Dekbed of niet

17-07-2018 07:43 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal ik heb een vraag. ( meschien wel een hele stomme). Maar we twijfelen echt heel erg er over.

We zitten in twijfel wat voor dekentje te nemen voor de baby. Ben 23 nov uitgerekent. Tegen de winter aan aan. Nu wil ik eigelijk heel graag gewoon een dekbedje kopen voor in het ledikantje. Maar ik hoor van heel veel mensen dat, dat niet mag en dat je beter zo dun kleedje moet nemen. In plaats van dekbed. En sommig zeggen dat het wel gewoon kan.


Wat hebben jullie gedaan kwa lakentjes. Alvast bedank voor jullie amtwoorden.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
17-07-2018 08:58
waarom verkopen ze dan 20 verschillende wieg-dekbedovertrekjes in de winkels?
om een dekentje in te doen.
Je leert het echt allemaal! en ook heel erg snel. Komt goed!
En lees deze site eens door, gewoon handige tips op onderzoek gebaseerd: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lapen-tips
florence13 schreef:
17-07-2018 08:17
ik neem dit advies ook meteen maar even ter harte (bedankt!)
Want je word als nieuwe aanstaande ouder overspoeld met verschillende informatie, dit wel doen, nee toch niet doen, jawel moet wel, nee is levensgevaarlijk. Wordt er gek van, zeker omdat je kraamzorg en bijvoorbeeld CB pas ziet op het moment dat het kind er eenmaal is, in de voorbereiding heb je weinig anders dan buurvrouwen en het internet (waar diezelfde buurvrouwen op zitten).

TO, ik probeer me niet gek te laten maken, en dat is (in meer of mindere mate) aan het lukken. dus dat lukt jou vast ook.
Onze kraamzorgorganisatie had heel veel informatie op hun website staan incl veel YouTube filmpje hoe je een bedje kort opmaakt, baby in bad doet, luier verschoont etc. Misschien heeft jouw organistatie ook zoiets?
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
17-07-2018 08:53
Jaha weten we ook wel maar mijn oudtante heeft al haar 35 kinderen gewoon onder een dekbed gehad en die leven allemaal ook nog hoor, zo deed iedereen dat vroeger en we zijn er niet aan dood gegaan. Voortschrijdend inzicht is zo overrated.. Gewoon alle officiële adviezen uitgebracht aan de hand van wetenschappelijk onderzoek negeren en gewoon stug doen wat mensen in de omgeving 40 jaar geleden deden. Ik zou ook geen maxicosi kopen hoor, ik ging vroeger ook zo in de wagenbak mee in de auto en ik leef ook nog. Speeltuinen met rubbertegels zou ik met een boog omheen lopen, van vallen op stoeptegels worden ze pas echt hard. :roll:
Zolang zijn dekbedden er nog niet hoor. Ik ben nog geen 40 en toen ik kind was had iedereen een deken. Ik had er een hekel aan, wat was ik blij toen ik een dekbed kreeg.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 08:57
Ik geloof niet zo in dat veiliger van dekens. Hebben jullie het zelf al eens geprobeerd? Ik adem makkelijker onder mijn donzen dekbed dan onder dekens. Ook met bewegen lig ik eerder in de knoop met én dekens én laken dan een dekbed.
Misschien dat die goedkope synthetische dingen niet ademen maar dons dus wel. Ligt er misschien dus ook aan wat voor dekbed.
Het heeft ook iets te maken met warmte stuwing. Baby's kunnen hun warmte niet goed kwijt dus raken ze makkelijker oververhit. Dacht ik.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
17-07-2018 08:58
Ik vind t zelf ook lastig hoor. Iedereen geeft advies, een complete overflow aan informatie en wat is nu écht het beste? Ben zelf hoogzwanger van de eerste en wij hadden dat bijvoorbeeld m.b.t. het matrasje. Helemaal zo'n veilige matras gekocht met aero-ditenmedat en gaatjes en bijbehorende gaatjesmoltons enzo voor ademen. Krijgen we laten te horen van vrienden dat dat de eerste weken van hun kraamhulp niet mocht want dat was om een andere reden weer onveilig? Nou, het ledikant staat onopgemaakt klaar dan kan de kraamhulp het opmaken zoals zij dat het beste acht. En de dekbedjes-discussie hebben wij ook gevoerd, want als dat dan zo onveilig is, waarom verkopen ze dan 20 verschillende wieg-dekbedovertrekjes in de winkels?

Om nog maar te zwijgen over de discussie kindje-direct-in-ledikant-op-eigen-kamer (kind, rust en duidelijkheid is het allerbelangrijkste, dus vanaf het begin één consequente slaapplek) versus kindje-in-wiegje-naast-bed (kind, zo'n klein babytje in zo'n groot ledikant, dat is toch zielig, een wiegje is veel knusser en lekker makkelijk naast je bed met nachtvoedingen)

Maar ik heb ook wel eens op de parkeerplaats van de babydump/prenatal/babypark staan grienen omdat ik me zooooo dom voelde omdat ik dacht dat hydrofiele luiers alleen waren voor ouders die graag wasbare luiers gebruikte in plaats van wegwerp van de Kruidvat. En de mevrouw van de winkel me zo aansprak "maar mevrouw u moet echt 15-20 hydrofielen in huis hebben hoor" op een toon alsof ze me zou aangeven bij het AMK als ongeschikte ouder.
Je krijgt nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij je positieve zwangerschapstest en ervaren ouders vergeten wel eens dat zij het ook allemaal hebben moeten leren.
Volg de informatie van de professionals, tijdens je zwangerschap de verloskundige en het kraambureau. Dan kan je je toch gewoon inlezen.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
17-07-2018 08:53
Jaha weten we ook wel maar mijn oudtante heeft al haar 35 kinderen gewoon onder een dekbed gehad en die leven allemaal ook nog
Vroeger in mijn jeugd sliep heel Nederland nog onder een deken. Dekbedden kwamen pas later.

Afhankelijk van of je in een goed geïsoleerd huis woont of niet schaf ook niet te veel dekentjes aan.

Een slaapzak is het allerhandigdt en de combinatie slaapzak en dekentje wordt ook afgeraden in verband met te warm.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 09:02
om een dekentje in te doen.
Je leert het echt allemaal! en ook heel erg snel. Komt goed!
En lees deze site eens door, gewoon handige tips op onderzoek gebaseerd: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lapen-tips
Ja dat werd ons ook uitgelegd. Mijn man werd er helemaal recalcitrant van "Ja, dan hadden ze het dekenhoes moeten noemen in plaats van dekbed-hoes als ze dekbedden dan zo slecht vinden" :-D

Net zoals de ene verkoopster die ouderwetse water-kruiken gevaarlijk noemt en een elektrische aanraad, en de andere verkoopster die de veiligheid van elektrisch nog niet bewezen vind en de gewone aanraad met aanwijzing over juist, veilig gebruik uiteraard. En de winkel verkoopt allebei.. tsja..

Nou wordt het volgende week volgens de mensen op Facebook minstens 40 graden dus als de kleine op tijd geboren wordt verwacht ik niet dat de kruikjes heel veel gebruikt gaan worden. We kunnen beter kruikenzakken met ijsblokjes in het bedje leggen :-D
laylalala wijzigde dit bericht op 17-07-2018 09:19
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 09:02
om een dekentje in te doen.
Je leert het echt allemaal! en ook heel erg snel. Komt goed!
En lees deze site eens door, gewoon handige tips op onderzoek gebaseerd: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lapen-tips
In mijn oren klinkt dat dus heel dom. Een dekentje is veel massiever en minder luchtig dan een goed dekbedje. Echt houd zelf eens een dekentje met hoes er omheen tegen je neus. Krijg je echt geen lucht meer.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
17-07-2018 09:06
Zolang zijn dekbedden er nog niet hoor. Ik ben nog geen 40 en toen ik kind was had iedereen een deken. Ik had er een hekel aan, wat was ik blij toen ik een dekbed kreeg.
Ik ben over de 50 en had wel als kind een dekbed. Ze waren wel duur toen, echt dons, misschien in jouw omgeving geen zin om zo veel geld aan kinder bedekking uit te geven?

Heb google ff aangeslingerd en dekbedden bestaan al sinds de 14e eeuw :D
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 09:16
8.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
17-07-2018 09:13
Ja dat werd ons ook uitgelegd. Mijn man werd er helemaal recalcitrant van "Ja, dan hadden ze het dekenhoes moeten noemen in plaats van dekbed-hoes als ze dekbedden dan zo slecht vinden" :-D

Net zoals de ene verkoopster die ouderwetse water-kruiken gevaarlijk noemt en een elektrische aanraad, en de andere verkoopster die de veiligheid van elektrisch nog niet bewezen vind en de gewone aanraad met aanwijzing over juist, veilig gebruik uiteraard. En de winkel verkoopt allebei.. tsja..

Nou wordt het volgende week volgens de mensen op Facebook minstens 40 graden dus als de kleine op tijd geboren wordt verwacht ik niet dat de kruisjes heel veel gebruikt gaan worden. We kunnen beter kruikenzakken met ijsblokjes in het bedje leggen :-D
De kans op 40 graden is inmiddels weer 0%
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 09:13
In mijn oren klinkt dat dus heel dom. Een dekentje is veel massiever en minder luchtig dan een goed dekbedje. Echt houd zelf eens een dekentje met hoes er omheen tegen je neus. Krijg je echt geen lucht meer.
Het gaat om warmtestuwing.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
17-07-2018 09:15
Het gaat om warmtestuwing.
Een goed dekbedje ademt. En dus geen warmtestuwing. Onder een donzen dekbed zul je niet snel zweten.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 09:14
Ik ben over de 50 en had wel als kind een dekbed. Ze waren wel duur toen, echt dons, misschien in jouw omgeving geen zin om zo veel geld aan kinder bedekking uit te geven?
Een deken was nog heel gewoon hoor. Dekbedden echt een uitzondering. Nog eens 10 jaar daarvoor waren ze er echt niet. De kennis dat dekbedden dus iets met wiegendood te maken heeft is er dus nog maar relatief kort. Maar het is wel een van de oorzaken, niet iets om naast je neer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
17-07-2018 09:08
Volg de informatie van de professionals, tijdens je zwangerschap de verloskundige en het kraambureau. Dan kan je je toch gewoon inlezen.
Ja dat dachten wij ook, maar juist de overvloed aan informatie vind ik lastig. Mijn man en ik zijn best gewend om 'te studeren' op nieuwe materie maar het inschatten van de betrouwbaarheid van de bron is soms lastig. Want onze kraamzorgorganisatie geeft soms tegenstrijdig advies ten opzichte van bijvoorbeeld een (op het oog behoorlijk betrouwbare) website als "ouders van nu", en die zeggen weer wat anders dan onze verloskundige, die weer iets anders zegt dan onze eigen ouders die gelezen hebben op internet dat, en dan hebben je nog broers, zussen, vrienden met jonge kinderen die vorig jaar van hun kraamhulp te horen kregen dat.. etc
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 09:18
Een goed dekbedje ademt. En dus geen warmtestuwing. Onder een donzen dekbed zul je niet snel zweten.
Dit soort dingen maakt dat mijn advies voor aanstaande ouders is om alleen te luisteren naar de adviezen van professionals. Die zijn op de hoogte van de laatste onderzoeken en vergaderen ook regelmatig over de uitkomsten van de laatste onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
17-07-2018 09:18
Ja dat dachten wij ook, maar juist de overvloed aan informatie vind ik lastig. Mijn man en ik zijn best gewend om 'te studeren' op nieuwe materie maar het inschatten van de betrouwbaarheid van de bron is soms lastig. Want onze kraamzorgorganisatie geeft soms tegenstrijdig advies ten opzichte van bijvoorbeeld een (op het oog behoorlijk betrouwbare) website als "ouders van nu", en die zeggen weer wat anders dan onze verloskundige, die weer iets anders zegt dan onze eigen ouders die gelezen hebben op internet dat, en dan hebben je nog broers, zussen, vrienden met jonge kinderen die vorig jaar van hun kraamhulp te horen kregen dat.. etc
Ik richtte me op de professionals (vooral mbt veiligheid) en soms zijn juist praktische tips handig.
Ook je gezonde verstand blijven gebruiken, naar je kindje kijken. En het komt echt goed.
Mijn oudste is ondertussen 18, en de dag na de bevalling wilde de kraamhulp haar aankleden. Bleek ik alleen Pyjama's en geen 'daagse'kleding te hebben. Joh wist ik veel.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
17-07-2018 09:18
Ja dat dachten wij ook, maar juist de overvloed aan informatie vind ik lastig. Mijn man en ik zijn best gewend om 'te studeren' op nieuwe materie maar het inschatten van de betrouwbaarheid van de bron is soms lastig. Want onze kraamzorgorganisatie geeft soms tegenstrijdig advies ten opzichte van bijvoorbeeld een (op het oog behoorlijk betrouwbare) website als "ouders van nu", en die zeggen weer wat anders dan onze verloskundige, die weer iets anders zegt dan onze eigen ouders die gelezen hebben op internet dat, en dan hebben je nog broers, zussen, vrienden met jonge kinderen die vorig jaar van hun kraamhulp te horen kregen dat.. etc
Ouders van nu is geen betrouwbare bron, je verloskundige is de bron waar je het mee moet doen. En dan zijn er inderdaad al dingen anders dan vorig jaar. Mijn oudste moest de eerste twee weken op haar zij slapen, om en om. Zodat ze niet eventueel zou stikken in haar eigen spuug. Baby nummer 2 moest gelijk op haar rug, want toch veiliger, kans dat ze stikt omdat ze van zij naar buik draait is toch hoger.
Verloskundigen en cb en kinderartsen overleggen regelmatig over nieuwe onderzoeken en welke ze gaan volgen. En dan krijg je soms de vreemde situatie dat de kraamhulp moet nadenken in welke regio ze vandaag werkt en welke richtlijn ze moet volgen. Dat gaat om kleine dingen en die kunnen ook weer veranderen. Maar je verloskundige/gyn is eindverantwoordelijk en de eerste weken kan je het best hun manier volgen.
Zo had mijn cb jaren geleden al heel vroeg het nieuwste advies om al met 4 maanden met bijvoeding te starten overgenomen, hier op viva werd dat toen verguist, inmiddels is het landelijk de richtlijn. Natuurlijk blijf je je eigen verstand gebruiken, maar de professionals kunnen je ook altijd verwijzen naar het onderzoek waarop ze hun adviezen baseren. En niet op eigen ervaring of omdat het vroeger ook zo ging.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 17-07-2018 09:32
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dekentje lakentje. Zomer een katoenen deken en in de winter een goede wollen.

Slaapzakje eventueel
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-07-2018 09:23
Mijn oudste is ondertussen 18, en de dag na de bevalling wilde de kraamhulp haar aankleden. Bleek ik alleen Pyjama's en geen 'daagse'kleding te hebben. Joh wist ik veel.
En dat heeft ze overleefd?? :-o :-o :-D :-D

Natuurlijk komt het allemaal goed, en het wijst zich wel en de basis is eigen gezond verstand gecombineerd met het advies van professionals. Maar ik kan me dus heel goed voorstellen hoe TO zich voelt, want man wat heb ik me verloren en onzeker gevoeld in de afgelopen maanden. En je bent al zo hormonaal stabiel in zo'n zwangerschap ;)
Alle reacties Link kopieren
Meme86 schreef:
17-07-2018 09:05
Onze kraamzorgorganisatie had heel veel informatie op hun website staan incl veel YouTube filmpje hoe je een bedje kort opmaakt, baby in bad doet, luier verschoont etc. Misschien heeft jouw organistatie ook zoiets?
Ja die van mij ook, alleen op een aantal punten tegengesteld aan de informatie van een andere kraamzorgorganisatie (ik was nog tussen de twee aan het kiezen)

Daar zit ook het probleem, ook professionele organisaties en bronnen spreken elkaar tegen. Nou is dat over het algemeen op detail punten, maar omdat je (ik dus) al onzeker bent maakt dit het niet makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een slaapzakje eventueel met lakentje maar vaak ook zonder. Mijn kinderen waren al snel heel beweeglijk dus een slaapzak was echt ideaal. Ik heb ze in alle varianten, dik en dun en met en zonder mouwen. Ivm spugen lagen zij de eerste weken op hun zij en daarna op hun rug. In het ziekenhuis deden ze dat bij de oudste twee ook maar bij de jongste werd gelijk rugligging geadviseerd. Verandert iedere keer wel weer iets.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
17-07-2018 09:06
Zolang zijn dekbedden er nog niet hoor. Ik ben nog geen 40 en toen ik kind was had iedereen een deken. Ik had er een hekel aan, wat was ik blij toen ik een dekbed kreeg.
Mijn zoon, toevallig ook op 23 november geboren, sliep toch echt onder een dekbedje 40 jaar geleden.
Dat was wel nieuw inderdaad.
Net zoals het slapen op de buik dat hij vanaf 2 maanden deed. Mijn moeder en tantes vonden dat allemaal maar eng.

Achteraf kregen zij dus gelijk. :-D
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-07-2018 09:18
Een goed dekbedje ademt. En dus geen warmtestuwing. Onder een donzen dekbed zul je niet snel zweten.
En een echt goed donzen dekbed kan je slecht wassen. Niet handig dus met een baby.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2018 11:35
Reden: -
97.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reactie’s. Ik ga zeker niet meer naar andere luisteren. En zeker niet de oudere Ik ga gewoon voor wiegdeken en wieglaken kijken. En die samen neerleggen :).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven