Ervaringen IVF op latere leeftijd
woensdag 11 december 2019 om 07:04
Lieve meiden,
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
donderdag 12 december 2019 om 12:45
Dan zou ik echt niet treuzelen of kiezen om eerst andere behandelingen te doen... de tijd vliegt voorbij in zo'n traject. Voor jouw beeld: ik heb in een jaar tijd 4 terugplaatsingen gehad. Dus 'maar' 4 kansen.
donderdag 12 december 2019 om 13:00
Hier hetzelfde. Als ik niet meer zou willen, is dat voor hem prima. Maar zolang ik door wil, doet hij mee.lilly1980 schreef: ↑12-12-2019 12:40Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn man heeft ook voor mij IVF gedaan en hij is daar heel blij mee want het heeft hem het mooiste gegeven wat hij zich kon wensen zegt hij achteraf. Mijn wens zat dieper dan bij hem. Je kan altijd afspreken te stoppen wanneer de ander niet meer wilt.
donderdag 12 december 2019 om 13:49
Kind hoeft zomaar een klasje te blijven zitten en je bent al bijna zover.
61 was de leeftijd van mijn oma toen ik 12 was... En nee, ik heb geen extreem jonge ouders. Oma kreeg mijn vader toen ze 25 was, ik werd geboren toen hij 24 was... Nog niet zo lang geleden waren dat normale leeftijden om ouder te worden. Maar tegenwoordig ligt dat rond de 40 blijkbaar...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 12 december 2019 om 14:28
Welnee. Dat varieert. Net als vroeger. Legio vrouwen kregen ook toen nog een kind na hun veertigste, was niks raars aan. Mijn beide oma's waren zelfs achterin de 30 bij hun eerste. En dat is bijna 80 jaar geleden.pejeka schreef: ↑12-12-2019 13:49Kind hoeft zomaar een klasje te blijven zitten en je bent al bijna zover.
61 was de leeftijd van mijn oma toen ik 12 was... En nee, ik heb geen extreem jonge ouders. Oma kreeg mijn vader toen ze 25 was, ik werd geboren toen hij 24 was... Nog niet zo lang geleden waren dat normale leeftijden om ouder te worden. Maar tegenwoordig ligt dat rond de 40 blijkbaar...
donderdag 12 december 2019 om 15:29
Ja en vroeger hadden we geen kleuren televisie. Dingen veranderen..pejeka schreef: ↑12-12-2019 13:49Kind hoeft zomaar een klasje te blijven zitten en je bent al bijna zover.
donderdag 12 december 2019 om 15:36
OK, dus dan is het prima dat kinderen tegenwoordig een moeder hebben als ze 20 zijn die al ruim tegen de pensioenleeftijd aankruipt, terwijl dat een generatie terug de leeftijd van hun oma was. Moet iedereen dan zelf weten, maar voor de kinderen leuker? Dat weet ik niet zo zeker. Dat je 9 wordt en je moeder viert tegelijkertijd haar 50e verjaardag ofzo... hmmm...
donderdag 12 december 2019 om 15:39
Joh vervuil dit topic niet zo. Haar vraag was toch niet of mensen vonden dat ze nog moeder mag worden?pejeka schreef: ↑12-12-2019 15:36OK, dus dan is het prima dat kinderen tegenwoordig een moeder hebben als ze 20 zijn die al ruim tegen de pensioenleeftijd aankruipt, terwijl dat een generatie terug de leeftijd van hun oma was. Moet iedereen dan zelf weten, maar voor de kinderen leuker? Dat weet ik niet zo zeker. Dat je 9 wordt en je moeder viert tegelijkertijd haar 50e verjaardag ofzo... hmmm...
donderdag 12 december 2019 om 15:48
Dat was vroeger ook al. Echt, is van alle tijden.pejeka schreef: ↑12-12-2019 15:36OK, dus dan is het prima dat kinderen tegenwoordig een moeder hebben als ze 20 zijn die al ruim tegen de pensioenleeftijd aankruipt, terwijl dat een generatie terug de leeftijd van hun oma was. Moet iedereen dan zelf weten, maar voor de kinderen leuker? Dat weet ik niet zo zeker. Dat je 9 wordt en je moeder viert tegelijkertijd haar 50e verjaardag ofzo... hmmm...
Mijn oma kreeg nog een kind terwijl ze tegelijk ook oma werd. Was toen heel normaal.
donderdag 12 december 2019 om 19:31
Tuurlijk mag het. Maar ik vind het wel heel bijzonder dat het krijgen van kinderen tegenwoordig uitgesteld wordt tot men eind 30 of begin 40 is. En hoe je het ook wendt of keert: die kinderen hebben oude(re) ouders, en dan kunnen we onszelf wijsmaken dat we tot op ons 60e gewoon nog "lekker jong" zijn, meer dan een illusie is dat natuurlijk niet. Hoe je het ook wendt of keert, als je een kind krijgt op je 42e, doet die eindexamen VWO op hetzelfde moment dat jij al aan pensioen en minder werken gaat denken...
donderdag 12 december 2019 om 20:17
Maar wel apart dat dat dan steeds vaker gebeurt als men bijna 40 is, en dan móet er nog een kind...Irish_Wasser_Woman schreef: ↑12-12-2019 19:41Niet iedereen ontmoet de man of vrouw van haar of zijn dromen als ze 20 zijn![]()
donderdag 12 december 2019 om 20:17
Maar wel apart dat dat dan steeds vaker gebeurt als men bijna 40 is, en dan móet er nog een kind...Irish_Wasser_Woman schreef: ↑12-12-2019 19:41Niet iedereen ontmoet de man of vrouw van haar of zijn dromen als ze 20 zijn![]()
donderdag 12 december 2019 om 20:20
Of soms blijkt het allemaal niet gelijk te lukken of vanzelf te gaan....
Kijk, ik vind ook dat er op een gegeven moment een grens aan zit. Maar dat vind ik bij vrouwen boven de 45/50 die aan kunstgrepen beginnen.
Maar het is een feit dat we steeds ouder worden, ons leven schuift door, we moeten/kunnen langer werken. Dus iets later kinderen baren dan 50/100 jaar geleden, why not? Nog los van het feit dat er 50/100 jaar geleden genoeg vrouwen met 42+ nog kinderen kregen
donderdag 12 december 2019 om 20:31
Ja, dat heette dan een "nakomertje"... Niet dat het hun eerste kind was, toch?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑12-12-2019 20:20Of soms blijkt het allemaal niet gelijk te lukken of vanzelf te gaan....
Kijk, ik vind ook dat er op een gegeven moment een grens aan zit. Maar dat vind ik bij vrouwen boven de 45/50 die aan kunstgrepen beginnen.
Maar het is een feit dat we steeds ouder worden, ons leven schuift door, we moeten/kunnen langer werken. Dus iets later kinderen baren dan 50/100 jaar geleden, why not? Nog los van het feit dat er 50/100 jaar geleden genoeg vrouwen met 42+ nog kinderen kregen![]()
donderdag 12 december 2019 om 21:00
Tut tut, wat een wijsheid zeg. Fijn om te lezen dat we het allemaal zelf mogen bepalen
Ik denk niet dat er een leuker of minder leuk is. Mijn beste vriendin haar moeder was halverwege de 30 toen ze een nakomertje kreeg, mijn beste vriendin. Ze heeft toffe, lieve, betrokken ouders en een leuke jeugd gehad. Niets minder leuk aan hoor. Niet alles is zwart wit, tuurlijk heb je liever jonge ouders. Maar dat zegt niets/ niet veel over hoe je als ouder bent
donderdag 12 december 2019 om 21:15
Mooi, graag gedaan! Laat je tzt weten wat jullie gekozen hebben? Ben erg benieuwd! Hopelijk lukt het allemaal snel een kindje van jullie samen
vrijdag 13 december 2019 om 13:31
Ik heb je een pm gestuurd, hoop dat je het niet erg vind.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
vrijdag 13 december 2019 om 13:41
Maar wat is daar erg aan? Welke restricties levert het op?pejeka schreef: ↑12-12-2019 19:31Tuurlijk mag het. Maar ik vind het wel heel bijzonder dat het krijgen van kinderen tegenwoordig uitgesteld wordt tot men eind 30 of begin 40 is. En hoe je het ook wendt of keert: die kinderen hebben oude(re) ouders, en dan kunnen we onszelf wijsmaken dat we tot op ons 60e gewoon nog "lekker jong" zijn, meer dan een illusie is dat natuurlijk niet. Hoe je het ook wendt of keert, als je een kind krijgt op je 42e, doet die eindexamen VWO op hetzelfde moment dat jij al aan pensioen en minder werken gaat denken...
TO, voor ons was het simpel. We wilden graag een kind(eren), dat lukte niet op de natuurlijke manier, dus maakten we gebruik van de mogelijkheden die ons geboden werden. Ja het was pittig maar wat is een jaar (in jouw geval, als je 40 als grens hebt) op een heel mensenleven?
Ik zou er voor gaan. Mits je vriend erachter staat natuurlijk.
vrijdag 13 december 2019 om 13:54
Deze vraag leidt tot een hele andere discussie inmiddels.
Dat zie je wel vaker hier. En hoewel ik zeker vind dat je wat voorzichtig moet zijn met zwanger worden op latere leeftijd, vind ik dat in deze discussie veel te gemakkelijk over het hoofd gezien wordt dat mensen steeds ouder en vooral steeds gezonder oud worden.
Iemand die over 20 jaar 60 wordt, kun je echt niet meer vergelijken met iemand van 2 - 3 generaties terug die 60 was. Tegenwoordig blijven mensen toch langer fit en actief en ben je echt nog geen 'oud wijf' op je 60ste. Mijn moeder is bijvoorbeeld rond die leeftijd en hoewel haar kinderen veel ouder zijn (de jongste 35), zou ik haar zo voor me zien met een kind van 20 hoor. Zou ze nog prima redden en ze zou er ook een hele leuke en actieve moeder voor zijn.
En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar je kunt ook op je 35ste voor de bus lopen.
Dat zie je wel vaker hier. En hoewel ik zeker vind dat je wat voorzichtig moet zijn met zwanger worden op latere leeftijd, vind ik dat in deze discussie veel te gemakkelijk over het hoofd gezien wordt dat mensen steeds ouder en vooral steeds gezonder oud worden.
Iemand die over 20 jaar 60 wordt, kun je echt niet meer vergelijken met iemand van 2 - 3 generaties terug die 60 was. Tegenwoordig blijven mensen toch langer fit en actief en ben je echt nog geen 'oud wijf' op je 60ste. Mijn moeder is bijvoorbeeld rond die leeftijd en hoewel haar kinderen veel ouder zijn (de jongste 35), zou ik haar zo voor me zien met een kind van 20 hoor. Zou ze nog prima redden en ze zou er ook een hele leuke en actieve moeder voor zijn.
En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar je kunt ook op je 35ste voor de bus lopen.
vrijdag 13 december 2019 om 19:15
Ik denk juist dat we van de maakbaarheid in het leven af moeten in dit opzicht. Tuurlijk, met veel kunst- en vliegwerk en dure behandelingen kan je op je 42e nog zwanger worden. Maar ik denk dan: waar zijn we mee bezig? Is dit een maakbaarheid die we moeten willen? De natuur heeft niet voor niets een grens gesteld aan de vruchtbaarheid van vrouwen. Dan kunnen we met zijn allen arrogant denken dat we de natuur wel naar onze hand kunnen zetten, of dat het normaal is alleen nog kinderen te krijgen als je vruchtbaarheid nog op het randje zit, maar WIE is er dan bezig met de maakbaarheid van dingen? Ik, of de mensen die vinden dat het gewoon moet kunnen?