Ervaringen IVF op latere leeftijd
woensdag 11 december 2019 om 07:04
Lieve meiden,
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
vrijdag 13 december 2019 om 19:34
Er zijn ook vrouwen van 25 bij wie het niet vanzelf gaat. Er zijn ook mannen die het probleem zijn.pejeka schreef: ↑13-12-2019 19:15Ik denk juist dat we van de maakbaarheid in het leven af moeten in dit opzicht. Tuurlijk, met veel kunst- en vliegwerk en dure behandelingen kan je op je 42e nog zwanger worden. Maar ik denk dan: waar zijn we mee bezig? Is dit een maakbaarheid die we moeten willen? De natuur heeft niet voor niets een grens gesteld aan de vruchtbaarheid van vrouwen. Dan kunnen we met zijn allen arrogant denken dat we de natuur wel naar onze hand kunnen zetten, of dat het normaal is alleen nog kinderen te krijgen als je vruchtbaarheid nog op het randje zit, maar WIE is er dan bezig met de maakbaarheid van dingen? Ik, of de mensen die vinden dat het gewoon moet kunnen?
Waarom dan zeuren over 42, terwijl dat gewoon een leeftijd is die nog binnen de normale grenzen valt?
Ik zie geen verschil tussen iemand van 25 of iemand van 42 wat dat betreft.
Het is nog altijd lang geen 60 of 70!
vrijdag 13 december 2019 om 19:45
Feit is, dat na het 35e levensjaar de vruchtbaarheid bij vrouwen gewoon afneemt en de kans op complicaties toeneemt. Feit is ook dat steeds meer vrouwen het zwanger worden uitstellen tot een leeftijd waarop zwanger worden niet altijd meer vanzelf gaat, of hulp nodig heeft, of kinderen met complicaties oplevert. Eind 30/begin 40. En ja, dan zijn er IVF-behandelingen of andere gecompliceerde behandelingen nodig om het wonder alsnog te laten geschieden. Want het leven moet maakbaar zijn, dus als een vrouw/stel besluit om alsnog een kind te willen als de vrouw de 40 al gepasseerd is, "moet dat maar mogelijk gemaakt worden, want er is recht op een kind" ofzo...Quincy2 schreef: ↑13-12-2019 19:34Er zijn ook vrouwen van 25 bij wie het niet vanzelf gaat. Er zijn ook mannen die het probleem zijn.
Waarom dan zeuren over 42, terwijl dat gewoon een leeftijd is die nog binnen de normale grenzen valt?
Ik zie geen verschil tussen iemand van 25 of iemand van 42 wat dat betreft.
Het is nog altijd lang geen 60 of 70!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 13 december 2019 om 19:56
En het is erger als de moeder van een IVF-vwo-gediplomeerde 60 is dan de moeder van een natuurlijk tot stand gekomen vwo-gediplomeerde?pejeka schreef: ↑13-12-2019 19:45Feit is, dat na het 35e levensjaar de vruchtbaarheid bij vrouwen gewoon afneemt en de kans op complicaties toeneemt. Feit is ook dat steeds meer vrouwen het zwanger worden uitstellen tot een leeftijd waarop zwanger worden niet altijd meer vanzelf gaat, of hulp nodig heeft, of kinderen met complicaties oplevert. Eind 30/begin 40. En ja, dan zijn er IVF-behandelingen of andere gecompliceerde behandelingen nodig om het wonder alsnog te laten geschieden. Want het leven moet maakbaar zijn, dus als een vrouw/stel besluit om alsnog een kind te willen als de vrouw de 40 al gepasseerd is, "moet dat maar mogelijk gemaakt worden, want er is recht op een kind" ofzo...
Hoeveel mensen ken jij eigenlijk die na hun 40e nog een kind kregen? Ik ken er 3, allen ongeholpen.
De enige waarvan ik weet dat ze hulp nodig had was daar met 28 al mee aan de gang. En dat was nog eens het probleem van het zaad van haar man ook nog.
Het is echt niet zo dat nu iedereen 40+ is bij de eerste...
vrijdag 13 december 2019 om 20:05
Ik ben 39 en start in januari met mijn 4e icsi-traject. Wij doen Icsi-tese ivm de kwaliteit van het zaad. De eerste icsi hadden we één embryo met bevroren zaad. Geen zwangerschap. Tweede poging 5 embryo’s met verse tese. Ik ben zwanger geraakt van de 4e terugplaatsing. 3e ivf weer met bevroren zaad: 22 eicellen maar geen embryo. Nu doen we een laatste verse tese en dan is het genoeg geweest.
Het valt me op dat de dokters heel positief zijn ondanks mijn leeftijd. Ik heb wel eens eerder op willen geven, en toen zeiden ze in het ziekenhuis dat ik echt een goede kans had en door moest zetten. Ook nu zijn ze positief.
Als je heel graag een kind wil en je vriend wil daar aan meewerken, dan zou ik het proberen. Houd er rekening mee dat de kans dat het niet lukt best aanwezig is en dat je veel teleurstellingen te verwerken krijgt in het traject. Maar Ik denk dat het aan je gaat vreten als je het niet probeert. Lichamelijk vind ik het stimuleren en de puncties goed te doen. Daar zou ik het niet om laten. Veel succes met je keuze.
Het valt me op dat de dokters heel positief zijn ondanks mijn leeftijd. Ik heb wel eens eerder op willen geven, en toen zeiden ze in het ziekenhuis dat ik echt een goede kans had en door moest zetten. Ook nu zijn ze positief.
Als je heel graag een kind wil en je vriend wil daar aan meewerken, dan zou ik het proberen. Houd er rekening mee dat de kans dat het niet lukt best aanwezig is en dat je veel teleurstellingen te verwerken krijgt in het traject. Maar Ik denk dat het aan je gaat vreten als je het niet probeert. Lichamelijk vind ik het stimuleren en de puncties goed te doen. Daar zou ik het niet om laten. Veel succes met je keuze.
vrijdag 13 december 2019 om 20:30