg er over.

We zitten in twijfel wat voor dekentje te nemen voor de baby. Ben 23 nov uitgerekent. Tegen de winter aan aan. Nu wil ik eigelijk heel graag gewoon een dekbedje kopen voor in het ledikantje. Maar ik hoor van heel veel mensen dat, dat niet mag en dat je beter zo dun kleedje moet nemen. In plaats van dekbed. En sommig zeggen dat het wel gewoon kan.


Wat hebben jullie gedaan kwa lakentjes. Alvast bedank voor jullie amtwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, op dezelfde dag uitgerekend als ik!

Ik heb het ook nagevraagd, bij bekende die kinderarts is, en natuurlijk maakt dat helemaal niet dat hij alwetend is maar hij zei: slaapzak en dun dekentje, geen dekbed. Dus dat is wat wij doen.
Alle reacties Link kopieren
Dekbed wordt afgeraden ivm verstikkingsgevaar en omdat het te warm kan zijn voor de baby.

Wij hadden deken met lakentje en bij kou ook slaapzak. Later (lente, zomer) ook wel alleen slaapzak
Alle reacties Link kopieren
Nee geen dekbed! (https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lapen-tips)
Goh, dacht echt dat iedereen dat nu wel wist
Absoluut geen dekbedje inderdaad!
Fijn onder katoenen dekens met een lakentje.
Alle reacties Link kopieren
Geen dekbed inderdaad. Google ook maar eens op rebreathing.
Alle reacties Link kopieren
Nee echt een laken met dekentje.
Je kunt ook wel wat warmere dekentjes kopen hoor. Voor de rest kind pyama aan. Of in het begin gewoon de eigen kleertjes.
Alle reacties Link kopieren
Er valt overal te lezen dat dekbedjes niet mogen.
Deken en evt slaapzakje als ze bewegelijker worden. Verwarmen kun je met kruiken.
Alle reacties Link kopieren
Slaapzakken zijn er in allerlei soorten, warm genoeg zodat kind geen dekbed nodig heeft.
Mijn zevenjarige is van oktober, de kraam moest ijs krabben op haar auto voordat ze kwam, zo koud was het. Hij had moeite om temperatuur te houden. Slaapzak, dekentje en kruik waren voldoende.

Wij hadden de ISI, lijken dun hielden heel goed warm:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ga er maar van uit dat de baby sowieso niet onder zijn dekentje blijft liggen. De eerste weekjes gebruikten wij dekentjes en lakentjes, maar zodra we een slaapzakken vonden met een kleine hals zijn we daar op overgestapt.
sophielagirafe wijzigde dit bericht op 17-07-2018 08:07
1.36% gewijzigd
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat idd ook wel hier en daar gelezen. Maar mensen om me heen zeggen allemaal wat anders. Dan ga ik weer twijfelen. Wat ik moet nemen. En of ik er dan wel goed aan doe. Daarom vroeg ik het gewoon even.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een november baby :heart:

Dekbedje wordt er iig in de kraamweek per direct uitgegooid door de kraamverzorgster. Dat is niet veilig. Wat je erna doet, moet je natuurlijk zet weten.

Bij een pas geboren baby gebruik je een lakentje en een dekentje. Dat maak je kort op. Dat leren ze je meteen de eerste dag. Na een paar maanden, bij ons toen hij ging draaien, kan je over gaan op slaapzakjes. Dat is dan praktischer. Ik heb best veel mooie dekentjes, voor wieg, voor ledikant. Dat is dus ook weer niet nodig in grote hoeveelheden. Tegen de tijd dat hij uit de wieg ging (6mnd) bleek een slaapzakje handiger. Maw die mooie dekentjes voor ledikant zijn hier nooit gebruikt...
Alle reacties Link kopieren
Blossem-Flower2018 schreef:
17-07-2018 08:06
Ik had dat idd ook wel hier en daar gelezen. Maar mensen om me heen zeggen allemaal wat anders. Dan ga ik weer twijfelen. Wat ik moet nemen. En of ik er dan wel goed aan doe. Daarom vroeg ik het gewoon even.
Bij je intake voor dr kraamzorg, Ergens na 24 weken (??), krijg je een lijst met benodigdheden. Bij ons was deze lijst iets compacter/to the point dan de mega lijsten die je soms ziet op internet. Daar staan dit soort dingen ook op. Voor de winter zijn er warmere dekentjes te koop. Ook verwarm je het bedje voor met een kruik, indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Blossem-Flower2018 schreef:
17-07-2018 08:06
Ik had dat idd ook wel hier en daar gelezen. Maar mensen om me heen zeggen allemaal wat anders. Dan ga ik weer twijfelen. Wat ik moet nemen. En of ik er dan wel goed aan doe. Daarom vroeg ik het gewoon even.
Vooral niet naar je buurvrouwen luisteren en Wel naar mensen die er verstand van hebben. Kraamzorg, CB etc.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 08:14
Vooral niet naar je buurvrouwen luisteren en Wel naar mensen die er verstand van hebben. Kraamzorg, CB etc.
ik neem dit advies ook meteen maar even ter harte (bedankt!)
Want je word als nieuwe aanstaande ouder overspoeld met verschillende informatie, dit wel doen, nee toch niet doen, jawel moet wel, nee is levensgevaarlijk. Wordt er gek van, zeker omdat je kraamzorg en bijvoorbeeld CB pas ziet op het moment dat het kind er eenmaal is, in de voorbereiding heb je weinig anders dan buurvrouwen en het internet (waar diezelfde buurvrouwen op zitten).

TO, ik probeer me niet gek te laten maken, en dat is (in meer of mindere mate) aan het lukken. dus dat lukt jou vast ook.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
17-07-2018 08:17
ik neem dit advies ook meteen maar even ter harte (bedankt!)
Want je word als nieuwe aanstaande ouder overspoeld met verschillende informatie, dit wel doen, nee toch niet doen, jawel moet wel, nee is levensgevaarlijk. Wordt er gek van, zeker omdat je kraamzorg en bijvoorbeeld CB pas ziet op het moment dat het kind er eenmaal is, in de voorbereiding heb je weinig anders dan buurvrouwen en het internet (waar diezelfde buurvrouwen op zitten).

TO, ik probeer me niet gek te laten maken, en dat is (in meer of mindere mate) aan het lukken. dus dat lukt jou vast ook.
en vooral niet naar oudere generaties luisteren (schoon)moeders, want Ja, in hun tijd deden ze dingen echt anders.
Maar we leven nu
Alle reacties Link kopieren
Als het te koud is onder de dekens dan kan je nog altijd gaan rillen om je lichaamstemperatuur op peil te houden maar als het te warm is en je kan ze niet van je afkrijgen dan voel je je echt doodongelukkig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Een koeka dekentje😁 zacht en warm en slaapzakje of course
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 08:20
en vooral niet naar oudere generaties luisteren (schoon)moeders, want Ja, in hun tijd deden ze dingen echt anders.
Maar we leven nu
moet je mijn schoonmoeder hebben "ach kind, in mijn tijd wisten we niks, we waren allemaal schapen die luisterden naar idioten. Doe jij nou maar wat ze nu zeggen dat goed is"
Geen dekbed idd, dat mag pas vanaf 2 jaar. Gewoon katoenen deken met lakentje. Daarna kunnen ze in een slaapzak en die zijn op zichzelf voldoende. Deken over een slaapzak wordt ook afgeraden ivm hitte. Als de slaapzak zelf niet voldoende is, is het beter om je kindje zelf dan een laagje extra aan te doen ipv een laag extra over de slaapzak :)
Geen dekbedje dus.

Ik had wel veel van die warme velours pakjes met voetjes en rompers met lange mouwen (ik vond overslag heel fijn maar sommigen vinden dat niks, even proberen dus). Verder had ik heel fijne wiegdekentjes en ben ik na een week of 2-3 slaapzakjes gaan gebruiken (als het erg koud is kan daar eventueel nog een deken overheen). Dekbedje heb ik pas na twee jaar aangeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Eerste weken een laken en deken. En als je kindje heel het bedje doorwurmt een slaapzak, want dan blijft het niet onder een deken liggen en kan het ook met zijn/haar hoofd onder de deken komen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 07:56
Nee geen dekbed! (https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lapen-tips)
Goh, dacht echt dat iedereen dat nu wel wist

Jaha weten we ook wel maar mijn oudtante heeft al haar 35 kinderen gewoon onder een dekbed gehad en die leven allemaal ook nog hoor, zo deed iedereen dat vroeger en we zijn er niet aan dood gegaan. Voortschrijdend inzicht is zo overrated.. Gewoon alle officiële adviezen uitgebracht aan de hand van wetenschappelijk onderzoek negeren en gewoon stug doen wat mensen in de omgeving 40 jaar geleden deden. Ik zou ook geen maxicosi kopen hoor, ik ging vroeger ook zo in de wagenbak mee in de auto en ik leef ook nog. Speeltuinen met rubbertegels zou ik met een boog omheen lopen, van vallen op stoeptegels worden ze pas echt hard. :roll:
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet zo in dat veiliger van dekens. Hebben jullie het zelf al eens geprobeerd? Ik adem makkelijker onder mijn donzen dekbed dan onder dekens. Ook met bewegen lig ik eerder in de knoop met én dekens én laken dan een dekbed.
Misschien dat die goedkope synthetische dingen niet ademen maar dons dus wel. Ligt er misschien dus ook aan wat voor dekbed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t zelf ook lastig hoor. Iedereen geeft advies, een complete overflow aan informatie en wat is nu écht het beste? Ben zelf hoogzwanger van de eerste en wij hadden dat bijvoorbeeld m.b.t. het matrasje. Helemaal zo'n veilige matras gekocht met aero-ditenmedat en gaatjes en bijbehorende gaatjesmoltons enzo voor ademen. Krijgen we laten te horen van vrienden dat dat de eerste weken van hun kraamhulp niet mocht want dat was om een andere reden weer onveilig? Nou, het ledikant staat onopgemaakt klaar dan kan de kraamhulp het opmaken zoals zij dat het beste acht. En de dekbedjes-discussie hebben wij ook gevoerd, want als dat dan zo onveilig is, waarom verkopen ze dan 20 verschillende wieg-dekbedovertrekjes in de winkels?

Om nog maar te zwijgen over de discussie kindje-direct-in-ledikant-op-eigen-kamer (kind, rust en duidelijkheid is het allerbelangrijkste, dus vanaf het begin één consequente slaapplek) versus kindje-in-wiegje-naast-bed (kind, zo'n klein babytje in zo'n groot ledikant, dat is toch zielig, een wiegje is veel knusser en lekker makkelijk naast je bed met nachtvoedingen)

Maar ik heb ook wel eens op de parkeerplaats van de babydump/prenatal/babypark staan grienen omdat ik me zooooo dom voelde omdat ik dacht dat hydrofiele luiers alleen waren voor ouders die graag wasbare luiers gebruikte in plaats van wegwerp van de Kruidvat. En de mevrouw van de winkel me zo aansprak "maar mevrouw u moet echt 15-20 hydrofielen in huis hebben hoor" op een toon alsof ze me zou aangeven bij het AMK als ongeschikte ouder.
Je krijgt nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij je positieve zwangerschapstest en ervaren ouders vergeten wel eens dat zij het ook allemaal hebben moeten leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven